AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Dette er en bolig for PU. Har jobbet der fram til i høst, da jeg sluttet for å begynne på studier. Min studievenninne ønsker jobb der nå, de har stilling utlyst. Hun er veldig flink og pålitelig, snakker perfekt norsk men har et utenlandsk navn og får sjelden komme på intervjuer. Kan jeg sende en e-post til lederen som ansetter der jeg anbefaler henne for å hjelpe henne litt eller er det utenfor? Anonymkode: dc997...c76 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Det syns jeg er helt innenfor. Anonymkode: c9fd4...8de 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 Er som regel innafor å anbefale noen man kjenner, men vær litt ærlig med deg selv også. Har hun erfaring med dette fra før, eller er det andre ting du kan trekke frem som gjør at du vurderer henne som egnet? Man bør ikke være kjip heller, men hvis man bare går god for noen utelukkende på grunn av vennskap, så kan det slå tilbake på en selv dersom man anbefaler noen som viser seg å overhode ikke være egnet for jobben. Anonymkode: 774fe...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 Selv om man kjenner en person godt, så vet man ikke hvordan personen er i arbeidslivet. En person kan være flink, hyggelig og pålitelig privat, men være en helt annen i jobb. Det er derfor dumt å anbefale en til jobb. Jeg anbefalte ei venninne for endel år siden, og hun var alt det jeg nevnte over, men det viste seg at hun ikke tok jobben seriøst, og hadde mye fravær. Dette følte jeg veldig på å følte at jeg måtte dekke opp hennes fravær når jeg hadde fridager. Da lærte jeg at jeg aldri skulle anbefale noen til jobb mer. Anonymkode: bf806...d10 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Det må være innafor. Har selv anbefalt venner og kjente, men om jeg ikke KAN anbefale dem, lar jeg være. Det er jo til syvende og sist arbeidsgiver som bestemmer hvem de vil ansette. Jeg har blitt spurt om å skaffe flere enkelte steder Anonymkode: 33156...951
solmåneogstjerner Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Helt innafor og fint gjort. Men du må selvsagt være ganske sikker på at hun kommer til å gjøre en god jobb. Er du det så bør du absolutt anbefale henne. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 På 19.11.2019 den 22.53, AnonymBruker skrev: Dette er en bolig for PU. Har jobbet der fram til i høst, da jeg sluttet for å begynne på studier. Min studievenninne ønsker jobb der nå, de har stilling utlyst. Hun er veldig flink og pålitelig, snakker perfekt norsk men har et utenlandsk navn og får sjelden komme på intervjuer. Kan jeg sende en e-post til lederen som ansetter der jeg anbefaler henne for å hjelpe henne litt eller er det utenfor? Anonymkode: dc997...c76 Utenlandske navn har ingen betydning for om du kommer på intervju eller ikke. Anonymkode: f5af0...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utenlandske navn har ingen betydning for om du kommer på intervju eller ikke. Anonymkode: f5af0...cbd Jo. Det er derfor mange utenlandske mennesker bytter navn til et navn som er mere vanlig i landet de bor i. Anonymkode: 99a47...084 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo. Det er derfor mange utenlandske mennesker bytter navn til et navn som er mere vanlig i landet de bor i. Anonymkode: 99a47...084 Jeg er utlending selv og har fått mange intervjuer. Det er avhengig av skriveferdighetene dine. Anonymkode: f5af0...cbd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utlending selv og har fått mange intervjuer. Det er avhengig av skriveferdighetene dine. Anonymkode: f5af0...cbd Jeg er Obama, og svarte i USA har ingen problemer. Har de eventuelt det, så er det selvsagt deres skyld 100% (Sarkasme) Jeg er Mandela, og det er ingenting galt i Sør-Afrika, alt går greit, fordi jeg er tross alt Mandela, og alle andre som ikke er Mandela er deres egen skyld vel? (Double Sarkazm style). Jeg er Ghandi - er ingenting galt i India nå om dagen - alt er jo fattige sin skyld i India om de ikke greier å komme seg på samme Ghandi-nivå som jeg. Ferdig snakka! :-) Men fra sarkasme til alvor - man må nesten ha bodd helt oppe i skogen med tyttebær for å hevde at man ikke blir diskriminert på et etnisk grunnlag i Norge. Selvsagt blir man diskriminert. Ellers er det en fin ting at TS vil hjelpe - dette er veldig bra. Anonymkode: 9bad0...bcb 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 Kommunal og moderniseringsdepartementet har startet med anonyme søknader (visst nok bare i startfasen nå?) nettopp på grunn av dette med navn. Anonymkode: a0239...832 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 I stedet for at du anbefaler, hva om hun heller får sette opp deg som referanse? Du kjenner henne, og kan derfor svare som en absolutt relevant referanse om du mener hun kan passe til den jobben. En kamerat av mannen min tilbydde mannen min det, han fikk jobben Anonymkode: 88e6a...390
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå