Gå til innhold

Nedbetale hele studielånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et misligholdt, oppsagt studielån som jeg betaler 2500 kr på i måneden. Det er nå på over 300 000 og blir større og større, og snart er jeg femti år. 😔

Nå har jeg plutselig arvet litt penger, omtrent det beløpet jeg skylder, og mitt høyeste ønske er å bli skyldfri. Er det noen som har kjennskap til Lånekassa og vet om man kan betale ned alt på en gang?

Mye av grunnen til at dette gikk så galt er depresjon og angst, og jeg har prøvd å ha en dialog om hvordan jeg kan stoppe den enorme forrentingen, men vi kom aldri til noen løsning.

Alle gode råd tas mot med stor takk, men ikke kjeft på meg, vær så snill, for dette er vanskelig bok som det er. 😔

Anonymkode: 3796b...e7d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier misligholdt, mener du at det er lagt masse forsinkelsesrente på saken, og at det har gått til namsmannen? Dersom det tvangsinndrives ville jeg betalt det ned, dersom jeg kunne. Dersom det kun er studielån som "vanlig", er dette et lån som slettes dersom en blir ufør, noe som gjør at en bør prioritere annen gjeld (dersom en har) foran nedbetaling av studielånet.

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan nedbetale studielånet i sin helhet. 

Siden du sier at lånet er misligholdt og oppsagt, har du ikke lenger noe kundeforhold med Lånekassa, men derimot med Statens innkrevningssentral. Da er også vilkårene for lånet noe annet enn i Lånekassa. Jeg vil anbefale deg å betale ned gjelda di, da det trolig vil være det beste også for den psykiske helsa. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg cashet inn studielånet mitt etter det var gått til inkasso, det gikk helt fint. Men pga renter og sånn bullshit så «kostet» det et par tusen ekstra å betale ned alt på en gang, hvilket jeg syntes var helt høl i huet, men godt å bli kvitt det.

Anonymkode: fa954...f46

• Liker 3
Skrevet

Du kan betale ned hele studielånet på en gang, og kanskje det vil være en psykisk lettelse, sånn at det er verdt det.

Ellers vil jeg tro at dersom det er psykiske problemer som ligger bak betalingsproblemene, bør det være mulig å få stoppet tvangsinndrivingen og få lånet tilbake til vanlig studielån. Ring lånekassen og spør hvilke muligheter du har; de er ganske greie å snakke med.

Anonymkode: cae3c...c90

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan betale ned hele studielånet på en gang, og kanskje det vil være en psykisk lettelse, sånn at det er verdt det.

Ellers vil jeg tro at dersom det er psykiske problemer som ligger bak betalingsproblemene, bør det være mulig å få stoppet tvangsinndrivingen og få lånet tilbake til vanlig studielån. Ring lånekassen og spør hvilke muligheter du har; de er ganske greie å snakke med.

Statens innkrevningssentral bryr seg dessverre svært lite om årsaken til betalingsproblemer. Dem vil nok bare ha penga sine.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Statens innkrevningssentral bryr seg dessverre svært lite om årsaken til betalingsproblemer. Dem vil nok bare ha penga sine.

Det er nok riktig, men dersom TS betaler såpass at lånet er "i rute", kan tvangsinndrivingen stanses av Lånekassen. Tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode og vennlige svar. 

Det stemmer nok at det er Statens Innkrevingsentral jeg må ta det med.

Jeg ville ha trodd at jeg ville ha følt lettelse og glede over at jeg nå kan betale ned alt og endelig bli fri for dette, men istedet for så gruer jeg meg voldsomt til å finne ut akkurat hvor mye jeg skylder, hvordan jeg burde gå frem, osv. 

Tusen takk igjen for fine svar! ❤️

Skrevet
På 20.11.2019 den 1.42, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode og vennlige svar. 

Det stemmer nok at det er Statens Innkrevingsentral jeg må ta det med.

Jeg ville ha trodd at jeg ville ha følt lettelse og glede over at jeg nå kan betale ned alt og endelig bli fri for dette, men istedet for så gruer jeg meg voldsomt til å finne ut akkurat hvor mye jeg skylder, hvordan jeg burde gå frem, osv. 

Tusen takk igjen for fine svar! ❤️

Ikke gru deg til det. Gled deg heller til at du kan få saken ut av verden. Det krever bare en telefonsamtale så får du vite det du trenger. Spar en liten lapp til en flaske bobler. Dette må jo feires? 

Anonymkode: 3c011...8ba

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk! Så hyggelig. 

Beløpet er på nærmere 350 000, vet jeg nå etter å ha sjekket det, og 200 000 av det er renter alene. Det ble registrert som misligholdt i -95. Jeg har grått masse idag, og føler det er riktig å sørge over hvor feil det gikk og tillate meg selv å føle på dette nå som det går mot en løsning.

Den overveldende følelsen av skam og av å være en taper tillater jeg ikke meg selv å sitte så lenge i, for det er absolutt ikke konstruktivt, kjenner jeg. Mannen min og jeg har bestemt oss for å bare betale resten av hans og mitt studielån sammen i en stor sum for å bli ferdig med hele greia. Han er veldig snill og omtenksom. 

Fremdeles er jeg et stykke unna å kunne glede meg over det. Det er nesten tredve år med skam, mislykkethet og angst forbundet med hele greia, så selv om hjernen på en måte skjønner at jeg er på vei ut av dette så henger alt annet igjen. Derfor hjelper det veldig å lese gode ord som dine og i de andre svarene jeg fikk her. Takk, og takk for nydelig medmenneskelighet. 
❤️

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk! Så hyggelig. 

Beløpet er på nærmere 350 000, vet jeg nå etter å ha sjekket det, og 200 000 av det er renter alene. Det ble registrert som misligholdt i -95. Jeg har grått masse idag, og føler det er riktig å sørge over hvor feil det gikk og tillate meg selv å føle på dette nå som det går mot en løsning.

Den overveldende følelsen av skam og av å være en taper tillater jeg ikke meg selv å sitte så lenge i, for det er absolutt ikke konstruktivt, kjenner jeg. Mannen min og jeg har bestemt oss for å bare betale resten av hans og mitt studielån sammen i en stor sum for å bli ferdig med hele greia. Han er veldig snill og omtenksom. 

Fremdeles er jeg et stykke unna å kunne glede meg over det. Det er nesten tredve år med skam, mislykkethet og angst forbundet med hele greia, så selv om hjernen på en måte skjønner at jeg er på vei ut av dette så henger alt annet igjen. Derfor hjelper det veldig å lese gode ord som dine og i de andre svarene jeg fikk her. Takk, og takk for nydelig medmenneskelighet. 
❤️

:klemmer: 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det går med statens innkevingskasse, men verdt forsøket. Prøv å ring dem å spør om de kan slette resten av rentene dersom du betaler 250 000 i dag? Luksusfellen gjlr det med andre kreditorer. Spesielt når gjelden er gammel..

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville også kontaktet Statens innkrevingssentral og sagt at du har arvet en større sum penger, som gjør at du kan betale ned hele hovedstolen i en engang. Du ser at det er tilkommet noen renter og salærer - er de villig til å stryke noe av disse?

Jeg synes faktisk ikke at du har grunn til å skamme deg. Du har vist vilje til å betale og ikke minst nå når du har arvet et større beløp bruker du ikke pengene på "fest og moro" men betaler ned.det du skylder. Skam er lite konstruktivt - bestem deg for at det "gidder du ikke mer". 

Lykke til - varm :klem: til deg.

Skrevet

Takk. :blomst:

Gjest Dævendøtte
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Så hyggelig. 

❤️

Lykke til ❤️ 

Nei, det er ikke konstruktivt å sitte lenge i skammen, ikke kast bort dagene på negativitet. Du er ikke den eneste i Norge som har misligholdt lån, se på det som en ny start på et nytt liv. Fullstendig uten skam og angst, i hvert fall for studielån ;)

Bra at du har en fin mann, ofte får fine mennesker fine partnere. Ta vare på hverandre og legg alt bak dere. Gjort er gjort og spist er spist, nå er det framtida som gjelder. 

Skrevet

Tusen takk for fint svar. ❤️

Jeg trodde jeg ville bli møtt med «å herregud, snakk om å drite seg ut!» «hvordan har du klart det?», «da hadde jeg gravd meg ned» og sånn. 😞

Dette gir meg troen på menneskeheten igjen. Jeg har et veldig godt liv fra før (har ikke hatt problemer med depresjon på 20 år), men det er bare denne enorme byllen som sto igjen. Da mannen min fridde til meg svarte jeg gråtende at det kan jeg ikke fordi jeg skylder så mye penger, så dette har vært vanskelig. 

Takk igjen, gode mennesker. 🌹

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...