Gå til innhold

Hva annser du som et skambud (bolig/eiendom)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest litt rund og ser at folk skriver at bud på alt fra ca 10-15% under prisantydning er på grenseland til å være et skambud. Noe som tyder på at iallefall bud på 15%+ under prisantydning blir sett på som skambud for de aller fleste. 

Vil bud på 10% under prisantyning være innenfor uansett prisantyding på bolig?

Bolig 1 med prisantyning 4.000.000 bud på 3.600.000.

Bolig 2 med prisantydning på 18.000.000, bud på 16.200.000 

Bolig/villa 3 med prisantydning på 120.000.000, bud på 108.000.000

Hva mener du?

Anonymkode: fbbe3...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skambud er garantert et begrep som meglerne har funnet på for å unngå at folk byr for lavt. «Skam» for at man liksom skal bli flau over at man er uenig med meglerens satte pris.

I dagens marked kunne jeg fint bydd langt under 15% av det meglerne påstår er verdien. 

Jeg tenker at i de tilfellene der boligen blir solgt for mer enn 500 000 under takst, så vil jeg si at megler har satt en «skam-pris» på boligen, da de åpenbart har bommet mye på markedet.

Anonymkode: 5898f...240

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% er innafor mener jeg. har eiendommen vært på markedet en stund så er lavere også greit. prisantydningens størrelse tror jeg ikke er så veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt overprisede eiendommer i dagens marked, enten det nå er meglerne som overpriser eller eierne som har for høye prisforventninger. Men alle eiendommer er ikke overpriset, og gitt at prisen er noenlunde edruelig satt tenker jeg at 10% er omtrent der grensa for skambud går. 

Siden boligprisene utvikler seg ulikt på ulike steder må man også ta markedet lokalt i betraktning. Noen steder synker boligprisene, og andre steder stiger de. Man kommer neppe like langt med underbud i områder der prisveksten er sterkest.  

Endret av Ullvott
tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest litt rund og ser at folk skriver at bud på alt fra ca 10-15% under prisantydning er på grenseland til å være et skambud. Noe som tyder på at iallefall bud på 15%+ under prisantydning blir sett på som skambud for de aller fleste. 

Hva mener du?

En bolig er verd det markedet vil gi. Å gi et lavt bud er helt greit. Det er lov å prøve seg. Kjøper er ikke tvunget til å godta det. Heller ikke bør han bli fornærmet. Han kan avslå budet og være takknemlig for at budrunden har begynt. Kanskje blir det ikke flere bud. Da kan kjøper velge å godta det lave budet eller å beholde boligen selv. Det er ikke alltid sistnevnte er et bra alternativ. 

Alternativ 3 er et godt eksempel fordi så dyre boliger har få interessenter og derfor vanskeligere å få solgt. 

Alternativ 1 hadde jeg lett gjort. Men boliger i denne prisklassen går oftest over takst. 

Alternativ 2 er det heller ikke noe i veien med. Kan godt hende selger tar til takke med budet om ingen andre dukker opp. Ingen er garantert å få flere budgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Ikke noe er skambud. 

Ser samme tingen på torget på finn. Det opplyses om at skambud ønskes ikke. Tenker de fleste da byr prisantydning eller lar være å by i frykt for krasse tilbakemeldinger. Så ender selger med å ikke få solgt fordi ingen vil ha varen til den prisen. 

Enda verre med de som legger ut en ting til salg, men ikke setter pris, kun info om at skambud er uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Ser ikke på disse budene som skambud. 

Hadde du bydd 2,5 på huset til 4, så hadde du gitt et skambud. 

Jeg ga et bud på 1,5 på et hus som var verdsatt til 2,0, og selgeren ble illsint. Jeg skjønner det litt at han ble sint, men han hadde ikke behøvd å vise det. 

Anonymkode: 71750...eb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke på disse budene som skambud. 

Hadde du bydd 2,5 på huset til 4, så hadde du gitt et skambud. 

Jeg ga et bud på 1,5 på et hus som var verdsatt til 2,0, og selgeren ble illsint. Jeg skjønner det litt at han ble sint, men han hadde ikke behøvd å vise det. 

Anonymkode: 71750...eb6

Bud på 2,5 av en prisantyding på 4 mill er et bud på 37,5% under så ser forsåvidt den. Og det andre er på 25% under prisantydningen. Tror muligens de fleste huseiere begynner å rynke litt på nesen når det kommer bud som nærmer seg 30% under prisantydningen. 🤔 TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skambud er garantert et begrep som meglerne har funnet på for å unngå at folk byr for lavt. «Skam» for at man liksom skal bli flau over at man er uenig med meglerens satte pris.

Anonymkode: 5898f...240

Skambud er et begrep som har eksistert siden før det fantes eiendomsmeglere i Norge. Men ellers er jeg enig.

Anonymkode: a152f...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% under takst er det man kaller lånetakst, altså en «forsiktig antatt markedsverdi». Står i taksten. Langt ifra noe skambud. 

Her om dagen ble en bolig jeg har sett på solgt for 1,6. Taksten var 2,9. Det kommer helt an på marked og selgers motivasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at i begrepet "skambud", så ligger det at budet er så lavt at den som gir det burde skamme seg over å i det hele tatt gi det. Altså åpenbart lavere enn produktets markedsverdi.

På boliger tenker jeg at hva som er skambud kommer litt an på kontekst. Hvordan er markedet?

I et marked der de fleste boliger selges raskt, og betydelig over det som er satt som takst på den boligen du byr på, så er det et skambud å by 100-200.000kr under takst.

På en bolig som er taksert for høyt, eller der sammenlignbare boliger selges for mye mindre enn takst, kan et bud på 25% under takst være helt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville overhodet ikke bekymret meg over "skambud". Det er ikke venninna di du tilbyr penger, men en helt ukjent person (som regel). Ikke noe som framkaller skam hos meg i noe tilfelle. Du skal aldri ha noe mer personen å gjøre igjen (som regel).

En bolig er verdt det markedet vil gi. Bedre å starte svært lavt, enn å risikere å gi mer enn man må. Det verste man kan få er et nei.

Anonymkode: 7dcd1...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet bestemmer. Men noen ganger virker det som om kjøperne er bedre orientert enn meglerne, når man ser på noen av prisantydningene som boliger legges ut med. Da er det megler som skal "skamme seg" som selger seg inn med en urealistisk pris til selger. Kjøpere som holder seg orientert, og legger inn bud i forholdet til det markedet tilsier, er fornuftige.

Anonymkode: c6527...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk inn et skambud på forrige bolig jeg solgte. Den var lagt ut til 3.5 millioner, men første bud jeg fikk var 2.5 millioner. Det skader ikke å prøve seg selvsagt, men å seriøst legge inn et så lavt bud gjør meg bare krigersk. Jeg avviser blankt, og da hjalp det ikke at vedkommende prøvde seg på 2.8 millioner etterpå. Hadde hun derimot startet der, så kunne jeg vært mer åpen for forhandlinger. Men med et så lavt førstebud provoserte hun meg egentlig bare. Jeg solgte boligen noen måneder etter, da til 3.5 millioner. Godt jeg hadde is i magen.

Anonymkode: 0d9d6...828

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Markedet bestemmer. Men noen ganger virker det som om kjøperne er bedre orientert enn meglerne, når man ser på noen av prisantydningene som boliger legges ut med. Da er det megler som skal "skamme seg" som selger seg inn med en urealistisk pris til selger. Kjøpere som holder seg orientert, og legger inn bud i forholdet til det markedet tilsier, er fornuftige.

Tja? Hva boligen legges ut til er et samarbeid mellom megler og selger, og da kan selger tvinge gjennom en prisantydning som er høyere enn hva negler ville satt. Selv har jeg en bolig ute for salg nå, har med vilje lagt den høyt i prisantydning. Vil ingen betale rundt prisantydning, vil jeg heller ikke selge. Boligen er verdifull for meg, jeg har råd til å sitte på den, og jeg ønsker ikke å selge den under en viss pris. Helt greit for meg at eventuelle kjøpere mener den er priset for høyt; jeg tvinger ingen til å legge inn bud. Dette er det den koster, vil du ikke betale den prisen, så la være å by. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja? Hva boligen legges ut til er et samarbeid mellom megler og selger, og da kan selger tvinge gjennom en prisantydning som er høyere enn hva negler ville satt. Selv har jeg en bolig ute for salg nå, har med vilje lagt den høyt i prisantydning. Vil ingen betale rundt prisantydning, vil jeg heller ikke selge. Boligen er verdifull for meg, jeg har råd til å sitte på den, og jeg ønsker ikke å selge den under en viss pris. Helt greit for meg at eventuelle kjøpere mener den er priset for høyt; jeg tvinger ingen til å legge inn bud. Dette er det den koster, vil du ikke betale den prisen, så la være å by. 

At den er verdifull for deg, betyr ikke at boligen kan sees uten sammenheng med markedet for øvrig. Hva den til slutt selges for, avhenger av hvor verdifull interessenter finner boligen. Men selvsagt - har du råd til å sitte med den og vente, så er det fritt frem. Men har du lån på boligen, felleskostnader, strømutgifter, forsikring osv, så kommer du til et punkt der staheten begynner å koste deg en del. Og da har den kanskje lagt så lenge ute, og folk som følger med, begynner å lure på hva som er galt med boligen, siden ingen kjøper den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er veldig individuelt hva folk regner som skambud, egentlig.

Bød 2 250 000 kr på en leilighet som hadde prisantydning på 2 350 000 kr. Nybygg, akkurat ferdigstilt da jeg var på visning. Mye dårlig håndverk og billige løsninger som ikke kom til å vare (mye av det begynte å ryke allerede noen uker etter innflytning). Selger mente det var et skambud, megler var helt uenig i at det var et skambud og mente selger burde akseptere budet.

Anonymkode: e0c64...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...