Gå til innhold

Tror jeg har vrikket ankelen. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere litt bedre på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg falt ned trappa, og for å prøve å komme meg opp i fallet la jeg vekt på ene beinet. Jeg fikk umiddembart vondt og halter litt. Det er veldig vondt å ta av skoen, trengte litt hjelp til det. 

Ellers er det ikke noe hovent som jeg kan se, det er blåmerke eneste. Det er smertefullt å bøye ankelen alle veier, og kan ikke legge trykk på den.

Er det noe som kan hjelpe å stabilisere ankelen mer, f.eks sportsteip eller noe? Jeg jobber i morgen, og har en "gå-jobb", så tenker å ta det litt forsiktig. 

- Uheldig kvinne i tyveårene.

Anonymkode: 744fb...082

Skrevet

Legevakt og holde seg hjemme fra jobb spør du meg.

Anonymkode: aa7c0...ced

• Liker 1
Skrevet

Det du må gjøre nå er å legge beinet høyt og legge is på det. Ikke rett på benet, men noe imellom som en genser eller lignende. Hoven kan godt hende du bli i morgen. 

Siden du kan trå på det er det nok ikke noe alvorlig overtråkk. Men som regel er dagen etter værst og ikke så sterk. Du kan bruke sportsteip, sko som støtter godt eller sånn støtte du får kjøpt på apoteket eller sportsbutikk. 

Det tar litt tid før det blir helt bra. Har tråkket over mange ganger, sist for en måned siden, men gikk da på krykker som er fast inventar her hjemme 😂 Tok ca 2 uker før jeg kunne trene igjen. 

Anonymkode: 7f07c...5f6

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet

Teip opp foten med sportsteip. Tre lag fra over ankel, rundt fotbladet til den andre siden. Deretter en på tvers rundt leggen. 

Skrevet

Bruk tape. Hvis du vrikket utsiden av ankelen kan du legge en tape rundt ankelen (litt over der det er vondt), så tar du noen tapebiter og legger fra den første tapen og under hælen/foten, og til slutt en ny tapebit rundt ankelen (over tape nr 1) igjen. Da støtter du ankelen og unngår bevegelser som gjør det vonde verre. 

Dette er ikke legevaktmat.

Anonymkode: 1e8fc...785

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakt og holde seg hjemme fra jobb spør du meg.

Oppsøker ikke legevakt for noe sånt, når den åpenbart ikke er brukket.  Ikke rart det blir lang ventetid 🤪 Du burde iset ned ankelen umiddelbart og sitte med den høyt evt ha på noe kompresjon og holde i ro. RICE- prinsippet. 

Anonymkode: b617c...d9f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sweet Ingrid said:

Teip opp foten med sportsteip. Tre lag fra over ankel, rundt fotbladet til den andre siden. Deretter en på tvers rundt leggen. 

Barber leggen først, om den ikke allerede er uten hår.

Anonymkode: fbe6b...10a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøker ikke legevakt for noe sånt, når den åpenbart ikke er brukket.  Ikke rart det blir lang ventetid 🤪 Du burde iset ned ankelen umiddelbart og sitte med den høyt evt ha på noe kompresjon og holde i ro. RICE- prinsippet. 

Anonymkode: b617c...d9f

Hun greier jo ikke å legge trykk på foten? 

Skrevet

På legevakta kan de ikke gjøre stort fra eller til, bortsett fra muligens å skrive en sykmelding. Det er nok lurt å ta en dag eller to fri fra jobb, og se an gåformen etter det (eventuelt skaffe sykmelding). Kan du jobbe med krykker, er jo det en mulighet, etter at hevelsen har gått ned. Så lenge leddet er hovent, bør du sitte med benet høyt. Tror du får kjøpt krykker på apotek.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun greier jo ikke å legge trykk på foten? 

Hun skriver også at hun "halter litt". 

Ts, dette går fint, blir nok værende vondt ei stund, men det går over etter hvert. Tape i vei, legg den høyt når du hviler/sover og ikke tren håndballfinter med det første.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På legevakta kan de ikke gjøre stort fra eller til, bortsett fra muligens å skrive en sykmelding. Det er nok lurt å ta en dag eller to fri fra jobb, og se an gåformen etter det (eventuelt skaffe sykmelding). Kan du jobbe med krykker, er jo det en mulighet, etter at hevelsen har gått ned. Så lenge leddet er hovent, bør du sitte med benet høyt. Tror du får kjøpt krykker på apotek.

Hun skriver at det IKKE er hovent.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men det kan komme i løpet av natten. Har hun tråkket over så hovner den opp med stor sannsynlighet innen i morgen.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men det kan komme i løpet av natten. Har hun tråkket over så hovner den opp med stor sannsynlighet innen i morgen.

Det er jeg klar over, men har behov for å nedtone dramatikken i tråden litt. Legevakt og sykemelding og fravær fra jobb og greier, for et overtråkk der hun får til å gå på foten ("halter litt"). Ikke opplever jeg at TS legger opp til dette heller, hun spør om tips for å støtte ankelen best mulig så hun får gjort jobben sin.

Skrevet

TS her! Tusen takk for råd, skal prøve teip og god sko som ikke sitter stramt rundt! :) Og holde den oppe! 

Nei den er ikke hoven enda, bare et merke der. Det gjør vondt å gå, men kan sette ned foten, så lenge jeg ikke står på den. Vil ikke tro at jeg får noe ut av legevakt. :)

Den har begynt å småverke litt nå, når jeg sitter i sofa. Tenker å legge en ispose på.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det ikke hovner opp, går det an å gå med krykker, og foten ned, fra dag 1.

Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over, men har behov for å nedtone dramatikken i tråden litt. Legevakt og sykemelding og fravær fra jobb og greier, for et overtråkk der hun får til å gå på foten ("halter litt"). Ikke opplever jeg at TS legger opp til dette heller, hun spør om tips for å støtte ankelen best mulig så hun får gjort jobben sin.

Det er jeg helt enig i at det over dramatisere en smule. Legevakt er ikke nødvendig. Hun kan gå på jobb, men kan jo selvsagt se det litt an. Ofte kommer ikke de verste smertene før dagen etter. 

Skrevet

Hold foten høyt. Hvis du har like vondt i morgen burde du dra til legen og få undersøkt om det er brudd. Du klarer ikke belaste foten, da kan det være brudd. 

Anonymkode: 3e190...12a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke hovner opp, går det an å gå med krykker, og foten ned, fra dag 1.

Det er ingen vits å gå med krykker så lenge Ts kan gå på foten. Så kan hun ligge med foten høyt med ispose etter jobb. Kanskje ta noen ekstra pauser på jobb hvor hun legger seg ned med foten høyt opp. Er det for smertefullt å gå på foten bør hun holde seg hjemme og lege foten, så er hun tilbake på jobb på torsdag. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ingen vits å gå med krykker så lenge Ts kan gå på foten. Så kan hun ligge med foten høyt med ispose etter jobb. Kanskje ta noen ekstra pauser på jobb hvor hun legger seg ned med foten høyt opp. Er det for smertefullt å gå på foten bør hun holde seg hjemme og lege foten, så er hun tilbake på jobb på torsdag. 

TS skriver at hun har en gåjobb, og da er det lurt å bruke krykker i starten, mener jeg. Når jeg har hatt overtråkk, har jeg dratt på jobb, uten krykker, men da vanlig kontorjobb med lite gåing. TS må se det an. Det er lite lurt å overbelaste den skadete foten i starten, for så å slite med dette i månedsvis.

Skrevet

Jeg skal se det an ja! :) Jeg går for det meste, og står mye på beina i 7,5 timer på jobb. En halvtimes pause da! Mye løft. Men får nok tilrettelagt littegrann tenker jeg! De er ganske hjelpsomme på jobb. Går nok fint! Jeg blir nok bare litt tregere enn vanlig. Vil bare gjøre gåinga litt mer.. behagelig, om mulig.

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...