AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Vi begynte å sette ungen på potte for over 6 måneder siden. 1-2 faste ganger per dag. Også slutta vi på med bleie for 3-4 uker siden, alt gikk greit, men nå har hun slutta å si fra når hun må på do. Hvis vi ikke får henne på do akkurat når hun vil, ender det med at hun tisser/bæsjer på seg. Vi bruker bleie til/fra barnehage eller hvis vi er på tur. Hun bruker ikke i barnehagen, det går stort sett bra. Kanskje 1-2 ganger i uka med "ulykke", men hjemme er det 1-2 ganger per dag. Hun var så fornøyd med å slutte med bleier i begynnelsen, nå vil hun helst ikke ta av bleie når vi kommer inn. Skal vi bare avbryte og vente en stund til? Har på følelsen at hun syns det er kjedelig å være den eneste i barnehagen som tas ut av aktiviteter for å gå på do "hele tiden", mens de andre på avdelingen hennes fortsatt bruker bleie. Noen erfarne mødre eller barnehageansatte som har noen synspunkter? Anonymkode: e7415...a29
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Hvor gammel er hun? De aller aller fleste barn er helt klare for å slutte med bleie på dagen ved 2 årsalderen. De fleste klarer fint å slutte på natten også da men noen bruker selvfølgelig litt lenger tid på det. Svært mange venter alt for lenge før man slutter, er barnet over 3 år får man som regel mye mer problemer med prosessen. Er barnet over 1,5 år og klarer det såpass fint som du beskriver ville jeg holdt ut. Anonymkode: 6c320...bbd 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 Vår gutt var ikke klar før 3 år, men da sluttet han uten ett eneste uhell. Mulig hun bare ikke er klar? Anonymkode: 5e2a9...263 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi begynte å sette ungen på potte for over 6 måneder siden. 1-2 faste ganger per dag. Også slutta vi på med bleie for 3-4 uker siden, alt gikk greit, men nå har hun slutta å si fra når hun må på do. Hvis vi ikke får henne på do akkurat når hun vil, ender det med at hun tisser/bæsjer på seg. Vi bruker bleie til/fra barnehage eller hvis vi er på tur. Hun bruker ikke i barnehagen, det går stort sett bra. Kanskje 1-2 ganger i uka med "ulykke", men hjemme er det 1-2 ganger per dag. Hun var så fornøyd med å slutte med bleier i begynnelsen, nå vil hun helst ikke ta av bleie når vi kommer inn. Skal vi bare avbryte og vente en stund til? Har på følelsen at hun syns det er kjedelig å være den eneste i barnehagen som tas ut av aktiviteter for å gå på do "hele tiden", mens de andre på avdelingen hennes fortsatt bruker bleie. Noen erfarne mødre eller barnehageansatte som har noen synspunkter? Anonymkode: e7415...a29 Hos oss er de fra 2 år når de går på do. På en avdeling med 13 barn så er de kun 3 stk som går på do. Kun et barn går fast på 3 år går fast på do og bruker ikke bleie i det hele tatt. Hos oss lar vi barnet styre prosessen litt, i perioder går det nedover før det går opp igjen. Vil ikke barnet på do, så blir det slik. Anonymkode: f8e29...58e
Hactar Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 Ville ventet. Høres ut som hun ikke er så gammel med tanke på at resten av avdelingen fortsatt bruker bleier. En ting er å fysisk kunne holde seg en stund og gå på do, men det er noe helt annet å være klar for å ta ansvar for å kjenne etter og oppsøke toalettet på egen hånd. Med så mange uhell, tenker jeg bleieslutten får for stor plass i hverdagen hennes, og hun har utbytte av å vente til det går litt mer av seg selv. Ville fortsatt å ta henne på toalettet på faste tider hjemme, gjerne oftere enn 2 ganger til dagen også, men ville hatt bleie på til det ikke lenger kommer noe i bleia. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 45 minutter siden, Hactar said: Ville ventet. Høres ut som hun ikke er så gammel med tanke på at resten av avdelingen fortsatt bruker bleier. En ting er å fysisk kunne holde seg en stund og gå på do, men det er noe helt annet å være klar for å ta ansvar for å kjenne etter og oppsøke toalettet på egen hånd. Med så mange uhell, tenker jeg bleieslutten får for stor plass i hverdagen hennes, og hun har utbytte av å vente til det går litt mer av seg selv. Ville fortsatt å ta henne på toalettet på faste tider hjemme, gjerne oftere enn 2 ganger til dagen også, men ville hatt bleie på til det ikke lenger kommer noe i bleia. Er litt hva jeg tenker også... Føles feil å presse henne:( Anonymkode: e7415...a29 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammel er hun? De aller aller fleste barn er helt klare for å slutte med bleie på dagen ved 2 årsalderen. De fleste klarer fint å slutte på natten også da men noen bruker selvfølgelig litt lenger tid på det. Svært mange venter alt for lenge før man slutter, er barnet over 3 år får man som regel mye mer problemer med prosessen. Er barnet over 1,5 år og klarer det såpass fint som du beskriver ville jeg holdt ut. Anonymkode: 6c320...bbd Er veldig usikker på om vi skal holde ut litt til eller stoppe også prøve igjen senere? Hun er litt over 2 år. Anonymkode: e7415...a29
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 Litt relevant å vite alder på barnet. Min erfaring er at når barna er klare for å slutte med bleie klarer de å holde seg ei stund, de driver ikke å «småskvetter» så ofte at man må ta de på do titt og ofte. Når barn kommer i barnehagen og må følges på do hver halvtime mener jeg at de ikke er klare enda. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 59ab9...900 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #9 Skrevet 19. november 2019 Ta på bleie i en måned og så prøv igjen. Hvorfor stresse med det. Barnet er under tre. Selv en fireåring er som regle heller ikke moden noen ganger. Anonymkode: 941a4...673 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Litt relevant å vite alder på barnet. Min erfaring er at når barna er klare for å slutte med bleie klarer de å holde seg ei stund, de driver ikke å «småskvetter» så ofte at man må ta de på do titt og ofte. Når barn kommer i barnehagen og må følges på do hver halvtime mener jeg at de ikke er klare enda. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 59ab9...900 Hun småskvetter ikke. Stort sett sier hun fra, men litt for ofte sier hun ingenting. Og hun vil ikke alltid ta bleia når vi kommer inn heller. Tror vi skal vente og se, ta en avgjørelse om 1-2 ukers tid, om det ikke blir bie bedring.. Anonymkode: e7415...a29
Hactar Skrevet 19. november 2019 #11 Skrevet 19. november 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun småskvetter ikke. Stort sett sier hun fra, men litt for ofte sier hun ingenting. Og hun vil ikke alltid ta bleia når vi kommer inn heller. Tror vi skal vente og se, ta en avgjørelse om 1-2 ukers tid, om det ikke blir bie bedring.. Anonymkode: e7415...a29 Dere har jo fått det meste på plass, da. Hun tør å gå på do med både tiss og avføring, og hun holder seg en stund. Nå er det bare motivasjonen til å passe på selv og ha «tid» til å faktisk avbryte leken for å gå på do som mangler. Dette er nok en modningssak, og jeg tror ikke dere har så mye å vinne på å forsere noe. Før eller siden vil hun være «stor», kanskje når flere i barnehagen slutter med bleie, og da kommer det sikkert til å gå mer eller mindre av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 9 hours ago, Hactar said: Dere har jo fått det meste på plass, da. Hun tør å gå på do med både tiss og avføring, og hun holder seg en stund. Nå er det bare motivasjonen til å passe på selv og ha «tid» til å faktisk avbryte leken for å gå på do som mangler. Dette er nok en modningssak, og jeg tror ikke dere har så mye å vinne på å forsere noe. Før eller siden vil hun være «stor», kanskje når flere i barnehagen slutter med bleie, og da kommer det sikkert til å gå mer eller mindre av seg selv. Hva betyr forsere i den sammenhengen her? At det er dumt å presse på? Tenker det er en dum årstid å slutte uansett. Må jo være enklere når man kan gå uten bleie hele tida. Anonymkode: e7415...a29
Hactar Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr forsere i den sammenhengen her? At det er dumt å presse på? Tenker det er en dum årstid å slutte uansett. Må jo være enklere når man kan gå uten bleie hele tida. Anonymkode: e7415...a29 Med forsere mener jeg å nekte henne bleie når barnet er lite interessert i å passe på eller direkte uvillig til å ta den av. Tenker det er bedre at jenta går med bleie samtidig som hun fortsetter å bruke toalettet mest mulig. Bedre med en overgangsperiode med tørre bleier, enn en overgangsperiode med stadige uhell fordi jenta ikke er klar for å følge med selv. Og så har du et poeng med årstiden. Til sommeren har hun modnet litt, og det er jo langt lettere å rekke toalettet når man ikke skal ha av ørten lag først. Ikke fullt så nye å ordne opp i om det skulle skjære seg heller.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun? De aller aller fleste barn er helt klare for å slutte med bleie på dagen ved 2 årsalderen. De fleste klarer fint å slutte på natten også da men noen bruker selvfølgelig litt lenger tid på det. Svært mange venter alt for lenge før man slutter, er barnet over 3 år får man som regel mye mer problemer med prosessen. Er barnet over 1,5 år og klarer det såpass fint som du beskriver ville jeg holdt ut. Anonymkode: 6c320...bbd Er så lei av de som skriver at de fleste er klar for bleieslutt ved 2 år. Det gjør at mødre som Ts stresser. Ts: det er like mange som slutter 3-4 som 2. Ta tiden til hjelp, ikke stress. Anonymkode: 8369d...5b2 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun småskvetter ikke. Stort sett sier hun fra, men litt for ofte sier hun ingenting. Og hun vil ikke alltid ta bleia når vi kommer inn heller. Tror vi skal vente og se, ta en avgjørelse om 1-2 ukers tid, om det ikke blir bie bedring.. Anonymkode: e7415...a29 Bleiene i dag er så gode å ha på at barna ikke kjenner at de blir våte og kalde. Ta en truse innenfor bleien slik at hun får kjenne at det blir vått. Etterhvert vil hun heller ha lyst til å gå på do. Men ikke stress henne på dette. Spør/innfør faste rutiner for dogåing, ifbm måltider, morgen/kveldsstell osv. Ikke ha mer enn naturlig fokus på det. Så vil jeg tro det kommer av seg selv etterhvert. Jeg kjenner til en 5-åring som fremdeles brukte bleier fordi det likte han best. Det var jo ikke noe stress for ham. Men barnehagen anbefalte å slutte med bleier til skolestart, pga mobbing bl.a. Foreldrene hadde ikke sett noe problem med bleiene frem til da, fordi det var så praktisk. Til slutt ble det trusetrikset og da gikk gutten på do fra kveld samme dag. Det var ikke det at han ikke "var klar for det". Han gadd bare ikke. Sånn i tilfelle noen skulle henge seg opp i det: jeg skjønner det er litt annerledes med mindre barn. Men hvordan tror dere det er med barn f.eks i afrikanske land? Bruker de bleier der til de er 4 år...? Anonymkode: 58c58...ad7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan tror dere det er med barn f.eks i afrikanske land? Bruker de bleier der til de er 4 år...? Har de vinter med mange lag tøy og mye innendørs aktivitet i afrikanske land? Anonymkode: 2ffe4...cf4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har de vinter med mange lag tøy og mye innendørs aktivitet i afrikanske land? Anonymkode: 2ffe4...cf4 Nei, men jeg vil tro de har det i høytliggende land i Sør-Amerika f.eks. Hvem er det som trenger bleien pga mange lag klær? Er det fordi det er mest praktisk for foreldrene, kanskje...? Anonymkode: 58c58...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som trenger bleien pga mange lag klær? Poenget var at det er lettere å rekke å komme seg på do når man ikke har mye klær på. Derfor slutter mange norske barn i sommerhalvåret hvis det passer med alder osv. Anonymkode: 2ffe4...cf4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 Min var ikke klar før 4 år.. Men da sluttet han ned en fang på både dag og natt og hadde nesten Ingen uhell. Anonymkode: 210b1...b4d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #20 Skrevet 20. november 2019 Min sluttet sommeren før han var 2 (22 mnd) og var da den eneste på avdelingen som var bleiefri. Det har helt uproblematisk. Tenker dere må enten slutte helt (ingen bleie på vei til bhg) eller vente. Anonymkode: b1c14...ed2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå