Gjest Trykksjakta Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 (endret) Dette kan rett og slett ikke aksepteres. Nå må noen ta konsekvensen av denne skandalen som bare blir større og større. Nå kommer det frem at NAV visste at det de drev på med var i strid med regelverket, men forsatte å anmelde folk for trygdesvindel, og flere av disse havnet i fengsel. Det er hårreisende, og NAV-lederen bør selvsagt avsettes umiddelbart. Man bør også undersøke om det er grunnlag for etterforskning og evt. straffeforfølgelse av henne. Man kan mene hva man vil om det er ok å ta med seg ytelser til utlandet eller ikke, et regelverk er til for å følges, og ingen av disse har gjort noe ulovlig, og da er det på sin plass at noen som sitter med ansvaret tar konsekvensene. Det vil jo være umulig å ha tillit til NAV så lenge lederen sitter. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3JeWyM/anniken-hauglie-med-sjokkbrev-nav-kjente-til-straffesaker-i-februar Endret 19. november 2019 av Trykksjakta
Husholdning1 Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 NAV har da aldri sendt noen i fengsel. Det er det domstolene som gjør i Norge. 5
Gjest Trykksjakta Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: NAV har da aldri sendt noen i fengsel. Det er det domstolene som gjør i Norge. Indirekte har de gjort det ja. Hverken domstolene eller noen andre er uskyldig her, men det NAV har drevet med har ingen formildende omstendigheter overhodet.
abella Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 Nei. Det å «la hoder rulle», er bare symbolpolitikk. Det har ingen betydning. Det er korttenkt og bærer preg av tanken om at bare ofrene får «hevn», så er problemet løst 4
Bloated Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 Er så lei denne saken.. Dei fleste som har gått på NAV har jo brutt de reglene som ble praktisert, og de fleste av dem igjen med viten og vilje. De som jobber på nav har fulgt reglene de har fått beskjed om. Så at de har fått straff for å bryte reglene ser jeg ikke problemet med (fengsel er dog litt drøyt, men ja). Samtidig er det veldig bra at nav ordner opp og folk får erstatning nå når det viser seg at reglene var feil og ulovlige. At nav har fått vite om det her i februar og ikke gjort noe med det før nå er virkelig ikke bra, men det er ikke det samme som at de ulovlig har fengslet folk med viten og vilje da dette er saker som går flere år tilbake i tid. Alle får nok den straffen og den oppreisingen de fortjener, både folk som er rammet og nav. Så kan media og alle hysteriske personer rundt om roe seg ned et par hakk... 12
Gjest kaninen Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 Er det bare jeg som ikke syntes så fryktelig synd på disse som har fått straff? Selv om det var et slik EU direktiv som forbød oss å ha denne lovgivningen, så viste jo ingen av disse det. Så vidt de viste var det jo ulovlig å reise utenlands mens man mottok AAP, men de tok sjansen like vel og ble tatt. Det blir litt som om det plutselig kom frem at ett EU direktiv sa at våre alkohl grenser var for lave, og at man ikke kunne straffe folk med under 0,5 i promille og at dette har gjeldt de siste 10årene. De som kjørte med promille mellom 0,2 og 0,5 har jo fortsatt vært inneforstått med at det var 0,2 som var lovlig selv om det viste seg å være feil i forhold til et direktiv. I tillegg tror jeg den jevne nordmann sin rettsoppfatning er at det ikke er greit å reise til utlandet mens man går på AAP. Man skal jo være tilgjengelig for tiltak, ikke være på ferie.
likestilling Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 "Uskyldige" De aller fleste visste veldig godt at det de gjorde var i strid med gjeldende tolkning av NAV-regelverket. Poenget med AAP er ikke å ligge på stranda i Spania i et år. Skandalen her er at EØS / EU overstyrer nasjonale lover. Jeg gikk på AAP selv et år, og man skal være dum som et brød eller lyve for å misforstå hva poenget er, og at man ikke skal ligge og sole seg i Spania og lignende, og dessuten er det bare å søke om ferie dersom det ikke er i veien for tiltak. Skandale nummer to er at vi nå risikerer å få oppreisning til folk som har feriert et par år på det offentliges regning i Spania, mens de som dro til Thailand for å kose seg uten å si fra fortsatt er forbrytere, selv om de gjorde akkurat det samme. Det finnes selvfølgelig unntak. 15
Bloated Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 Akkurat nå, kaninen skrev: Er det bare jeg som ikke syntes så fryktelig synd på disse som har fått straff? Selv om det var et slik EU direktiv som forbød oss å ha denne lovgivningen, så viste jo ingen av disse det. Så vidt de viste var det jo ulovlig å reise utenlands mens man mottok AAP, men de tok sjansen like vel og ble tatt. Det blir litt som om det plutselig kom frem at ett EU direktiv sa at våre alkohl grenser var for lave, og at man ikke kunne straffe folk med under 0,5 i promille og at dette har gjeldt de siste 10årene. De som kjørte med promille mellom 0,2 og 0,5 har jo fortsatt vært inneforstått med at det var 0,2 som var lovlig selv om det viste seg å være feil i forhold til et direktiv. I tillegg tror jeg den jevne nordmann sin rettsoppfatning er at det ikke er greit å reise til utlandet mens man går på AAP. Man skal jo være tilgjengelig for tiltak, ikke være på ferie. Så enig med deg!! Folk flest leser jo denne saken med et øye lukker tror jeg, og hører det de vil høre.. 3
Fru Uperfekt Skrevet 19. november 2019 #9 Skrevet 19. november 2019 13 minutter siden, Trykksjakta skrev: Dette kan rett og slett ikke aksepteres. Nå må noen ta konsekvensen av denne skandalen som bare blir større og større. Nå kommer det frem at NAV visste at det de drev på med var i strid med regelverket, men forsatte å anmelde folk for trygdesvindel, og flere av disse havnet i fengsel. Det er hårreisende, og NAV-lederen bør selvsagt avsettes umiddelbart. Man bør også undersøke om det er grunnlag for etterforskning og evt. straffeforfølgelse av henne. Man kan mene hva man vil om det er ok å ta med seg ytelser til utlandet eller ikke, et regelverk er til for å følges, og ingen av disse har gjort noe ulovlig, og da er det på sin plass at noen som sitter med ansvaret tar konsekvensene. Det vil jo være umulig å ha tillit til NAV så lenge lederen sitter. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3JeWyM/anniken-hauglie-med-sjokkbrev-nav-kjente-til-straffesaker-i-februar Om du tror at de ansvarlige vil få straff er du passe naiv, er ikke slik i Norge 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 4 minutter siden, kaninen skrev: Er det bare jeg som ikke syntes så fryktelig synd på disse som har fått straff? Selv om det var et slik EU direktiv som forbød oss å ha denne lovgivningen, så viste jo ingen av disse det. Så vidt de viste var det jo ulovlig å reise utenlands mens man mottok AAP, men de tok sjansen like vel og ble tatt. Det blir litt som om det plutselig kom frem at ett EU direktiv sa at våre alkohl grenser var for lave, og at man ikke kunne straffe folk med under 0,5 i promille og at dette har gjeldt de siste 10årene. De som kjørte med promille mellom 0,2 og 0,5 har jo fortsatt vært inneforstått med at det var 0,2 som var lovlig selv om det viste seg å være feil i forhold til et direktiv. I tillegg tror jeg den jevne nordmann sin rettsoppfatning er at det ikke er greit å reise til utlandet mens man går på AAP. Man skal jo være tilgjengelig for tiltak, ikke være på ferie. Er enig i at regelverket er idiotisk, men så mener jeg og at Norge får utrolig lite igjen for EØS. Vi hadde vært sterkere om vi hadde gått for Sveits modellen eller vært medlem nå er vi med men uten rettigheter
Gjest kaninen Skrevet 19. november 2019 #11 Skrevet 19. november 2019 3 minutter siden, Bloated skrev: Så enig med deg!! Folk flest leser jo denne saken med et øye lukker tror jeg, og hører det de vil høre.. Ja. De brøt jo ett vilkår som står helt klart og tydelig. De tok med andre ord sjansen på å bryte loven med overlegg, selv om det viste seg å være en ulovlig lov. Modererer meg selv litt, og sier det er synd på de som har måttet sone for dette. Men at disse skal få tilbake betalt pengene synes jeg er helt feil. Jeg tror de fleste mener at er man på AAP skal man være tilgjengelig for tiltak. Det er ikke betalt ferie!
likestilling Skrevet 19. november 2019 #12 Skrevet 19. november 2019 3 minutter siden, kaninen skrev: Ja. De brøt jo ett vilkår som står helt klart og tydelig. De tok med andre ord sjansen på å bryte loven med overlegg, selv om det viste seg å være en ulovlig lov. Modererer meg selv litt, og sier det er synd på de som har måttet sone for dette. Men at disse skal få tilbake betalt pengene synes jeg er helt feil. Jeg tror de fleste mener at er man på AAP skal man være tilgjengelig for tiltak. Det er ikke betalt ferie! Det er jo helt sinnsykt. Om noen er "ofre" her er så er det alle som holdt seg til regelverket og ikke prøvde å svindle velferdssystemet vi har. Reglene var veldig klare, og hver 14. dag må man sende inn egenmelding. Alle disse har løyet, om de har krysset av for "ferie" (som de i realiteten har hatt) har de ikke fått utbetalt penger, og dermed ikke blitt dømt. Nå får de tilbakebetalt alt pluss oppreisning. 2
MrBart Skrevet 19. november 2019 #13 Skrevet 19. november 2019 Interessant at propogandaen om at "de fleste visste" har spredd seg såpass. Igjen klarer man å legge skylden på de som har det verst og har minst. "Det var bare en småfeil, hvem bryr seg om at livene til disse menneskene har blitt ødelagt?" Jau, jau. Kom gjerne med kilder på at de fleste visste. Flere hadde fått klarsignal fra sin saksbehandler, men ikke sendt søknad. Så de hadde fått lov muntlig, men ikke på papiret og ble derfor straffet. Andre visste ikke om lovverket. Selvsagt skal alle de syke på nav lese hva som står klart og tydelig, men at NAV skal lese regelverk klart og tydelig visst ikke noe så mange forventer. Man stiller skyhøye krav til de syke og svake, men tilnærmet null krav til politikere og nav ansatte som kan pule 16-åringer i åkre, eller gjøre feil som sender flere uskyldige mennesker i fengsel eller svindle til seg reisepenger og få lavere straff en de som går på nav. Det er ingen som ser galskapen i dette heller 8
likestilling Skrevet 19. november 2019 #14 Skrevet 19. november 2019 https://www.tv2.no/nyheter/10951605/ Sitat Derfor var hun uskyldig Saken startet i desember 2012, da Schjetne flyttet til Spania med familien. Der bodde hun i to år, til desember 2014. I denne perioden mottok Schjetne arbeidsavklaringspenger fra NAV, og leverte meldekortene sine fra adressen i Spania. Askøyværingen meldte ikke fra til NAV om flyttingen, og da det ble oppdaget at hun hadde mottatt penger mens hun var utenlands, startet problemene. – Jeg bodde i Spania, mottok pengene og tenkte ikke noe mer over det. Jeg skjønner at det virker ille, sier hun. Men her er kjernen i saken - siden Spania er et EU/EØS-land, hadde hun lov til å motta arbeidsavklaringspengene i perioden hun bodde i landet. Fra NAV: Sitat Hvis du kan ta ferie uten at det påvirker aktivitetene du har avtalt med NAV, må du kontakte NAV for å avklare hvordan du skal føre det opp på meldekortet. Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie. Er du statsborger i et EU/EØS-land og skal oppholde deg i et annet EU/EØS-land, skal du ikke søke NAV før du reiser. De som er "ofre" her trenger enten verge, eller så har de prøvd å svindle systemet. At det i etterkant har blitt funnet et smutthull som gjør at de kunne bryte regelverket "lovlig" gjør dem ikke til ofre. Gjeldende regelverk var krystallklart og ikke til å misforstå, og de har bevisst villedet NAV for å få penger de egentlig ikke trodde de hadde krav på. En skandale, ja, men skandalen er EU / EØS. 4
likestilling Skrevet 19. november 2019 #15 Skrevet 19. november 2019 (endret) 28 minutter siden, MrBart skrev: Interessant at propogandaen om at "de fleste visste" har spredd seg såpass. Igjen klarer man å legge skylden på de som har det verst og har minst. "Det var bare en småfeil, hvem bryr seg om at livene til disse menneskene har blitt ødelagt?" Jau, jau. Kom gjerne med kilder på at de fleste visste. Flere hadde fått klarsignal fra sin saksbehandler, men ikke sendt søknad. Så de hadde fått lov muntlig, men ikke på papiret og ble derfor straffet. Andre visste ikke om lovverket. Selvsagt skal alle de syke på nav lese hva som står klart og tydelig, men at NAV skal lese regelverk klart og tydelig visst ikke noe så mange forventer. Man stiller skyhøye krav til de syke og svake, men tilnærmet null krav til politikere og nav ansatte som kan pule 16-åringer i åkre, eller gjøre feil som sender flere uskyldige mennesker i fengsel eller svindle til seg reisepenger og få lavere straff en de som går på nav. Det er ingen som ser galskapen i dette heller Hvis de ikke visste, eller klarte å finne denne informasjonen (som følger med når man skal sende inn meldeskjema hver 14. dag), så trenger de verge. Det finnes virkelige ofre for NAV-systemet, og folk som sitter igjen med brødsmuler selv om de har gjort "alt rett" og så godt de kan, men denne gruppen er ikke den jeg har sympati med. Edit: Skulle skrive at det at man ikke visste om lovverket aldri er en unnskyldning. Prøv å si til onkel blå at du ikke visste at promillekjøring var ulovlig, og se hvor langt du kommer med den. Som mottaker av ytelser er man pliktig til å sette seg inn i regelverk. Det finnes noen få tilfeller der folk har fått klarsignal, men det er en helt annen sak og har ikke noe med dette å gjøre. Selvfølgelig bør de få oppreisning. Her har du faktiske offer. Endret 19. november 2019 av likestilling 5
Gjest Trykksjakta Skrevet 19. november 2019 #16 Skrevet 19. november 2019 1 time siden, likestilling skrev: Skulle skrive at det at man ikke visste om lovverket aldri er en unnskyldning. Prøv å si til onkel blå at du ikke visste at promillekjøring var ulovlig, og se hvor langt du kommer med den. Som mottaker av ytelser er man pliktig til å sette seg inn i regelverk. Så hvis du blir tatt i 90 i 60-sonen og mister lappen fordi du trodde det var 80 - og det i ettertid viste seg at du hadde rett og politiet gjorde feil (dette er en situasjon som faktisk har skjedd) ville ikke du forlangt lappen tilbake og erstatning for bota og evt. andre utgifter dette hadde gitt deg?
Gjest theTitanic Skrevet 19. november 2019 #17 Skrevet 19. november 2019 2 timer siden, Bloated skrev: Er så lei denne saken.. Dei fleste som har gått på NAV har jo brutt de reglene som ble praktisert, og de fleste av dem igjen med viten og vilje. De som jobber på nav har fulgt reglene de har fått beskjed om. Så at de har fått straff for å bryte reglene ser jeg ikke problemet med (fengsel er dog litt drøyt, men ja). Samtidig er det veldig bra at nav ordner opp og folk får erstatning nå når det viser seg at reglene var feil og ulovlige. At nav har fått vite om det her i februar og ikke gjort noe med det før nå er virkelig ikke bra, men det er ikke det samme som at de ulovlig har fengslet folk med viten og vilje da dette er saker som går flere år tilbake i tid. Alle får nok den straffen og den oppreisingen de fortjener, både folk som er rammet og nav. Så kan media og alle hysteriske personer rundt om roe seg ned et par hakk... Enig. Og både avisene og nyhetene har medlt om denne regelen, samt advart mot å bryte den. Skal også mediene pryles da, for sin mangel på bakgrunnssjekk av hva de sender? Ingen er uskyldige her. En regel ble gitt og de som ikke fulgte den får svi. At regelen ikke eksisterer likevel visste ingen av nav brukerne. De trodde at de gjorde noe galt men valgte det likevel. Oppreisning får de uansett. Og mer drama er det vel ikke nødvendig å lage? At regelen er tåpelig er en helt annen sak.
Husholdning1 Skrevet 19. november 2019 #18 Skrevet 19. november 2019 15 minutter siden, Trykksjakta skrev: Så hvis du blir tatt i 90 i 60-sonen og mister lappen fordi du trodde det var 80 - og det i ettertid viste seg at du hadde rett og politiet gjorde feil (dette er en situasjon som faktisk har skjedd) ville ikke du forlangt lappen tilbake og erstatning for bota og evt. andre utgifter dette hadde gitt deg? I dette tilfellet har det stått et godt synlig 60-skilt. 5
Matmonsen Skrevet 19. november 2019 #19 Skrevet 19. november 2019 2 timer siden, Bloated skrev: Er så lei denne saken.. Dei fleste som har gått på NAV har jo brutt de reglene som ble praktisert, og de fleste av dem igjen med viten og vilje. De som jobber på nav har fulgt reglene de har fått beskjed om. Så at de har fått straff for å bryte reglene ser jeg ikke problemet med (fengsel er dog litt drøyt, men ja). Et annet aspekt som er vel så viktig å tenke over, er alle de som har fulgt regelverket har blitt frarøvet frihet til å reise uten at Nav egentlig har hatt hjemmel til dette. Kanskje noen ønsket å ta en tur, men ble værende hjemme. Det er alvorlig nok i seg selv. 2
Druid Skrevet 19. november 2019 #20 Skrevet 19. november 2019 2 timer siden, abella skrev: Nei. Det å «la hoder rulle», er bare symbolpolitikk. Det har ingen betydning. Det er korttenkt og bærer preg av tanken om at bare ofrene får «hevn», så er problemet løst Jeg er i utgangspunktet enig, og ganske lenge var jeg kritisk til den tradisjonelle hoderullingen. Men akkurat nå ser jeg ikke hvordan man kan gjennoppbygge tilliten til hverken departementet, NAV eller ideen om velferdsstaten som fungerende del av samfunnet, uten at denne typen symbolhandling skjer. Man avdekker at departementet får den ene påpekninger etter den andre, det varsles gjennom hele NAV, fra alle kanter, det avtegnes ett bilde av en politisk overstyrt etat, som rett ut sagt svindler sine brukere. Og en minister som hverken har kontroll, eller er informert i eget departement. Og det avdekkes at etter det er avklart at det de gjør er ulovlig, konspirerer de for å fortsette. Vi begynner å nærme oss riksrettssak i alvorlighet her; og hovedpersonene er absolutt ikke offensive nok i forhold til alvorligheten. Hadde jeg vært Erna ville jeg vurdert å fristille Hauglie kun basert på symbolismen; på ett tidspunkt må man bare velge å fø ulvene. Dette er en av de værste sakene vårt demokrati så langt har blitt rystet av, og jeg er redd vi ikke har nådd under overflaten enda. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå