Gjest gjest 0 Skrevet 27. mai 2005 #1 Skrevet 27. mai 2005 Jeg har fersk grønn asparges liggende og jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med denne. Noen forslag? Pam
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2005 #2 Skrevet 27. mai 2005 Smørdamp dem og server med parmesanost og spekeskinke. Jeg syns de er best sånn. Dampet asparges og hollandaise saus, er også en slager.
Arkana Skrevet 27. mai 2005 #3 Skrevet 27. mai 2005 Kok en og spis som tilbehør til middag, eller som en enkel rett med smeltet smør, revet parmesan, spekeskinke e.l. Du må knekke av den nedre delen først, som ikke er spesielt god å spise. Asparges knekker av seg selv på det riktige punktet. Kok i lettsaltet vann, med litt sukker, i ca 5 minutter. Det skal være litt å bite i, så ikke kok for mye!
Vimsevips Skrevet 27. mai 2005 #4 Skrevet 27. mai 2005 Jeg pleier å grille eller steke den. Da kutter jeg av den nederste biten av aspargesen. Den er så trådete uansett at den ikke er noe særlig. Så legger jeg aspargesen på grillen eller i stekepanna til den har fått fin stekefarge. Serverer med holandaise, urtesmør eller annet jeg har lyst på den dagen. Om du er usikker på hvor mye du skal kutte av tar du bare litt helt nederst. Om du ikke har tatt av nok oppdager du det fort når du begynner å spise.. Da kan du i så fall kutte av litt mer
Gjest gjest 0 Skrevet 27. mai 2005 #5 Skrevet 27. mai 2005 hva slags retter passer de best til? biff, fisk, svin, kylling...?
Gjest piaf Skrevet 27. mai 2005 #6 Skrevet 27. mai 2005 hva slags retter passer de best til? biff, fisk, svin, kylling...? Jeg vil si at asparges passer til alt dette, jeg. Særlig godt til fisk og kylling, kanskje.
Gjest espen Skrevet 27. mai 2005 #7 Skrevet 27. mai 2005 Kok en og spis som tilbehør til middag' date= eller som en enkel rett med smeltet smør, revet parmesan, spekeskinke e.l. Du må knekke av den nedre delen først, som ikke er spesielt god å spise. Asparges knekker av seg selv på det riktige punktet. Kok i lettsaltet vann, med litt sukker, i ca 5 minutter. Det skal være litt å bite i, så ikke kok for mye! Jeg har hør mye om koketid. Alt fra 20 til 2 minutter. Selv fortrekker jeg fosskoking i 2-3 minutter i spesialkjele. Alt avhengig av hvor mye det kokende vannet kjøles ned når jeg putter asparesen oppi gryten (jeg tar gjerne i en halv bunt om gangen) og hvor tykke stenglene er. Eggerøre synes jeg også er godt til det som er nevnt over. Jeg kutter ut smøret, men har gjerne litt olivenolje over aspargesen når det legges på tallerkenen.
Gjest piaf Skrevet 27. mai 2005 #8 Skrevet 27. mai 2005 Jeg har hør mye om koketid. Alt fra 20 til 2 minutter. Når det er snakk om 20 min koketid for asparges, så må det dreie seg om hvit asparges, som behøver lengre koketid enn den grønne.
Gjest espen Skrevet 28. mai 2005 #9 Skrevet 28. mai 2005 Når det er snakk om 20 min koketid for asparges, så må det dreie seg om hvit asparges, som behøver lengre koketid enn den grønne. Ja, det har du helt rett i. Skulle ha skrevet det. Dessverre er det ikke alle som har fått det med seg at det bare gjelder hvite.
Gjest gjest 0 Skrevet 28. mai 2005 #10 Skrevet 28. mai 2005 takk for alle svar! Jeg skal grille kotletter i kveld og da tenkte jeg at jeg kunne grille aspargesen også. Kanskje det blir godt hvis jeg pensler dem med grillolje med hvitløk? Pam
Gjest Gjesten Skrevet 30. mai 2005 #12 Skrevet 30. mai 2005 2-3 minutter holder for grønne asparges. Da knaser de godt. Koker de for lenge blir de absolutt ikke noe gode, bare dvasne. Husk og ha i masse salt, dette fremhever grønnfargen veldig. Jeg pleier også og hive de i iskaldt vann med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå