AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Jeg har 4 emner, jeg har vært på alle forelesningene emnene. Jeg har jobbet med oppgaver i alle emnene. Jeg har sett på eksamens oppgaver i alle emnene+ at jeg jobbet med noe eksamens oppgaver i noen av emnene. Nå har vi hjemmeeksamen om 5 dager i et av emnene også følger de andre emnene etter. Hvordan burde jeg prioritere og hva funker og er mest effektivt? Hvordan gjør/gjordet du det? Anonymkode: 1e3bd...314
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Hvilket studie går du? Kan du sette om en studieplan med de viktigste emnene og datoer for når du skal lese/gjøre oppgaver knyttet til det? Jeg er for eksempel sykepleier, og før eksamen i sykdomslære satt jeg opp hver dag (unntatt de dagene jeg jobbet, skulle være sosial eller hadde andre planer). Feks: Mandag 18/11: KOLS + Pneumoni (lungebetennelse) Tirsdag 19/11: Diabetes + Nyrebekkenbetennelse Onsdag 20/11: Ulcerøs Kolitt + Crohns Torsdag 21/11: Jobb Fredag 22/11: Sosial kveld Osv. Dersom du har en pugge eksamen (jepp, du må ikke bare pugge, men også lære og forstå), så kan ANKI appen være gull! brukte den mye til Anatomi eksamen blant annet. Anonymkode: 54a1a...571
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 https://www.youtube.com/watch?v=7bnc_ENAW9E&t Ei på youtube som har en metode for fordeling av emner og sånn, du kan se den og vurdere om det kan funke? Anonymkode: 66883...ea9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.youtube.com/watch?v=7bnc_ENAW9E&t Ei på youtube som har en metode for fordeling av emner og sånn, du kan se den og vurdere om det kan funke? Anonymkode: 66883...ea9 Nei. Studie mitt er mye praktisk. Er jo self mye å lese og. Men den metoden der er mer for psykologi, juss studier osv. Jeg studerer ledelse og service. Har emner som markedsføring, organisasjon og ledelse osv. Anonymkode: 1e3bd...314
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Jeg prøver å jobbe målrettet til hver eksamen. Eksempelvis: Jeg har 6 dager igjen til eksamen i emne A, da jobber jeg målrettet og eksamens relatert til det emne. Emne B. Etter eksamen i emne A har jeg 8 dager til eksamen i emne B, da jobber jeg de 8 dagene på samme måte som i emne A Emne 😄 7 dager også gjør jeg det samme. Anonymkode: 1e3bd...314
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Studie mitt er mye praktisk. Er jo self mye å lese og. Men den metoden der er mer for psykologi, juss studier osv. Jeg studerer ledelse og service. Har emner som markedsføring, organisasjon og ledelse osv. Anonymkode: 1e3bd...314 Er ikke de emnene teoretiske da? Hvis du har mye praktisk anbefaler jeg deg å øve på det som skal gjøres, gjerne flere sammen slik at andre kan se og kommentere hva som burde være bedre. Anonymkode: cdedf...654
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 Hos oss er siste forelesning i semesteret alltid en oppsummering med små hint om hva som kommer på eksamen. Hva ble det lagt mest fokus på der? I tillegg ser man fort hvilke tema som stadig går igjen på eksamen om man går over hvilke oppgaver som har blitt gitt de siste årene. Da er det forholdsvis lett å forstå hva man bør lese mest på. Se hovedlinjene, de store temaene, hva bør man absolutt kunne i ditt fag? Ikke bruk tid på små detaljer om du må prioritere strengt. Se på hvordan tidligere eksamensoppgaver har blitt løst hvis dere har fått utdelt eksempler på det. I tillegg får du god oppsummering i sensorveiledningen på hva som bør med. Anonymkode: 51e47...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er siste forelesning i semesteret alltid en oppsummering med små hint om hva som kommer på eksamen. Hva ble det lagt mest fokus på der? I tillegg ser man fort hvilke tema som stadig går igjen på eksamen om man går over hvilke oppgaver som har blitt gitt de siste årene. Da er det forholdsvis lett å forstå hva man bør lese mest på. Se hovedlinjene, de store temaene, hva bør man absolutt kunne i ditt fag? Ikke bruk tid på små detaljer om du må prioritere strengt. Se på hvordan tidligere eksamensoppgaver har blitt løst hvis dere har fått utdelt eksempler på det. I tillegg får du god oppsummering i sensorveiledningen på hva som bør med. Anonymkode: 51e47...cc7 Veldig gode råd! Signerer dette. Ta utgangspunkt i forelesningene. Vanligvis skjønner man raskt hvis noe er ekstra viktig (eller at foreleser synes det er ekstra viktig). Og siden det er foreleser som lager eksamen, er det et godt utgangspunkt å starte der. I noen emner (selvsagt avhengig av fagområde) vil man også se at det er noen teorier/personer/etc det stort sett er lurt å få flettet inn i omtrent enhver besvarelse. Les nøye på akkurat dette. Ikke hopp helt over et tema eller kapittel. Hvis du får veldig dårlig tid, så les i det minste sammendragene, om så bare én gang i panikk kvelden før eksamen. Det er mye bedre å kunne skrive NOE, selv om det er tynt, på en oppgave - enn å la den være helt blank. Lær deg hvordan en eksamensbesvarelse skal være bygget opp i ditt fag (varierer med fagområde). Det kan ha MYE å si for karakteren hvis du bommer her, spesielt innen noen fagområder. Les oppgaven nøye, og så leser du den én gang til. Vær sikker på at du svarer på oppgaven - og at du svarer på HELE oppgaven. Anonymkode: b47b4...f4f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 På 19.11.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev: Jeg har 4 emner, jeg har vært på alle forelesningene emnene. Jeg har jobbet med oppgaver i alle emnene. Jeg har sett på eksamens oppgaver i alle emnene+ at jeg jobbet med noe eksamens oppgaver i noen av emnene. Nå har vi hjemmeeksamen om 5 dager i et av emnene også følger de andre emnene etter. Hvordan burde jeg prioritere og hva funker og er mest effektivt? Hvordan gjør/gjordet du det? Anonymkode: 1e3bd...314 Det du gjør er dette: du ser over emnene og rangerer dem på to skalaer: hvor krevende emnet er. Og hvor viktig emnet er. Den minst krevende vier du minst oppmerksomhet, men dersom det mest krevende er det minst viktige vier du det mindre tid enn om det var et viktig emne. Så deler du opp tiden mellom 8 (eller 9) og 16 (eller 17) i deler. 8-10 - grovgjennomgang pensum. 10-10.15 - beinstrekk. 10.15-12.00 - notering av de hovedpunkter du minst forstår og visualisering av emnets relevans og betydning. 12.-13. lunsj 13-16 -finlesing av problemområdene i bolk 2. Om nødvendig tar du enten 1 klokketime med egenutspørring uten bok eller noen timer med egenutspørring neste dag. Du bør kommer gjennom et standard emne på en helt ok arbeidsdag. Du må sørge for helge- og kveldsfri. Å jobbe lange dager er ensbetydende med innefektive dager. Så korte, harde økter med stor intensitet er cluet. Og husk å spise sunt, trene og treffe venner. Anonymkode: 69f8b...0fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå