Gå til innhold

Psykologen sier jeg lever med en mann uten evne til empati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke standard at en psykolog advarer om, så ta det til deg.

Du har visst dette, men prøvd å håpe og holde ut.. gitt han sjanse etter sjanse. Det hjelper ikke. Han vil være slik resten av livet og du vil sitte igjen som en skygge av deg selv med tanker om hva hvis jeg forlot han? Ville jeg fått det bedre? Dette er veien til selvutslettelse og jo lengre tid det tar før du forlater han, jo mere taper du deg selv. 

Så kjære deg, du er ikke alene men gå fra han. Oppsøk egen psykolog og legen. Fortell en nær venn hva som foregår.

Anonymkode: ed73a...4be

Ja dine ord gir mening. Takk. TS

Anonymkode: af3ab...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan ta en samtale til med psykologen. Spørre litt mer om hva du lurer på, nå som du har fordøyd det litt?

Anonymkode: 00df8...b6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta en samtale til med psykologen. Spørre litt mer om hva du lurer på, nå som du har fordøyd det litt?

Anonymkode: 00df8...b6e

ja jeg må det. forstår ikke hvordan det kan ha seg at jeg har opplevd ham empatisk tidligere, men så har alt endret seg? Som sagt forklarte psykologen dette med at jeg er hans "lykkepille", men...jeg klarer ikke helt forstå. Må få mer kjøtt på beinet rundt dette tror jeg. Veldig sliten av å tenke så mye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er jo en grunnleggende egenskap man bør besitte for å fungere godt i nære relasjoner til andre mennesker. Du har jo levd med denne mannen noen år og sikkert gjort deg noen refleksjoner rundt hvordan det er å leve med ham. Det er jo bare du som kan vite hvordan han fungerer "i praksis". Når du er nede og trenger støtte, så er han ikke der for deg. Han er "glad i deg" så lenge du oppfyller hans behov. Hvem du er og dine egne behov er ikke viktig for ham. At du har det vanskelig blir vanskelig for ham ene og alene fordi du da ikke klarer å dekke hans behov. 

Fryktelig usympatisk mann. Det blir umulig å være i en ekte relasjon med slike personer. Han står seg selv nærmest og så lenge du opptrer på en bestemt måte og gir han det han trenger så kunne du i prinsippet vært hvem som helst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

ja jeg må det. forstår ikke hvordan det kan ha seg at jeg har opplevd ham empatisk tidligere, men så har alt endret seg? Som sagt forklarte psykologen dette med at jeg er hans "lykkepille", men...jeg klarer ikke helt forstå. Må få mer kjøtt på beinet rundt dette tror jeg. Veldig sliten av å tenke så mye :(

Psykologen gjorde tabben der han brukte et noe positivt ladet ord som lykkepille til en person som tror at hun har verdi for mannen sin, og som tror hun påvirker han til å bli en bedre person. Psykologen forstår tydeligvis ikke hvordan mange som lever i forhold der de blir misbrukt tenker. De tar ofte på seg skylden, samtidig som de forsøker se det beste i mannen og tenker at de har en positiv påvirkning på han. Kvinnene tenker at dersom de bare er snille og forståelsesfulle nok, bare de elsker han høyt nok, så vil han innse at han er elsket og vil bli snill. 

Mange kvinner vil derfor tolke psykologens "lykkepille" som om de har en positiv effekt på mannen og det er viktig at de blir i forholdet slik at mannen skal ha det bra og ikke bli verre på egen hånd. Psykologen gjorde en ekstrem stor tabbe med ordbruken sin her. Han fikk ts til å tro at det er noe som helst positivt med at hun blir

Anonymkode: 90de0...051

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hans "lykkepille" fordi du dekker hans behov. Når du har det bra. Du er sikkert ganske empatisk selv. Du steller vel kanskje med ham, er tilgjengelig for ham, gir han oppmerksomhet, er glad og sosial og setter ham dermed i et positivt lys fordi han har klart å kapre ei sosialt vellykka dame. Så snart ting blir vanskelig for deg og DU trenger støtte og ikke har så mye å gi til ham, blir du en byrde. Han får ikke lenger påfyll fra deg. 

Han har lite å gi seg selv. Han er tom i sjela. Han er avhengig av deg (eller egentlig hvem som helst som kan dekke hans behov), men behovene er umettelige nettopp fordi han ikke har noe indre kjerne i seg selv. Det er som en bøtte med hull i bunnen; du kan helle på vann hele tiden men bøtta blir jo aldri full. Mulig han kan få noe påfyll av bekreftelse gjennom sine prestasjoner på jobb eller andre arenaer. Men det er du (eller en hvilken som helst annen utvalgt partner som er tilsrekkelig empatisk) som må oppfylle hans primære behov. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært redd for det, sett det, erfart det - og nå forteller min manns psykolog meg dette. Jeg ble bedt om å komme til en samtale. 

Jeg fikk tydelige ord "Din mann har svært liten evne til empati. Han kjenner i liten grad på anger og skyld, han er likeglad med veldig mye i livet og han er ikke emosjonelt til stede". 

Dette er hva han ser, etter å ha utredet ham. 

Bør jeg gå eller er det håp? Noen som har erfaring med at empati kan læres i voksen alder? Jeg har det fryktelig vondt nå :( 

Men atte hva... hvorfor måtte du ha en psykolog til å fortelle deg dette? du kjenner vel mannen din! Tok meg noen uker etter jeg møtte mannen min å se at han var veldig empatisk. Fikk tårer i øynene når han så barn som hadde det vondt, viste masse empati når bestemoren min var i sorg. Selv om han bare hadde truffet henne noen ganger. Kom med frokost til meg på sengen når jeg var dårlig og lå og strøk meg på ryggen. Den empatien og det at han bryr seg så mye om andre er noe av det som er mest tiltrekkende med ham! Å ha en mann som kan unnskyld etter krangler, som støtter meg og løfter meg når han ser jeg har en tung dag, som er omsorgsfull. 

Hvorfor vil du være sammen med en mann nesten uten evne til medfølselse, anger, skyld og samvittighet? Det er jo noe av det som gjør en person menneskelig. Mannen din kjenner vel ikke på sorg da? Hva med hans personlighet er du glad i? 

Empati kan ikke læres i voksen alder. Og er mannen din født med en annerledes struktur i hjernen som gjør ham slik pga ssterk asbergers, narssisisme, sosiopati eller hva, jernestrukturen kan ikke endres i voksen alder. 

Anonymkode: 0faf7...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

bygde meg selv opp igjen

Hva mener du med dette? Har mannen din brutt deg ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner vil derfor tolke psykologens "lykkepille" som om de har en positiv effekt på mannen og det er viktig at de blir i forholdet slik at mannen skal ha det bra og ikke bli verre på egen hånd. Psykologen gjorde en ekstrem stor tabbe med ordbruken sin her. Han fikk ts til å tro at det er noe som helst positivt med at hun blir

Absolutt. Ble veldig overrasket da jeg leste ordbruken til psykologen og tenkte akkurat det samme som deg. Ansvaret legges lett på ts selv om psykologen ikke mente det slik. Minner om svigermoren til en eks som ringte meg at jeg brøt ut av forholdet. Sa at eksen min kom til å gå tilbake til rus nå som han mistet meg. Takk for at du får meg til å føle meg skyldig fordi forholdet ble for mye for meg tenkte jeg. Og for at du indirekte gir meg ansvar for hans lykke, og mener er at jeg skal gå tilbake til et forhold jeg virkelig mistrivdes i. Nå ble det nok sagt i desperasjon fra hennes side men det ga meg skyldfølelse for at jeg gikk. 

Ts- om du bør gå er det bare du som vet. Bryter han deg ned og du innbiller deg at du ikke kan finne en bedre mann er svaret ja. Er du virkelig lykkelig og takler at han ikke er der for deg i vanskelige perioder kan det gå. Men at du i det hele tatt spør gjør at jeg tror du vet svaret selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2019 at 1:00 PM, AnonymBruker said:

Empati er medfødt, man kan ikke lære seg det. Det handler om å forstå seg på andre mennesker, deres tanker og handlinger, og da handle utifra dette. Folk uten empati forstår ikke hvorfor andre føler som de gjør, de bryr seg ikke og er potensielt farlige mennesker. Løp og ikke se deg tilbake.

Anonymkode: 26105...a90

Empati er en tillært egenskap. Mennesker som vokser opp til å ikke føle empati er ikke født uten den. De er født med en feilkommunikasjon i hjernen som ikke utvikler seg slik de gjennomsnittlige personene ville gjort. Disse menneskene kalles psykopater. Må ikke forveksles med sosiopater.

Har du noen gang lagt merke til barn som slår andre barn, og kun forstår at de gjør noe galt hvis de blir fortalt det? Disse barna utvikler etter hvert empati fordi de blir undervist. Barna som stadig får kjeft for sin mangel på empati og fortsetter å gjøre det de ble kjeftet på for; er spirende psykopater. Noen barn blir brakt inn i et miljø der de ikke blir undervist i empati (selv om de er i stand til å lære det), eller de er i et fiendtlig miljø der empati (på en måte) ikke vil være det beste for forholdene de er i. Disse menneskene vokser opp til å være sosiopater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Skjønner ikke hvordan man kan elske noen med et så avflatet følelsesliv? Og om mannen min ikke evnet å elske meg dypt og inderlig på sikt en gang ville jeg ikke vært i det forholdet. Jeg mener at kjærlighet er handlinger, joda, men det er OGSÅ følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mipsmaster said:

Empati er en tillært egenskap. Mennesker som vokser opp til å ikke føle empati er ikke født uten den. De er født med en feilkommunikasjon i hjernen som ikke utvikler seg slik de gjennomsnittlige personene ville gjort. Disse menneskene kalles psykopater. Må ikke forveksles med sosiopater.

Har du noen gang lagt merke til barn som slår andre barn, og kun forstår at de gjør noe galt hvis de blir fortalt det? Disse barna utvikler etter hvert empati fordi de blir undervist. Barna som stadig får kjeft for sin mangel på empati og fortsetter å gjøre det de ble kjeftet på for; er spirende psykopater. Noen barn blir brakt inn i et miljø der de ikke blir undervist i empati (selv om de er i stand til å lære det), eller de er i et fiendtlig miljø der empati (på en måte) ikke vil være det beste for forholdene de er i. Disse menneskene vokser opp til å være sosiopater. 

Som betyr i praksis at de er født uten empati ;) 

Anonymkode: 90de0...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...