Gå til innhold

Psykologen sier jeg lever med en mann uten evne til empati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært redd for det, sett det, erfart det - og nå forteller min manns psykolog meg dette. Jeg ble bedt om å komme til en samtale. 

Jeg fikk tydelige ord "Din mann har svært liten evne til empati. Han kjenner i liten grad på anger og skyld, han er likeglad med veldig mye i livet og han er ikke emosjonelt til stede". 

Dette er hva han ser, etter å ha utredet ham. 

Bør jeg gå eller er det håp? Noen som har erfaring med at empati kan læres i voksen alder? Jeg har det fryktelig vondt nå :( 

Anonymkode: af3ab...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du. Skal. Gå. 

Det å leve tett på en slik person utsletter deg som person. 

Anonymkode: 3e3f5...c54

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå. Gjør det nå. Dette vil aldri endre seg annet enn eventuelt til det verre. 

Anonymkode: 4cfe1...e61

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med lav empati har ingen motivasjon for å utvikle empati, selv om det skulle være mulig. En mann som det elsker det livet han lever, og får alt han vil ha av å ødelegge andre. Hvorfor skal han ville endre det? I hans øyne lever han som plommen i egget. han bruker andre mennesker som han vil og angrer ikke et sekund. Vil han ha sex? Press andre kvinner slik at han får sex. Perfekt. Vil han ha penger? Press moren til hun gir han noen spenn. Fantastisk

Det er absolutt ingen grunn for en slik person å endre seg, han får alt han vil ha slik som han er nå. Hvorfor skulle han ville endre seg til der han føler anger og skyld slik at han vil miste tilgang til alle godene han har nå?

Anonymkode: 90de0...051

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er medfødt, man kan ikke lære seg det. Det handler om å forstå seg på andre mennesker, deres tanker og handlinger, og da handle utifra dette. Folk uten empati forstår ikke hvorfor andre føler som de gjør, de bryr seg ikke og er potensielt farlige mennesker. Løp og ikke se deg tilbake.

Anonymkode: 26105...a90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mangle empati er ingen krise. Man kan oppføre seg normalt for det.

Anonymkode: fe4e3...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Empati er medfødt, man kan ikke lære seg det. Det handler om å forstå seg på andre mennesker, deres tanker og handlinger, og da handle utifra dette. Folk uten empati forstår ikke hvorfor andre føler som de gjør, de bryr seg ikke og er potensielt farlige mennesker. Løp og ikke se deg tilbake.

Anonymkode: 26105...a90

Dette stemmer ikke, empati kan utvikles, jeg lærer barn og utvikle empatiske evner b,la ved modelllæring.

Anonymkode: 9b31f...72b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han oppfører seg helt normalt,ikke syk på noe vis,  er svært godt likt, mestrer jobb og det sosiale. Han er ingen psykopat, jeg vet godt hva trekkene er der. Men han klarer ikke leve seg inn i mine følelser, han ber ikke om tilgivelse når han har gått over streken - dvs han sier unnskyld, men jeg ser at han ikke mener det. Han har som regel ingen skyld i noe som helst. 

Når jeg er lykkelig og glad, flyter dagene. Når jeg får en knekk, går tom for det å gi, da klarer han ikke være der for meg. Han ser meg ikke. Jeg syns det var så vondt det psykologen sa. Glemte spørre han om dette kan læres. Han virket bekymret. 

Han sier at mannen min er svært avflatet i følelseslivet, men det som skremte meg mest er dette med at han ikke har empati eller anger :(

Takker for alle svar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker uten empati er farlige.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er langt i fra farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, empati kan utvikles, jeg lærer barn og utvikle empatiske evner b,la ved modelllæring.

Takk dette trodde jeg og. Jeg spurte psykologen om det er håp for ham og han sa det kan ta år med behandling. Han foreslo i mellom tiden at jeg ble fri og bygde meg selv opp igjen. Du som jobber med barn og empati, har du noen erfaring på hvor lang tid det tar å lære`? kan barn, så kan vel voksne...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ham ikke farlig. Han er ikke voldelig på noen måte, kan være lettere aggressiv/sint, men ikke voldelig. Ikke kriminell, ikke utro, ikke snuskete økonomisk sett. Få tegn som gjelder psykopati iallefall, jeg vet jo at lite empati ofte knyttes til den diagnosen (antisosial/sosiopatiske trekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

han oppfører seg helt normalt,ikke syk på noe vis,  er svært godt likt, mestrer jobb og det sosiale. Han er ingen psykopat, jeg vet godt hva trekkene er der. Men han klarer ikke leve seg inn i mine følelser, han ber ikke om tilgivelse når han har gått over streken - dvs han sier unnskyld, men jeg ser at han ikke mener det. Han har som regel ingen skyld i noe som helst. 

Når jeg er lykkelig og glad, flyter dagene. Når jeg får en knekk, går tom for det å gi, da klarer han ikke være der for meg. Han ser meg ikke. Jeg syns det var så vondt det psykologen sa. Glemte spørre han om dette kan læres. Han virket bekymret. 

Han sier at mannen min er svært avflatet i følelseslivet, men det som skremte meg mest er dette med at han ikke har empati eller anger :(

Takker for alle svar. 

Hva får du ut av samlivet med denne mannen når han ikke evner å gi deg kjærlighet, støtte og emosjonell empati når ting er vanskelig?

Livet består ikke kun av medgangstider og godværsdager, og en ektefelle man ikke har med seg når ting butter i mot, er nok mer en byrde enn et positivt tilskudd til tilværelsen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ulven skrev:

Hva får du ut av samlivet med denne mannen når han ikke evner å gi deg kjærlighet, støtte og emosjonell empati når ting er vanskelig?

Livet består ikke kun av medgangstider og godværsdager, og en ektefelle man ikke har med seg når ting butter i mot, er nok mer en byrde enn et positivt tilskudd til tilværelsen.

Det har snudd. Han var mer empatisk før, ga meg mer før, var mer til stede. Noe har skjedd. Psykologen mener jeg har vært hans "SSRI" (lykkepille) og så lenge jeg har vært oppe og glad og lykkelig, så har alt gått fint. Når noe butter i mot i mitt liv, og jeg ikke evner gi så mye kjærlighet lenger, da klarer ikke han det heller. Han er nå "av" lykkepillene (fordi jeg er syk, nede)....om du forstår bildet mitt. Det var slik psykologen forklarte dette til meg. Jeg strever enda med å forstå det helt, men er det noen her som syns det gir mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk dette trodde jeg og. Jeg spurte psykologen om det er håp for ham og han sa det kan ta år med behandling. Han foreslo i mellom tiden at jeg ble fri og bygde meg selv opp igjen. Du som jobber med barn og empati, har du noen erfaring på hvor lang tid det tar å lære`? kan barn, så kan vel voksne...?

Ja, men de må være endringsvillig og hvor dypt det sitter er vel individuellt.

Barn lærer ganske fort, men jeg er jo inne hver dag og korrigerer dersom det er nødvendig, jeg har også lært eget barn empati. Driver med modelllæring, eks: trøster når barnet har falt, blåser på sår og bruker ord: " Nå ser jeg du er lei deg, jeg skal blåse på såret ditt" ( eks hvis barnet har falt ) kan også drive aktivt med modellæring, hente to bamser og ved hjelp av dem lage en liten historie der de viser hverandre empati, får folk til å reflektere rundt ulike utfall. Hva skjer med bamsen dersom den ikke får trøst? Hvorfor ser den så lei seg ut? Hva kan vi gjøre for at bamse skal bli glad? -- så kan jeg spinne videre på det, kommer an på alder og gruppesammensetting.

Det finnes også bøker om forskjellige type følelser, de kan man bruke aktivt for å lære andre part å ta andres perspektiv. Gjerne visuellt, og få han til å gjenta, det de gjentar selv sitter som regel godt i eget hode, og det som sitter der, det gir handling,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ham ikke farlig. Han er ikke voldelig på noen måte, kan være lettere aggressiv/sint, men ikke voldelig. Ikke kriminell, ikke utro, ikke snuskete økonomisk sett. Få tegn som gjelder psykopati iallefall, jeg vet jo at lite empati ofte knyttes til den diagnosen (antisosial/sosiopatiske trekk)

Det stemmer, jeg var sammen med en narsissist som latet som han hadde empati, men måten han behendlet meg på viste at det var fraværende. De har egene reaksjonsmønstre, driver med manipulasjon, utroskap, løgner, gjør alt for å bryte deg ned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har snakket med psykologen hans, som mener mannen din har liten evne til empati, ikke er følelsesmessig til stede og dessuten ikke er i stand til å føle skyld eller anger. Han mener dermed at du bør gå for å kunne bli fri og bygge deg opp igjen. 

Smak litt på det jeg skrev. Hva er det egentlig du ikke forstår av den svært klare meldinga psykologen gav deg? Den stemmer jo med din erfaring av mannen din, gjør den ikke? 

Anonymkode: 4cfe1...e61

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært redd for det, sett det, erfart det - og nå forteller min manns psykolog meg dette. Jeg ble bedt om å komme til en samtale. 

Jeg fikk tydelige ord "Din mann har svært liten evne til empati. Han kjenner i liten grad på anger og skyld, han er likeglad med veldig mye i livet og han er ikke emosjonelt til stede". 

Dette er hva han ser, etter å ha utredet ham. 

Bør jeg gå eller er det håp? Noen som har erfaring med at empati kan læres i voksen alder? Jeg har det fryktelig vondt nå :( 

Nei, det er ikke håp. Det er derfor sånn at du må velge om du vil leve med en mann som er slik, eller gå fra ham.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er viktig i forhold og om en skal ha barn. Jeg ville avsluttet dette. Spesielt når psykologen anbefaler det.

Anonymkode: 00df8...b6e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager går mannen din til psykolog? Og hvorfor diskuterer psykologen mannen din med deg?

Anonymkode: 73e17...b43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...