Gå til innhold

Hva er forskjell på profilering og merkevarebygging?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjell på profilering og merkevarebygging? 

Ser at begge kan oversettes til branding på engelsk. Stemmer det? Andre alternativer?

Anonymkode: 5aeb4...a9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjell på profilering og merkevarebygging? 

Ser at begge kan oversettes til branding på engelsk. Stemmer det? Andre alternativer?

Anonymkode: 5aeb4...a9d

Profilering ser jeg stort sett blir brukt til å gi ett selskap en gjenkjennelig tilstedeværelse. Du skal kjenne igjen merkevaren basert på at alle deler av din tilstedeværelse er samkjørt. Så det handler om logoer, farger, lyder, reklamestruktur, måte å presentere selskapet på. Det engelske ordet her  ville være "branding". 

Merkevarebygging vil tilsvare "brand buidling" eller "building the brand"; altså ett sett med initiativer og aktiviteter du knytter til brandet ditt for å fortelle hvem du er og hva du vil.

Logo, farger og symboler, er profileringen av Red Bull; hvem de klistrer det på er merkevarebyggingen. 

 

  • Liker 1
Skrevet
 
 
0
 Advanced issues found
 
 
13 minutter siden, Druid skrev:

Profilering ser jeg stort sett blir brukt til å gi ett selskap en gjenkjennelig tilstedeværelse. Du skal kjenne igjen merkevaren basert på at alle deler av din tilstedeværelse er samkjørt. Så det handler om logoer, farger, lyder, reklamestruktur, måte å presentere selskapet på. Det engelske ordet her  ville være "branding". 

Merkevarebygging vil tilsvare "brand buidling" eller "building the brand"; altså ett sett med initiativer og aktiviteter du knytter til brandet ditt for å fortelle hvem du er og hva du vil.

Logo, farger og symboler, er profileringen av Red Bull; hvem de klistrer det på er merkevarebyggingen. 

 

Tusen takk! Forstår jeg det riktig om at profilering handler om at det skal gå en rød tråd i hvordan f.eks. produktet skal fremstå, mens merkevarebygging består av utvikling av markedsføring/PR tiltak som bygger opp om produktets identitet osv.? Med andre ord at profilering er en del av merkevarebygging, men at merkevarebyggingen handler om fokus på selve initiativene og aktivitetene?

Anonymkode: 5aeb4...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...