Gå til innhold

Vakuumpakker, økonomisk i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker bedre blant annet nytte av å handle inn stort når det kjøtt på tilbud i Sverige. 

Jeg ønsker å handle inn på tilbud, og å lage opp mye mat, for å fryse ned i passe porsjoner. 

Jeg har ikke erfaring med vakuumpakking, men antar at det er til hjelp for å forlenge holdbarhet på frysevarene. 

Jeg kjenner ingen som bruker vakuumpakker, og synes det er vanskelig å vurderer hva som er et godt kjøp. 

Er det andre som har erfaringer med ulike typer/merker av vakuumpakkere? 

Jeg er noe usikker på hvordan vurdere hvilke produkter som er bra nok, brukervennlige og hvilke som er mest  økonomisk å bruke i lengden? 

Hva er fordeler og ulemper med de ulike typene? 

Tar i mot tips og erfaringer med takk. 

Anonymkode: 8d274...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den største løpende utgiften er posene, men jeg kommer aldri til å kvitte meg med vakuumpakkeren min. Den er verd pengene.

Det finnes flere forskjellige typer vakuumpakkere. Den enkleste (og billigste) typen er en håndholdt versjon. Ulempene med denne er vesentlige. Posene er dyre, og selv om det sies at de kan brukes flere ganger så er min erfaring at det ikke er hensiktsmessig. Videre så synes jeg ikke de holder godt nok på vakuum, og det er vanskelig å få ut all/nok luft.

Priser på andre typer varierer en del, de enkleste er veldig enkle. Du må tenke over hva du skal vakuumere, og hvilke funksjoner du har behov for. Min smørbrødliste på det er:

• Må kunne forsegle posene uten å vakuumere
  • Må kunne avbryte prosessen
  • En eller annen form for håndtering av fuktighet i posen
  • Lett å rengjøre

Fuktighet i det som skal vakuumeres er et problem fordi det trekkes inn i maskinen sammen med luften som suges ut, og fordi hvis det er fuktig der forseglingen skjer så er det ikke sikkert posen forsegles ordentlig. 

Jeg har en billig variant som ikke fyller kravene over, men jeg lever greit med den likevel. 

Denne maskinen virker helt OK.

Poser kjøper jeg på rull, så kan jeg bestemme størrelsen på dem selv. Både store og små.

Selv om alle lenker her er til Elkjøp, så finnes det tilsvarende hos de fleste, inkludert Clas Ohlson. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en billig Emero vakuumpakker på Obs for et par år siden. Kvaliteten er ikke den beste, men den er helt grei for min bruk enn så lenge. Jeg bruker den ikke så himla ofte, men jeg ville ikke vært den foruten likevel. Jeg bor alene, så kjøper jeg en pakke pølser e.l. pakker jeg det enkeltvis eller i små porsjoner, så er det kjapt å ta opp og feks tine i vann når jeg vil bruke det. Veldig praktisk, og så slipper jeg frostskader som jeg ellers fort får når jeg ikke klarer å pakke tett nok. Posene klipper jeg til for minst mulig svinn, og poser som har vært brukt kan brukes flere ganger (jeg er ikke flink nok der). 

I fjor kjøpte jeg samme vakuumpakker til min mor som ikke orker lage mye mat selv. Når jeg er på besøk lager jeg store porsjoner med div middag som egner seg for frysing og pakker i små porsjoner som forsegles med eller uten vakuum, alt ettersom hva det er. Da kan hun bare ta opp en liten pakke og varme i kokende vann. 

Jeg bruker den ikke bare til mat. Jeg strikker en del og sender småplagg til familie. Da vakuumpakker jeg slik at det går rett i postkassen. XD 

Anonymkode: e012a...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...