Gå til innhold

Urter i potte

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Har tenkt å få meg noen urter til å ha i potte utenfor døren.

Men har veldig lite erfaring med "grønne ting" :ler: , så er det noen som har råd til hva slags urter jeg burde bruke, noen som ikke kan kombineres i samme potte, hvor lenge de varer, hvor mye vann de skal ha og på hvilken måte osv..

Kunne tenkt meg sitronmelisse, gressløk, persille, dill osv..

Ganske stor potte jeg skal ha de i, med tak over og masse sol.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest basilisk

Sitronmelisse og gressløk skal være lett å få til. De andre du nevner har jeg ikke prøvd selv. Sitronmelisse er såpass rasktvoksende av seg at jeg kanskje ville hatt den i egen potte; men det spørs sikkert hvor stor krukke/kasse du har tenkt deg. i en liten potte, kombinert med en lav eller spinkel urt, ville sikkert melissen fortrengt den andre ganske raskt.

Ellers er timian ganske grei - det finnes flere varianter av den, forresten. Og lavendel, fordi de lukter så godt. Kanskje ikke så hardfør, men nok sol og ikke drukning og skygge så går det nok for en sommer.

Pass på at urtene får mye sol - da får de sterkere lukt og smak også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar!!!

Et lite spm til; er sånne "ferdig"-planter i gartneriene til å plante over i en sånn potte, eller må jeg så de selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest basilisk

du kan plante over sånne ferdigkjøpte, ja. Forresten er det vel viktig med god drenering (feks potteskår elelr lecagrus i bunnen av potta) og ikke altfor tung jord. Og de fleste urter kan/skal vannes fra skåla,tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...