Gå til innhold

får bare 1,2 mill i lån med inntekt på 400k

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt lån og har 400 000 i årslønn. Jeg har også 150 000 i studielån.. Jeg føler jeg har vært kjempeflink å spart de siste årene og har 400 000 i egenkapital. Så håpte jeg kunne få 2 mill i lån da det er 5 x inntekt og jeg har 15 % egenkapital. 

Får ikke kjøpt leilighet med 1,2 mill i lån liksom... Er det meningen jeg må tjene 800 000 i året eller noe? Jeg kjøper alene, men er 2 mill i lån så mye at jeg ikke kan betjene det? Min husleie nå er på 10 000 med 1 soverom. 

Er det mulig å få 2 mill i lån med mitt utgangspunkt? Har ingen barn eller bil. Søkt 3 forskjellige banker.. 1,2 var det meste jeg fikk.

Anonymkode: 6f922...de7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt lån og har 400 000 i årslønn. Jeg har også 150 000 i studielån.. Jeg føler jeg har vært kjempeflink å spart de siste årene og har 400 000 i egenkapital. Så håpte jeg kunne få 2 mill i lån da det er 5 x inntekt og jeg har 15 % egenkapital. 

Får ikke kjøpt leilighet med 1,2 mill i lån liksom... Er det meningen jeg må tjene 800 000 i året eller noe? Jeg kjøper alene, men er 2 mill i lån så mye at jeg ikke kan betjene det? Min husleie nå er på 10 000 med 1 soverom. 

Er det mulig å få 2 mill i lån med mitt utgangspunkt? Har ingen barn eller bil. Søkt 3 forskjellige banker.. 1,2 var det meste jeg fikk.

5x inntekt i lån er maksgrensen som banken har lov å låne ut. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra trønderlag og oppover i nord får du store og fine hus for 1.2. Ikke i de største byene som trondheim, bodø og tromsø. Men rundt småbyene og på de mindre stedene, er prisene veldig lave kontra f eks oslo.

En oldefar av en kamerat døde for en liten stund siden og i følge kamerat hadde han oldefaren støv på hjernen og var fryktelig partentlig. Altså huset var strøkent. Det huset ble lakt ut for 300k, lå litt øde til oppi nord men det må egentlig være fredelig. Jeg satt nesten å vurderte å dra se på det huset bare for å ha. Jobb tror jeg heller ikke er det værste å få tak i oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kikkana skrev:

Fra trønderlag og oppover i nord får du store og fine hus for 1.2. Ikke i de største byene som trondheim, bodø og tromsø. Men rundt småbyene og på de mindre stedene, er prisene veldig lave kontra f eks oslo.

En oldefar av en kamerat døde for en liten stund siden og i følge kamerat hadde han oldefaren støv på hjernen og var fryktelig partentlig. Altså huset var strøkent. Det huset ble lakt ut for 300k, lå litt øde til oppi nord men det må egentlig være fredelig. Jeg satt nesten å vurderte å dra se på det huset bare for å ha. Jobb tror jeg heller ikke er det værste å få tak i oppi der.

Da må man i såfall bo landlig. Bor i en relativt liten by i nord-norge og her finner man sjeldent leiligheter til 1,2 mill. 

Anonymkode: c1af5...49c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2 mill synes jeg faktisk var bra, 400k er ikke spesielt mye i 2019. Spar et par år til eller kjøp noe billigere litt lenger fra byen eller færre kvadrat enn det du ønsker, problem løst 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man i såfall bo landlig. Bor i en relativt liten by i nord-norge og her finner man sjeldent leiligheter til 1,2 mill. 

Anonymkode: c1af5...49c

Nei, de fleste stedene i nordland finner du bolig til under 1.2 mill i ok standard. Eneste jeg kan tenke meg hvor prisene er noe høyere vil være mosjøen og Mo. Mosjøen har ganske stive priser om jeg ikke tar feil, faktisk.

Anonymkode: 711a1...a32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var du foreldre eller andre som kan kausjonere for deg? 

Uansett: har du gått inn i bankene og snakket med en kunderådgiver, eller søkt på nett? Det er ofte noe å hente på fysisk oppmøte. Likeledes kan det være smart å gå til mindre lokale banker fremfor de største landsdekkende bankene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 400 000 (410'), og fikk så vidt det var 1,7 mill i lån. Dette var hos min gamle bank, som jeg hadde vært kunde hos i 30 år; Dnb.

Hadde aldri fått fem ganger inntekten i lån i vanlige banker når man har såpass lav inntekt, for jo lavere inntekt man har, jo mindre blir det igjen til vanlige, øvrige utgifter man har her i livet. En som har 500 000 har mer til overs til å dekke slike utgifter, enn en med 400 000, selvfølgelig. Derfor er det sjelden at lavtlønte som har kun f.eks. 400 000 får maks som er fem gangeren, slik som en med 700 000 får.

Anonymkode: 978e1...10c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, med 400 K i inntekt er du lavtlønnet og kan ikke forvente all verden i lån. Du skal være glad du bare får lån. 

Anonymkode: 8ba16...237

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

5x inntekt gjelder nok dessverre bare de med høy inntekt.

Og grunnen til det er veldig enkel: alle har en viss pott til bolig, husholdning, klær, fornøyelser, ferie osv hver måned. La oss si at i ditt tilfelle utgjør denne potten 98 % av nettoinntekten hver måned. En annen person som tjener noe mer har akkurat samme beløp til utgifter, men her utgjør beløpet 75 % av nettoinntekten hver måned. Det er dermed ikke noe problem å gi personen med 75 % av inntekten til faste kostnader høyere lån, fordi denne personen dekker sine kostnader med mindre andeler av sin lønn.

Jeg foreslår at du snakker med banken og spør dem hvordan de har regnet og hva du kan gjøre for å bedre situasjonen. Jeg anbefaler deg også å se på SIFO budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et realistisk budsjett basert på dagens rente, og et alternativt budsjett basert på 5-6% rente, som viser at du klarer å håndtere ønsket lån. 

Vi gjorde dette sist vi lånte og det var til stor hjelp. 

Anonymkode: cda40...d37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 000 - 150 000 = 250 000.

250 000 x 5 = 1 250 000

Ser ut som du har fått ca. det du skal ha med 5 x inntekt. Fordi gjelden blir trukket fra.

Anonymkode: 1394e...ad9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

250 000 x 5 = 1 250 000

Ser ut som du har fått ca. det du skal ha med 5 x inntekt. Fordi gjelden blir trukket fra.

Eksisterende gjeld blir trukket fra lånerammen, ikke inntekt. Beregningen din er altså feil. 

Anonymkode: 37d0a...b83

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

250 000 x 5 = 1 250 000

Gjelden blir ikke trukket fra inntekten, men lånerammen. Regnestykket du har satt opp tilsier at hun har 150.000 i gjeldskostnader per år. 

Dessverre er det nok sånn at banken ser på betalingsevnen først. Med en inntekt på 400.000 og lån på 2 mil vil for stor del av inntekten gå med på å betjene lån og endringer i renten vil føre til for stor risiko for banken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha samtale med banken. 

Legg frem budsjett og vise at du har stor betalingsvilje, feks. At ferie og bil ikke er viktig for deg. Du vil prioritere bosted. Vis hvor mye du klart å betjene i husleie i alle år.  

Har du mulighet for økt lønn etterhvert? 

Kanskje banken vil du skal spare litt  en stund. Vise at du har mulighet til å klare deg på det du sier . 

Ønsker deg lykke til. Jeg var i ganske lik situasjon som deg. Ble tatt godt i mot av banken og de kan vise skjønn eller strekke seg lengre i noe saker. 

Anonymkode: e9637...fc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånerammen er inntil 5 ganger. Med 400 000 som inntekt ligger du dessverre under snittet i inntekt og får derfor kanskje ikke låne opp til 5 ganger. 

Den største forskjellen mellom noen som tjener 600 000 og 400 000 er at de som tjener mest kan bruke mellomlegget til å betale lånet. De generelle kostadene (mat, kommunale avgifter, klær, bil etc) vil i utgangspunktet være lik for begge inntektene. 

Regnestykket er som sagt også feil:
400 000 x 5 = 2 000 000
2 000 000 - 150 000 = 1 850 000
5 ganger inntekt minus studielån gir en låneramme på 1 850 000. 

Anonymkode: cda40...d37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel utbetalt ca 25000 i måneden.

Et lån på 2 mill og 2,8 % nominell rente og nedbetaling 25 år koster deg omtrent 10000 per måned. Øker renten til 7,8 % må du ut med over 15000 i mnd.

Sifo setter vanlig budsjett for en kvinne 20-50 år til ca 10000. Så får du husleie/felleskostnader i tillegg + månedskort til offentlig transport. Så da går ikke dette opp i bankens kalkulator.

Du har fått 1,4 mill lånetilbud pluss studiegjeld på 150K. Med 7,8 % rente koster dette ca 12000 i mnd. Det er vel ikke å anta at du klarer å betjene mer enn dette fast fremover om fellesutgifter og transport er 4000 i tillegg?

Husk forøvrig at dokumentavgiften må dekkes inn i lånet/EK, blir fort 50000 av dette.

Anonymkode: 3da03...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

1,2 mill synes jeg faktisk var bra, 400k er ikke spesielt mye i 2019. Spar et par år til eller kjøp noe billigere litt lenger fra byen eller færre kvadrat enn det du ønsker, problem løst 👍

400 000 er ganske mye spart opp for 1 person. Uansett om det er 2019 eller 2030.

Tar 3-5 år å spare opp så mye

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel utbetalt ca 25000 i måneden.

Et lån på 2 mill og 2,8 % nominell rente og nedbetaling 25 år koster deg omtrent 10000 per måned. Øker renten til 7,8 % må du ut med over 15000 i mnd.

Sifo setter vanlig budsjett for en kvinne 20-50 år til ca 10000. Så får du husleie/felleskostnader i tillegg + månedskort til offentlig transport. Så da går ikke dette opp i bankens kalkulator.

Du har fått 1,4 mill lånetilbud pluss studiegjeld på 150K. Med 7,8 % rente koster dette ca 12000 i mnd. Det er vel ikke å anta at du klarer å betjene mer enn dette fast fremover om fellesutgifter og transport er 4000 i tillegg?

Husk forøvrig at dokumentavgiften må dekkes inn i lånet/EK, blir fort 50000 av dette.

Skulle selvfølge regnet med 1,2 mill, ikke 1,4. 1,2 mill + 150K og 7,8 % rente koster 10300 i mnd (25 år). Legg til 4000 i fellesgjeld og transport, da er du på knapt 15000 og har igjen 10-11000 til deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...