Gå til innhold

Hva skal man gjøre hvis man blir grunnløst beskyldt for å være rasist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd det, og hvordan håndterte dere det?

Anonymkode: 86342...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde spurt hva grunnen var. Hvis man skal komme med anklager, så må man kunne gi en forklaring for det. Og hvis jeg mener at det ikke holder mål, så skal jeg kunne forsvare meg selv. 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ber folk ta seg en bolle, også sier jeg det finnes drittsekker i alle farger. 

Jeg vet jeg ikke er rasist, så jeg tar meg ikke nær av den type forsøk på hersketeknikk. 

Anonymkode: 7d3ff...2aa

• Liker 15
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de som «grunnløst» blir beskyldt for å være rasist, ofte er det.

kanskje din definisjon av hva en rasist er, er annerledes enn andres? Kanskje du må se litt på deg selv?

Anonymkode: b8e0b...9b4

• Liker 15
Skrevet

Klassisk narsissist å nekte på det.

• Liker 1
Skrevet

grunnløst beskylt? har du sagt noe ?

Anonymkode: 256cd...844

Skrevet

Jeg opplevde noe sånt for et par år siden. En familie i nabolaget er arabere og verken foreldre eller barn snakker supergodt norsk. Et par av ungene var veldig ivrige med å leke ringestikk, og etter at vi hadde gått på det en del ganger fant sønnen min ut at han skulle stille seg bak døren og vente på dem neste gang han så at de kom snikende. Som sagt så gjort. I ca samme sekund som de hadde trykket på dørklokka gikk døren opp, og sønnen ropte med tøysestemme "aha, det er rakkerunger her!" Han smilte og kan umulig ha virket særlig skremmende, men ungene hadde altså gått hjem til foreldrene og fortalt at han hadde kalt dem iraker-unger og det var tydeligvis ikke en hedersbetegnelse hjemme hos dem. Vi fikk en illsint mor på døra, og til tross for at både jeg og sønnen prøvde å forklare gikk det ikke inn. Hun var eitrende forbanna og kalte oss rasister og gikk. Hun sender meg fortsatt stygge blikk. Jeg har ikke gjort noe mer med det fordi jeg ikke aner hva det skulle vært, og det hele var jo bare en tullete misforståelse. Jeg satser på at barna deres før eller senere lærer seg ordet rakkerunge og ser den uheldige episoden i et nytt lys, men i mellomtiden får de nå bare tro at vi er rasister.

• Liker 21
Skrevet

Jeg har ikke hørt det selv, men har hørt det av kollegaer som er lærere. Enkelte elever har dratt rasidmekortet ifbm fravær og manglende innleveringer/prøver. De tør ikke det med meg, siden de vet at jeg har venner fra andre land og er gift med en utlending. Vi bor på et lite sted, så alle kjenner alle. 

Anonymkode: 5928a...555

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt kalt det regelmessig siden jeg gikk på ungdomsskolen og begynte i FpU. Så det blir snart 25 år.

Hadde ikke brydd meg videre hvis jeg var deg. De fleste vet selv hva de mener og står for, så dersom du ikke kler deg i laken sammen med vennene dine.. ikke tenk på det :)

• Liker 1
Skrevet

Om man ikke er rasist men likevel ha sakt noe som kan oppfattes som rasistisk eller sårende, så er det jo bare å si unnskyld, at det ikke var sånn ment, også kan man ta lærdom av hva som ikke er ok å si.

Veldig mange slår seg til ro med at de ikke er rasister, men så bryr de seg veldig lite om hvordan de oppfattes av andre når de spyr ut det ene og det andre. 

Anonymkode: 574b9...c64

• Liker 4
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
11 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg opplevde noe sånt for et par år siden. En familie i nabolaget er arabere og verken foreldre eller barn snakker supergodt norsk. Et par av ungene var veldig ivrige med å leke ringestikk, og etter at vi hadde gått på det en del ganger fant sønnen min ut at han skulle stille seg bak døren og vente på dem neste gang han så at de kom snikende. Som sagt så gjort. I ca samme sekund som de hadde trykket på dørklokka gikk døren opp, og sønnen ropte med tøysestemme "aha, det er rakkerunger her!" Han smilte og kan umulig ha virket særlig skremmende, men ungene hadde altså gått hjem til foreldrene og fortalt at han hadde kalt dem iraker-unger og det var tydeligvis ikke en hedersbetegnelse hjemme hos dem. Vi fikk en illsint mor på døra, og til tross for at både jeg og sønnen prøvde å forklare gikk det ikke inn. Hun var eitrende forbanna og kalte oss rasister og gikk. Hun sender meg fortsatt stygge blikk. Jeg har ikke gjort noe mer med det fordi jeg ikke aner hva det skulle vært, og det hele var jo bare en tullete misforståelse. Jeg satser på at barna deres før eller senere lærer seg ordet rakkerunge og ser den uheldige episoden i et nytt lys, men i mellomtiden får de nå bare tro at vi er rasister.

:ler: Sorry at jeg ler, men den misforståelsen var litt moro. Litt sånn: leite etter å ta folk på noe-opplegg🤦🏻‍♀️

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du håndtere det? Kan du ikke bare livet gå sin gang. Er det mora di som tror du er rasist så skjønner jeg at du vil forklare deg for det du evt har sagt eller gjort, men om det er en du ikke egentlig omgås, så er deg vel bare å drite i det? 

Skrevet
1 minutt siden, BangersBeans&Mash skrev:

Hvorfor må du håndtere det? Kan du ikke bare livet gå sin gang. Er det mora di som tror du er rasist så skjønner jeg at du vil forklare deg for det du evt har sagt eller gjort, men om det er en du ikke egentlig omgås, så er deg vel bare å drite i det? 

Det er vel litt av årsaken til at det blir Vi og Dem mentalitet fordi man ikke gidder å snakke om det. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

:ler: Sorry at jeg ler, men den misforståelsen var litt moro. Litt sånn: leite etter å ta folk på noe-opplegg🤦🏻‍♀️

Det er helt greit, for det hele er jo tragikomisk. Vi har ledd en del av det vi også, men jeg kan love deg at det ikke er direkte hyggelig å møte henne ved postkassa 😆

• Liker 1
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt av årsaken til at det blir Vi og Dem mentalitet fordi man ikke gidder å snakke om det. 

Syns ikke en skal behøve måtte forklare at man ikke er rasist. 

Skrevet
24 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Syns ikke en skal behøve måtte forklare at man ikke er rasist. 

Men det kommer vel av en grunn om man blir anklaga. Det er jo på grunn av ett eller annet man har sakt? 

• Liker 1
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer vel av en grunn om man blir anklaga. Det er jo på grunn av ett eller annet man har sakt? 

Kan være, men ts oppgir ikke hva dette evt kunne ha vært. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det på en arbeidsplass, og mine pakistanske kolleger/venner sto opp for meg, og fortalte ledelsen at rasismeanklagen ikke stemte. 

Det fikk ingen konsekvenser jobbmessig, men jeg følte meg ikke like "fri" i kommunikasjonen med vennene mine etter det, siden jeg ble redd for at utenforstående skulle mistolke sjargongen vi hadde oss i mellom.

Anonymkode: 0b4e5...69a

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at mennesker er oppertunister.

Folk kan gjerne komme med sånne falske anklager om det gjør noe for dem.

Det eneste som er viktig er hva du selv vet at du ikke er.

Anonymkode: 256cd...844

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt kalt rasist fordi jeg mener at islam ikke hører hjemme i Norge.
Og fordi jeg mener at innvandring fra fjerne kulturer aldri vil fungere fordi folk er forskjellige.

Ingen av de to er rasistiske meninger.

Anonymkode: 31460...54f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...