Gå til innhold

Orker snart ikke mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker snart ikke mer. 
jenta mi på sju år er en eneste kamp. Om morgenen starter det med at hun ikke vil stå opp, krangling om alt. Kle på, spise frokost, pusse tenner, ta på yttertøy og så på skolen. Ettermiddagen er en kamp. Gjøre lekser, spise middag, dusje, pusse tenner og så legge seg. Alt blir en stor krangel, og hun hører aldri etter. Kjefter på meg og sier at jeg er verdens værste mamma og at hun skulle ønske jeg ikke var mammaen hennes. 
helgene er ett mareritt, men heldigvis så sover hun litt lengre og er rolig på morgenen til jeg står opp.

Jeg leste akkurat en som gratulerte sønnen sin med dagen på facebook. Han beriker livet dems, hver dag er en fest, elsker å være mammaen din osv. Jeg føler det ikke sånn. Alt jeg kunne tenke meg nå var å kunne reise langt bort fra datteren min. Bare gi hun til noen andre, og jeg hater på dette tidapunkt å være mammaen hennes... 

hva gjør jeg? Faren hennes lever sitt eget liv og er alt annet enn avlastende. Kan telle på en hånd hvor mange ganger han har lagt hun siden hun ble født. Han har aldri stått opp med hun annet enn på helg. Det har kun vert meg og hun.  Han har to barn fra før som han ser på som mye vintigere.

Anonymkode: bdc41...a4d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan love deg at den moren som poster på facebook poster ren bullshit for å bare fremvise hvor ‘flink’ hun er. Regner med at hun har kamper og. 

Sikkert hun får nok mat og søvn? 

Anonymkode: 80da3...c91

• Liker 17
Skrevet

Huffda. Dette høres ikke godt ut for noen av dere. Du kunne kanskje søke om foreldreveiledning?

Anonymkode: 2c88d...b9b

• Liker 8
Skrevet

For det første så skal du ikke tro alt du leser på Facebook. 
Så burde du ta kontakt med helsestasjonen for å høre om de arrangerer foreldrekurs. 

Anonymkode: 79d9b...338

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan love deg at den moren som poster på facebook poster ren bullshit for å bare fremvise hvor ‘flink’ hun er. Regner med at hun har kamper og. 

Hun får nok mat. Aldri nok søvn da hver eneste kveld blir til en kamp og hun nekter å sove på trass... 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun får nok mat. Aldri nok søvn da hver eneste kveld blir til en kamp og hun nekter å sove på trass... 

Det er nok litt hvor det ligger. De er mareritter når de ikke får nok søvn. Hvordan er leggingen da?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snakk med helsestasjonen, kanskje du kan få tilbud om et COS-P-kurs.

Endret av Sillyline
  • Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok litt hvor det ligger. De er mareritter når de ikke får nok søvn. Hvordan er leggingen da?

Leggingen blir alltid ett eneste stort kaos, da hun hver kveld nekter å pusse tenner fordi hun ikke vil legge seg. 
Før gikk dette mye bedre. Hun kranglet ikke på alt og jeg måtte ikke mase tusen ganger. Da leste vi og så var det kveld. Nå har klokken bikket halv ti før jeg i det hele tatt har fått hun i seng, og da er det altfor sent og ufortjent med boklesing. Da ligger hun gjerne og roper stygge ting, står opp igjen og står i døråpningen ol.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull å si. Det er mange som sliter med ungene sine, men det finnes også mange som ikke gjør det. Det bør være rom for å bekjentgjøre alle disse tingene uten å bli mistenkeliggjort eller latterliggjort. 

• Liker 18
Skrevet

Facebook? Det er ikke akkurat en kilde til faktabasert kunnskap.

Det er jo umulig å si hva som er situasjonen hos dere. Jeg kjenner ikke deg, og jeg kjenner ikke din datter.

Men jeg vil gjerne fortelle om en oppvåkning jeg hadde. Jeg har tre barn 50/50 og hver morgen var et sabla mas. Den minste var i trassalderen og alt var galt. Om jeg knytte skoa hennes var det galt, om jeg ikke knytte skoa var det galt. Og det var konflikt fra morgen til kveld med henne. Naturlig nok smittet dette stresset over på de andre to.

En morgen var jeg så utrolig kjørt. Og jeg tenkte bare "Nå lar jeg de bare styre seg selv. Kommer vi for sent, så kommer vi for sent". Jeg smurte matpakker og ga de frukost, uten å tenke videre over det. Det styrte med sitt. Så sa jeg "Nå må vi snart kjøre". Det tok litt tid for de å kle seg, slik jeg opplevde det. Men når vi gikk ut døra så så jeg at vi var ute av huset 20 minutter før normal tid! Det var oppvåkningen. Etter det lot jeg de mer eller mindre gjøre ting i eget tempo. Det går faktisk raskere enn når jeg maser og holder på. Veldig interessant var det.

La meg legge til at trass går over. Hun som hadde denne vanvittige trassalderen er i dag helt fantastisk. Og ja hun beriker virkelig livene til oss andre.

M47

Anonymkode: 1ef81...a3e

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rett og slett trassalderen?

Skrevet
2 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Er det rett og slett trassalderen?

Hvor lenge varer den da? Trodde vi var ferdig med sånt

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Nooni skrev:

Du, det går over. Det blir bedre. 

Og du, når du praktiserer grensesetting og du (forståelig nok) synes det er et endeløst ulykkelig prosjekt, kjøp denne boken

https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Sett_grenser_barnet_forstar/

Også sparker du far jævla hardt i ræva. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Facebook? Det er ikke akkurat en kilde til faktabasert kunnskap.

Det er jo umulig å si hva som er situasjonen hos dere. Jeg kjenner ikke deg, og jeg kjenner ikke din datter.

Men jeg vil gjerne fortelle om en oppvåkning jeg hadde. Jeg har tre barn 50/50 og hver morgen var et sabla mas. Den minste var i trassalderen og alt var galt. Om jeg knytte skoa hennes var det galt, om jeg ikke knytte skoa var det galt. Og det var konflikt fra morgen til kveld med henne. Naturlig nok smittet dette stresset over på de andre to.

En morgen var jeg så utrolig kjørt. Og jeg tenkte bare "Nå lar jeg de bare styre seg selv. Kommer vi for sent, så kommer vi for sent". Jeg smurte matpakker og ga de frukost, uten å tenke videre over det. Det styrte med sitt. Så sa jeg "Nå må vi snart kjøre". Det tok litt tid for de å kle seg, slik jeg opplevde det. Men når vi gikk ut døra så så jeg at vi var ute av huset 20 minutter før normal tid! Det var oppvåkningen. Etter det lot jeg de mer eller mindre gjøre ting i eget tempo. Det går faktisk raskere enn når jeg maser og holder på. Veldig interessant var det.

La meg legge til at trass går over. Hun som hadde denne vanvittige trassalderen er i dag helt fantastisk. Og ja hun beriker virkelig livene til oss andre.

M47

Anonymkode: 1ef81...a3e

Takk dere ❤️

Skrevet

Jeg er gammeldags fordi alt gammeldags jeg har forsøkt har fungert.

Å krangle om selvfølgelige ting mere en 1 gang, gjør jeg aldrig. Er bare kort og kontant. Hvis han eller hun ikke hører etter vil det få konsekvenser og det vet barnet om. Jævlig kjedelig for en 7-12 åring å ikke ha lommepenger på 1mnd, miste retten til å spille på data en mnd eller andre goder som forsvinner en relativt lang periode.

Belønner riktig oppførsel og uhørt oppførsel straffer seg. Men ser man at barnet har en dårlig periode, med rar og negativ atferd bør en forsøke å finne ut om det er en spesiel grunn til det før man tyr til med å gi konsekvenser. Ting som mobbing eller at barn har blitt missbrukt kan gi utslag på den måten du beskriver.

• Liker 10
Skrevet

Er nok mange som kjenner seg igjen i dette ❤️ Dere har kommet inn i et feil spor med høyt konfliktnivå, og det blir selvoppfyllende profeti fordi en er så forberedt på spetakkel og ingenting skal til for å tenne lunta. En er på servicesiden hele tiden, og utakknemligheten oppfattes bare som så utrolig urimelig. Når en har det slik, så kan det være nytte i å få veiledning hos helsesøster, men når du skriver at faren er som han er, så tenker jeg kanskje at familievernkontoret kan være et sted å begynne, for dere drar jo absolutt ikke lasset sammen eller spiller på lag. Er det kanskje mer i livet ditt som er bale enn bare hverdagskonfliktene med barnet? Har du det bra? Ofte så er det bakenforliggende årsaker til konfliktene. Gi i allefall fulstendig beng i at andre ser ut til å ha det aldeles fantastisk, og ta en uforpliktende telefon til det lokale familievernkontoret. Det er gratis, og et utrolig godt tilbud. Et utgangspunkt for å komme inn i et annet spor. Det er slitsomt å ha det so du har det nå, og det kan bli mye bedre med litt hjelp 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Taffel skrev:

Er nok mange som kjenner seg igjen i dette ❤️ Dere har kommet inn i et feil spor med høyt konfliktnivå, og det blir selvoppfyllende profeti fordi en er så forberedt på spetakkel og ingenting skal til for å tenne lunta. En er på servicesiden hele tiden, og utakknemligheten oppfattes bare som så utrolig urimelig. Når en har det slik, så kan det være nytte i å få veiledning hos helsesøster, men når du skriver at faren er som han er, så tenker jeg kanskje at familievernkontoret kan være et sted å begynne, for dere drar jo absolutt ikke lasset sammen eller spiller på lag. Er det kanskje mer i livet ditt som er bale enn bare hverdagskonfliktene med barnet? Har du det bra? Ofte så er det bakenforliggende årsaker til konfliktene. Gi i allefall fulstendig beng i at andre ser ut til å ha det aldeles fantastisk, og ta en uforpliktende telefon til det lokale familievernkontoret. Det er gratis, og et utrolig godt tilbud. Et utgangspunkt for å komme inn i et annet spor. Det er slitsomt å ha det so du har det nå, og det kan bli mye bedre med litt hjelp 

Familievernkontoret kan også melde Ts til barnevernet hvis de «føler» at hun ikke er en god nok mor, og da er et enda større helvete i gang.

Anonymkode: 517de...d2a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Familievernkontoret kan også melde Ts til barnevernet hvis de «føler» at hun ikke er en god nok mor, og da er et enda større helvete i gang.

Anonymkode: 517de...d2a

Det er neppe noen grunn til å male fanden på veggen fordi en har kommet inn i et feil spor i en relasjon. Det er ingenting i HI her som gir intrykk av at dette ikke er en "god nok mor" .

• Liker 10
Skrevet

Jeg kan skrive på FB at det er en glede å være mamma’n til datteren min når hun har bursdag. Fordi det er sant! Hun er en vanvittig glede i livet mitt, og det må også være lov å uttrykke. 

Jeg tenker at stedet å starte for deg ts må være familievernkontoret. Det høres ikke ut som dere har det godt i din familie. Hverken voksne eller barn. Denne lille jenta vokser opp i en lite harmonisk familie, slik jeg leser det du skriver. Du virker misfornøyd og lei, både av mann og barn, forståelig nok. Men det er ikke jenta deres som skal forandre seg, det er det dere voksne som skal. Ikke legg ansvaret over på jenta, men gå i deg selv og hvordan du møter henne. Hvordan blir hun møtt av faren sin? Forsøk å se jenta di fra innsiden og prøv å sett deg inn i hvordan HUN har det og hvorfor hun oppfører seg som hun gjør.  Hun er ikke vanskelig, hun har det vanskelig. Ingen barn ønsker å krangle med moren sin hver dag. 

Start med forholdet til barnefar på familievernkontoret og be så om veiledning på helsestasjonen. Det skinner tydelig igjennom at du er misfornøyd med barnefar, det får nok også jenta di med seg. Hun kjenner nok på mer enn du aner. 

Jeg ønsker dere lykke til! 😊

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...