Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det lov å ta med seg på skolen egentlig?

Det er jo ikke lov å ta med ei lita sjokoladeplate.... Hva om man tar med seg en liten slik plate og legger på skiva, hva skjer da?...

Hva når en ser at pålegget gjør at ungene blir så geara at de ikke klarer lære..... at læreren ikke får de rammefaktorene som skal til for å gjøre jobben sin skikkelig. På grunn av sukkerklisset?

kanskje et tema for foreldremøter? Der kan en opplyse om konsekvenser og bli enige om noe i fellesskap?

man merker at de fleste (vil jeg hevde) blir mer ukonsentrerte og rastløse. Det fører til dårligere konsentrasjon og mer konflikter.

Hvorfor: Pga det ujevne blodsukkernivået.

Det er gjort forsøk med kosthold, og resultatene (dvs forbedringene individuelt og i klassemiljøet) har vært utrolige!...

Noen tanker eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, det burde da være grenser på hva man skal kontrollere. Hvis foreldrene synes det er greit at ungene tar med matpakke med sjokolade pålegg så er det dems valg.

Gjest Tuppeliten ii
Skrevet

Mine barn får ikke loff med sjokoladepålegg som nistemat, jeg sender heller ikke med saft (unntak er turdager)

Grunnen er som du sier, Mathias, at barn blir ukonsentrerte og rastløse av sukkeret. I dag har vi tilgang og økonomi til å kjøpe så mye snop, brus, skoleboller, potetgull, kjeks osv som vi bare ønsker. Vi får i oss alt for mye sukkervarer, usunne matvarer som fastfood, ferdigsupper med for høyt saltinnhold og halvfabrikata. Vi har dessverre kun en kropp, og denne kroppen skal vi ha resten av livet. Om vi kun spiser det vi ønsker, og ikke tenker på hva vi putter i oss, så vil det straffe seg senere i livet. I tillegg lever de fleste et liv med minimal fysisk aktivitet, så oddsen for å få en alderdom med lite plager, er ikke særlig høy.

Over til sjokoladepålegg: Om man gir et barn loff/halvfint brød med sjokoladepålegg til frokost, sammen med et glass eplenektar, sender med skive med sjokoladepålegg som skolemat, inkludert en flaske saft og en litagoyoghurt, så har barnet fått i seg sukker tilsvarende 30 sukkerbiter innen kl 1200. (legg frem sukkerbitene en morgen, og tenk at du selv skal spise dette innen kl 1200 :veldigsur:

Jeg sier ikke at man skal kutte ut sjokoladepålegg, men det bør ikke være nødvendig å ha det på skolematen. Det er det sammensatte kostholdet som teller, og det er heller ikke skadlig å drikke et glass eplenektar, spise yoghurt eller drikke saft. Men ikke hver dag! Og ikke i slike store mengder. Man bør tenke over mengden med sukker man gir barnet (og seg selv) pr dag......

Yoghurt er sunt, men man trenger ikke alltid velge varianten med mest sukker. Det finnes nok å velge i om man ønsker å tenke litt på hva som er sunt.

Har lest om disse forsøkene med kosthold, og resultatene har vært imponerende! Skulle ønske at vi hadde en Jamie i Norge som kunne ta opp kampen med usunn skolemat (eller her i Norge; mangel på skolemat, men det er en annen diskusjon)

Jeg er slett ingen fanatiker, og skulle ønske jeg var mye flinkere. Men ser at mange foreldre omtrent gir blaffen i hva ungene spiser, bare de spiser noe..... Enkelte unger har med kun boller og saft på skolen, andre spiser kun loff med sjokoladepålegg. Utviklingen er skremmende, og det bekymrer meg at ikke flere foreldre tenker mer på helsen og tennene til barna sine.

Vi får finne på noe lurt ; Mathias :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Eh, det burde da være grenser på hva man skal kontrollere. Hvis foreldrene synes det er greit at ungene tar med matpakke med sjokolade pålegg så er det dems valg.

Enig.

Gjest Inghild
Skrevet

Er det likegreit å bærre sende med kake? For nokre veker sidan, gjekk det ein dokumentar på TV om unger og kor mykje rolegere og meir konsentrert dei vart av å spise sundt. Sjøv om ikke dette var i Norge, så har vi vel det likeeins her. Mange klasser har store problem, og det har vist seg at når dei innførde forbod mot sjokade, kaker og saft, vart klassene mykje meir roleg.

Sjølvsagt er det foreldra sitt valg, men dette er faktisk eit større problem ein kva ein er klar over!

Skrevet

I et så rikt land som Norge burde vi hatt råd til

- frokost kl 8.00 (feks) på skolen. Rikelig med tilgang på friske grønnsaker og frukt. Altfor mange barn hopper over frokosten, det er ikke særlig bra...

- "lunsj" midt på dagen. IKKE tilgang på loff og sjokoladepålegg...

Dette burde norske politikere unne barna våre!

Skrevet

9 av 10 skolebarn får i seg for mye sukker hver eneste dag, og disse er i den gruppen som får i seg minst næringsstoff.

Det er noe å tenke på det!

Skrevet

Mitt dilemma : barn på 8 år.

Sær i brød veien - prøvd det meste, hatt kontakt med helsestasjon.

Har på sunn mat som regel hver dag på skolen, barnet kommer hjem med full matboks,har tatt dette opp med lærer 2 ganger.

Jeg vil tørre og påstå at mitt barn blir like ukonsentrert,sur og trøtt av sult, som han vil bli ukonsentrert av sjokolade på skive, så hva velger jeg??

Jeg er enig i at barn trenger ikke spise så mye sukker, men det er en frustrerende situvasjon og være i når barnet som regel ikke spiser opp maten sin.

Så i ny og ne får mitt barn sjokolade på skiven på skolen :)

Skrevet

Synes foreldre må få velge selv, selv om jeg synes barn bør spise sunnere pålegg til lunsj. Får være grenser for statlig innblanding.

Skrevet
Mitt dilemma : barn på 8 år.

Sær i brød veien - prøvd det meste, hatt kontakt med helsestasjon.

Har på sunn mat som regel hver dag på skolen, barnet kommer hjem med full matboks,har tatt dette opp med lærer 2 ganger.

Jeg vil tørre og påstå at mitt barn blir like ukonsentrert,sur og trøtt av sult, som han vil bli ukonsentrert av sjokolade på skive, så hva velger jeg??

Jeg er enig i at barn trenger ikke spise så mye sukker, men det er en frustrerende situvasjon og være i når barnet som regel ikke spiser opp maten sin.

Så i ny og ne får mitt barn sjokolade på skiven på skolen :)

Jeghar aldri sett et barn som ikke finner alternativer:)

Ved å la barnet være med for å finne noe funker det. Du kan også bruke belønninger når barnet spiser matpakken:)

Skrevet
Synes foreldre må få velge selv' date=' selv om jeg synes barn bør spise sunnere pålegg til lunsj. Får være grenser for statlig innblanding.[/quote']

så det er ok at barna ikke er i topp stand til å lære? At læreren ikek får lært barna det læreren ellers er i stand til? Er det ok at barna ike får utbytte nok av skolen?

Skrevet

kan du også svare på om det er helt ok at ungene ikke funker psykisk godt nok til å ta til seg det de skal lære? :)

Dersom foreldrene synes det er ok at ungene banner, er det også ok da?

Om ikke: Hvorfor er det forskjell på hva foreldrene bestemmer?

Skrevet

Vi fikk bare sjokoladepålegg i påskeferien vi! :ler: Hver påske var det høytidlig innkjøp av en boks Nugatti før vi dro på hytten.

En annen jeg kjenner fikk bare sjokoladepålegg til søndagsfrokosten.

Kan ikke akkurat si at jeg led noe nød!

Skrevet
Vi fikk bare sjokoladepålegg i påskeferien vi! :ler: Hver påske var det høytidlig innkjøp av en boks Nugatti før vi dro på hytten.

En annen jeg kjenner fikk bare sjokoladepålegg til søndagsfrokosten.

Kan ikke akkurat si at jeg led noe nød!

jeg vil også si at det er godteri ja....

Gjest sulten
Skrevet

Om man bør "forby" loff og sjokoladepålegg er èn ting, da jeg var liten fikk vi ikke en gang lov å ha med penger på skolen (husker ei klassevenninne truet med å sladre en gang jeg fant fem kroner på skoleveien...).

Men å ta det opp som et viktig tema på foreldremøter, og informere om at barna bør ha med skikkelig mat, synes jeg høres lurt ut. Og så burde noen ta anvar for å opplyse om at det finnes mer interessante alternativer enn kneip med svett ost. Det MÅ jo ikke være brødskiver, ulike varianter av middagsrester o.l kan kanskje være mer fristende.

Og de av foreldrene som ikke får til dette, eller har problemer med at ugen ikke vil spise annet enn loff, bør få sjansen til å ta dette opp med lærer uten å bli fordømt i første omgang, men kanskje få "hjelp" til å prøve mer kreative løsninger.

Ellers er jeg tilhenger av skolemat/varmmat servert på skolen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes foreldre må få velge selv' date=' selv om jeg synes barn bør spise sunnere pålegg til lunsj. Får være grenser for statlig innblanding.[/quote']

Grunnen er vel at om noen år, så er dette et av statens største problem rent helsemessig! (Hjerte- og karsykdommer/diabetes 2)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er viktigere at barn faktisk spiser mat på skolen.

Hovedproblemet er barn som ikke spiser i det hele tatt, det er de som får de største konsentrasjonsproblemene. Selvsagt er ikke sjokoladepålegg det sunneste i verden, men er det ikke bedre at barn spiser sunt brød med sjokoladepålegg, i stedet for å gå rundt og bli sinte og ha vansker med å konsentrere seg på skolen?

Og til det andre spørsmålet ditt; banning blir for det første sett mer negativt på i sør hvor du bor, enn her nord, hvor jeg bor. For det andre har foreldre ikke så mye de skulle sagt når det gjelder banning. Er barnet i et miljø/venneflokk hvor de andre barna banner mye, er det klart de blir påvirket. Det er ille med foreldre som ikke bryr seg om barna sine, men om jeg noen gang får barn, kommer ikke min hovedprioritet til å være hva de har på brødskiva si eller om de kommer med et banneord i ny og ne. De fleste barn unngår da også å banne mens foreldrene hører på.

Jeg har et søskenbarn som alltid har hatt strenge foreldre når det gjelder sjokoladepålegg. Mange ganger har de skrapet av litt av pålegget om hun faktisk har tatt litt Nugatti eller annet på. Når hun er på besøk hos andre, hvor barna får lov til å spise sjokoladepålegg uten å tenke på hva foreldrene måtte mene om det, eller om de synes de tar for mye på, spiser hun faktisk nesten bare sjokoladepålegg.

I tillegg har hun aldri "fått lov" til å banne, men hun gjør det likevel når hun tror eller vet at foreldrene ikke hører dette. Det betyr ikke at hun er et grusomt barn og at foreldrene er dårlige foreldre. Mitt poeng er i hvert fall at slike ting blir for bagateller å regne. Er det bedre at ungene spiser ren sjokolade eller annet godteri i stedet for sunt grovbrød med litt sjokoladepålegg på og et glass melk til?

Skrevet

At en del barn har sjokoladepålegg på lunsjen sin?

Er det et større problem enn all annen mat de spiser, at de rører seg mindre, at de hopper over frokost, at de kjøper cola og skolebrød i lunsjen, at de ser mer tv, video og data?

Skrevet
Er det bedre at ungene spiser ren sjokolade eller annet godteri i stedet for sunt grovbrød med litt sjokoladepålegg på og et glass melk til?

men er det ikke bedre at barn spiser sunt brød med sjokoladepålegg, i stedet for å gå rundt og bli sinte og ha vansker med å konsentrere seg på skolen?

det er jo like ille...

Og at barn ikke spiser er ikke det største problemet. De færreste spiser ikke noe osm helst, men i noen klasser spiser nesten alle godteri på skiva..

Undersøkelser viser at dette ikke er en bagatell, så dette tar du nok for lett på synes jeg.

Noe sunt med noe usundt på blir usunt...

Hvorfor skal de spise det? Jeg ser ingen grunner jeg ser du.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, alt i alt selvsagt, men man må starte med en endringsholdning både hos barn og voksne. Det gjelder ikke bare sjokoladepålegget, men alt barna spiser, både på skolen og hjemme. Noen har nok kun sjokoladepålegg på en grovskive av og til, men ganske så mange lever på loff og sjokoladepålegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...