AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Da jeg valgte hvilken vei jeg ville gå, var jeg så motivert. Lærlingtida var fantastisk, lærerik og morsom. Så begynte jeg å jobbe "på ordentlig", og har gjort det i tre år. Makan til stress og forferdelse skal man lete lenge etter... Er utdannet barne- og ungdomsarbeider og jobber på SFO. Jeg HATER det. For lite penger i vikarbudsjettet. Planlagte aktiviteter som må avlyses fordi man ikke er nok folk. Brannslukking, fordi man ikke har kapasitet eller ork til å være i forkant. Urolige og umedgjørlige unger fordi de merker at vi voksne er stressa. Når man en sjelden gang får vikarer, er de som regel "henta nede på busstoppet" og jobber kun for å tjene gryn før de skal i militæret eller liknende. Jeg veit ikke min arme råd lenger. Ikke har jeg penger eller mulighet til å ta annen utdanning heller. Ikke får jeg jobb noe annet sted, fordi jeg ikke har relevant utdanning eller erfaring innen feltet. Hilsen en som bare måtte få ut frustrasjonen sin... Anonymkode: 214d0...5ce 2
Jdz Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Ikke la mangel på utdanning stoppe deg. Jeg har aldri hatt relevant utdanning i forhold til det jeg har jobbet som og har ikke vært arbeidsledig en dag i mitt liv. Hvis du ikke har barn er det null problem å bruke fritid/kvelder på å ta kurs/selvstudie. Jeg har passert midten av tredveåra nå og har tatt opp studiene igjen, men klarer det fint samtidig som jeg har full jobb ved siden av. Hvis du nettopp er ferdig med lærlingetid kan du umulig være så gammel at du ikke kan ta mer utdanning. Hva er grunnen til at du ikke kan ta mer utdanning? Du kan vel fortsette å jobbe mens du studerer? Mange studerer jo til lang opp i tyveåra eller lenger, hva er det som stopper deg? 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Akkurat nå, Jdz skrev: Ikke la mangel på utdanning stoppe deg. Jeg har aldri hatt relevant utdanning i forhold til det jeg har jobbet som og har ikke vært arbeidsledig en dag i mitt liv. Hvis du ikke har barn er det null problem å bruke fritid/kvelder på å ta kurs/selvstudie. Jeg har passert midten av tredveåra nå og har tatt opp studiene igjen, men klarer det fint samtidig som jeg har full jobb ved siden av. Hvis du nettopp er ferdig med lærlingetid kan du umulig være så gammel at du ikke kan ta mer utdanning. Hva er grunnen til at du ikke kan ta mer utdanning? Du kan vel fortsette å jobbe mens du studerer? Mange studerer jo til lang opp i tyveåra eller lenger, hva er det som stopper deg? Én ting som stopper meg er at jeg er gravid. Jeg har nok ikke ork eller tid til å studere når barnet kommer. Føler meg så stuck. Dessuten har jeg ikke studiekompetanse, så jeg må gå et år på vgs før jeg får studert videre. Anonymkode: 214d0...5ce
334 Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Først finner du ut hva du vil gjøre, så prøver du deg på det. ikke gjør det mer komplisert enn det 2
Jdz Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Én ting som stopper meg er at jeg er gravid. Jeg har nok ikke ork eller tid til å studere når barnet kommer. Føler meg så stuck. Dessuten har jeg ikke studiekompetanse, så jeg må gå et år på vgs før jeg får studert videre. Anonymkode: 214d0...5ce Det har ikke jeg heller før om seks måneder Det er i alle fall ingen grunn til å gi opp enda. Du kommer deg alltids gjennom en periode med drittjobb som bare setter mat på bordet. Du er ikke for gammel til å studere før du går av med pensjon! Og du kan uansett søke på andre jobber du i utgangspunktet ikke er kvalifisert for. Du har ingenting å tape. Endret 18. november 2019 av Jdz 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Du må kjefte mer på unga så de holder kjeft og ikke bråker. Så får du ro og fred. Du er for snill. Anonymkode: 31b85...17e 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 7 minutter siden, Jdz said: Jeg har aldri hatt relevant utdanning i forhold til det jeg har jobbet som og har ikke vært arbeidsledig en dag i mitt liv Hvorfor er folk så stolt av slike greier? Det sier egentlig at du har sløset bort dine beste år får å jobbe resten av voksen alder. Så fremst det ikke er livet ditt, om det er livet ditt akkurat som fritiden da gir det mening. TS: Du må gå din egen vei uansett hva folk sier, hva vil du? Gjør det, bare slutt i jobben å gjør noe annet. Anonymkode: 239d7...051 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 Takker for svar. Jeg kjenner at jeg gruer meg så utrolig til i morgen, alt stresset og dritten jeg VET kommer. Mye negativt her nå, men jeg føler meg helt utkjørt. TS Anonymkode: 214d0...5ce
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er folk så stolt av slike greier? Det sier egentlig at du har sløset bort dine beste år får å jobbe resten av voksen alder. Så fremst det ikke er livet ditt, om det er livet ditt akkurat som fritiden da gir det mening. TS: Du må gå din egen vei uansett hva folk sier, hva vil du? Gjør det, bare slutt i jobben å gjør noe annet. Anonymkode: 239d7...051 Åh, jeg har så lyst. Du skulle bare visst! Hadde det vært mulig hadde jeg slutta på dagen. TS Anonymkode: 214d0...5ce
Nooni Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Én ting som stopper meg er at jeg er gravid. Jeg har nok ikke ork eller tid til å studere når barnet kommer. Føler meg så stuck. Dessuten har jeg ikke studiekompetanse, så jeg må gå et år på vgs før jeg får studert videre. Anonymkode: 214d0...5ce Du sier allerede nå at du "har nok ikke ork eller tid til å studere når barnet kommer" - før barnet kommer? Du skal få et barn, du skal ikke bli lam. Det finnes en mellomting mellom å studere 100% og ingenting. Kjør på. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #11 Skrevet 18. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er folk så stolt av slike greier? Det sier egentlig at du har sløset bort dine beste år får å jobbe resten av voksen alder. Så fremst det ikke er livet ditt, om det er livet ditt akkurat som fritiden da gir det mening. TS: Du må gå din egen vei uansett hva folk sier, hva vil du? Gjør det, bare slutt i jobben å gjør noe annet. Anonymkode: 239d7...051 Har du høyere utdanning selv? Vanligvis synes jeg det er litt under beltestedet å påpeke stavefeil, grammatiske feil og språkfeil, men du ber vel egentlig om det.... Anonymkode: 91273...76e 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #12 Skrevet 18. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, jeg har så lyst. Du skulle bare visst! Hadde det vært mulig hadde jeg slutta på dagen. TS Anonymkode: 214d0...5ce Sykemeld deg om du ikke takler jobben. Er åpenbart at du ikke er sterk nok til å sette unga på plass. Sykemeld deg før du ryker på en farlig smell. Anonymkode: 31b85...17e
Tibbie Skrevet 18. november 2019 #13 Skrevet 18. november 2019 (endret) Kjipt! Har selv jobbet på SFO, siden jeg elsker å være sammen med barn. Hatet det selv. Likte det de første to ukene, men så handlet alt om rutiner. Alt ble så A4, og dagene helt like. Likte delen som innebar å være der for barna som sliter med noe, men ellers sugde jobben. Å være med barn på SFO eller barnehage er ikke det samme som ellers, siden man skal være med 15 - 20 barn samtidig. Man blir liksom bare en voksen, og får ikke vært sammen med barna på ordentlig. Dette ville jeg gjort om jeg var i din situasjon: Ikke sagt opp før du skal i permisjon, med mindre du har noe annet klart i sikte. Det er greit å ha en jobb når du skal i permisjon. Så hadde jeg undersøkt hvilke andre jobber som fungerer med den utdanninga. Kanskje på en fritidsklubb eller lignende? Det er mange plasser der barn- og unge trenger fagfolk. Hvis du vil studere videre og trenger studiekompetanse, så kan du kanskje begynne å lese litt på de fagene du må ta mens du er i permisjon? Det er jo greit å ha muligheten til å ta seg et årsstudium når man føler man trenger det, om man er 22, 34 eller 50 år. Men uansett, du har nok flere muligheter enn du tror allerede nå. Du må bare "tenke utenfor boksen". Se på Helsesista. Hun er utdannet sykepleier, og hvem skulle tro at man kunne jobbe med noe som helst utenfor det offentlige med en sånn utdanning? Hun har muligheten til å tjene så mye som hun vil, kan være kreativ, og hun slipper å holde seg innenfor offentlige rammer. Endret 19. november 2019 av Tibbie Rettskriving! 3
Tibbie Skrevet 18. november 2019 #14 Skrevet 18. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må kjefte mer på unga så de holder kjeft og ikke bråker. Så får du ro og fred. Du er for snill. Anonymkode: 31b85...17e 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykemeld deg om du ikke takler jobben. Er åpenbart at du ikke er sterk nok til å sette unga på plass. Sykemeld deg før du ryker på en farlig smell. Anonymkode: 31b85...17e Har du noen gang prøvd å sette på plass en kompisgjeng foran 15 av deres klassekamerater? Ikke insinuer at TS er dårlig i jobben bare fordi hun misliker den. Barn egger opp hverandre, og alt blir verre hvis man skal sette dem på plass. Da handler alt om å gjøre det motsatte av det de får beskjed om. Dessuten har man ikke tid til å bruke så mye tid på bråk, roping og tull fra en guttegjeng. Man har tross alt 40 andre barn som krever din oppmerksomhet samtidig. Det er MYE vanskeligere å jobbe på skole enn det er å være forelder! 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #15 Skrevet 18. november 2019 Som barne- og ungdomsarbeider har du da flere alternativer til arbeidsplass enn bare sfo? Barnehage, elevassistent, fritidsklubb? Jeg kjenner også til barne- og ungdomsarbeidere som jobber som miljøarbeidere i barnevernsinstitusjon. Anonymkode: 0573c...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #16 Skrevet 18. november 2019 Hva ønsker du å jobbe med? Ønsker du fortsatt å jobbe med barn? Hva med fritidsklubber for barn og ungdom? Du har jo relevant erfaring, men det avhenger jo om du bor i en by eller et lite sted. Anonymkode: 28042...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #17 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: Har du noen gang prøvd å sette på plass en kompisgjeng foran 15 av deres klassekamerater? Ikke insinuer at TS er dårlig i jobben bare fordi hun misliker den. Barn egger opp hverandre, og alt blir verre hvis man skal sette dem på plass. Da handler alt om å gjøre det motsatte av det de får beskjed om. Dessuten har man ikke tid til å bruke så mye tid på bråk, roping og tull fra en guttegjeng. Man har tross alt 40 andre barn som krever din oppmerksomhet samtidig. Det er MYE vanskeligere å jobbe på skole enn det er å være forelder! Dette er HELT riktig! Anonymkode: 214d0...5ce 2
Tibbie Skrevet 18. november 2019 #18 Skrevet 18. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg kjenner at jeg gruer meg så utrolig til i morgen, alt stresset og dritten jeg VET kommer. Mye negativt her nå, men jeg føler meg helt utkjørt. TS Anonymkode: 214d0...5ce Åh, det er så ille! Da hadde jeg søkt ny jobb, selv om at det ikke er relevant til utdannelsen. Å grue seg til neste dag er ikke noe kult. Kanskje i en klesbutikk for barn? Du har utdanning med barn, du har jobbet med barn, og du vet hvordan det er å være gravid. Du ligger allerede godt an til å få en sånn jobb.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #19 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: Har du noen gang prøvd å sette på plass en kompisgjeng foran 15 av deres klassekamerater? Ikke insinuer at TS er dårlig i jobben bare fordi hun misliker den. Barn egger opp hverandre, og alt blir verre hvis man skal sette dem på plass. Da handler alt om å gjøre det motsatte av det de får beskjed om. Dessuten har man ikke tid til å bruke så mye tid på bråk, roping og tull fra en guttegjeng. Man har tross alt 40 andre barn som krever din oppmerksomhet samtidig. Det er MYE vanskeligere å jobbe på skole enn det er å være forelder! Damer har ofte dette problemet ja. Også kvinnelige lærere i grunnskolen. Barn er smarte og litt rovdyraktige. Ser de en litt svak, for snill lærer, de lettere kan herse med så lukter de blod. En sterk myndig lærer klarer å disiplinere unga. Anonymkode: 31b85...17e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #20 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva ønsker du å jobbe med? Ønsker du fortsatt å jobbe med barn? Hva med fritidsklubber for barn og ungdom? Du har jo relevant erfaring, men det avhenger jo om du bor i en by eller et lite sted. Anonymkode: 28042...d4e Jeg ønsker ikke å jobbe med barn lenger. Jeg er lei hele greia. Så umotivert. Vil jobbe med nesten alt utenom barn. TS Anonymkode: 214d0...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå