AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Noen banker er ganske strikte -som feks Sbanken. Der er det kun en automatisk vurdering av søknad på nett. Vi har en okonimisk situasjone som krever et faktisk menneske som kan se helheten ifht sikkerhet, varierende ekstrainntekter og generelt hele totalbilde. Hvilke bank vil du anbefale som du vet gjerne ser mer på helhete og div dokumenter enn de som går på autorobot? Vi har en kompleks situasjon som må forklares mer i dybden. (Vi vil helst ikke fysisk i et møte, da jeg synes dette med økonomi er så vanskelig.., men at man kan sende ved et word dokument som forklarer det hele ved siden av selve tallene på søknaden) Noen bankanbefalinger? Anonymkode: 245a6...dee
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Genrelt vanskelig uten personlig møte, men jeg har gode erfaringer med sparebanken. Anonymkode: 151c2...6df 3
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Gjensidige har saksbehandlere som vurderer hver sak.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Fikk høyest lånetilbud i Sparebank1 via email (ingen møter) men best oppfølging i DNB. Var alenemor med ganske lav lønn. Fikk 3,5*inntekt i DNB og 3* i Sparebank1. Anonymkode: e3f03...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 Vi fikk høyest låneramme hos Nordea. Anonymkode: 0d284...259 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Dnb lo oss i trynet.. Fikk raskt det lånet vi trengte i sparebank1, men ikke så bra betingelser. Prøvde gjensidige først og fikk avslag, men flyttet lånet dit senere. Da var jeg blitt forsikringskunde og hadde fordeler gjennom fagforeningen. Fikk først avslag på automatisk søknad, sendte en mail og fikk lånetilbud noen dager senere(ble kvitt kausjonisten på lånet vårt og fikk 1% bedre rente) Har aldri møtt noen når jeg har søkt lån, alt har gått på nett/tlf. Anonymkode: f75cc...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 Jeg har alltid foretrukket personlig oppmøte og har gode erfaringer med DnB. Har også fått forhandlet ganske bra lånerente. Anonymkode: 4224c...04c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 Så rart, jeg skulle nå skryte av Sbanken, som var de eneste som ville gi oss boliglån! Eller, de var de eneste som ville gi oss boliglån med topplån hos Husbanken. Ingen hjelp å få hos DNB, som vi hadde vært kunder i i mange år, eller andre større banker. Anonymkode: 3f7d7...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 Jeg fikk avslag i Sbanken fordi jeg hadde midlertidig stilling. Avslag hos Nordea fordi mannen min er britisk. De sendte meg t.o.m. et skjema jeg skulle fylle inn om hans asylsøkerstatus (?). Vi fikk ja fra DNB, med mye høyere låneramme enn vi trengte. Har aldri deltatt på noe fysisk møte, alt går via e-post, ev. chat og telefon. Siden dere har en uvanlig økonomisk situasjon, ville jeg begynt med å søke i tre-fire store banker. Dersom dere ikke får napp, ville jeg søkt i lokalbanken. Anonymkode: bc510...a42 1
Grandidosa83 Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen banker er ganske strikte -som feks Sbanken. Der er det kun en automatisk vurdering av søknad på nett. Vi har en okonimisk situasjone som krever et faktisk menneske som kan se helheten ifht sikkerhet, varierende ekstrainntekter og generelt hele totalbilde. Hvilke bank vil du anbefale som du vet gjerne ser mer på helhete og div dokumenter enn de som går på autorobot? Vi har en kompleks situasjon som må forklares mer i dybden. (Vi vil helst ikke fysisk i et møte, da jeg synes dette med økonomi er så vanskelig.., men at man kan sende ved et word dokument som forklarer det hele ved siden av selve tallene på søknaden) Noen bankanbefalinger? Anonymkode: 245a6...dee Min erfaring er at mindre lokalbanker ofte strekker seg lenger. Rett og slett fordi de ofte må være mer fleksibel for å få kunder i konkurranse med storbankene. Ser jo i tråden at dette varierer noe, så prøv litt forskjellig. Jeg tror det er meget dumt å ikke bruke personlig oppmøte. Å skrive lange brev osv tror jeg fort bare blir oppfattet som slitsomt av bankansatte. 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #11 Skrevet 19. november 2019 Banker forsøker å vurdere helheten (og da risikoen de tar når de gir deg lån) når du blir bedt om å legge inn ulike parametere i søknadsskjema. Mener du at det er andre ting de skal ta hensyn til kan du, med bakgrunn i gjeldende personopplysningslov, kreve å ikke være gjenstand for "automatiske avgjørelser". Du kan derfor kreve at de skal gjennomgå søknaden din med menneskelig innblanding. Sbanken skriver også om dette i sin personvernerklæring: Sitat Vi bruker i noen tilfeller automatiserte avgjørelser, eksempler på dette er vurdering av lånesøknader. Du har alltid rett til å kontakte oss for å få en manuell behandling eller informasjon om avgjørelsen som er tatt. Utover dette har jeg hatt god erfaring med Sparebanken. Om du er tilknyttet en fagforening eller lignende kan det lønne seg å sjekke hva de tilbyr også Anonymkode: 55af8...36f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #12 Skrevet 19. november 2019 Hos meg var det den lille lokalbanken hvor jeg hadde hatt sparepengene mine siden jeg var liten, som gav meg første boliglån. Jeg ville nok blitt vurdert som en dårlig kunde ut i fra standardvurderinger, men lokalbanken så på helheten i situasjonen min og fremtidsutsiktene, og gav meg lån med mine foreldre som kausjonister. Etter å ha betalt ned en del flyttet jeg lånet over i Sbanken, da de hadde bedre betingelser. Men ville aldri fått lån der til å begynne med. Anonymkode: 5ddfb...8eb
Jr.Garcon Skrevet 19. november 2019 #13 Skrevet 19. november 2019 På 18.11.2019 den 19.20, AnonymBruker skrev: Noen banker er ganske strikte -som feks Sbanken. Der er det kun en automatisk vurdering av søknad på nett. Vi har en okonimisk situasjone som krever et faktisk menneske som kan se helheten ifht sikkerhet, varierende ekstrainntekter og generelt hele totalbilde. Hvilke bank vil du anbefale som du vet gjerne ser mer på helhete og div dokumenter enn de som går på autorobot? Vi har en kompleks situasjon som må forklares mer i dybden. (Vi vil helst ikke fysisk i et møte, da jeg synes dette med økonomi er så vanskelig.., men at man kan sende ved et word dokument som forklarer det hele ved siden av selve tallene på søknaden) Noen bankanbefalinger? Anonymkode: 245a6...dee Kun husbanken dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 Her fikk vi helt fantastisk hjelp av DnB, vi hadde også en liten situasjon som gjorde slik at vi trengte et menneske til å se på søknaden. Fikk kjapt finansiering og kunderådgiveren var såå hyggelig! Anonymkode: 011d8...8be 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 Det er greit å være klar over at det ikke nødvendigvis er en fordel å få et veldig stort huslån. Om man av ulike årsaker ikke klarer å betale på lånet, kan det bli nødvendig å selge når boligmarkedet er i en bølgedal, med påfølgende tap for den som har lån. Det er IKKE banken som blir sittende med tapet, men låntakeren. Så dropp tankegangen om snille og slemme banker. Anonymkode: b16e3...334 1
Million Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 (endret) Da jeg skulle ut på boligmarkedet alene for første gang pga skilsmisse, søkte jeg først i et par tilfeldig utvalgte banker. Sbanken var en av dem. Fikk blankt avslag i begge to. Obos banken var den andre, avslag der også. Så tenkte jeg, hvorfor ikke søke hos Dnb, som jeg er kunde hos, selv om jeg har hørt at de gir avslag til så mange? Joda. Jeg fikk lån hos Dnb, som jeg hadde vært kunde hos i 30 år. Kontakten foregikk på telefon og epost, og det var en svært hyggelig trønder som behandlet saken min. Koselig dame som sa at "dette skal vi se om vi kan få til". Men etter et par år med boliglånet hos dem, så jeg meg lei på den dårlige (litt høye) renten de kunne tilby, og søkte derfor lån hos DinBank.no (en del av Sparebanken Øst gruppen). Fikk godkjent søknaden og fikk en veldig bra rente. Er kunde der nå. De har ingen kontorer tror jeg, og alt foregikk på nett. Jeg henvendte meg til Dnb forresten, og opplyste at jeg hadde fått lån i en annen bank, og lurte på om de (Dnb) kanskje var interessert i å matche rentetilbudet jeg hadde fått for å beholde meg som kunde? De svarte at ja, de ville gjerne beholde meg, kom med et tilbud som var 0,38 % over det jeg hadde fått i DinBank.no, så da byttet jeg bare. Etter 30 år..... det var rart. Endret 21. november 2019 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #17 Skrevet 21. november 2019 IKKE DnB, synes både Handelsbanken og Danske kan gi en mer individuell behandling. Anonymkode: ed66e...7ec
Knocks Skrevet 21. november 2019 #18 Skrevet 21. november 2019 Sorry men feil bruk av "i forhold til", i overskriften. 1
Cessa74 Skrevet 21. november 2019 #19 Skrevet 21. november 2019 Anbefaler Nordea -fantastisk god service og rådgiver som følger opp etter behov.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #20 Skrevet 21. november 2019 Jeg har fått best inntrykk av Landkreditt bank, de har grei rente og egen saksbehandler. Jeg bor i Oslo så har også mulighet til personlig oppmøte (usikker på hvor elles de har kontor). Jeg er alenemor med middels lønn, men høy EK, fått 2 mill i lån til leilighet og hytte (med sikkerhet i leiligheten). Anonymkode: 56b74...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå