Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

hvilke rettigheter har man for å få AAP? Er man nødt til å ha en diagnose for å få det, eller kan legen sende inn til NAV hva jeg sliter med uten å ha en diagnose? 

Jeg har akkurat byttet til ny fastlege og det er først nå jeg har blitt henvist til til DPS da jeg i flere år har slitt med alvorlig depresjon og angst, og også for å finne ut om jeg kan ha PTSD. 

Ukentlig går jeg til en veileder for å få meg ut i jobb. Jeg har ikke vært i jobb siden slutten av 2015, har kun vært i tiltak via nav. Tingen er det at jeg sliter sånn med psyken og jeg vett ikke hvordan det blir hvis jeg i tilfelle skulle fått jobb før jeg skal begynne i behandling hos DPS, og dette er noe jeg trenger. Er også redd for at jeg ikke klarer å holde på jobben før jeg eventuelt blir bedre/frisk.. 

Behandling er noe jeg virkelig trenger men det er ikke før om 2 mnd jeg skal begynne i DPS. 

Har man rett til å si ifra til NAV, søke om AAP og vente med jobbsøking til etter behandling er ferdig eller må man ha en diagnose? 

Målet mitt er å bli frisk sånn at jeg kan få meg en jobb og komme meg videre i livet, kan ikke ha det sånn som dette for det er utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 340fa...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha en diagnose for å få AAP, ja. Legen må kunne dokumentere dette. Nå når du får startet opp hos Dps vil de utrede deg, og da får du (som du beskriver) diagnoser å vise til😊

Anonymkode: 3f4e2...c1c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha en diagnose for å få AAP, ja. Legen må kunne dokumentere dette. Nå når du får startet opp hos Dps vil de utrede deg, og da får du (som du beskriver) diagnoser å vise til😊

Man må ikke ha en diagnose for å få AAP nei. Aap er for å avklare, dvs finne ut av hva man kan og hva som hindrer, det kommer gjerne etter at man har vært sykemeldt i ett år så lenge arbeidsevnen har blitt redusert med mer enn 50%. 

Anonymkode: ae1bd...c46

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke ha en diagnose for å få AAP nei. Aap er for å avklare, dvs finne ut av hva man kan og hva som hindrer, det kommer gjerne etter at man har vært sykemeldt i ett år så lenge arbeidsevnen har blitt redusert med mer enn 50%. 

Anonymkode: ae1bd...c46

Jo, for å ha krav på AAP er et av kriteriene at legen kan dokumentere en diagnose. Ikke symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...