Gå til innhold

Fravike leiekontrakt - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen - jeg håper inderlig noen kan hjelpe meg med leieforholdet mitt.

Jeg har signert en leiekontrakt jeg ønsker å komme meg ut av, da jeg ikke trives. Jeg leier et rom i en leilighet med et kjærestepar, som konstant okkuperer stuen og jeg føler meg generelt som "gjest på heltid". Jeg håper at noen av dere kloke hoder her inne kunne hjulpet meg med å se om jeg kan fravike leiekontrakten min i dette tilfellet. 

Jeg har en ganske standard leiekontrakt, og under punktet varighet er det krysset av "Leieforholdet starter x.x.20xx og opphører uten oppsigelse x.x.20xx (tre år senere). Leieforholdet kan i leieperioden sies opp med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i".

Det jeg ikke så da jeg skrev under kontrakten (jeg vet, her har jeg dritet meg ut) er at under punktet særlige bestemmelser fremgår det at det "ikke er tillatt å si opp leiekontrakten i de første 6 mnd".

Det fremgår også i leiekontrakten under punktet Leieobjekt at leieforholdet gjelder "et enkelt beboelsesrom med adgang til annens bolig (hybel)". Hvis det kan ha noe å si.

Jeg lurer på om det er 1) vil dette si at jeg i utgangspunktet ikke kan flytte ut/må betale leie i minst 9 måneder? 2) lov å skrive det da kontrakten allerede er tidsbestemt? og 2) er det noen måte å komme seg rundt dette?

Setter pris på alle svar og råd!

Anonymkode: 25ee8...d24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du kan komme deg ut av leiligheten før det har gått seks måneder, hvis du finner noen som kan flytte inn slik at utleier ikke taper penger på det. Jeg anbefaler deg å finne noen som kan overta din leiekontrakt, også tar du å prater med utleier og sier til utleier at du ønsker å flytte ut, og grunnen til det. Du sier også at du har en som kan flytte inn  når du flytter ut 

Anonymkode: 83bc9...fa5

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan komme deg ut av leiligheten før det har gått seks måneder, hvis du finner noen som kan flytte inn slik at utleier ikke taper penger på det. Jeg anbefaler deg å finne noen som kan overta din leiekontrakt, også tar du å prater med utleier og sier til utleier at du ønsker å flytte ut, og grunnen til det. Du sier også at du har en som kan flytte inn  når du flytter ut 

Anonymkode: 83bc9...fa5

Så enkelt er det ikke. Når man leier ut et rom i en bolig man selv bor i, velger man ikke første og beste leietaker - man prøver jo å finne noen man går overens med, en som har ganske like verdier og forventninger til hvordan ting skal se ut rundt i boet, en som betaler leien i tide osv. 

Jeg vil råde deg til å ta en prat med utleierene, de vil nok helt sikkert gå med på at du får si opp rommet tidligere, det høres ut som helt standard kontrakt. De vil nok gi deg en viss oppsigelsestid, hvor du kan rekke å finne deg nytt bopel men også de ny leietaker. 

Anonymkode: 55e05...742

Skrevet

Nå er det vel egentlig ikke lov å sette sperre for når man kan si opp et leieforhold, det er også sånn at oppsigelsesfristen for rom i en leilighet er en måned, og ikke tre. Det er heller ikke lov å avtale dårlige forhold enn loven tilsier, så her går det på det. Så du kan mest sannsynlig si opp nå og ha en måneds oppsigelsestid

Anonymkode: 4c07d...a6a

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel egentlig ikke lov å sette sperre for når man kan si opp et leieforhold, det er også sånn at oppsigelsesfristen for rom i en leilighet er en måned, og ikke tre. Det er heller ikke lov å avtale dårlige forhold enn loven tilsier, så her går det på det. Så du kan mest sannsynlig si opp nå og ha en måneds oppsigelsestid

Det er jo bare hvis utleier også bor der. 

Anonymkode: f63a2...5fb

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

som en over her også har nevnt mener jeg at det bare en en måned om utleier også bor i leiligheten. I mitt tilfelle er det faren til en i kjæresteparet som eier leiligheten, så "leier" vi 3 av han. 

Jeg prøver å lese om dette med tidsbestemt avtale, og finner mange unntak. Er redd for å gå til de med "loven" også få beskjed om at jeg siterer feil...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil på alle punkter. Det er lov å avtale minimum leietid og det er lov å avtale tre måneder oppsigelsestid. Begge deler har blitt mer og mer vanlig. Det beste for ts er å snakke med utleier å forsøke å finne en løsning. Kontrakten er gyldig ut fra vilkårene som er beskrevet, så ingen poeng i å bruke energien der. 

Anonymkode: c2b00...cc5

Skrevet
På 18.11.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil på alle punkter. Det er lov å avtale minimum leietid og det er lov å avtale tre måneder oppsigelsestid. Begge deler har blitt mer og mer vanlig. Det beste for ts er å snakke med utleier å forsøke å finne en løsning. Kontrakten er gyldig ut fra vilkårene som er beskrevet, så ingen poeng i å bruke energien der. 

Anonymkode: c2b00...cc5

Hvis man har lang oppsigelsestid skal utleier ha god grunn til å avslå fremleie resten av perioden. Dersom han nekter det er oppsigelsestiden 3 mnd. Ta kontakt med utleier, så løser det seg sikkert 😊

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/regler-om-fremleie

Anonymkode: 338cc...a50

Skrevet

Du sier de okkuperer stuen. Er det slik at du ikke kan sitte i stuen sammen med dem? De må jo få lov til å være i stuen I hjemmet sitt på samme måte som du få få være i stuen når du ønsker. Er det slik at de ber deg om å gå når de er i stuen? Det er jo ikke greit, men dere må jo kunne være der sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...