Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2005 #1 Del Skrevet 27. mai 2005 Hei! Hva er hovedforskjellen mellom katolisme og statskirke troen (protestantisme? er ikke sikker) ? Jeg har forstatt det sann at Jomfru Maria spiller en storre rolle hos katolikkene, men ellers? Hva er forskjellen? Setter stor pris paa svar! xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 28. mai 2005 #2 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg har ikke studert teologien for disse to trosretningene, men noe har jeg forstått: Katolikkene har to avguder de tilber, nemlig Jomfru Maria og paven. Ellers ser de ut til å være mer bibeltro enn teologene innen statskirken, som stadig snur seg etter vinden og endrer holdninger ettersom folket vil. De katolske prestene skal visstnok også være pålagt å leve i sølibat, (seksuelt avholdende). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #3 Del Skrevet 28. mai 2005 Takker:) Men hva med Jesus? Er ikke Jesus med i det hele tatt? Er han ikke fodt enda? Eller hva mener de om han? xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 28. mai 2005 #4 Del Skrevet 28. mai 2005 KR, du har tydeligvis forstått svært lite. Katolikker tilber verken jomfru Maria eller paven. Til hovedinnlegger: Du kan jo ta en titt her: http://www.katolsk.no Katolikker og protestanter har betydelig mer felles enn det som skiller dem. Det blir bare lett fokusert på forskjellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #5 Del Skrevet 28. mai 2005 TUSEN TAKK! Satt virkelig pris paa den linken der! xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 29. mai 2005 #6 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har sett mennesker som kneler ned eller bøyer seg for bilder eller figurer av jomfru Maria. Er ikke dette tilbedelse? Og når store menneskeskarer står foran paven og roper og hyller ham uten at han har gjort noe spesielt, er ikke dette en form for tilbedelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 30. mai 2005 #7 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg har sett mennesker som kneler ned eller bøyer seg for bilder eller figurer av jomfru Maria. Er ikke dette tilbedelse? Og når store menneskeskarer står foran paven og roper og hyller ham uten at han har gjort noe spesielt, er ikke dette en form for tilbedelse? Lurer på hvor mange som tilber f.eks "avguder" som Bono i U2, eller Robbie Williams... Mange som tilber avguder her i verden gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 30. mai 2005 #8 Del Skrevet 30. mai 2005 Superlammet Denne gangen er jeg helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 30. mai 2005 #9 Del Skrevet 30. mai 2005 Superlammet Denne gangen er jeg helt enig med deg. :o Ehm.. ikke for å ødelegge en evnt. gledesrus, men det jeg mente var at det er litt drøyt å se på det som avgudsdyrkelse. For en katolikk er Jomfru Maria et hellig symbol på hun som bar frem Guds sønn. Ikke et symbol på Gud selv. Les litt på www.katolikk.no så finner du nok ut at det ikke er så farlig som du kanskje tror.. Men igjen, jeg ser likheten mellom gullkalven og et idol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 30. mai 2005 #10 Del Skrevet 30. mai 2005 Auda. Også jeg som trodde vi kunne være enige om en eneste ting da gitt. Tror du skrev feil navn på linken, men på katolsk.no fant jeg følgende: Men i tillegg til dette har man en rekke kirkelige skikker eller tradisjoner som Skriften ikke kjenner, f.eks. helligholdelsen av søndagen, eller direkte forbyr, f.eks. bruken av billedlige fremstillinger. Katolikkene har altså funnet på en del ting som det ikke er dekning for i Bibelen, og som også går imot den når de kneler for billedlige fremstillinger. Sant å si Superlammet, så er det jeg leser her farligere enn jeg trodde, for det står videre: Men også på andre måter får de troende del i frelsen i Kristus under livets gang, nemlig gjennom de forskjellige sakramenter som den katolske kirke, i likhet med den ortodokse, regner med 7 av: Dåpen, fermingen (hva nå det kan være), nattverden, botens eller forsoningens sakramente(skriftemålet), ekteskapet, ordinasjonen av sykesalvingen. Selv om det står at dette forutsetter mottagelse i tro, så har de ikke tro på hva Jesus har sagt, for det meste av dette strider mot hans ord. Nå har de jo også gjeninnført ordningen med å kjøpe seg avlat, altså betale for å bli fri fra synd. Dette har jo ingenting med kristentro å gjøre, og fører mennesker vekk fra frelsen og direkte i fortapelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 31. mai 2005 #11 Del Skrevet 31. mai 2005 Hehe vi er faktisk litt enige KR, når det gjelder idolisering og avlat. Det siste har jeg aldri hatt sansen for, men ser på det som en genial løsning å lure troende til å gi penger frivillig til en kirke i økonomisk nød. Men resten ser jeg på som skikker i en tro. Og jeg mener at ingen tro er over en annen, men at troen en selv har er den rette for hver enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2005 #12 Del Skrevet 2. juni 2005 Takk for hjelp og en litt mer oppklarende diskusjon her. Veit egentlig ikk ehvorfor jeg lurte paa det, men , naa veit jeg hvertfall til en senere gang:) Takk takk, xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkjøkjøje Skrevet 6. juni 2005 #13 Del Skrevet 6. juni 2005 Ser at det er enkelte her som heller bør holde kjeft om ting de ikke har greie på ref: KR og Superlammet. Hovedforskjellen på Katolikker og Protestanter er Sakramentene. Den Katolske Kirke har 7 Sakramenter det har ikke Statskirken som har fjernet flere under Martin Luther. Når det gjelder Jomfru Maria og Paven så tilber ikke Katolikker. Katolikker ber forbønner gjennom Jomfru Maria og andre helgener. Ærlig talt er så mange idioter her inne som tror de vet alt. Bør heller sette seg inn i ting før de åpner kjeften. Finner mer info på www.katolsk.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 6. juni 2005 #14 Del Skrevet 6. juni 2005 Ser at det er enkelte her som heller bør holde kjeft om ting de ikke har greie på ref: KR og Superlammet. Hovedforskjellen på Katolikker og Protestanter er Sakramentene. Den Katolske Kirke har 7 Sakramenter det har ikke Statskirken som har fjernet flere under Martin Luther. Når det gjelder Jomfru Maria og Paven så tilber ikke Katolikker. Katolikker ber forbønner gjennom Jomfru Maria og andre helgener. Ærlig talt er så mange idioter her inne som tror de vet alt. Bør heller sette seg inn i ting før de åpner kjeften. Finner mer info på www.katolsk.no Kom med kritikk og man er idiot. Greit nok, jeg bommet på et par ting, men å si fra om det på en skikkelig måte gikk visst ikke. Lurer på om gjesten beskytter avlatsordningen (om denne er i aktivitet den dag i dag tviler jeg på) eller om det var noen annet h*n reagerte på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 6. juni 2005 #15 Del Skrevet 6. juni 2005 Å jøje meg! Om Ikjøkjøje er katolikk, så tror jeg ikke at jeg tør, eller vil sette meg mer inn i dette. Jeg får heller trøste meg med at jeg har lært at de ber gjennom menneskelagde figurer istedet for til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkjøkjøje Skrevet 7. juni 2005 #16 Del Skrevet 7. juni 2005 Dere bomma på absolutt alt, det er jo tragisk. Dere bør heller sette dere inn i en ting før dere svarer. Her slenger dere ut falske påstander i hytt og pinevær som er FEIL Glad jeg ikke diskuterer med dere fra dag til dag gitt.....hadde aldri kommet noe vei :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #17 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg får heller trøste meg med at jeg har lært at de ber gjennom menneskelagde figurer istedet for til dem. Du øser ut den tolleransen du forventer andre skal vise deg og din tro, ser jeg. Jeg vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i katolisismen. Tross alt har den vært her siden evangeliene ble skrevet, og det er den som har lagt føringen for hva du tror i dag (bortsett fra Luthers protestteser). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkjøkjøje Skrevet 7. juni 2005 #18 Del Skrevet 7. juni 2005 Takk til TomKrus - endelig en saklig person her inne For all del folk må være uenige, men når det spres falsk informasjon irriterer det grenseløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KR Skrevet 7. juni 2005 #19 Del Skrevet 7. juni 2005 TomKrus Hvor i allverden får du det i fra at min tro kommer fra katolisismen? Min tro kommer fra Bibelen, og det er da virkelig ikke katolikkene som har skrevet den. Katolisismen må da ha oppstått lenge etter Jesu tid. Merkelig som du og andre er ute etter min toleranse. Du bør ta i betraktning mangelen på toleransen til den jeg skriver til. Hvorfor er du mer tolerant overfor det h*n skriver enn overfor mine innlegg som gjensvar? Til Ikjøkjøje vil jeg bare si at all diskusjon er frivillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. juni 2005 #20 Del Skrevet 8. juni 2005 Min toleranse/manglende toleranse har aldri noe med tro å gjøre. Det dreier seg om kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå