Gå til innhold

Har du fått melding fra Nordea om at du må møte opp i en bankfilial innen 14 dager med pass for å legitimere deg ellers sperres kontoen(e)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SMS melding:

Hei, Dersom du nylig allerede har legitimert deg, kan du se bort fra denne meldingen. Som bank er vi lovpålagt å ha oppdatert legitimasjon fra samtlige kunder og vi kontakter deg nå fordi vi mangler gyldig legitimasjon fra deg. Fristen for å legitimere deg er 01.12.2019.

Har du BankID fra Nordea må du personlig komme inneom et av våre bankkontor for å vise gyldig pass. Har du BankID fra annen bank enn Nordea kan du logge deg inn på Nordeas hjemmeside. Trykk "logg inn" oppe til høyre, under "andre tjenester - privat" trykker du på "Mine sider - kundeinformasjon". Ved å svare på spørsmålene på siden vil BankID fungere som gyldig legitimasjon. Har du ikke BankID finner du flere alternativer for å legitimere deg på forsiden på hjemmesiden vår.

Dersom du ikke legitimerer deg innen fristen vil vi måtte sperre kontoer og andre tjenester du har hos oss.

Anonymkode: 479c1...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fatteren fikk.

Anonymkode: 8b409...e2d

Skrevet

Ja, jeg fikk melding forrige tirsdag. 

Har heldigvis pass, men det er 1 time med buss til nærmeste kontor (de har lagt ned det som var 10 minutter unna😑). 

Anonymkode: bd10c...0e6

Skrevet

Alle bankene sender ut sånne brev i disse dager!

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Pås said:

Alle bankene sender ut sånne brev i disse dager!

DnB gjør ikke det.

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

DnB gjør ikke det.

Sikker? Selv om de ikke har gjort det ennå, betyr ikke det at de ikke kommer til å gjøre det... Er ikke helt sikker selv altså, men har hørt at nye regler gjør at alle bankene må sikre seg! Vet at sparebankene er i gang i hvert fall.

• Liker 2
Skrevet

Ja.  Har også fått tilsvarende fra Sparebank1 (som har sperret kontoen min).

Hvordan får man pass om man ikke har pass fra før?  Jo, bruk bank-id og bestill fødselsattest og skattepapirer med fødselsnummer og bruk dette for å få utstedt pass.  Deretter gå i banken og vis fram passet til de som ga deg bank-id....

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, Pås said:

Sikker? 

De sier det kun gjelder nye kunder.

Skrevet
Just now, Whistler said:

Ja.  Har også fått tilsvarende fra Sparebank1 (som har sperret kontoen min).

Hvordan får man pass om man ikke har pass fra før?  Jo, bruk bank-id og bestill fødselsattest og skattepapirer med fødselsnummer og bruk dette for å få utstedt pass.  Deretter gå i banken og vis fram passet til de som ga deg bank-id....

Genialt system.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en fransk kollega, hun har ikke norsk pass åpenbart men det europeiske id-kortet som er vel så bra legitimasjon som et pass, hun sliter big time i banken nå, de godtar bare pass...

• Liker 1
Skrevet

Nordea har faen ikke filialer lenger. Jeg har overført de pengene jeg hadde der til en annen bank, og bedt dem avslutte kontoen min. 

Man bør ikke forlange at folk møter opp i filialer som ikke finnes. Da gidder ikke jeg å være kunde hos dem lenger.

Anonymkode: 35019...cbc

• Liker 29
Skrevet

Syns det er rart at det kun er noen banker som sender ut disse meldingene. Jeg har fått fra SPV, men ikke fra SBanken f eks. 

Anonymkode: 0baaf...ae6

Skrevet

Fått fra SPV. Faen gjør jeg? Har ikke pass.

Dette er bare unødvendig stress for meg som er syk i tillegg til masse annet drit, nå må jeg reise ned til bankkontoret?

Anonymkode: 1e8b5...679

• Liker 5
Skrevet

Sparebanken gjorde det før sommeren her jeg bor. Har ikke pass, de godtok førerkortet mitt. 

Anonymkode: ae247...e8a

Skrevet

Det er nytt hvitvaskingsregelverk som krever det. Ikke bankene sin skyld. 

Det meste lar seg løse med BankID. 

Og har brukt det som god motivasjon for å rydde opp i alt av mindre kundeforhold. 

De aksepterte forresten at mannen tok med mitt pass, da han uansett tok en runde i sentrum, om det hjelper noen... 

Anonymkode: e2ed4...efe

• Liker 10
Skrevet

Min mor fikk et lignende brev fra Sparebanken Sør. Hun er nesten 90 år, og reiser ikke utenlands, men på grunn av dette måtte hun få pass. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Kniv & gaffel skrev:

Min mor fikk et lignende brev fra Sparebanken Sør. Hun er nesten 90 år, og reiser ikke utenlands, men på grunn av dette måtte hun få pass. 

Hæ? Høres mye styr ut. Får man en frist på når?

Skrevet
36 minutter siden, Pås skrev:

Sikker? Selv om de ikke har gjort det ennå, betyr ikke det at de ikke kommer til å gjøre det... Er ikke helt sikker selv altså, men har hørt at nye regler gjør at alle bankene må sikre seg! Vet at sparebankene er i gang i hvert fall.

Er bare tull at alle banker trenger pass. Stått mye om det i avisene. DnB krever kunn sikkerhet over nettet. Noe alle bankene kan gjøre. 

Anonymkode: 53baf...f1f

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått fra SPV. Faen gjør jeg? Har ikke pass.

Dette er bare unødvendig stress for meg som er syk i tillegg til masse annet drit, nå må jeg reise ned til bankkontoret?

Har samme bank som deg. Du trenger ikke møte opp, du kan sende inn bilde av passet ditt via nettsiden :)

Anonymkode: 1a5d2...227

• Liker 2
Skrevet

Broren min fikk den beskjeden nylig. Han måtte ordne med fridag fra jobben for å få fornyet passet. Selv har jeg ikke fått noen beskjed fra min bank, DNB.

Det virker nesten som om man er "kriminell til det motsatte er bevist" måten de behandler gamle kunder som nå må stille opp med gyldig pass. Kunne det virkelig ikke vært en lettere metode å sile ut de som hvitvasker penger?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...