AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 SMS melding: Hei, Dersom du nylig allerede har legitimert deg, kan du se bort fra denne meldingen. Som bank er vi lovpålagt å ha oppdatert legitimasjon fra samtlige kunder og vi kontakter deg nå fordi vi mangler gyldig legitimasjon fra deg. Fristen for å legitimere deg er 01.12.2019. Har du BankID fra Nordea må du personlig komme inneom et av våre bankkontor for å vise gyldig pass. Har du BankID fra annen bank enn Nordea kan du logge deg inn på Nordeas hjemmeside. Trykk "logg inn" oppe til høyre, under "andre tjenester - privat" trykker du på "Mine sider - kundeinformasjon". Ved å svare på spørsmålene på siden vil BankID fungere som gyldig legitimasjon. Har du ikke BankID finner du flere alternativer for å legitimere deg på forsiden på hjemmesiden vår. Dersom du ikke legitimerer deg innen fristen vil vi måtte sperre kontoer og andre tjenester du har hos oss. Anonymkode: 479c1...ff7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Fatteren fikk. Anonymkode: 8b409...e2d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Ja, jeg fikk melding forrige tirsdag. Har heldigvis pass, men det er 1 time med buss til nærmeste kontor (de har lagt ned det som var 10 minutter unna😑). Anonymkode: bd10c...0e6
Pås Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Alle bankene sender ut sånne brev i disse dager! 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, Pås said: Alle bankene sender ut sånne brev i disse dager! DnB gjør ikke det. Anonymkode: 479c1...ff7 9
Pås Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: DnB gjør ikke det. Anonymkode: 479c1...ff7 Sikker? Selv om de ikke har gjort det ennå, betyr ikke det at de ikke kommer til å gjøre det... Er ikke helt sikker selv altså, men har hørt at nye regler gjør at alle bankene må sikre seg! Vet at sparebankene er i gang i hvert fall. 2
Whistler Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 Ja. Har også fått tilsvarende fra Sparebank1 (som har sperret kontoen min). Hvordan får man pass om man ikke har pass fra før? Jo, bruk bank-id og bestill fødselsattest og skattepapirer med fødselsnummer og bruk dette for å få utstedt pass. Deretter gå i banken og vis fram passet til de som ga deg bank-id.... 14
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 3 minutter siden, Pås said: Sikker? De sier det kun gjelder nye kunder. Anonymkode: 479c1...ff7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 Just now, Whistler said: Ja. Har også fått tilsvarende fra Sparebank1 (som har sperret kontoen min). Hvordan får man pass om man ikke har pass fra før? Jo, bruk bank-id og bestill fødselsattest og skattepapirer med fødselsnummer og bruk dette for å få utstedt pass. Deretter gå i banken og vis fram passet til de som ga deg bank-id.... Genialt system. Anonymkode: 479c1...ff7 3
Pås Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 Jeg har en fransk kollega, hun har ikke norsk pass åpenbart men det europeiske id-kortet som er vel så bra legitimasjon som et pass, hun sliter big time i banken nå, de godtar bare pass... 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #11 Skrevet 18. november 2019 Nordea har faen ikke filialer lenger. Jeg har overført de pengene jeg hadde der til en annen bank, og bedt dem avslutte kontoen min. Man bør ikke forlange at folk møter opp i filialer som ikke finnes. Da gidder ikke jeg å være kunde hos dem lenger. Anonymkode: 35019...cbc 29
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #12 Skrevet 18. november 2019 Syns det er rart at det kun er noen banker som sender ut disse meldingene. Jeg har fått fra SPV, men ikke fra SBanken f eks. Anonymkode: 0baaf...ae6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #13 Skrevet 18. november 2019 Fått fra SPV. Faen gjør jeg? Har ikke pass. Dette er bare unødvendig stress for meg som er syk i tillegg til masse annet drit, nå må jeg reise ned til bankkontoret? Anonymkode: 1e8b5...679 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #14 Skrevet 18. november 2019 Sparebanken gjorde det før sommeren her jeg bor. Har ikke pass, de godtok førerkortet mitt. Anonymkode: ae247...e8a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #15 Skrevet 18. november 2019 Det er nytt hvitvaskingsregelverk som krever det. Ikke bankene sin skyld. Det meste lar seg løse med BankID. Og har brukt det som god motivasjon for å rydde opp i alt av mindre kundeforhold. De aksepterte forresten at mannen tok med mitt pass, da han uansett tok en runde i sentrum, om det hjelper noen... Anonymkode: e2ed4...efe 10
Kniv & gaffel Skrevet 18. november 2019 #16 Skrevet 18. november 2019 Min mor fikk et lignende brev fra Sparebanken Sør. Hun er nesten 90 år, og reiser ikke utenlands, men på grunn av dette måtte hun få pass. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #17 Skrevet 18. november 2019 2 minutter siden, Kniv & gaffel skrev: Min mor fikk et lignende brev fra Sparebanken Sør. Hun er nesten 90 år, og reiser ikke utenlands, men på grunn av dette måtte hun få pass. Hæ? Høres mye styr ut. Får man en frist på når? Anonymkode: 1e8b5...679
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #18 Skrevet 18. november 2019 36 minutter siden, Pås skrev: Sikker? Selv om de ikke har gjort det ennå, betyr ikke det at de ikke kommer til å gjøre det... Er ikke helt sikker selv altså, men har hørt at nye regler gjør at alle bankene må sikre seg! Vet at sparebankene er i gang i hvert fall. Er bare tull at alle banker trenger pass. Stått mye om det i avisene. DnB krever kunn sikkerhet over nettet. Noe alle bankene kan gjøre. Anonymkode: 53baf...f1f 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #19 Skrevet 18. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fått fra SPV. Faen gjør jeg? Har ikke pass. Dette er bare unødvendig stress for meg som er syk i tillegg til masse annet drit, nå må jeg reise ned til bankkontoret? Anonymkode: 1e8b5...679 Har samme bank som deg. Du trenger ikke møte opp, du kan sende inn bilde av passet ditt via nettsiden Anonymkode: 1a5d2...227 2
Callisto83 Skrevet 18. november 2019 #20 Skrevet 18. november 2019 Broren min fikk den beskjeden nylig. Han måtte ordne med fridag fra jobben for å få fornyet passet. Selv har jeg ikke fått noen beskjed fra min bank, DNB. Det virker nesten som om man er "kriminell til det motsatte er bevist" måten de behandler gamle kunder som nå må stille opp med gyldig pass. Kunne det virkelig ikke vært en lettere metode å sile ut de som hvitvasker penger? 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå