Lemona Skrevet 27. mai 2005 #1 Skrevet 27. mai 2005 Hei! Tenkte å bruke denne i en HEF-vielse, da min samboer er Liverpool-fan, og jeg har tenkt på den som en sang om vennskap. Solisten som skulle synge den mente den var religiøs, og jeg har sett den brukt på noen religiøse sider på nettet. Den er opprinelig fra en musical som heter Carousel. Hva mener dere gir den religiøse assosiasjoner, eller synes dere man kan bruke den? Link til teksten: http://www.lyrics007.com/Frank%20Sinatra%2...e%20Lyrics.html
Gjest BC Skrevet 27. mai 2005 #2 Skrevet 27. mai 2005 Synes den er helt nydelig og kan brukes uansett tro, eller ikke. Teksten legger opp til at du kan legge vekt på tekstinnholdet på din måte. Tittelen på sangen i seg selv er jo en fin kjærlighets-/tillitserklæring.
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2005 #3 Skrevet 27. mai 2005 Jeg trodde det opprinnelig var en salme jeg....men jeg har egentlig ikke peil. Ett vennepar av oss brukte den som utgangsmarsj i kirken da de giftet seg, og de passet veldig godt
Olifant Skrevet 27. mai 2005 #4 Skrevet 27. mai 2005 Tror nesten du bare burde sjekke direkte med HEF, dersom de definenere den som religiøs får du nok ikke bruke den, uansett hva vi her på forumet måtte mene.
Gjest Gjesten Skrevet 27. mai 2005 #5 Skrevet 27. mai 2005 Får man ikke bruke en sang med religiøs tekst i HEF-vielser?
Olifant Skrevet 27. mai 2005 #6 Skrevet 27. mai 2005 Får man ikke bruke en sang med religiøs tekst i HEF-vielser? Hmmm, nå ble jeg plutselig usikker, men tro nok det stemmer. Selv har vi ikke kommet i gang med part om seremoni ennå, men jeg mener det var noen her inne som måtte droppe deler ev profeten grunnet religiøst innhold? Noen der ute som vet med sikkerhet?
Gjest Gjesten Skrevet 27. mai 2005 #7 Skrevet 27. mai 2005 Hmmm, nå ble jeg plutselig usikker, men tro nok det stemmer. Selv har vi ikke kommet i gang med part om seremoni ennå, men jeg mener det var noen her inne som måtte droppe deler ev profeten grunnet religiøst innhold? Noen der ute som vet med sikkerhet? Det er i så fall helt merkelig, man får jo bruke sanger uten religiøst innhold i kirken. Jeg mener..."Mysteriet deg" er feks ikke spesielt religiøs.
Gjest bla Skrevet 27. mai 2005 #8 Skrevet 27. mai 2005 Det er i så fall helt merkelig, man får jo bruke sanger uten religiøst innhold i kirken. Jeg mener..."Mysteriet deg" er feks ikke spesielt religiøs. Det er da ikke merkelig i det hele tatt. Human-etisk forbund er jo ikke-religiøst. Om man bruker sanger i kriken der ikke gud er nevnt, er jo noe helt annet enn å bruke kristne tekster i en human-etisk setting...!
Olifant Skrevet 27. mai 2005 #9 Skrevet 27. mai 2005 Sakset fra human.no "Den humanistiske vigselsseremonien bekrefter den juridiske og etiske avtalen brudeparet inngår med hverandre og med samfunnet. Seremoniens praktiske innhold utformes i samarbeid med paret og kan foregå på ulike steder - gjerne et sted eller egnet lokale som paret har et personlig forhold til. Sentralt i seremonien er vigselserklæringen og en personlig tale til paret. Andre innslag kan være dikt, musikk og kulturinnslag. Det er ingen religiøse innslag i Humanistisk vigsel." Så spørs det hvor grensa går da?
Lemona Skrevet 27. mai 2005 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2005 Det er da ikke merkelig i det hele tatt. Human-etisk forbund er jo ikke-religiøst. Om man bruker sanger i kriken der ikke gud er nevnt, er jo noe helt annet enn å bruke kristne tekster i en human-etisk setting...! Nei man får ikke det, og jeg synes heller ikke det er merkelig. Noen sanger er det helt klart at ikke passer seg, mens andre er litt mer i grenseland. Har snakket med representanten på kontoret til HEF som har med vielser å gjøre, og vi diskuterte oss frem til at det var greit med "You'll never walk alone". Ble allikevel litt usikker hvis det er slik at andre får religiøse assosiasjoner. Men det ser kanskje ut her som det ikke i første rekke er slik folk tenker...
Olifant Skrevet 27. mai 2005 #11 Skrevet 27. mai 2005 Har snakket med representanten på kontoret til HEF som har med vielser å gjøre, og vi diskuterte oss frem til at det var greit med "You'll never walk alone". Ble allikevel litt usikker hvis det er slik at andre får religiøse assosiasjoner. Men det ser kanskje ut her som det ikke i første rekke er slik folk tenker... Jeg forbinder den ihvertfall ikke med noe religiøst, synes det er vakre ord som aboslutt passer seg i en vielse, religiøs eller ikke.
dyveke Skrevet 27. mai 2005 #12 Skrevet 27. mai 2005 Får man ikke bruke en sang med religiøs tekst i HEF-vielser? Siden religiøse tekster er helt på tvers av det HEF står for kan man ikke bruke dem i HEF-vielser. For de som har behov for religiøse innslag i vielsen sin kan jeg anbefale å ta kontakt med Den Norske Kirke
Pasha Skrevet 27. mai 2005 #13 Skrevet 27. mai 2005 hmm har aldri sett på den som religiøs jeg da.. men jeg forbinder den med Liverpool,,, siden sambo er fan.. vet også at the Kelly family (de med det lange håret) sang dne
Væren Skrevet 27. mai 2005 #14 Skrevet 27. mai 2005 Den er jo nydelig, da! Men jeg trodde også det opprinnelig var en salme? Teksten er vel likevel sånn at den kan tolkes i mange retninger? Eller???
Tigi Skrevet 28. mai 2005 #15 Skrevet 28. mai 2005 Det er ikke en salme! Låten er skrevet av Hammerstein/Rogers til Broadway musikalen Carousel i 1945. 'You'll Never Walk alone is a song about going through the bad times to the good times in life and recovering from whether it is tradegy or loss, not to mention the happier times such as triumph. ' Den er blitt spilt inn av pop, rock, country og gospelband. Den har frontet gode saker og samlet penger til tragiske hendelser. Og Liverpool har gjort seg synonom med den
Minerva Grey Skrevet 29. mai 2005 #16 Skrevet 29. mai 2005 Det er i så fall helt merkelig, man får jo bruke sanger uten religiøst innhold i kirken. Jeg mener..."Mysteriet deg" er feks ikke spesielt religiøs. Sanger til bruk i kirken må godkjennes av organist/prest, og det er slettes ikke sikkert at din 'den er jo fin'-sang blir godkjent, det avhenger helt av skjønn. Var stor debatt i forbindelse med en barnekonsert i Fredrikstad for noen år siden, da barna ikke fikk synge 'Fola, fola blakken' i kirken fordi den ikke 'passet seg'. Vi fikk solo i kirken godkjent, men det var 'Halleluja, halleluja' av Mendelsohn, så det var kanskje ikke så rart. Så ikke anta at kirken godkjenner hva som helst av ikke-religiøse sanger - noen kan være veldig stivbeinte på dette området!
Søta Skrevet 29. mai 2005 #17 Skrevet 29. mai 2005 Om den hadde vært religiøs burde vel hef forstått at det ikke var derfor du ville bruke den... Du velger jo ikke sangen fordi at det ligger noe religiøst bak - men fordi at din kommende er en av mange fotballfans...
Saeria Skrevet 29. mai 2005 #18 Skrevet 29. mai 2005 Synes ideen din er genial jeg. Har selv tenkt på å ha den som utgangsmarsj eller første dans som gift sang, siden min kjære har vært LFC supporter siden han kunne gå. Sannsynligvis ville jeg valgt den som utgangsmarsjsang.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2005 #19 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har vært i bryllup hvor den har blitt brukt som utgangsmarsj og det var veldig flott!
Gjest Gjesten Skrevet 30. mai 2005 #20 Skrevet 30. mai 2005 Sanger til bruk i kirken må godkjennes av organist/prest, og det er slettes ikke sikkert at din 'den er jo fin'-sang blir godkjent, det avhenger helt av skjønn. Var stor debatt i forbindelse med en barnekonsert i Fredrikstad for noen år siden, da barna ikke fikk synge 'Fola, fola blakken' i kirken fordi den ikke 'passet seg'. Vi fikk solo i kirken godkjent, men det var 'Halleluja, halleluja' av Mendelsohn, så det var kanskje ikke så rart. Så ikke anta at kirken godkjenner hva som helst av ikke-religiøse sanger - noen kan være veldig stivbeinte på dette området! Det vet jeg, og jeg vet også at Mysteriet deg får brukes i kirken. Det jeg mener er at jeg syns det er latterlig at HEF ikke godkjenner sanger som kan tolkes som religiøse, såfremt det ikke er en salme selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå