Gå til innhold

Når julegavene fra tenåringens far egentlig er til han selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til tenåringen gir alltid gave til bursdag og jul, men de er aldri personlig utvalgte for å glede gutten. De siste årene har han bare gitt ting som virker som de egentlig er til han selv. For eksempel: konsertbilletter til Roger Waters og Toto, tursekk og fjellstøvler. Gutten liker overhodet ikke farens favorittband og var likeglad med billettene, og jeg måtte overtale han til å bli med. Han er heller ikke et turmenneske og bortsett fra en skoletur han måtte være med på i 6.klasse har han ikke hatt behov for tursekk. Han har ca null interesse for sånt. Turstøvlene ble nesten umiddelbart tatt i bruk av faren(de har samme skostørrelse) og er nå godt slitt. Faren er mye på fjellet med sin nye dame og har aldri - ikke en eneste gang - invitert sønnen med, så skoene og sekken var ubrukelige gaver for han, og jeg tror de var kjøpt inn for å brukes av faren selv. Hvis jeg skal gjette på årets julegave går jeg for telt for det vet jeg faren har snakket om at han skulle hatt. 

Er det vanlig at foreldre/fedre gir sånne "gaver"? Fortell gjerne hvis dere gjør det eller opplever at den andre forelderen gjør det. Bør jeg snakke med han om det eller la det gå? Det er ikke tvil om at gutten blir skuffet. Faren ber han hvert år om å skrive ønskeliste men ender opp med å kjøpe noe som aldri ville stått på den. Da han var mindre var farens gaver alltid de beste og de han gledet seg mest til å åpne, men sånn er det ikke lenger. Tanker?

Anonymkode: 92b88...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde snakke med faren, og dele tankene dine. Fortell også hvor glad sønnen pleide å bli før, og hvordan han er nå. Bli enige om at ønskelisten skal følges, så lenge den er innenfor rimelighetens grenser. Man kjøper ikke fjellstøvler til en sønn som aldri er på tur, for å så bruke de selv. Skjønner godt at sønnen blir skuffet.

Det er ikke normalt.

Anonymkode: 7ac41...287

• Liker 16
Skrevet

Ikke vanlig, og skikkelig frekt av pappaen. Fint om du tar praten for sønnen - forutsatt at dere foreldrene har et greit forhold og at han ikke vil tolke alt du sier som et angrep. 

• Liker 3
Skrevet

Egentlig synes jeg det er veldig fine gaver som legger opp til at de skal tilbringe tid sammen. 

Men da må det jo være noe sønnen har lyst til også! Er jo bare å bestille billetter til et av SØNNENS favorittartister. Og om han på død og liv vil at sønnen skal på fjelltur så må han i det minste invitere ham med! Og det finnes kanskje noen andre aktiviteter som sønnen liker bedre og som han kan kjøpe utstyr til?

Så: egentlig fine gaver men likevel veldig dårlige. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Glitnir skrev:

Ikke vanlig, og skikkelig frekt av pappaen. Fint om du tar praten for sønnen - forutsatt at dere foreldrene har et greit forhold og at han ikke vil tolke alt du sier som et angrep. 

Det er jo et angrep da, i hvertfall kan det ikke tolkes annerledes enn kritikk. Gutten bør si ifra til sin far selv. Fortelle hva han ønsker seg, og hva han ikke ønsker seg. Så er det opp til far. Eksen kan ikke legge seg opp i dette. Skjønner godt hun ergrer seg, men det er faktisk ikke hennes sak.

Anonymkode: af3f7...d96

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde byttet det inn i noe sønnen vill ha. 

Skrevet

Hvis han får noe han ikke vil ha, så tar han det med til deg og selger det på Finn. Snakk med han på forhånd om dette. 

Faren er en ego kladd, det får jo ingen av dere andre gjort noe med. 

• Liker 5
Skrevet

Hadde byttet eller solgt gavene slik at sønnen kan få noe han ønsker seg. 

Anonymkode: bd5d1...9cf

• Liker 3
Skrevet

Her har dattera vår fått ubrukelige gaver i det siste. Vi har da solgt tingene også er pengene på sparekonto for når hun ønsker noe som er kostbart eller hus eller hva som måtte komme først.

Anonymkode: a7006...307

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...