AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Hva tenker dere om mennesker med videregående skole som høyeste utdannelse? Syns jeg hører så mye om at bachelor er den nye "vgs" og at man ikke har noe å skryte av om man ikke har master? "Alle" kan få til en vgs- utdannelse blant annet... Selv har jeg begge deler (bachelor og vgs), men velger å jobbe som det jeg utdannet meg som på vgs. Anonymkode: 1bd66...c71 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Det er ikke godt nok med "bare" et fagbrev heller. Bransjene som topper er nå omsorg og teknologi. Alt annet som ikke krever noen spesielle skills er preget av automatisering, både innen lager, dagligvare, kontor etc.... Anonymkode: e3cdc...15d 2
Ullvott Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 (endret) Hvis man går studieforberedende er ikke videregående nok. Da kan man jo ikke annet enn generell allmennkunnskap, som kun skal gi ballast til videre studier. Yrkesfag med fagbrev, derimot, er jo noe annet. Det holder lenge for meg at frisøren, rørleggeren, elektrikeren og snekkeren jeg bruker har fagbrev. Vedkommende trenger ikke ha en bachelor i filosofi eller litteraturvitenskap i tillegg. Endret 18. november 2019 av Ullvott 33
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Tenker det samme om dem som jeg gjør om folk med bachelor, master og phd. At noen er er grei og andre idiot. Det eneste jeg reagerer på med folk som bare har høyere utdannelse er at en del har et enormt behov for å hevde seg. Der de virker som de selv ikke er sikker på at de er bra nok eller noe. Anonymkode: c339d...509 13
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 *ikke har høyere utdannelse Anonymkode: c339d...509
Herix Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Det stemmer nok i forhold til holdningene jeg også har oppfattet. Bachelor er det nye VGS, og hvis det er det høyeste du har av utdanning er du fortsatt ikke utdannet.(Tenker på studieforberedende) Synes fagbrev burde bli den nye normalen og at det burde holde for å komme inn på høyskoler. 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 Samboeren min har ikke VGs engang, men tjener langt over gjennomsnittet. Han har jobbet seg oppover. Jeg har 4 års utdannelse og er ikke i nærheten å tjene det han gjør. Jeg ser aldri ned på folk som ikke har tatt videre utdannelse. Det er opptil enhver. Anonymkode: 69567...004 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har ikke VGs engang, men tjener langt over gjennomsnittet. Han har jobbet seg oppover. Jeg har 4 års utdannelse og er ikke i nærheten å tjene det han gjør. Jeg ser aldri ned på folk som ikke har tatt videre utdannelse. Det er opptil enhver. Anonymkode: 69567...004 Ikke alle tar utdannelse for å få høy lønn, men pga interesse for fagfeltet. Så det er jo ikke særlig til argument for noe som helst. Anonymkode: 7d594...b0b 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle tar utdannelse for å få høy lønn, men pga interesse for fagfeltet. Så det er jo ikke særlig til argument for noe som helst. Anonymkode: 7d594...b0b Nå var det jo ikke snakk om det da, men lengden på utdannelsen. Mange tar utdannelse for helt andre ting enn interesse for fagfeltet. Anonymkode: 69567...004
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 Mange steder er vgs godt nok, men arbeidsgivere later som de har mange spennende oppgaver som krever høyere utdanning. Det gjør de nødvendigvis ikke. I mange tilfeller er god opplæring på arbeidsplassen nok. Anonymkode: 3ae83...ac1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #11 Skrevet 18. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var det jo ikke snakk om det da, men lengden på utdannelsen. Mange tar utdannelse for helt andre ting enn interesse for fagfeltet. Anonymkode: 69567...004 Generelt så har de uten utdanning mye lavere lønn enn de med... det sier seg selv Anonymkode: e3f13...c20 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #12 Skrevet 18. november 2019 7 timer siden, Herix skrev: Det stemmer nok i forhold til holdningene jeg også har oppfattet. Bachelor er det nye VGS, og hvis det er det høyeste du har av utdanning er du fortsatt ikke utdannet.(Tenker på studieforberedende) Synes fagbrev burde bli den nye normalen og at det burde holde for å komme inn på høyskoler. Da har man jo et dårlig teoretisk grunnlag for å klare høyere utdanning. Anonymkode: cb8c8...dc5 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #13 Skrevet 18. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Generelt så har de uten utdanning mye lavere lønn enn de med... det sier seg selv Anonymkode: e3f13...c20 Yes, det stemmer. Men det er fortsatt mulig å oppnå høy lønn uten utdanning. Anonymkode: 69567...004 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #14 Skrevet 18. november 2019 Ser det innen fagbrev i tekniske fag også, at bedriftene vil at man skal ha to fagbrev. I mitt tilfelle er det som elektriker og automatiker. Anonymkode: 2d624...bcf
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #15 Skrevet 19. november 2019 Handler mer om hva slags utdanning man har fremfor hvor lenge man studerer. Å kun ha VGS studiespesialisering er jo ingen utdannelse. Samtidig så er f.eks. mastergrad i historie ofte like ubrukelig. Det er fort man havner som kassadame på Rema1000 i begge situasjoner. I motsetning så er det lett å få greit betalt jobb med kun fagbrev som elektriker eller rørlegger. Eller en mastergrad for ingeniører. Så det viktigste er mer hva det er du utdanner deg i. Anonymkode: f84f1...594 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #16 Skrevet 19. november 2019 Folk kan mene hva de vil om det. Det driter jeg i. Jeg er god nok Anonymkode: 8d113...c1d 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #17 Skrevet 19. november 2019 Slik var det vel allerede da jeg gikk ut, for nesten 20 år siden. Man tok yrkesfag som utdanning. Men allmenn var ment som et springbrett for høyere utdannelse, og var ikke en utdannelse i seg selv, det gir ingen særskilt kompetanse. De som ikke tok noe utover allmenn har stort sett de samme jobbene som de kunne fått etter ungdomsskolen. Anonymkode: 0c75b...b74 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #18 Skrevet 19. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik var det vel allerede da jeg gikk ut, for nesten 20 år siden. Man tok yrkesfag som utdanning. Men allmenn var ment som et springbrett for høyere utdannelse, og var ikke en utdannelse i seg selv, det gir ingen særskilt kompetanse. De som ikke tok noe utover allmenn har stort sett de samme jobbene som de kunne fått etter ungdomsskolen. Anonymkode: 0c75b...b74 Enig. Yrkesfag er ikke «ikke godt nok». Men studiespes er egentlig bare nyttig som grunnlag for opptak til høyere utdanning. Anonymkode: cb8c8...dc5 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. november 2019 #19 Skrevet 19. november 2019 Godt nok for hva? Som i nyttig (få seg jobb, tjene penger), eller som i være "bra nok" for folk rundt seg? Virker som om folk svarer på litt ulike ting her. Vgs-utdannelse med fagbrev er definitivt fra nok for mange jobber. Det kommer jo litt an på hva man har fagbrev i, men mange fagbrev innenfor bygg/anlegg og teknologi gir ganske bra lønn også. Når det gjelder nytteverdi, er en god del fagbrev mer nyttige enn enkelte høyere utdannelser. Finnes selvsagt ganske ubrukelige fagbrev også. Allmennfag/studiespesialisering er nyttig dersom man vil studere, men det er ikke spesielt nyttig i seg selv, ettersom det ikke kvalifiserer til noe spesielt yrke.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #20 Skrevet 19. november 2019 Spørs jo også selvfølgelig hva du tar etter vgs. F.eks. det å ta universitetsutdanning innen psykologi (som utrolig mange gjør) vil ikke la deg velge og vrake mellom jobbene som er relevant for utdanning din for å si det slik. Nå sier jeg ikke at det er dumt å ta f.eks. psykologi utdanning, men man bør helst ha noen planer for videre utdanning eller noe relatert til emne slik at du kan velge de jobbene du vil ha. Tar du heller emner som er fagbasert (sykepleier, ingeniør, lærer, osv.) så har du ihvertfall større muligheter for jobb etter endt utdannelse. Selvfølgelig så ender det med hva du vil jobbe med selv. Har du ingen formening om hva du vil bli så hadde jeg personlig gått for å ta fagbrev enn det å ta generell studiekompentanse. Fagbaserte yrker er mye mer attraktivt (og bedre betalt) enn kun vgs utdanning. Det er også store muligheter for etterutdanning etter man har tatt fagbrev (noe som jeg selv gjorde). Jeg fikk flere jobbtilbud enn andre i klassen min pga. det å ha fagbrev i tillegg til universitetsutdanning. Anonymkode: 97afa...42f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå