AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Mor er for dårlig til å ta seg av nyfødt barn. Jeg som er far er bare tilkallingsvikar og har vært det i 2 år. Har relativt stabil intekt på det, men ikke krav på noe fødselsperm. Og heller ikke råd til å ikke ta på meg vakter fremover nå. Foreldrepermisjonen min starter ikke før om 7-8mnd. Hva skal en gjøre da? Vurderer sykemelding, men usikker på om jeg får det på dette grunnlaget? Anonymkode: cd5f0...e58
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Hva mener du med for dårlig? Anonymkode: 3e41c...972 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Hvis mor er syk i foreldrepermisjonen blir _hun_ sykemeldt, ikke du. Alle har rett på to ukers omsorgspermisjon ved fødsel, men da ubetalt. Du kan ringe NAV og høre om du kan overta permisjonen hennes hvis hun blir sykemeldt. Du har vel også rett på 10 sykt barn/barnepasser dager i året i jobben din? Anonymkode: 3e80c...afd 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis mor er syk i foreldrepermisjonen blir _hun_ sykemeldt, ikke du. Alle har rett på to ukers omsorgspermisjon ved fødsel, men da ubetalt. Du kan ringe NAV og høre om du kan overta permisjonen hennes hvis hun blir sykemeldt. Du har vel også rett på 10 sykt barn/barnepasser dager i året i jobben din? Anonymkode: 3e80c...afd Sitat fra NAV: «Hvis du er så syk at du er helt avhengig av hjelp til å ta deg av barnet, kan far søke om å overta mødrekvoten din.» https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Med andre ord, ring NAV. Nå. Anonymkode: 3e80c...afd 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 Ta kontakt med helsesøster (evt. fastlege) og NAV. Forhør deg om muligheter. Be om hjelp fra besteforeldre og tanter. Prioriter barnet til du får annet på plass. Anonymkode: 39dfc...6f2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitat fra NAV: «Hvis du er så syk at du er helt avhengig av hjelp til å ta deg av barnet, kan far søke om å overta mødrekvoten din.» https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Med andre ord, ring NAV. Nå. Anonymkode: 3e80c...afd Å hjelpes, men det tar sikkert flere mnd? Har ikke søkt om permisjon enda, siden det er 8 mnd til min skulle starte. Anonymkode: cd5f0...e58
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å hjelpes, men det tar sikkert flere mnd? Har ikke søkt om permisjon enda, siden det er 8 mnd til min skulle starte. Anonymkode: cd5f0...e58 Nei, det kan skje på dagen dersom det foreligger en diagnose og en legeattest. Anonymkode: e32dd...6cd 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis mor er syk i foreldrepermisjonen blir _hun_ sykemeldt, ikke du. Alle har rett på to ukers omsorgspermisjon ved fødsel, men da ubetalt. Du kan ringe NAV og høre om du kan overta permisjonen hennes hvis hun blir sykemeldt. Du har vel også rett på 10 sykt barn/barnepasser dager i året i jobben din? Anonymkode: 3e80c...afd Har rett på sykt barn dager, men siden jeg ikke har faste vakter så har det jo ingen hensikt. Får ikke lønn for vakter en ikke har. Har ikke råd til å ta noe ubetalt, på noen verdens ting. Anonymkode: cd5f0...e58
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å hjelpes, men det tar sikkert flere mnd? Har ikke søkt om permisjon enda, siden det er 8 mnd til min skulle starte. Anonymkode: cd5f0...e58 Det gjør det ikke. Min venninne tok over mannens permisjon på en dags varsel da han ble sykemeldt. Ring eller chat med NAV i dag, så ordner det seg nok 😊 Anonymkode: a5b36...e4b 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Mor er for dårlig til å ta seg av nyfødt barn. Jeg som er far er bare tilkallingsvikar og har vært det i 2 år. Har relativt stabil intekt på det, men ikke krav på noe fødselsperm. Og heller ikke råd til å ikke ta på meg vakter fremover nå. Foreldrepermisjonen min starter ikke før om 7-8mnd. Hva skal en gjøre da? Vurderer sykemelding, men usikker på om jeg får det på dette grunnlaget? Anonymkode: cd5f0...e58 Leste feil 😂 Endret 18. november 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #11 Skrevet 18. november 2019 1 minutt siden, WhisperingWind skrev: 2 år? Hvordan er det mulig at et nyfødt barn er 2 år? Det står jo ikke at barnet er to år. Det står at far har vært tilkallingsvikar i to år. Anonymkode: c1ee5...c4d
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. november 2019 #12 Skrevet 18. november 2019 2 minutter siden, WhisperingWind skrev: Leste feil 😂 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står jo ikke at barnet er to år. Det står at far har vært tilkallingsvikar i to år. Anonymkode: c1ee5...c4d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #13 Skrevet 18. november 2019 Ring nav og snakk med dem. Har du vært tilkallingsvikae i 2 år så beregner de inntekt ut fra de 3 beste av de siste 6 mnd eller gjennomsnitt av de 3 siste år eller noe for å beregne inntekt, men viktigste er å snakke med nav. Anonymkode: 53eab...a6c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #14 Skrevet 18. november 2019 Jeg ble sykemeldt i en måned etter min fødsel, far tok over mødrekvota. Det er det mest smertefrie jeg noen gang har vært borti med nav. Gikk veldig enkelt å greit. Anonymkode: bc1da...b10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #15 Skrevet 18. november 2019 Dette er ikke noe problem i det hele tatt. Mor må få sykmelding og så ringer du NAV. Det ordner seg på en dag. God bedring til mor! Anonymkode: ae417...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå