AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Jeg har hatt to hunder med forskjellig grad av patellaluksasjon, hvor den ene ble operert for dette, mens den andres sykdom ble holdt i sjakk med trening. Jeg så på den som hadde den alvorligste graden av disse to hundene, hvor vondt det kunne være og er glad for at den nå slipper smertene og ubehaget etter operasjon. Det var dyrt, men verdt det. Men jeg ser SÅ mange små hunder som hinker rundt på gata og er plaget med denne løse kneskålen, og eiere som sier "den har det ikke vondt" og "den har alltid holdt på slik". Vet de ikke at dette er vondt for hunden? Hva tenker de med? Synes det er forkastelig at de lar hunden lide på denne måten. Anonymkode: 4aa7f...8ea 2
Chantielle Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Tja, grad 1 gjør man ofte ikke noe med. Grad 2,da blir det en vurderingssak. Grad 3 og 4 bør opereres. Det er betenkelig dersom eiere ikke sjekker ut dette hos veterinær som har sertifisering ang. slike kontroller. En hund kan både ha og ikke ha smerter ved grad 1-2.
altflyter Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Jeg har en hund som halter på alle beina. Det har han gjort i 6 år. Jeg har ikke peiling på hvor mange titalls tusen kroner jeg har brukt hos vetrinæren på utredning og sjekk. Jeg har i perioder vært hos vetrinæren en gang i måneden uten at de har funnet noe galt. Til slutt ba vetrinæren meg om å slutte å kaste bort pengene mine fordi de ikke fant noe galt. De har konkludert med at han gjør det fordi jeg har gitt ham oppmerksomhet når han har gjort det. Han hadde en skade etter et angrep av en annen hund hvor han logisk nok fikk ekstra kos og omsorg. Etter dette har han haltet periodevis og vetrinæren mener det er fordi han husker at det gav ham ekstra omsorg da han var skadet. Hvis noen hadde sett hunden min halte og sagt at jeg ikke bryr meg eller ikke gidder å gå til veterinær, så hadde jeg blitt svært lei meg. Jeg gjør alt for hunden min og hadde heller sultet selv enn at han skulle manglet noe. Det kan faktisk hende de har vært hos veterinær og sjekket det og det er derfor de sier at den ikke har vondt. Du kan ikke vite at de ikke bryr seg om at hunden har det vondt. Det kan være som med min hund. 2
Chantielle Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 3 minutter siden, altflyter skrev: Jeg har en hund som halter på alle beina. Det har han gjort i 6 år. Jeg har ikke peiling på hvor mange titalls tusen kroner jeg har brukt hos vetrinæren på utredning og sjekk. Jeg har i perioder vært hos vetrinæren en gang i måneden uten at de har funnet noe galt. Til slutt ba vetrinæren meg om å slutte å kaste bort pengene mine fordi de ikke fant noe galt. De har konkludert med at han gjør det fordi jeg har gitt ham oppmerksomhet når han har gjort det. Han hadde en skade etter et angrep av en annen hund hvor han logisk nok fikk ekstra kos og omsorg. Etter dette har han haltet periodevis og vetrinæren mener det er fordi han husker at det gav ham ekstra omsorg da han var skadet. Hvis noen hadde sett hunden min halte og sagt at jeg ikke bryr meg eller ikke gidder å gå til veterinær, så hadde jeg blitt svært lei meg. Jeg gjør alt for hunden min og hadde heller sultet selv enn at han skulle manglet noe. Det kan faktisk hende de har vært hos veterinær og sjekket det og det er derfor de sier at den ikke har vondt. Du kan ikke vite at de ikke bryr seg om at hunden har det vondt. Det kan være som med min hund. Nå måtte jeg trekke litt på smilebåndet. Jeg har hatt en hund som haltet av og til,gjorde som deg,undersøkte og undersøkte,ingenting galt. Konklusjonen ble at hun fikk alltid oppmerksomhet når hun haltet,akkurat samme opplevelse som du har.
altflyter Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 16 minutter siden, Chantielle skrev: Nå måtte jeg trekke litt på smilebåndet. Jeg har hatt en hund som haltet av og til,gjorde som deg,undersøkte og undersøkte,ingenting galt. Konklusjonen ble at hun fikk alltid oppmerksomhet når hun haltet,akkurat samme opplevelse som du har. Godt å høre at jeg ikke er den eneste hønemoren her 😊 hunder er smarte dyr. De lærer og husker hva som gav ekstra oppmerksomhet, selv om han får masse kos, lek og tur hver eneste dag. Han husker at det var ekstra mye da han var skadet... 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Min later som han faller han når han vil ha oppmerksomhet! Tok han til veterinæren de første gangene fordi vi trodde det var en form for anfall. Etter jeg begynte å ignorere det så eskalerte det veldig, spesielt når jeg lager middag merkelig nok. Da står han bak meg og faller masse, til han får stå på kjøkkenstol vedsiden av og se på (få smaksprøver) 😏 Anonymkode: 662aa...689
Meadow Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min later som han faller han når han vil ha oppmerksomhet! Tok han til veterinæren de første gangene fordi vi trodde det var en form for anfall. Etter jeg begynte å ignorere det så eskalerte det veldig, spesielt når jeg lager middag merkelig nok. Da står han bak meg og faller masse, til han får stå på kjøkkenstol vedsiden av og se på (få smaksprøver) 😏 Anonymkode: 662aa...689 Luring
Myrmica Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 Jeg har også blitt oppgitt over det samme som TS. Ja, hunder kan leve greit med patellaluksasjon, har en som gjør det selv. Men jeg har vært på utredning hos veterinær, og følger det opp. Men det virker dessverre som om dette har blitt så vanlig at mange ikke tar det så nøye. Små hunder hinker og halter, slik er det bare liksom? Har snakket med flere med "hinkehunder", som ikke synes det er så farlig. "Slik har den alltid gjort, det er bare en dårlig vane den har, den ser ikke ut til å plages av det", osv. Hallo, hunden halter faktisk! Det er et tegn på at noe er galt (med mindre man har en slik luring som har lært at det gir oppmerksomhet), og bør ABSOLUTT sjekkes grundig. Men nei, det er blitt så vanlig at mange bare overser det. Utrolig trist at avlen går den veien, og at det bare ser ut til å bli verre. 1
sølvdryss Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Min hund har et annet problem. Kan hinke av og til. Men jeg føler meg trygg på at jeg tolker når hun har vondt og ikke. Jeg kjenner henne godt. Og hun får smertestillende hvis det er nødvendig, men man skal jo ikke gi for mye av det. Så korte turer i perioder hvor hun sliter er mest aktuelt. For andre som ikke vet kan det jo se ut som jeg sliter hunden ut og ikke bryr meg selv om det kun er til postkassen rett nedforbi vi går. Ellers vet jeg at i perioder etter at hun har hinket pga vondter, så blir dette en slags vane. Da kan hun gå normalt også plutselig hinke et par ganger og stoppe opp. Også ser hun på meg. Tror det er for oppmerksomhet. For når jeg undersøker foten er det ingen problemer. Og inne løper hun rundt, herjer og leker. Men man skal selvsagt ta hundens problem på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå