Gå til innhold

Varmepumpe til 215 kvm hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har og er veldig fornøyd? Hvilken model skal vi se etter? Ingen erfaring med varmepumper fra før.

Anonymkode: 884fc...ce0

Skrevet

På større boliger har de oftest 2 kanskje 3 varmepumper, 1 for hver etasje.

Anonymkode: 170b1...8f4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På større boliger har de oftest 2 kanskje 3 varmepumper, 1 for hver etasje.

Anonymkode: 170b1...8f4

Det er ikke vanlig med flere varmepumper men flere innedeler, på mange varmepumper så er det mulig å koble til 4-5 innedeler men ytterdelen må selvfølgelig være dimensjonert for dette.

Anonymkode: 1de46...ccb

Skrevet

Vi har vannbåren varme. Byttet ut gammel oljefyr / elfyr med luft til vann varmepumpe. 

Så vi får både oppvarming og varmt vann fra varmepumpen. Det har vært i bruk ca 6 måneder nå. Huset bruker mellom 30% og 50% mindre strøm nå. Besparelsen er litt større når det er kaldere. 

Så langt godt fornøyd. Det eneste jeg ville gjort anderledes er plasseringen av ute enheten. Den gir litt lyd, jeg kunne tenkt meg at den stod litt lengre fra huset. 

Skrevet

Litt sprøtt å anbefale vannbåren varme når vedkommende spør om luft til luft. Vannbåren varme vil fort koste 400 000 kr hvis det ikke allerede er gjort klart, og et dårlig alternativ. 

TS, sjekk ut pumper fra Daikin, Mitsubitshi, Panasonic og Toshiba. De er markedsledene og alle gode merker. Få minst tre montører på befaring for å høre deres mening. Og kjøp pumpe fra montør, ikke fra Obs, megaflis eller lignende (enklere med reklamasjon i etterkant). 

Får selv Daikin Stylish installert i morgen. 

Anonymkode: 9cf86...7c9

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig med flere varmepumper men flere innedeler, på mange varmepumper så er det mulig å koble til 4-5 innedeler men ytterdelen må selvfølgelig være dimensjonert for dette.

Anonymkode: 1de46...ccb

Høres ut som en temmelig dyr løsning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...