Gå til innhold

Inspirert av hundetråden: Dere som har katt. Hvordan er det å ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre om alle fordeler og ulemper. Har du angret på at du fikk katt? 

(Hvis du bare har hatt katt hos foreldrene dine i oppveksten, er det nok mer deres erfaring med katt jeg er ute etter, ikke din)

Anonymkode: 88398...a13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne svart deg om min erfaring men ser du ønsker svar kun om jeg har hatt under oppvekst? 

Skrevet

Katt er kjempe koselig!

Fordeler:

Uendelig med kos, masse liv i hjemmet, de finner på masse rare påfunn som vi ler av, man har noen å passe på, de står i vinduet og ser etter oss og møter oss i døra når vi kommer hjem. 

Ulemper:

De gangene kattene har hatt diaré, grusomt. Så koster det jo litt i forsikring, kastrering, mat, sand osv.

Anonymkode: 83d81...688

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Kunne svart deg om min erfaring men ser du ønsker svar kun om jeg har hatt under oppvekst? 

Huh? Nei, omvendt. Ønsker svar fra de som har skaffet og tatt vare på katt selv. 

Ts 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fordeler: Kos og en kind of nestekjærlighet, mye liv og røre, de er selvestendige til en viss grad, de er ikke for innpåslitne (dette kommer selvfølgelig an på personlighet) og de lukter ingenting som regel. 

Ulemper: Jeg har innekatt, lite ulemper med det. Må aktivisere katten min en del, men ser det ikke på som en ulempe. Samt at den er såpass oppi alder at den nå har ulike perioder hvor den er varierende i forhold til aktivitet.

Utgifter må man påberegne uansett hva slags dyr en har, så det kan ikke regnes som en ulempe i mine øyne. Med utekatter kan det bli en del uforutsette veterinærturer da dessverre, da mange ikke kasterer kattene sine og det fører til mange bittsår som må behandles. 

Jeg har aldri angret på at jeg fikk katt, men det er et ansvar du binder deg til ca. 20 år frem i tid, det MÅ man tenke godt over før man skaffer seg en katt. 

Endret av Matas
  • Liker 9
Skrevet

Fordeler: koselig, morsomt, kattene er mental valium og lykkepille i ett. Mye selskap i dem, men ikke sånn påtrengende og needy som med hund (jeg har hund også). 

Jeg vet ikke om du tenker på fordel generelt, eller fordel i forhold til hund? I forhold til hund, så lukter katter godt eller ingenting, de er mykere, mer selvstendige, det er lettere å reise bort. 

Ulemper:

De tar innimellom med døde og halvdøde mus og småfugler inn katteluka. Dvs, ingen av de to jeg har nå har gjort det enda, men den forrige gjorde, så det er jo en løpende risiko.

Det koster litt penger med mat og forsikring

Man må få noen til å stikke innom og se til dem hver dag når man reiser bort. Det er ikke noe stort problem, er jo ikke mye arbeid i å sjekke en matskål og vannskål og kose litt på en katt, men er jo likevel noe man må ordne med før en ferie.

I forhold til hund så er de lettere å reise fra, men vanskeligere å ta med på tur.

Anonymkode: 7ac47...ab9

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne høre om alle fordeler og ulemper. Har du angret på at du fikk katt? 

(Hvis du bare har hatt katt hos foreldrene dine i oppveksten, er det nok mer deres erfaring med katt jeg er ute etter, ikke din)

Jeg har 2 katter. Jeg absolutt elsker dem 💙 man blir slaktet når man kaller dyr for barna sine, men akkurat nå i mitt single liv er disse to de som får all min kjærlighet og oppmerksomhet 💙💙 Og jeg får masse tilbake. Jeg kan ikke en gang beskrive hvor fantastisk det er å ligge i sofaen, krøllet sammen med en varm malende katt 😸 Det er virkelig absolutt noe av det beste i verden! 🙌🏻

Mange sier at katter ikke er glade i menneskene sine, at de kun bryr seg om mat, de har ikke hatt mine katter. Greit nok han ene er mer «glad» enn han andre. Men de sitter alltid klar innenfor døra når jeg kommer, de hilser på meg, stryker seg mot meg, er super glad for å se meg. De kommer bort til meg for å få mat, men også kos, oppmerksomhet, lek. Virkelig helt fantastisk!

Så fordel: masse kos og kjærlighet, og de gir masse fra seg.

Uleper: 

Ja det er ulemper.

De har en sandkasse, mine er i hovedsak innekatter, og da trenger de en kasse. Men har nylig oppdaget den absolutt beste sanden jeg har vært borti. Så å si ingen lukt! 🙌🏻🙌🏻 Men man må plukke opp, men jeg personlig synes det er bedre med en spade i sand enn hånd i plastisk som med hunder. 

Jeg var allerede klar over nå jeg fikk dem, at jeg ville slutte å reise. Man må ikke, men jeg synes ikke det er kjekt å reise fra dem. Man kan liksom ikke forklare til dem at jeg kommer tilbake etter 1 uke ol. Så det er ikke kjekt å reise fra dem, og problematisk å finne noen som kan passe.

Hårballer skjer, ofte sammen med mat fra magen. Det skjer, men det lukter kun «tørrfor» så er ikke noe særlig problem å plukke opp og vaske bort.

Det hender at de blir dårlig i magen, diare, og noen katter prøver å fjerne det som ligger igjen i rumpa med å presse rumpa mot gulvet og prøve å dra seg bortover. En fin bæsj stripe følger etter. Har også vasket bæsj fra veggen, etter en hyper katt med diare i hele rumpa sprang rundt på det glatte parketgulvet og kresjet med veggen og ja, bæsj oppover veggen.

Så har du også dager som i dag. Han ene katten min, i beste tro, tisset i kassen. Men han satt litt for nært kanten, og alt havnet på gulv/tisseteppe utenfor, og jeg må nå når butikkene åpne ut å kjøpe nytt. De var gamle, med masse hår, oppkastflekker ol. så de burde byttes ut etter hvert. Men nå havnet teppene i bosset og jeg MÅ ut i dag å kjøpe nytt. Men uhell skjer.

Hår er også overalt. Klær, møbler ... over alt. Det er ingenting man kan gjøre for å hindre det 100%. Men kamming av katten, flittig støvsuging kan holde mengden nede.

Sand dras også med ut av kassen.

De klorer på møbler. De sitter på bordet.

Men selv med ulemper som kommer med dem, ville jeg ikke vært foruten dem! Når  de to jeg har nå en dag dør, kommer jeg til å få meg ny katt 😸😸 livet er bedre med en katt enn uten 😸

Jeg ser på det som god trening til evt. fremtid. Har skjønt det fra venner med barn, at tiss, bæsj og oppkast havner på gulv, seng, vegger ol. med dem også 😸

• Liker 8
Skrevet
40 minutter siden, Ariana807 skrev:

Jeg har 2 katter. Jeg absolutt elsker dem 💙 man blir slaktet når man kaller dyr for barna sine, men akkurat nå i mitt single liv er disse to de som får all min kjærlighet og oppmerksomhet 💙💙 Og jeg får masse tilbake. Jeg kan ikke en gang beskrive hvor fantastisk det er å ligge i sofaen, krøllet sammen med en varm malende katt 😸 Det er virkelig absolutt noe av det beste i verden! 🙌🏻

Mange sier at katter ikke er glade i menneskene sine, at de kun bryr seg om mat, de har ikke hatt mine katter. Greit nok han ene er mer «glad» enn han andre. Men de sitter alltid klar innenfor døra når jeg kommer, de hilser på meg, stryker seg mot meg, er super glad for å se meg. De kommer bort til meg for å få mat, men også kos, oppmerksomhet, lek. Virkelig helt fantastisk!

Så fordel: masse kos og kjærlighet, og de gir masse fra seg.

Uleper: 

Ja det er ulemper.

De har en sandkasse, mine er i hovedsak innekatter, og da trenger de en kasse. Men har nylig oppdaget den absolutt beste sanden jeg har vært borti. Så å si ingen lukt! 🙌🏻🙌🏻 Men man må plukke opp, men jeg personlig synes det er bedre med en spade i sand enn hånd i plastisk som med hunder. 

Jeg var allerede klar over nå jeg fikk dem, at jeg ville slutte å reise. Man må ikke, men jeg synes ikke det er kjekt å reise fra dem. Man kan liksom ikke forklare til dem at jeg kommer tilbake etter 1 uke ol. Så det er ikke kjekt å reise fra dem, og problematisk å finne noen som kan passe.

Hårballer skjer, ofte sammen med mat fra magen. Det skjer, men det lukter kun «tørrfor» så er ikke noe særlig problem å plukke opp og vaske bort.

Det hender at de blir dårlig i magen, diare, og noen katter prøver å fjerne det som ligger igjen i rumpa med å presse rumpa mot gulvet og prøve å dra seg bortover. En fin bæsj stripe følger etter. Har også vasket bæsj fra veggen, etter en hyper katt med diare i hele rumpa sprang rundt på det glatte parketgulvet og kresjet med veggen og ja, bæsj oppover veggen.

Så har du også dager som i dag. Han ene katten min, i beste tro, tisset i kassen. Men han satt litt for nært kanten, og alt havnet på gulv/tisseteppe utenfor, og jeg må nå når butikkene åpne ut å kjøpe nytt. De var gamle, med masse hår, oppkastflekker ol. så de burde byttes ut etter hvert. Men nå havnet teppene i bosset og jeg MÅ ut i dag å kjøpe nytt. Men uhell skjer.

Hår er også overalt. Klær, møbler ... over alt. Det er ingenting man kan gjøre for å hindre det 100%. Men kamming av katten, flittig støvsuging kan holde mengden nede.

Sand dras også med ut av kassen.

De klorer på møbler. De sitter på bordet.

Men selv med ulemper som kommer med dem, ville jeg ikke vært foruten dem! Når  de to jeg har nå en dag dør, kommer jeg til å få meg ny katt 😸😸 livet er bedre med en katt enn uten 😸

Jeg ser på det som god trening til evt. fremtid. Har skjønt det fra venner med barn, at tiss, bæsj og oppkast havner på gulv, seng, vegger ol. med dem også 😸

Kan jeg spørre om hvilken sand du er så fornøyd med? 😊

• Liker 1
Skrevet

Fordeler: Katter er utrolig smarte og morsomme dyr. De gjør veldig mye som får oss til å smile og le. De er glad i kos og følger etter oss for å være med på det som skjer. Nysgjerrige skapninger, glad i lek. Trenger ikke å gå tur med dem i snøkaos og pissregn, vi ligger heller varme og tørre på sofaen inne og koser oss sammen. Jeg tror det er lettere å finne kattepass enn hundepass. Har inntrykk av det i alle fall. Og det beste av alt: de lukter ingenting!!! (Det er det eneste jeg ikke liker med hunder, de har en ganske spesiell lukt, selv når de ikke er våte. Med mindre de er nybadet og de lukter sjampo da!)

Ulemper: Tømme dokassen? Men med en god sand (Everclean er vår favoritt) så er det ingen lukt. Vi har også Omega Roll'n'clean kattedo, så å tømme kassen går veldig fort, man bare ruller toalettet opp ned og alt avfallet faller i en egen boks som man da tømmer. Anbefales hvis man ikke har råd til litter-robot! 

Ellers så er jo ulempene de samme som med alle dyr. Man bekymrer seg for dem. De blir syke, og kan ikke kommunisere hva som er vondt/galt. Det koster jo også litt, vi bruker kanskje en tusenlapp i måneden på forsikring, mat og sand til to katter. Det er de mer enn verdt, hadde brukt mange ganger den kostnaden om så var nødvendig. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye kos, sel kap og noen å ta vare på. 

Koster litt penger med mat, veterinær og så videre, men det er det verdt. 

Dersom man er av slaget som tenker at en katt skal kunne klare seg lenge alene så tenk om igjen. Skal du på ferie 1 uke må du ha noen til å passe pusen. Vi har maks en helg alene, men selv det er faktisk ulovlig etter reglene. 

Katten trenger stimuli og lek og krever oppmerksomhet. 

Anonymkode: 42741...a69

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, moonflower__ skrev:

Fordeler: Katter er utrolig smarte og morsomme dyr. De gjør veldig mye som får oss til å smile og le. De er glad i kos og følger etter oss for å være med på det som skjer. Nysgjerrige skapninger, glad i lek. Trenger ikke å gå tur med dem i snøkaos og pissregn, vi ligger heller varme og tørre på sofaen inne og koser oss sammen. Jeg tror det er lettere å finne kattepass enn hundepass. Har inntrykk av det i alle fall. Og det beste av alt: de lukter ingenting!!! (Det er det eneste jeg ikke liker med hunder, de har en ganske spesiell lukt, selv når de ikke er våte. Med mindre de er nybadet og de lukter sjampo da!)

Ulemper: Tømme dokassen? Men med en god sand (Everclean er vår favoritt) så er det ingen lukt. Vi har også Omega Roll'n'clean kattedo, så å tømme kassen går veldig fort, man bare ruller toalettet opp ned og alt avfallet faller i en egen boks som man da tømmer. Anbefales hvis man ikke har råd til litter-robot! 

Ellers så er jo ulempene de samme som med alle dyr. Man bekymrer seg for dem. De blir syke, og kan ikke kommunisere hva som er vondt/galt. Det koster jo også litt, vi bruker kanskje en tusenlapp i måneden på forsikring, mat og sand til to katter. Det er de mer enn verdt, hadde brukt mange ganger den kostnaden om så var nødvendig. 

Tusenlapp 🤔 forsikringen min koster 200 kr og en matpose fra royalcanin eller vigor sage 400 som holder for 2 mnd. Og sand kjøper vi sjelden da pus går ut på do. Men kanskjee 1 sånn everclean eske på 3 mnd. Så kanskje 600 kr pr mnd er mer riktig. Nå har vi bare 1 katt, men billigere enn 1000 kr og likevel ha forsikring og bruke bra greier er fullt mulig. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tusenlapp 🤔 forsikringen min koster 200 kr og en matpose fra royalcanin eller vigor sage 400 som holder for 2 mnd. Og sand kjøper vi sjelden da pus går ut på do. Men kanskjee 1 sånn everclean eske på 3 mnd. Så kanskje 600 kr pr mnd er mer riktig. Nå har vi bare 1 katt, men billigere enn 1000 kr og likevel ha forsikring og bruke bra greier er fullt mulig. 

Det er jo nettopp fordi vi har to katter at det koster mer. Vi bruker mer kostbar mat enn Royal Canin. Og det går med dobbelt så mye sand og mat når de er to. Jeg har ikke regna så nøye på det da det ikke er så viktig for meg hva de koster, men jeg antar at ca en tusenlapp er riktig. Vi har innekatter så de går kun på do inne, og Everclean er dyrt. 

Skrevet
6 minutter siden, moonflower__ skrev:

Det er jo nettopp fordi vi har to katter at det koster mer. Vi bruker mer kostbar mat enn Royal Canin. Og det går med dobbelt så mye sand og mat når de er to. Jeg har ikke regna så nøye på det da det ikke er så viktig for meg hva de koster, men jeg antar at ca en tusenlapp er riktig. Vi har innekatter så de går kun på do inne, og Everclean er dyrt. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min rasekatt er fullforsikret. Der koster forsikringen ca 560 kr/mnd.  Så kommer bra mat, sand/pellets, utstyr (dokasse, transportkasse, leker, pledd osv.) Jeg har 1 stor og 2 små katter, så her varer ikke tusen kroner lenge :fnise:

Anonymkode: 97fb3...864

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min rasekatt er fullforsikret. Der koster forsikringen ca 560 kr/mnd.  Så kommer bra mat, sand/pellets, utstyr (dokasse, transportkasse, leker, pledd osv.) Jeg har 1 stor og 2 små katter, så her varer ikke tusen kroner lenge :fnise:

Anonymkode: 97fb3...864

Utstyret er jo gjerne en engangsutgift. Jeg tok ikke med leker, do, transportkasse, sele, børste, uforutsette veterinærutgifter, kastrering og vaksine etc i den prisen. Vår forsikring er litt rimeligere enn deres. De er rasekatter våre også :)

Innekatter koster nok litt mer i det daglige (de spiser seg ikke mett på småfugler, og de gjør alltid fra seg i kassen så det går med mer sand), men i lengden er det vel generelt sett rimeligere med innekatt ettersom de er tryggere for trafikk og sykdommer. Uansett så er kostnaden veldig uviktig for oss, ettersom de betyr så mye, men man skal jo selvfølgelig tenke på det før man skaffer seg dyret. Det er viktig at man har råd til å ha dyret man skaffer seg! 

Skrevet (endret)

Har to katter, innekatter (da det ikke er lov med utekatter i borettslaget, samt at vi bor i 4. etg). Én langhåret maine coon og en korthåret huskatt. 

Mye kos, de har sine egne personligheter og mye selskap. De er gode venner, glade i hverandre, de legger seg gjerne oppå hverandre, og man kan jo bli rørt av mindre. Begge er trent til å ikke gå inn på visse rom, og maine coonen har vi lært en del triks. De er sjarmerende og fine. Og utrolig gode til å gi trøst når man er trist. Coonisen vår elsker vann, så vi må være litt obs, ellers smetter hun raskt inn på badet, og da kan man få en overraskelse hvis man står i dusjen. :fnise: 

Coonisen vår har mye lyd i seg, og det kan nok hende man blir en smule irritert innimellom fordi hun skal prate med og gjerne ha svar hvis man er i et annet rom. Men generelt er hun veldig grei altså, mye personlighet, skikkelig stabeis. Er også litt sky og fort redd, så tar tid å bli kjent med nye mennesker. Til gjengjeld eeelsker hun å rulle seg til en ball og legge seg oppi fanget ditt når hun har blitt trygg på deg. Vår vanlige huskatt er snill som dagen er lang, han kan du i grunn gjøre nesten som du vil med. Han lager kun lyd hvis det er noe ytterst prekært. 

Det eneste jeg synes er skikkelig kjipt er at coonisen vår får veldig fort floker, og det er en kamp hver eneste gang (hver dag). Uansett hvor mye vi grer henne haaaater hun det. Det har blitt litt bedre med tiden, men hun er særdeles lite glad i å bli børstet. Så det blir aldri langhåret katt på oss igjen, for hun er skikkelig ugrei når det gjelder floker. Men, hun kan jo ikke noe for det, så det må jo bare gjøres. Heldigvis er hun veldig renslig, så det er ikke et generelt problem egentlig, mer et irritasjonsmoment. Og så er det jo håret da. Derfor får ikke kattene gå på soverommene våre eller badet, disse rommene har vi stengt. De har derfor lært seg til at de ikke skal gå inn dit, og de maser kun hvis vi sover veeeldig lenge. ;) Heldigvis har vi relativt stor (gjennomgående) leilighet, så de får utfolde seg bra allikevel. Krever noe aktivisering, men med to katter underholder de og aktiviserer de seg mye selv.

Vi bruker forøvrig Ever Clean-kattesand og meget fornøyd med den. Og det har blitt mye mindre søl etter at vi gikk over til to lukkede doer med "tak". 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Huh? Nei, omvendt. Ønsker svar fra de som har skaffet og tatt vare på katt selv. 

Ts 

Ah okay, da ble det ok en misforståelse.

Fordeler: 

Kos og mye selskap i å ha en katt, spesielt når du bor alene i et hus. Han går på do som han vil uten at jeg må gå turer, han bestemmer selv om han vil gå ut eller inne. Han kan være veldig leken i blant som i seg selv kan være et lite tidsfordriv om du kjeder deg. Som andre nevner her så gir de ikke noe lukter av seg. Personligheten til katten er bare helt fantastisk, kommer når jeg kisser på han og kjenner godt til lyden av godteriposen når jeg rister på den, da kommer han løpene til kjøkkenet med av og til et lite mjau, kommer an på hvor desperat han er for godteri (Han har tørrfor fra royal canin stående hele tiden) 

Ulemper:

Må tømme kattedoen, for det er det eneste som faktisk stinker, så er det kattesanden som dras ut av doen når han er ferdig (det kan han jo selvfølgelig ikke noe for). Så er det børstingen, jeg MÅ børste hver dag for hvis ikke blir det floker, derfor er det så flott at jeg kan gjøre hva jeg vil uten at han reagerer særlig. Kan løfte potene og børste i armhulene (hvor flokene sitter mest og krøller seg mest) Så har jo du da de standard utgiftene som årlig veterinær sjekk, kattesand, kattemat, katteleker osv. Men det er jo et must have utgifter.

Alt i alt er det vel mer fordeler en ulemper i å ha katt, så jeg kan anbefale på det sterkeste, hvis du ikke har ute/innekatt anbefaler jeg 2 da det blir selskap i hverandre, og da også 2 kattedo.

Skrevet
2 hours ago, SPOCA said:

Har to katter, innekatter (da det ikke er lov med utekatter i borettslaget, samt at vi bor i 4. etg). Én langhåret maine coon og en korthåret huskatt. 

Har et lite spørsmål når det gjelder dine 2 katter, hvordan går de overens? Jeg lurer bare på om maine coon vet å ikke bruke for mye kraft hvis du skjønner, hvordan er leken mellom de? Går helt greit om du ønsker å ikke svarer, har alltid hatt lyst på maine coon selv men litt usikker i forhold til størrelsen :) 

Skrevet
1 minutt siden, Slaskete Maskot skrev:

Har et lite spørsmål når det gjelder dine 2 katter, hvordan går de overens? Jeg lurer bare på om maine coon vet å ikke bruke for mye kraft hvis du skjønner, hvordan er leken mellom de? Går helt greit om du ønsker å ikke svarer, har alltid hatt lyst på maine coon selv men litt usikker i forhold til størrelsen :) 

De går veldig fint overens. Det er huskatten som er den dominante (hankatt), og sier klart i fra om han blir irritert. Men stort sett er de veldig gode venner, de steller hverandre ofte (hun legger seg oppå han for kos og stell). :) Skal vel sies at han er en relativt stor huskatt, og hun er litt liten til å være maine coon (kun 8 kg, men veldig lang, skal sies). Maine cooner er kjent for å være "gentle giants", og kommer generelt godt overens med de fleste. Hun er litt skvetten og sky for andre fremmede mennesker, men er tydelig glad i vår huskatt. 

Størrelsen er egentlig ikke noe jeg tenker på. Jeg ser ikke på henne som så stor, men mange reagerer på størrelsen. En vakker og flott pus! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...