Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig glad i kjemi og biologi, og vil utdanne meg til en av disse. Kunne godt tenke meg laboratoriearbeid på sykehus, men like mye ute i en næring, analysere vann, fiskeoppdrett, eller en kjemisk bedrift el lign. Gjerne kombinert med litt kontorarbeid. Det virker enklest å bli bioingeniør og jeg tror jeg ville likt det. Men redd jeg blir litt låst til sykehus? Får jeg litt flere muligheter som kjemiingeniør? Kan de og jobbe på sykehuslaber?

Ønsker en utdannelse som gir meg litt muligheter og jeg blir litt allsidig! Håper noen kan svare🙂

Anonymkode: f3f06...397

Skrevet

Jeg har en venninne som er kjemiingeniør og jobber med analyse av giftstoffer i ulike produkter. Hun jobbet tidligere på coca cola fabrikken. Jeg har inntrykk av at bioingeniører som regel jobber på Furst eller sykehus. Jeg vet om en som er avdelingsingeniør på biolab. Hun var den som ga opplæring til studenter som skulle ha lab i bachelorfagene, men gjorde ikke så mye selv. 

Jeg er selv kjemiker så jeg anbefaler kjemi :) Har venner som jobber med alt fra analyse i medisiner til radioaktivitet i norsk fiskeoppdrett. 

Håper det hjalp!

Skrevet

Det er større muligheter for bioingeniører har jeg hørt.

Anonymkode: 49ec9...75a

Skrevet

Bioingeniør er mye dårligere betalt enn andre ingeniørjobber. 

• Liker 1
Skrevet

Alt det du nevner kan du jobbe som hvis du er bioingeniør 🙂 Ja, de fleste av oss jobber på sykehuslab, men du har mange andre muligheter i tillegg. På utdanninga trenes du mest i analysere materiale fra menneskekroppen, men metodene du lærer kan du bruke på andre fagfelt også.

Masse muligheter på sykehus og mange spennende fagområder du kan spesialisere deg i (i alle fall på universitetssykehus). Jeg jobber med rutinediagnostikk, har kontorarbeid, er med i utviklingsprosjekter, driver med opplæring av studenter og LIS-leger, skriver prosedyrer, samarbeider tett med leger..for å nevne noe. Altså, det blir ikke kjedelig 😊 

Du kan ta mastergrad eller doktorgrad og jobber kun med forskning og utvikling. Du kan ta lederutdanning og bli avdelingsleder. Har du interesse for salg og service kan du jobbe i firma som selger laboratorieutstyr. Er du pedagogisk anlagt kan du utdanne nye bioingeniører.

Som regel (nesten alltid?) søker sykehuslab'er etter bioingeniør med autorisasjon. Som kjemiingeniør vil du ikke være kvalifisert til disse stillingene.

Jeg stemmer for bioingeniør! 😉

Anonymkode: 53392...997

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, prt90 skrev:

Bioingeniør er mye dårligere betalt enn andre ingeniørjobber. 

Hvor mye er mye?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er mye?

150.000 kanskje? Du må nesten se på lønsstatistikken.

Skrevet
2 minutter siden, prt90 skrev:

150.000 kanskje? Du må nesten se på lønsstatistikken.

Det har jeg ikke behov for, vet hva jeg tjener selv og hva kjemiingeniører tjener er irrelevant for meg. Men det hadde vært fint om du la med noe for å dokumentere påstanden slik at ts vet hva hen har å forholde seg til 🙂

Skrevet

At man ofte må jobbe turnus som bioingeniør er også noe man må ta med i betraktningen. Samt lønn, som allerede er nevnt. 

Anonymkode: a9fc4...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...