AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Utdannet innen logistikk, kokk, renholder og jeg har fagbrev i kontor og administrasjonsfaget. Høy arbeidsmoral og vilje. Men jeg får ikke noe jobb. Jeg ender alltid opp med korte arbeidsforhold og arbeidsplassend er blitt mange. Rett og slett pga. at det kunn har bydd seg tilkallingsjobber og midlertidige stillinger. Jeg har sendt hundrevis av søknader både innen yrkene mine og utallige bransjer. Men jeg når liksom aldri opp på de faste stillingene. Føles som om jeg fortsatt er 16 år og ikke har oppnådd noe. Mistet motovasjon og ser ingen karriærefremtid lengre. Jeg er 30 år og har vært yrkesaktiv siden 90-tallet. (Ja jeg fikk min føste jobb som 10åring) Likevel.. står jeg helt fast. Jeg er desverre helt avhennig av støtte fra nav som da gjør at jeg ikke kan ta mer utdanning og spisse kompetansen min. Jeg får avslag pga manglende erfaring og nå har jeg da kommet til et punkt der jeg er sliten og lei av å klamre meg fast til noe som avsluttes etter kort tid, lei av og bygge kompetanse som aviker mer og mer fra det jeg trives med og alltid startd på nytt et sted. Hvordan endre denne syklusen. Hvordan snu dette og finnes det måter å forandre søkerstruktur kanskje, hvordan analysere seg selv og se hvor "feilen" ligger? Føker jeg ikke kommer videre i livet i det heletatt. Anonymkode: 1cb7f...0ac
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Spoiler Dette ble litt fort skrevet. Beklager skrivefeilene. Anonymkode: 1cb7f...0ac
Butternut Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 Jeg har også jobbet mye innen kokk/kantine og renhold, men har opplevd mye useriøshet der ute desverre. Mange kyniske og dårlige bedrifter og det er jeg ikke intressert i. Kontor har jeg også erfaring med, men det er utrolig mange om beinet for faste jobber innen det. Jeg valgte og snu retningen litt og jobber nå innen helse og omsorg, BPA og støttekontakt bl.a. Får også bruke min kompetanse innen matlaging, så jeg føler jeg er på rett plass og trives veldig godt. Fikk jobb omtrent på dagen faktisk:)
LeonoraI Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 (endret) 18 minutter siden, Butternut skrev: Jeg har også jobbet mye innen kokk/kantine og renhold, men har opplevd mye useriøshet der ute desverre. Mange kyniske og dårlige bedrifter og det er jeg ikke intressert i. Kontor har jeg også erfaring med, men det er utrolig mange om beinet for faste jobber innen det. Jeg valgte og snu retningen litt og jobber nå innen helse og omsorg, BPA og støttekontakt bl.a. Får også bruke min kompetanse innen matlaging, så jeg føler jeg er på rett plass og trives veldig godt. Fikk jobb omtrent på dagen faktisk:) Har du tatt utdannelse innen helse/omsorg? Vurderer å skifte beite, men vet ikke helt om jeg må ta mer utdannelse Endret 18. november 2019 av LeonoraI
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 Ja, det kan være vanskelig å få (relevant) jobb i dag, men ikke gi opp! Før eller siden løser det seg selv om det kan virke umulig der og da. Sånn først: Du skriver du har utdanning som kokk, som renholder og innen logistikk samt fagbrev i kontor og administrasjon. Kanskje du bør forsøke å spisse noe av dette, det er jo et ganske vidt spenn i dine kompetanser. Sier ikke at du ikke er dyktig altså, men for en arbeidsgiver kan man kanskje fremstå som litt "spredt" over mange felt, og særlig i en fast jobb er det viktig å ha en viss dybde i noe. Har du evt. rett på støtte fra Lånekassen mens du eventuelt tar mer utdanning innen det du vil satse på? Det er dessverre ganske vanlig at man ikke får støtte til utdanning fra NAV, de henviser som regel til Lånekassen. Anonymkode: 58637...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Jeg har vurdert å omskolere meg. Ser 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan være vanskelig å få (relevant) jobb i dag, men ikke gi opp! Før eller siden løser det seg selv om det kan virke umulig der og da. Sånn først: Du skriver du har utdanning som kokk, som renholder og innen logistikk samt fagbrev i kontor og administrasjon. Kanskje du bør forsøke å spisse noe av dette, det er jo et ganske vidt spenn i dine kompetanser. Sier ikke at du ikke er dyktig altså, men for en arbeidsgiver kan man kanskje fremstå som litt "spredt" over mange felt, og særlig i en fast jobb er det viktig å ha en viss dybde i noe. Har du evt. rett på støtte fra Lånekassen mens du eventuelt tar mer utdanning innen det du vil satse på? Det er dessverre ganske vanlig at man ikke får støtte til utdanning fra NAV, de henviser som regel til Lånekassen. Anonymkode: 58637...bfc Ja som jeg nevnte så dekker ikke 8000 kr i mnd fra lånekassen nok til husleie og strøm en gang og some alenemor så må jeg også holde mat, klær og fritidsaktiviteter for barnet. Det går ikke når keieprisene er så sinnsyke som de er nå. Derfor skrev jeg at jeg er avhennig av det jeg får fra nav for å ha tak over huet og mat i hus. Føler meg så inneklemt og fastlåst. Jeg har et ønske om å ta påbygg for studiekompetanse, så kunne jeg tatt studier på spisset nivå. Eventuelt kan jeg også omskolere meg innen omsorg eller annet etterspurt yrke/bransje. Jeg hadde elsket det. Men det stopper jo opp for meg så snart jeg går inn i et studie. Anonymkode: 1cb7f...0ac
Butternut Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 1 time siden, LeonoraI skrev: Har du tatt utdannelse innen helse/omsorg? Vurderer å skifte beite, men vet ikke helt om jeg må ta mer utdannelse Nei har ikke det, men har jobbet i barnehage før - både som kokk og vanlig assistent. Man kommer langt med å være omsorgsfull og pålitelig samt ha en god referanse for støttekontakt/bpa-stillinger da det ikke er noen krav til utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 hvis du hadde fått en fast deltidsstilling; feks 50%. kunne du levd på det og studielån? kan dine foreldre hjelpe deg, penger eller barnepass? høres ut som om du er motivert for utdannelse; kan sikre fremtiden din☺️selv om det blir noen tøffe år nå Anonymkode: 0a104...8d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis du hadde fått en fast deltidsstilling; feks 50%. kunne du levd på det og studielån? kan dine foreldre hjelpe deg, penger eller barnepass? høres ut som om du er motivert for utdannelse; kan sikre fremtiden din☺️selv om det blir noen tøffe år nå Anonymkode: 0a104...8d3 Jeg har desverre ingen støtte eller hjelp og hente fra foreldre eller familie. Og om jeg hadde hatt nok inntekt til akkuratt det mest grunnleggende økonomisk ville det gitt noen åpne dører såklart. Jeg er motivert for å tilpasse meg det moderne arbeidsmarkedet. Men samtidig totalt demotivert å søke på jobber som jeg ikke en gang er kvalifisert for, få avslag på kvalifiserte jobber og bli satt til siden i feks. dagligvarebransjen til fordel for studenter. Og alt nav tilbyr er jobbsøkerkurs. Det er pinlig og holde på slik her. Anonymkode: 1cb7f...0ac
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 jeg hadde en bekjent som var alenemor og tok utdannelse; tror hun hadde overgangsstønad, barnetrygd, tilskudd til barnepass mm. men du vet nok mer enn meg; bare synser litt😌 Anonymkode: 0a104...8d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #11 Skrevet 18. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg hadde en bekjent som var alenemor og tok utdannelse; tror hun hadde overgangsstønad, barnetrygd, tilskudd til barnepass mm. men du vet nok mer enn meg; bare synser litt😌 Anonymkode: 0a104...8d3 jeg har brukt den tiden opp for å si det sånn. Barnet mitt er 12 år. Da får man ikke lengre tilskudd til barnepass, overgangstønad, skatteklasse 2 og slikt. Det er 4 år siden jeg tok fagbrevet, altså som 26 åring. Og jeg har ikke klart å kommet ut i vikarstilling innen yrket en gang. Har gjort mye annet og aldri gitt opp. Men føler meg nokså på stedet hvil dersom jeg ikke oppgraderes eller omskoleres. Anonymkode: 1cb7f...0ac
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #12 Skrevet 18. november 2019 er fagbrevet som kokk eller? har ikke lest alt i tråden. bare lurer på hva du kan bygge videre på☺️og helst kombinere med evt jobb da? ved dagpenger får du ikke studere på dagtid, men er mulighet for nett/kveldsstudie, altså studie som ikke hemmer deg i å ta/kunne ta en jobb. kunne du tenkt deg å studere feks logistikk? er vel mulig å starte i kassejobb, studere ved siden og jobbe seg videre til adm/logistikk? Anonymkode: 0a104...8d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #13 Skrevet 18. november 2019 Som student kan du søke studentbolig som er billigere enn det åpne leiemarkedet. Siden du har barn stiller du også godt i køen. Du bør også sjekke Lånekassen for ordninger for personer med barn. Tror du kan få mer enn 8000kr mnd. Du kan i tillegg tjene en grei sum penger før du ikke kan få studielån lenger, så du skal kunne klare å jobbe litt ved siden av. En annen ting er at du ikke har nevnt hva du kan tenke deg å studere. Det finnes flere deltidsstudier som er samlingsbasert. Det finnes nettstudier, og du kan studere med halv studiebelastning. Jeg syns du er for rask til å avslå mulighetene uten å ha sjekket ordentlig opp. Jeg foreslår at du tar kontakt med Karrieresenteret i ditt fylke, eller ber om å få komme i kontakt med ARK siden du allerede er i nav-systemet, for å få veiledning. I tillegg bør du ta kontakt med studieveileder ved det studiestedet du kan tenke deg og forhøre deg om ting du lurer på. Du bør også ta kontakt med studentsamskipnaden der du vil studere. Få tak i all infoen du trenger før du sier alt er umulig. Anonymkode: d66a4...93e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå