emrik Skrevet 17. november 2019 #1 Skrevet 17. november 2019 Mangler to fag for å få generell studiekompetanse. Tenker at det ene, altså historie, skal gå fint å ta som privatist da jeg er ganske strukturert og motivert for å bli ferdig. Men er det noen som har tatt norsk, alle tre eksamenene i samme periode? Ønsker å bli ferdig før sommeren, slik at jeg kan gå høyere utdanning. Er det vel optimistisk, eller kan det gå fint?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 Jeg tenker det er litt i overkant optimistisk å ta norsk som privatist på et halvt år, men umulig er det jo ikke. Jeg husker jeg syntes det var det desidert tyngste faget da jeg tok det på voksenopplæring på ett år. Man skal liksom gjennom alle litterære perioder, analysere alle typer tekster, gjenkjenne hva som kjennetegner en tekst fra den og den perioden.. Hvis du må ta det som privatist ville jeg i så fall tatt det gjennom feks NKI eller Sonans, sånn at du får veiledning underveis. Hvis du har tid til å sitte med det en time eller to hver dag, så kan det jo gå på et halvt år, hvis du starter nå. Anonymkode: 7cab3...b6e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #4 Skrevet 17. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er litt i overkant optimistisk å ta norsk som privatist på et halvt år, men umulig er det jo ikke. Jeg husker jeg syntes det var det desidert tyngste faget da jeg tok det på voksenopplæring på ett år. Man skal liksom gjennom alle litterære perioder, analysere alle typer tekster, gjenkjenne hva som kjennetegner en tekst fra den og den perioden.. Hvis du må ta det som privatist ville jeg i så fall tatt det gjennom feks NKI eller Sonans, sånn at du får veiledning underveis. Hvis du har tid til å sitte med det en time eller to hver dag, så kan det jo gå på et halvt år, hvis du starter nå. Anonymkode: 7cab3...b6e For ikke å snakke om norsk språkhistorie.. Det er veldig tungt og mye å sette seg inn i. Det er ikke umulig så klart, men helt klart tungt. På Sonans måtte vi også ha et særemne, man kunne bli spurt om dette under muntlig eksamen. Jeg ble ikke det, men det var noen som ble det, og det må være utrolig kleint å da ikke ha noe særemne man har tenkt ut og planlagt. 😬 Anonymkode: 458b4...e8d
Sokkar Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 Du kan finne deg et særemne, lese det og lære det godt nok til å svare på en privatisteksamen. På nett finnes du læreplanmålene. Mange av læreplanmålene går for noenlunde det samme, så dersom du lager en A4 side med stikkord og korte setninger til alle læreplanmålene så går det nok så fint så. Du lærer i prosessen av å skrive. Koble inn tekstene fra leselisten til riktig epoke. Det er oppnåelig på et halvt år, for jeg kjenner folk som har gjort det. Er du god i historie, så ser du at norskepokene ofte henger litt sammen, men med andre navn.. Men opplysningstiden og troen på Gud går igjen 😊
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Hvis du vurderer nettbasert undervisning kan jeg av hele mitt hjerte anbefale ASK Privatist som studiested. Jeg har fulgt opplegget deres i et halvt år og er strålende fornøyd. Synes det er mye bedre enn opplegget NKI hadde og koster bare halvparten. https://www.askprivatist.no/ Anonymkode: 7c2fd...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå