AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #1 Skrevet 17. november 2019 Jeg er på jobbsøkermarkedet, og jeg blir forferdelig irritert når jeg leser enkelte annonser. Jeg får angst. Snakk om å ha urealistiske forventninger til DIN butikk. ALLE, absolutt nesten ALLE skriver "målet vårt er å bli Xxxxxxxx's beste hotell/kafe/bar/butikk (tenk hva du vil)" Men vet de ikke at dette er en smakssak? Noen bryr seg om lokalet, hvor sentralt, kvaliteten på varene, servicen. "Er du vår nye superstjerne?" man er ikke superstjerne når man søker såkalte 9-17 jobb eller turnus.... Dessuten har jeg aldri sett noen "superstjerne" bak disken. De skriver som om det er helt uoppnåelig her. Men, ganske ofte ser jeg at jeg kunne gjort det bedre. Nå er ikke jeg høyt utdannet. Men der jeg har erfaring, hender det seg at jeg må forklare de som jobber der hvordan ting gjøres........ fordi jeg ikke kan gå bak disken å fikse selv. Skal man egentlig bare søke og se hvordan det går? Anonymkode: cea9f...6ba 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 Selvfølgelig. Stillingsutlysninger er en egen sjanger, og noen er kleine. Hvis du vil jobbe der, er det egentlig det samme hva som står i utlysningen. Bare søk. Kanskje du er deres neste "superstjerne". Anonymkode: 2864e...880 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #3 Skrevet 17. november 2019 Innovativ, fremoverlent, og ikke minst ALLTID i godt humør, det er meg det. 😄 Ikke minst må man være ekstrovert, selv om man skal jobbe som sovende nattevakt på et lager. Anonymkode: a04c5...242 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #4 Skrevet 17. november 2019 Enig. Jeg har jobb, men er på stadig jobbjakt. Filtrerer bort alle som søker «superstjerne, «supermotivert», «brennende engasjert» medarbeider osv. Får da være måte på hvor motivert man skal være til en dårlig betalt turnusjobb. Anonymkode: 15bdd...9db 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #5 Skrevet 17. november 2019 Enhver er sin egen lykkes smed. Kunne aldri falt meg inn å jobbe for andre enn meg selv:-) Anonymkode: e71ba...858
MortenMinstelønn Skrevet 17. november 2019 #6 Skrevet 17. november 2019 Dette kan jeg litt om. De fleste som skriver disse annonsene har som regel liten kompetanse. De bare prøver å være smarte. Send meg PM om du vil ha litt input. 2
jabx Skrevet 17. november 2019 #7 Skrevet 17. november 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på jobbsøkermarkedet, og jeg blir forferdelig irritert når jeg leser enkelte annonser. Jeg får angst. Snakk om å ha urealistiske forventninger til DIN butikk. ALLE, absolutt nesten ALLE skriver "målet vårt er å bli Xxxxxxxx's beste hotell/kafe/bar/butikk (tenk hva du vil)" Men vet de ikke at dette er en smakssak? Noen bryr seg om lokalet, hvor sentralt, kvaliteten på varene, servicen. Kanskje de vil bli best på både kvalitet, service og andre ting da?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #8 Skrevet 17. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg har jobb, men er på stadig jobbjakt. Filtrerer bort alle som søker «superstjerne, «supermotivert», «brennende engasjert» medarbeider osv. Får da være måte på hvor motivert man skal være til en dårlig betalt turnusjobb. Anonymkode: 15bdd...9db Det er nå bare en måte å skrive på, slapp av. Anonymkode: e08a4...94e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #9 Skrevet 17. november 2019 Eller "superselger!". For det må man virkelig være om man vil jobbe på Nille... Anonymkode: 765bf...cc8 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #10 Skrevet 17. november 2019 Slike jobbannonser får meg til å tenke at ledelsen er dårlig, at jobben er en barnehage og at de ikke har den lønna en superstjerne ville ha krevd. Anonymkode: 57bb4...066 5
Søgni Skrevet 17. november 2019 #11 Skrevet 17. november 2019 Min erfaring etter noen år i arbeidslivet, er at det hadde vært en stor fordel for oss alle om flere var litt mindre framoverlente. Enkelte er så framoverlente at de nesten tipper framover og tar oss alle med i fallet for å si det sånn, og alle som har vært i arbeid vet hvilken type jeg mener. Ellers kan man vel si mye om stillingsutlysninger, og selv om man setter en del på "må vs. bør-krav, og det er lov å ønske seg den beste arbeidstakeren"-kontoen, så er det uten noen som helst tvil, enkelte arbeidsgivere som burde stikke fingeren i jorda. 6
Tran09 Skrevet 17. november 2019 #12 Skrevet 17. november 2019 Om noen butikkansatte er så superstjerner med ekstovert personlighet, overdrevet smilende og så frmoverlent at de velter på meg løper jeg ut av butikken 😂 la meg handle i fred, enten vet jeg hva jeg vil ha eller så spørr jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #13 Skrevet 19. november 2019 Ville fokusert på det du er god til. Det er en skrivemåte arbeidsgivere har lagt seg til. Det handler muligens om at de også vil skape et godt omdømme for bedriften. Jeg søkte selv på en lignende annonse en gang i tiden og har aldri angret på det. Lederen var opptatt av å ta vare på de ansatte og litt sprø på en positiv måte, kreativ og tenkte utenfor boksen. Anonymkode: 80094...77c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #14 Skrevet 19. november 2019 Helt enig, det er mange store ord, ofte med liten substans, i for mange stillingsannonser. Men det er nå egentlig bare en sjanger, de færreste arbeidsgiverne kan i realiteten tilby det som faktisk lokker de aller beste til dem. Og som du er inne på, "superstjerner" har som regel heller egne bedrifter, er investorer eller livnærer seg på annen måte som selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 63fd3...f13 2
Sandie Skrevet 19. november 2019 #15 Skrevet 19. november 2019 (endret) Et vikarbyrå skrev i en stillingsannonse til et callsenter: Du må ha et ekstremt behov for å skille deg ut fra mengden, og vise deg frem for din arbeidsgiver! Da lot jeg være å søke...Høres jo helt desperat ut. At man skal gå over lik for å få jobb liksom. Endret 19. november 2019 av Sandie 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #16 Skrevet 19. november 2019 Jeg tar utlysningsteksten med en klype salt. Anonymkode: e2e0c...f06 1
CabinCruiser Skrevet 19. november 2019 #17 Skrevet 19. november 2019 Jeg søkte en gang på en stilling som het "kreativ tusenkunstner" Kvalifikasjoner: Kreativ, humørspreder, kan litt om alt, en som fikser ting, fint om du har erfaring innenfor sosiale media" Fikk jobben. Visste seg at det de søkte var en som gjorde det de ikke ville gjøre selv i ledelsen. Altså alt drittarbeidet. Sosiale media var ingen kreativ kanal sa de og skulle godkjenne og rette på alt. Hvis noe ble publisert uten å ha gått i tre nivå og 15 korrigeringer så ble det ett helvette. Etter det har jeg tatt annonser med en klype salt. Jeg keep it real i våre annonser f.eks, pluss at jeg er blodærlig i første runde med kandidatene slik at de får sjansen til å tenke seg om. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #18 Skrevet 19. november 2019 Jeg har tenkt det samme når jeg har vært i din situasjon. Når jeg har handlet i en butikk der betjeningen ekspederer meg med et kvart øye på meg og resten av oppmerksomheten på mobilen eller vennene som er innom akkurat da, og i tillegg har prestert å enten gi meg feil vekslepenger eller varer, da har jeg lurt på hvordan de nådde opp og ikke jeg. Eller når jeg er inne i en fagbutikk som fører varer jeg vil påstå jeg er ganske god på, og betjeningen ikke aner hva jeg spør etter, da har jeg også lurt. Og når jeg har vært inne i butikker som er så rotete og skitne at jeg mest av alt har lyst til å snu og gå igjen, og de ansatte sitter og sladrer og ikke gjør en dritt, da har jeg også lurt på hva som har skjedd i ansettelsesprosessene. Vet ikke om folk har hatt veldig flaks eller de har blitt ansatt på grunn av bekjentskaper. Klart at alle kan ha en dårlig dag, men noen er jo steder jeg er innom ofte, og de har i så fall veldig mange dårlige dager. Har inntrykk av at det å være utadvendt og "sprudlende" idealiseres veldig nå for tiden, og det går gjerne på bekostning av sånne "kjedelige" egenskaper som orden, effektivitet og pålitelighet. Den siste gruppen trengs faktisk også i salgs- og serviceyrker, tro det eller ei. Og så er det det at det virker som at de som styrer og steller med salgstriks i kjedene kun fokuserer på at man som ansatt i et salgsyrke skal være så unik og sprudlende at kundene får en enestående opplevelse hver gang de er innom. Må innrømme at jeg som kunde svært sjelden er opptatt av å få en opplevelse når jeg skal handle noe eller gå ut og spise. Normal høflighet og at jeg får kjøpt det jeg trenger holder i 99,9 % av tilfellene. Og det kan tvert imot virke negativt hvis jeg har det travelt og bare skal kjøpe en liten ting, og den ansatte mer eller mindre holder meg som gissel i en desperat kamp for å få mersalg. Anonymkode: 1afc5...5eb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå