Gå til innhold

Hva er det rareste du har opplevd på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte ikke den tillitsvalgte som var med på intervjuet? 

Anonymkode: aafad...21c

Det var tillitsvalgt som stilte spørsmålet... (mann) Og de andre to, en mann og en dame, reagerte ikke. Jeg var ung og ville ha jobb, så tok det aldri videre.

Anonymkode: f77c4...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ble spurt om de hos NAV???? 😮 Nå ble jeg litt sjokka. Man ser vanligvis slike ting i privat sektor, men ikke i det offentlige! Helt sjukt.

Anonymkode: 91099...83d

Jeg ble ganske sjokkert selv! Hadde aldri forventet noe sånt. Har flere ganger ønsket at jeg tok det videre. Synes ikke slikt skal foregå i offentlig sektor. (Ingen steder egentlig, men særlig ikke på en slik plass!)

Anonymkode: f77c4...144

• Liker 4
Skrevet

På mitt andre jobbintervju etter endt utdannelse var jeg hos ei dame som kun satt og fortalte alt som var feil med meg. Hun avbrøt meg flere ganger midt i setninger, og når jeg prøvde å fortelle hvorfor jeg hadde flyttet fra Trondheim avbrøt hun og begynte å etterligne en trønderdialekt i sikkert 5-10 minutter. Så fulgte hun opp med å si at hun skjønte jeg ikke ville bo der siden alle er så "trege" i Trondheim.. Angrer på at jeg ikke reiste meg og gikk der og da.

Anonymkode: 7de52...7e1

• Liker 22
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Så jeg fikk ikke jobben fordi han mente jeg var for pen og dermed for "fristende" for gubbene som jobbet der. 

Dette er lenge siden, så det var ikke i "meetoo"-tiden. 

Anonymkode: 0b048...0f1

Hehe...har vært utsatt for noe av det samme. Jeg var kvalifisert så det holdt men jeg var visstnok for pen til at de andre ansatte kunne konsentrere seg om jobben sin. De ansatte en eldre mann i stedet. Seriøse folk, altså 🙄 Like greit, om de andre var så enkel å distrahere var de neppe særlig til arbeidere uansett.

Skrevet

Jeg var på et intervju hvor lederen satt og ramset opp ulike grunner til at jeg ikke ville ha jobben. Jeg måtte bl.a sitte i rushtrafikk hver dag for å jobbe på dette stedet, og folk hadde prolapser og da måtte jeg ta alt det tunge arbeidet  for å avlaste de...... 

Anonymkode: d5ec0...b5f

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var på et intervju hvor lederen satt og ramset opp ulike grunner til at jeg ikke ville ha jobben. Jeg måtte bl.a sitte i rushtrafikk hver dag for å jobbe på dette stedet, og folk hadde prolapser og da måtte jeg ta alt det tunge arbeidet  for å avlaste de...... 

Ikke hilste hun på meg eller beklaget for at hun var en halvtime forsinka heller. 

• Liker 7
Skrevet

Var student på jakt etter en deltidsjobb, og kom på intervju til en stilling som spisestuevertinne på et sykehus. Det var to stk som intervjuet meg, og hun ene som var avdelingssjef sa nesten med en gang at dette var ikke en jobb for hvem som helst. Jeg hadde jobbet på samme sykehus i en lignende stilling tidligere med gode attester , men likevel avbrøt hun meg midt i en setning og sa at hvis dette ikke var noe for meg måtte jeg gi beskjed nå!

Det endte med at jeg fikk jobben (sikkert pga den andre som var med og intervjuet meg). Noen dager etterpå inviterte hun meg på en omvisning og da jeg kom møtte jeg tilfeldigvis på avdelingssjefen i gangen. Hennes eneste kommentar var jaja, du er her ja. Ikke noe velkommen til oss/ gratulerer. Merkelig sjef som senere også viste seg å behandle andre dårlig.

Anonymkode: f14a8...b08

• Liker 21
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen år senere hadde jeg sendt generell søknad til et annet firma. Jeg ble bedt om å komme på intervju og var storfornøyd med det. Ble vist rundt og "grillet" i flere timer av 4 mann, så jeg var naturlig nok litt spent da jeg ble fulgt ut. 

"Når kan jeg forvente å få høre noen resultater av intervjuet? "

"Åh, nei vi har ingen ledige jobber akkurat nå, men siden du sendte en generell søknad ville vi ta en generell titt på deg."

Akkurat ja.

Anonymkode: 89e09...dd0

Den bedriften må jo ha enten veldig god økonomi eller elendig styring! :hakeslepp:  4 personer i 2-3 timer utgjør ganske mange kroner bare i lønnsmidler, og attpåtil temmelig bortkastet hvis de ikke egentlig hadde noe definert behov. 

-----

Det rareste jeg har opplevd var på intervju til en stilling i Arbeidstilsynet. Utlysningen var svært generell, med ønske om en person som ideelt sett hadde mastergrad i kjemi, psykologi, sosiologi, ingeniørfag OG etikk på en gang. Det finnes selvsagt ingen som dekker alt dette, og som samtidig er villig til å jobbe som inspektør i en statlig tilsynsmyndighet, og utfra søkerlista var jeg en godt kvalifisert kandidat. Ikke minst har jeg jobbet innenfor tilsynsmyndigheter tidligere og har erfaring med de utfordringene akkurat det kan by på. 

Under intervjuet opplevde jeg at leder rakket ned på de arbeidsplassene og de arbeidsoppgavene jeg hadde hatt tidligere, latterliggjorde både stedene og de, etter leders mening, ubetydelige arbeidsoppgavene. (Det sier mest om dennes kunnskapsløshet, selvsagt.) På spørsmål om det var noe på arbeidsgivers «ønskeliste» jeg hadde mindre erfaring med, trakk jeg fram et tilsynelatende underordnet punkt. (Som tidligere nevnt: det finnes ingen som er eksperter på absolutt alt de ønsket seg.) Da smalt det fra ansattrepresentanten: «Men hvorfor søker du denne stillingen da?» Ironisk at ansattrepresentanten i et intervju for nettopp Arbeidstilsynet, er såpass dårlig kjent med sin egen rolle og oppgaver i intervjusituasjonen!  

Anonymkode: 6e07e...550

• Liker 35
Skrevet

Har en til: søkte på en stilling som sekretær/kontormedarbeider. Arbeidsoppgavene var listet opp og jeg hadde en viss erfaring og eller utdannelse som dekket alt av det. 

På intervjuet var det første spørsmålet om jeg hadde direktesalgserfaring. Jeg svarte som sant var at jeg hadde jo jobbet i butikker men ikke av den typen hvor man driver med 'overbevisende' salg. 'Neivel hvorfor søkte du her da? Da er det ikke noen vits at vi fortsetter intervjuet.' 

Det sto ingenting om det i annonsen og den var ganske detaljert på oppgavene. Det var noe slikt som sentralbord, posthåndtering, fakturering, bokføring osv. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg ble spurt om å rangere utseendet mitt på en skala fra 0-10 ( dette var for en barneparkering på et treningssenter, ) de fortalte meg også at jeg var tynn, men at jeg ikke så noe trent ut,

Et annet sted ble jeg fortalt at jeg ikke var en leder,noe jeg finner merkelig, har fått to tidligere lederjobber uten en gang å ha søkt, og arbeidet som det i maange år.

Et intervju for barnevernet så spurte de om jeg skulle redde verden, et annet et for sosialkontor og de gransket meg opp og ned så det var ubehagelig.

Jeg lar aldri andres meninger påvirke meg, mye av det er bare vas, de kan rett og slett ikke utale seg etter 20 minutter på den måten de gjør, jeg synes en del hever seg og misbruker makt i slike situasjoner.

Anonymkode: 73081...1d9

• Liker 19
Skrevet

At jeg ble spurt om hvorfor jeg hadde råd til å bo der jeg bor. Bor i en attraktiv del av Oslo, en liten leilighet. Har foreldre som gir økonomisk støtte, men det har ingen noe med. Er ingen narkolanger heller.

Anonymkode: c928c...b67

• Liker 9
Skrevet

Utrolig mange frekke intervjuere!

• Liker 10
Gjest tranedatter
Skrevet

Mange dårlige intervjuere! Koster mye for bedriften å ansette feil person, men jaggu koster det enda mer å miste den rette personen.

Har ikke opplevd så veldig mye rart. Men fått spørsmål om hva jeg tenker om at jeg er mer kvalifisert enn sjefene. ;) Svarte at jeg ikke liker økonomi, administrasjon, derfor vil jeg jobbe "lengere ned".

Også opplevd at sjefene juger, overdriver hvor bra bedriften er, for eksempel ingen er syk og alle eeeeelsker jobbe der. Og første dag på jobb så oppdager jeg at 50% (3 av 6 ansatte) er helt eller delvis langtidssykemeldte, og at folk slutter hele tiden, stort gjennomtrekk.

Og fleregangs intervju....når samme person stiller de samme spørsmålene hver gang (3 ganger!). Arrrrghhhh! Sooo waste of time. Sikkert gått på kurs i dette og hørt det er bra med flere intervjurunder, men for liten fantasi til å forstå det er meningen å ha nye innfallsvinkler.

Skrevet

Jeg er lektor og var på intervju på en kombinert barne- og ungdomsskole, for en stilling på ungdomstrinnet. Tilstede var rektor, mellomlederen som var ansvarlig for ungdomstrinnet og en fra fagforeningen. Så sier han mellomlederen at de har "et prosjekt med karakterer på ungdomstrinnet nå", og jeg spør om han vil utdype det litt. Han forteller masse om at de jobber med at elevene skal bli bevisst på egne karakterer, "utvikle sine positive karakterer" og masse slikt, og han fremstilte det som om karakterer i ungdomstrinnet var noe helt nytt som ingen hadde forsøkt før. Jeg ble ganske overrasket, men latet som ingenting, og ingen av de andre sa noe heller. Etter å ha snakket om dette i sikkert en halvtime kom han på at han mente karaktertrekk, og ikke karakterer. Og da sa rektor sånn omtrent "Åååååååja, jeg trodde vi virkelig hadde et prosjekt med innføring av karakterer på ungdomstrinnet, jeg nå, og synes det høres veldig spennende ut!" 

Jeg ble også spurt om jeg kunne komme tilbake dagen etter og prøveundervise for dem, og da ville de at jeg skulle lage et fullstendig vilkårlig undervisningsopplegg for en vilkårlig elevgruppe, også skulle de finne noen elever som kunne høre på. Jeg takket nei til det, mest på grunn av at jeg ikke ser for meg at det funker fint å jobbe under en rektor som vet så ekstremt lite om hvordan skolen fungerer, men også fordi den måten å prøveundervise på er fullstendig meningsløs.

Anonymkode: a559d...99e

• Liker 15
Skrevet
På 17.11.2019 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Ikke så veldig rart kanskje,men på den første ordentlige jobben jeg søkte etter endt utdanning så måtte jeg ta personlighetstest. Da den var avlagt og personalsjefen hadde sett gjennom den så kikket han strengt på meg over brillene og konkluderte: "DU er ingen leder." (Jeg hadde søkt en stilling som innebar litt lederansvar.) Jeg antok for så vidt at han hadde et poeng, så jeg bare svarte konsist: "Det har du helt rett i, men jeg tror jeg skal klare å lede to mann."

Jeg fikk jobben. 

Noen år senere hadde jeg sendt generell søknad til et annet firma. Jeg ble bedt om å komme på intervju og var storfornøyd med det. Ble vist rundt og "grillet" i flere timer av 4 mann, så jeg var naturlig nok litt spent da jeg ble fulgt ut. 

"Når kan jeg forvente å få høre noen resultater av intervjuet? "

"Åh, nei vi har ingen ledige jobber akkurat nå, men siden du sendte en generell søknad ville vi ta en generell titt på deg."

Akkurat ja.

Anonymkode: 89e09...dd0

Dagens! 😂

Skrevet

Jeg skulle ta med bakevarer! Kjøpte for jeg trodde vi skulle hygge oss eller noe. Men det var visst bare for at jeg skulle presentere produktet.... de skulle ikke ha. Så keg brukte penger på å kjøpe det da....

Anonymkode: b7141...d80

• Liker 6
Skrevet
On 11/18/2019 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

Under intervjuet opplevde jeg at leder rakket ned på de arbeidsplassene og de arbeidsoppgavene jeg hadde hatt tidligere, latterliggjorde både stedene og de, etter leders mening, ubetydelige arbeidsoppgavene. (Det sier mest om dennes kunnskapsløshet, selvsagt.) På spørsmål om det var noe på arbeidsgivers «ønskeliste» jeg hadde mindre erfaring med, trakk jeg fram et tilsynelatende underordnet punkt. (Som tidligere nevnt: det finnes ingen som er eksperter på absolutt alt de ønsket seg.) Da smalt det fra ansattrepresentanten: «Men hvorfor søker du denne stillingen da?» Ironisk at ansattrepresentanten i et intervju for nettopp Arbeidstilsynet, er såpass dårlig kjent med sin egen rolle og oppgaver i intervjusituasjonen!  

Det er ikke uvanlig at intervjuere provoserer bevisst, for å se hvordan du reagerer. Det er slett ikke utenkelig at det var tilfellet her.

Anonymkode: ae88b...18f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at intervjuere provoserer bevisst, for å se hvordan du reagerer. Det er slett ikke utenkelig at det var tilfellet her.

Anonymkode: ae88b...18f

Jeg tenkte faktisk på om det kunne dreie seg om noe slikt, og enten var leder svært dyktig på akkurat det, eller så var vedkommende bare naturlig nedlatende. Det kom veldig naturlig, og spant videre på ting som jeg selv hadde snakket om. Altså ingen lettvint løsning med gjennomforberedte «provokasjoner» av typen som kunne vært like for alle kandidater. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...