AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #1 Skrevet 17. november 2019 Jeg ble inspirert av tråden om rare jobbsøknader, og jeg lurer på om noen har opplevd noe rart på jobbintervju. Jeg har ikke opplevd noe veldig rart, men jeg har opplevd litt. Jeg fikk mine første intervju da jeg var 19 og nettopp ferdig med videregående. Mitt første intervju var hos Rema 1000, jeg syns det gikk bra bortsett fra at dama som intervjuet meg pratet en del om at "Når du er på jobb kan du ikke snakke med venner", noe jeg ikke hadde tenkt til hvis jeg hadde fått jobben. Hun sa at de skulle ringe å gi beskjed, men det må de ha glemt! Enda jeg faktisk møtte opp på et intervjue og snakket med en person, så fikk jeg ikke beskjed om at jeg ikke fikk jobben. Husker at min mor ble ganske irritert, fordi hun mente at det var veldig uprofesjonelt, og enda jeg ba henne om å ikke gjøre det, gikk hun i butikken og spurte hvorfor de ikke hadde gitt meg beskjed. Det andre intervjuet mitt var hos Bunnpris, og de gav meg et jobbintervju som som de kansellerte uten å gi beskjed til meg, fordi de hadde gitt noen jobben før de hadde intervjuet alle de hadde bedt på jobbintervju. Mitt tredje intervju var hos Princess, og jeg møtte lederen for hele kjeden i vår landsdel fordi hun tilfeldigvis var på besøk den dagen. Det gikk veldig dårlig da hun spurte meg ganske vanskelige spørsmål om interiørdesign, for å så fortelle meg at jeg ikke var flink med farger, at jeg ikke hadde god nok smak for å jobbe hos dem, og at jeg ikke kom til å få jobben. Hun var såpass krass med meg at jeg begynte å gråte i bilen etterpå. 😮 Jeg fikk jobb gjennom slektninger senere (Yay nepotisme), og prøvde å få jobb på Norli flere år senere. Hos Norli spurte de meg om fraværet mitt fra videregående enda det var flere år siden jeg gikk på skole og jeg hadde studert på universitet i mellomtiden! Jeg kunne ikke vite hvorfor jeg hadde en del timefravær fra da jeg var ungdom. Jeg hadde jo perfekt oppmøte på universitet og tidligere jobb, jeg hadde referanse til sjefen min som kunne fortalt dem at jeg alltid møtte opp tidsnok og at jeg aldri var syk, men de ville vite hvorfor jeg var borte den og den timen på vgs. Ikke veldig rare ting, men det er jo eksempler på intervjuer som ikke gikk som de skulle. Anonymkode: 91099...83d 27
Silva Pluvialis Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #3 Skrevet 17. november 2019 Jeg hadde et helt intervju med to gjøker før de fortalte meg at stillingen allerede var gitt til noen andre. De ville likevel snakke med meg for å se om jeg passet til en annen stilling de kanskje skulle opprette. Jeg var veldig overkvalifisert, og det denne ansatte skulle oppnå var noe jeg mente var klin umulig. Ikke teknisk, men juridisk. Så ville de at jeg skulle selge meg inn til dem for denne stillingen, som jeg nettopp fikk høre om, uten å få høre noe særlig om den først, når jeg overhodet ikke ville ha den. Angrer på at jeg ikke reiste meg og gikk. Anonymkode: 7c404...e60 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 17. november 2019 Da jeg var 15 var jeg på intervju hos en av de store familieparkene her til lands. Der var det ett gruppeintervjuhvor vi kastet en bamse rund og svarte på spørsmål om oss selv (typ. 30-40 ungdommer i ett lite rom sittende i sirkel på gulvet) mens noen tidligere ansatte (på ca samme alder) gikk rundt og så svært viktige ut der de skrev hemmelige ting på en skriveblokk. Deretter hadde vi en masse leker, som "finn en annens sko basert på beskrivelsen", stolleken og sist men ikke minst en lek vi i fellesskap skulle lage reglene på der og da. Etterpå var det en-til-en intervju, hvor jeg ble spurt hva slags smoothie jeg var (like what??) hvor lang tid jeg forventet å bruke på å komme meg til jobb, hvor flink jeg var til å synge, om jeg klarte å gå i trapper (ehm ja, jeg er ikke funksjonshemmet eller for tykk til noen trapper), om jeg likte bamser, hva mitt synspunkt på fluer rundt nærområdet var og om jeg var villig til å smile hele dagen. Det siste var ett seriøst spørsmål, en gang jeg jobbet der var det ei dame på kanskje 30 om gråt og blødde fra armen etter ett stykt fall, og da sluttet jeg å smile for å vise henne at jeg tok smerten hennes seriøst. En av sjefene mine kom (etter jeg ringte på henne), og klagde på meg i etterkant fordi "på intervjuet hadde jeg lovet at jeg kunne og skulle smile HELE dagen". Som 15 åring og første jobb trodde jeg at dette var normalt å få høre. Rar arbeidsplass. Anonymkode: e0190...2da 66
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #5 Skrevet 17. november 2019 Jeg var i et intervju engang, hvor de satt tre stk på andre siden av bordet og to av dem begynte å krangle. Det endte med at den ene gikk ut i sinne og den andre sølte kaffe utover sjefen sin, som hadde sittet helt perpleks og bivånet det hele. Jeg takka nei til den jobben. Anonymkode: 3e26f...dfc 38
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #6 Skrevet 17. november 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste var ett seriøst spørsmål, en gang jeg jobbet der var det ei dame på kanskje 30 om gråt og blødde fra armen etter ett stykt fall, og da sluttet jeg å smile for å vise henne at jeg tok smerten hennes seriøst. En av sjefene mine kom (etter jeg ringte på henne), og klagde på meg i etterkant fordi "på intervjuet hadde jeg lovet at jeg kunne og skulle smile HELE dagen". Som 15 åring og første jobb trodde jeg at dette var normalt å få høre. Rar arbeidsplass. Anonymkode: e0190...2da Det høres jo helt på trynet ut! Hvem smiler når noen gråter og blør. Anonymkode: 91099...83d 18
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #7 Skrevet 17. november 2019 På jobbintervju hos NAV ble jeg spurt om jeg planla å få barn i nær fremtid, da de tidligere hadde hatt "problemer" som de sa, med at folk ble gravide og deretter sykmeldt og gikk ut i permisjon/sluttet. Skjønner problemstillingen, men det er fortsatt ulovlig å spørre om slikt! De spurte ikke rett ut, pakket det inn litt, men det var fortsatt et veldig tydelig spørsmål. Særlig da de kom med eksempler på tidligere gravide ansatte. Fikk jobben og ble senere fortalt av en kollega om den ene gravide som hadde sluttet etter noen måneder. Så det var visst ikke så populært. Gav meg fort i den jobben! Anonymkode: f77c4...144 30
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #8 Skrevet 17. november 2019 Jeg måtte intervjue kandidater til en stilling sammen med verdens merkeligste fyr helt totalt blottet for sosial intelligens og elementær kunnskap. Var så flau over alt han spurte om at de vi intervjuet skjønte det og kommenterte det da jeg var alene med de 🙈😅 Uproft av meg, men jeg var så irritert på at bedriften jeg jobbet i hadde ansatt en så uintelligent, merkelig fyr, som jeg måtte samarbeide med. Anonymkode: 291a6...011 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #9 Skrevet 17. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 15 var jeg på intervju hos en av de store familieparkene her til lands. Der var det ett gruppeintervjuhvor vi kastet en bamse rund og svarte på spørsmål om oss selv (typ. 30-40 ungdommer i ett lite rom sittende i sirkel på gulvet) mens noen tidligere ansatte (på ca samme alder) gikk rundt og så svært viktige ut der de skrev hemmelige ting på en skriveblokk. Deretter hadde vi en masse leker, som "finn en annens sko basert på beskrivelsen", stolleken og sist men ikke minst en lek vi i fellesskap skulle lage reglene på der og da. Etterpå var det en-til-en intervju, hvor jeg ble spurt hva slags smoothie jeg var (like what??) hvor lang tid jeg forventet å bruke på å komme meg til jobb, hvor flink jeg var til å synge, om jeg klarte å gå i trapper (ehm ja, jeg er ikke funksjonshemmet eller for tykk til noen trapper), om jeg likte bamser, hva mitt synspunkt på fluer rundt nærområdet var og om jeg var villig til å smile hele dagen. Det siste var ett seriøst spørsmål, en gang jeg jobbet der var det ei dame på kanskje 30 om gråt og blødde fra armen etter ett stykt fall, og da sluttet jeg å smile for å vise henne at jeg tok smerten hennes seriøst. En av sjefene mine kom (etter jeg ringte på henne), og klagde på meg i etterkant fordi "på intervjuet hadde jeg lovet at jeg kunne og skulle smile HELE dagen". Som 15 åring og første jobb trodde jeg at dette var normalt å få høre. Rar arbeidsplass. Anonymkode: e0190...2da Høres ut som dyreparken... hihi. Hadde verdens særeste intervju der for 15 år siden; «rop ARNE ER BEST så høyt du kan», jeg var 15 og skulle jobbe i sånn bod. Jeg ropte det da, og fikk jobben 😂 fikk også beskjed om å smile hele tiden, hele dagen. Anonymkode: aafad...21c 31
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #10 Skrevet 17. november 2019 Jeg opplevde i jobbintervjuet å bli grillet og testet på ting som ikke hadde noe relevans for jobben. Jeg tror intervjueren hadde vært på internett og printet ut en tilfeldig intervjuliste med tilhørende personlighetstester, uten å redigere denne eller ta hensyn opp mot jobben. "Seriøs" bedrift altså. Anonymkode: a68a1...8ef 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #11 Skrevet 17. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobbintervju hos NAV ble jeg spurt om jeg planla å få barn i nær fremtid, da de tidligere hadde hatt "problemer" som de sa, med at folk ble gravide og deretter sykmeldt og gikk ut i permisjon/sluttet. Skjønner problemstillingen, men det er fortsatt ulovlig å spørre om slikt! De spurte ikke rett ut, pakket det inn litt, men det var fortsatt et veldig tydelig spørsmål. Særlig da de kom med eksempler på tidligere gravide ansatte. Fikk jobben og ble senere fortalt av en kollega om den ene gravide som hadde sluttet etter noen måneder. Så det var visst ikke så populært. Gav meg fort i den jobben! Anonymkode: f77c4...144 Reagerte ikke den tillitsvalgte som var med på intervjuet? Anonymkode: aafad...21c 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #12 Skrevet 17. november 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobbintervju hos NAV ble jeg spurt om jeg planla å få barn i nær fremtid, da de tidligere hadde hatt "problemer" som de sa, med at folk ble gravide og deretter sykmeldt og gikk ut i permisjon/sluttet. Skjønner problemstillingen, men det er fortsatt ulovlig å spørre om slikt! De spurte ikke rett ut, pakket det inn litt, men det var fortsatt et veldig tydelig spørsmål. Særlig da de kom med eksempler på tidligere gravide ansatte. Fikk jobben og ble senere fortalt av en kollega om den ene gravide som hadde sluttet etter noen måneder. Så det var visst ikke så populært. Gav meg fort i den jobben! Anonymkode: f77c4...144 Du ble spurt om de hos NAV???? 😮 Nå ble jeg litt sjokka. Man ser vanligvis slike ting i privat sektor, men ikke i det offentlige! Helt sjukt. Anonymkode: 91099...83d 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 Populært innlegg #13 Skrevet 17. november 2019 Ikke så veldig rart kanskje,men på den første ordentlige jobben jeg søkte etter endt utdanning så måtte jeg ta personlighetstest. Da den var avlagt og personalsjefen hadde sett gjennom den så kikket han strengt på meg over brillene og konkluderte: "DU er ingen leder." (Jeg hadde søkt en stilling som innebar litt lederansvar.) Jeg antok for så vidt at han hadde et poeng, så jeg bare svarte konsist: "Det har du helt rett i, men jeg tror jeg skal klare å lede to mann." Jeg fikk jobben. Noen år senere hadde jeg sendt generell søknad til et annet firma. Jeg ble bedt om å komme på intervju og var storfornøyd med det. Ble vist rundt og "grillet" i flere timer av 4 mann, så jeg var naturlig nok litt spent da jeg ble fulgt ut. "Når kan jeg forvente å få høre noen resultater av intervjuet? " "Åh, nei vi har ingen ledige jobber akkurat nå, men siden du sendte en generell søknad ville vi ta en generell titt på deg." Akkurat ja. Anonymkode: 89e09...dd0 61
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #14 Skrevet 17. november 2019 For mange år siden ble jeg "headhunta" av en venninne til å gå på et jobbintervju i bedriften hun jobbet i. Jeg stæsja meg opp, men i en klassisk/konservativ (ikke-sexy) stil. Jeg var vel ca. 20 år. Han som jeg snakket med var rundt 35 og hadde familie. Jeg følte at intervjuet gikk veldig bra, og at jeg nærmest hadde jobben. Så sa han at jeg var for pen. WTF? Så jeg fikk ikke jobben fordi han mente jeg var for pen og dermed for "fristende" for gubbene som jobbet der. Dette er lenge siden, så det var ikke i "meetoo"-tiden. Anonymkode: 0b048...0f1 20
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #15 Skrevet 17. november 2019 Var en gang på intervju hos skatteetaten. De gikk grundig gjennom mine vitnemål og spurte om hvilke fag jeg hadde hatt og hvilke karakterer jeg fikk i hvert enkelt fag. Etter 10 år så husker man sjelden det, og det er i grunn lite relevant. Fikk ikke jobben og søkte aldri igjen. Anonymkode: e7478...2a0 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #16 Skrevet 17. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Var en gang på intervju hos skatteetaten. De gikk grundig gjennom mine vitnemål og spurte om hvilke fag jeg hadde hatt og hvilke karakterer jeg fikk i hvert enkelt fag. Etter 10 år så husker man sjelden det, og det er i grunn lite relevant. Fikk ikke jobben og søkte aldri igjen. Anonymkode: e7478...2a0 Hun satt forøvrig med vitnemålet mitt foran seg mens hun spurte. Anonymkode: e7478...2a0 19
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #17 Skrevet 17. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun satt forøvrig med vitnemålet mitt foran seg mens hun spurte. Anonymkode: e7478...2a0 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var en gang på intervju hos skatteetaten. De gikk grundig gjennom mine vitnemål og spurte om hvilke fag jeg hadde hatt og hvilke karakterer jeg fikk i hvert enkelt fag. Etter 10 år så husker man sjelden det, og det er i grunn lite relevant. Fikk ikke jobben og søkte aldri igjen. Anonymkode: e7478...2a0 Wtf 😳 Anonymkode: becfa...c48 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #18 Skrevet 17. november 2019 Er det lov å ta lydopptak av et jobbintervju?🤔 Jeg tenker at det kan være smart å ta et hemmelig opptak i tilfelle noe går skikkelig galt, fordi da har man sikret seg bevis. Men det er kanskje ikke lov å ta opp noe uten lov? Anonymkode: 91099...83d 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #19 Skrevet 17. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å ta lydopptak av et jobbintervju?🤔 Jeg tenker at det kan være smart å ta et hemmelig opptak i tilfelle noe går skikkelig galt, fordi da har man sikret seg bevis. Men det er kanskje ikke lov å ta opp noe uten lov? Anonymkode: 91099...83d Juridisk er det lov å ta opp samtaler man selv er en del av, men vil si det er særdeles ufint å ta opptak av folk uten av de kjenner til det. Anonymkode: 7b306...280 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #20 Skrevet 17. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke så veldig rart kanskje,men på den første ordentlige jobben jeg søkte etter endt utdanning så måtte jeg ta personlighetstest. Da den var avlagt og personalsjefen hadde sett gjennom den så kikket han strengt på meg over brillene og konkluderte: "DU er ingen leder." (Jeg hadde søkt en stilling som innebar litt lederansvar.) Jeg antok for så vidt at han hadde et poeng, så jeg bare svarte konsist: "Det har du helt rett i, men jeg tror jeg skal klare å lede to mann." Jeg fikk jobben. Noen år senere hadde jeg sendt generell søknad til et annet firma. Jeg ble bedt om å komme på intervju og var storfornøyd med det. Ble vist rundt og "grillet" i flere timer av 4 mann, så jeg var naturlig nok litt spent da jeg ble fulgt ut. "Når kan jeg forvente å få høre noen resultater av intervjuet? " "Åh, nei vi har ingen ledige jobber akkurat nå, men siden du sendte en generell søknad ville vi ta en generell titt på deg." Akkurat ja. Anonymkode: 89e09...dd0 Dette er jo kjempegøy! 😂 Tenk alle åpne, generelle og generiske søknader bedrifter får inn. Så kjører de generiske intervjurunder. Dette er jo humor. Bonusen er at hvis de liker deg, husker de deg. Anonymkode: 7c404...e60 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå