AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #1 Skrevet 17. november 2019 er ikke selv arbeidsgiver, men synes det er noe vanskelig å skrive søknader noen ganger. Føler det kanskje bli for mye "bla bla" om hvor mye jeg trivdes med oppgavene. men føler også det kan bli kjedelig å bare skrive at jeg har erfaring...må jo komme noe personlig. men noen er kanskje litt for personlige? Anonymkode: b439d...6cb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 Den ene i bunka som satte opp farfar som referanse. Rik familie, men fikk tommel ned fra meg. Slekta di er en totalt unyttig referanse, bIgutt. Anonymkode: efbfd...089 10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #3 Skrevet 17. november 2019 En som brukte halve søknaden til å beskrive at hen gikk gjennom et samlivsbrudd nylig, men var nå klar til å ta fatt i livet sitt. Den ble kasta bort, for å si det slik. Anonymkode: 02aff...a68 19
Silva Pluvialis Skrevet 17. november 2019 #4 Skrevet 17. november 2019 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #5 Skrevet 17. november 2019 Ei som skrev at alle ville ha arbeidstakere med erfaring, men hvordan skulle hun få erfaring hvis hun aldri fikk prøve seg!! Hun hadde heller ikke skrevet noen av sine kvaliteter og egenskaper, så jeg visste såpass lite om jenta og følte hun bare var frustrert, så hun gikk i nei-bunken. Anonymkode: 2b448...82e 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #6 Skrevet 17. november 2019 Noe av det dummeste må være de som leverer søknad som er til en annen arbeidsgiver enn det firmaet det faktisk blir søkt hos. Dette er veldig negativt og viser at vedkommende roter og ikke har oversikt. Kan selvfølgelig være en hendig feil, men da må man bli flinkere til å sjekke søknaden man leverer fra seg. Når du får inn en god søknad, så er vedkommende sikret intervju iallefall 👍🙂 Anonymkode: 1eea3...f6c 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #7 Skrevet 17. november 2019 Ei som var betydelig underkvalifisert (droppet ut av service vgs, dette var en bachelor helst master stilling innenfor helse). Hun skrev i søknadsteksten at hun kunne jobbe på denne arbeidsplassen fordi søstera hennes hadde 3 jobber hvor en av dem var hjemmesykepleie, og denne jenta pleide ofte å ta runden til søstera om søstera hadde dobbeltbooka seg. Hun fikk ikke jobben og de formelle kanalene ble varslet. Anonymkode: d9837...d14 24
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #8 Skrevet 17. november 2019 Jeg er butikksjef og får mye rare søknader. En jente søkte fordi hun ikke hadde planer på onsdagene og kunne tenke seg å jobbe da, ellers var hun fullbooket. En utenlandsk person søkte fordi hun ville lære norsk. Passer absolutt ikke inn i vår butikk. Svært mange evner ikke å sette seg inn i arbeidsplassen før de søker og skriver lignende: «elsker høyt tempo» eller «ikke redd for å ta i ett tak». Vi har en avsidesliggende spesialbutikk med lavt tempo, men som samtidig krever konsentrasjon og kunnskap. Jeg ville sett noe lignende i en søknad: «kreativ, relasjonsbygger, nytenkende, detaljorientert, oppsøkende, tålmodig» Anonymkode: 1fca9...114 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #9 Skrevet 17. november 2019 Jeg fikk inn en søknad til en av våre helkontinuerlige turnusstillinger, hvor helgejobb, kveld og natt er sentralt. Hun påpekte følgende i søknadsteksten: - Hun var alenemor med 3 små barn, og det var viktig for henne å presisere at hun tok mammarollen seriøst. Vel og bra det, men; - Hun var veldig opptatt med barnas fritidsaktiviteter på kveldstid og var ofte fullbooket (dette for å påpeke engasjement og at hun tålte mye stress). - Helgejobb var ingen problem de få hun hadde tilgjengelig, siden barnefaren var nærmest fraværende (hun tok sine forpliktelser seriøst). - Hun hadde slitt med helsen og kjempet seg utav det nærmest på egenhånd (hun var mentalt sterk), og trodde at nattarbeid ikke kom til å gjøre noen forskjell. Jeg ga henne ikke jobben, egentlig mest for hennes egen del. Anonymkode: fa703...c52 19
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #10 Skrevet 17. november 2019 Når man ikke gidder å sjekke kartet før man sender ut søknad så imponerer ikke det spesielt. Eks. : "Jeg føler jeg har tilknytning til [sted sør i Nordland] siden min farfar kom fra [sted i nord-Troms]." Eventuelt de som sender masse generelle søknader rundt og helt glemmer å redigere viktige detaljer. Eks. fra samme arbeidssted: "Jeg har pleide å feriere på Hamar som barn og liker området godt, jeg kunne derfor godt tenke meg å bosette meg der" Jaha, lykke til med det. *Rett i søpla*. Anonymkode: 3b00e...8a3 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #11 Skrevet 17. november 2019 Dette er et fårespørsmål om stillingen som... Anonymkode: dc6e5...ce8 22
Kanutte Skrevet 17. november 2019 #12 Skrevet 17. november 2019 Du bør ikke bruke google translate om du søker stilling som ressurslærer i norsk. 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #13 Skrevet 17. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er et fårespørsmål om stillingen som... Anonymkode: dc6e5...ce8 Godt poeng. Skrivefeil og orddelingsfeil er noe av det som ødelegger inntrykket aller mest, helt uavhengig av innholdet i teksten. Og skal du nevne lederens/mottakerens navn, så sørg for at navnet er skrevet riktig. Det er ikke "teit", men en viktig ting å påpeke hvis noen som leser dette søker jobb. Anonymkode: fa703...c52 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #14 Skrevet 17. november 2019 Alle disse som skriver positive egenskaper om seg selv, uten å engang prøve å underbygge det med noen konkrete eksempler. "Jeg er fremoverlent, kreativ og en dyktig relasjonsbygger". Jaså, er du det, du. Fint for deg. Og de som begynner alle setninger med "jeg". Det er gjerne de samme folka som i forrige punkt. Anonymkode: 6c6aa...cbd 4
Zienna Skrevet 17. november 2019 #15 Skrevet 17. november 2019 Sett punktum - bruk korte setninger! Tenk deg om hver gang du vil bruke et komma. Kan jeg sette et punktum i stedet, og begynne med en ny setning? Jeg mottok en gang en jobbsøknad fra en som ikke brukte verken komma eller punktum, fra start til slutt. Referansene viste at han var en utmerket kokk. Han ble ansatt! Man skal ikke alltid skue hunden på hårene, tenker jeg. 7
Zienna Skrevet 17. november 2019 #16 Skrevet 17. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle disse som skriver positive egenskaper om seg selv, uten å engang prøve å underbygge det med noen konkrete eksempler. "Jeg er fremoverlent, kreativ og en dyktig relasjonsbygger". Jaså, er du det, du. Fint for deg. Og de som begynner alle setninger med "jeg". Det er gjerne de samme folka som i forrige punkt. Anonymkode: 6c6aa...cbd Som om jeg skulle skrevet det selv. Hjertens enig. I blant har jeg undret meg over hvor de finner alle disse fine ordene...
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #17 Skrevet 17. november 2019 Jobbet i en fastfoodrestaurant. "Jeg vil egentlig ikke jobbe her, men jaja, et sted må man jo starte ;D" "Jeg gleder meg til å møte den høyeste lederen, altså sjefen" "Håper jeg kan starte snart, jeg trenger penger" "Jeg vil jobbe her fordi jeg elsker fastfood, og vil derfor ikke dra langt unna i pausene". Skriver opp flere hvis jeg kommer på noe mer. Det var mye moro som stod i søknadene. Anonymkode: 107d0...1c3 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #18 Skrevet 17. november 2019 En som skrev at han ønsket å jobbe med å spille piano, søkte på en hjelpepleierstilling... Anonymkode: 700b9...28f 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #19 Skrevet 17. november 2019 Det er utrolig mye rart som står i søknadene, helt villt. Nesten så man begynner å lure på hele menneskeheten. Jeg leser bare søknader der vi krever bachelor eller master. Det rareste jeg leser er folk som skriver: jeg er den perfekte kandidaten, akkurat hva dere er ute etter, jeg hvis dere ansetter meg vil dere få akkurat det dere trenger, osv osv. Disse kaller vi ikke inn til intervju. De mangler alltid selvinnsikt og har feil selvbilde. Andre rare ting er å kritisere nåværende arbeidsgiver i søknaden. Beskrive en uoverkommelig hjemmesituasjon som gjør deg syk, når det står i annonsen at du må tåle høyt tempo. Dårlig språk er også veldig utbredt selv om vi har krav til god muntlig og skriftlig fremstillingsevne i annonsen. Da er det ikke lurt å begynne hvert eneste avsnitt i søknaden med: kort fortalt, rett på sak... Vi har også gjengangere. De søker på alt som er av stillinger, selv om det er totalt ulike stillinger. Disse kaller vi aldri inn. Dere aner ikke hvor mye dårlige søknader det finnes... Anonymkode: e5e8b...553 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #20 Skrevet 17. november 2019 Mye bra (altså dårlig) her! Vil ellers føye til en variant til i bunken for «de uten selvinnsikt»: «Alle synes jeg er en skikkelig gledesspreder!» «Jeg blir alltid godt likt av alle!» eller «Jeg er alltid den som står på mest av alle på arbeidsplassen!» Nei. Det er du ikke. Du kan godt være en gledesspreder, du kan bli godt likt av de fleste eller være så arbeidsom som helst. Men du mangler selvinnsikt hvis du tror at alle synes du er fantastisk. Ingen blir likt av alle. Anonymkode: e5447...62a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå