Gå til innhold

Å kjøpe ting barn har laget på messer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er alenemor med dårlig råd og var på julemesse med barnehagen. Barnet mitt har laget ting og foreldre kan kjøpe disse for 100,-. Jeg må innrømme at det er litt vondt å måtte bruke ekstra penger slik. For de fleste er vel hundre kroner ingenting av budsjettet, men for meg synes jeg det var litt dumt å måtte bruke penger på.

Men man kan jo ikke si nei heller... stå der med barnet som har store øyne og som gleder seg til å vise hva hen har laget og ta med hjem. Litt synd å ha en slik praksis. Ikke alle har de ekstra kronene her og der for slikt.  :(

Anonymkode: b4ab6...2d2

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Det er faktisk en sleip måte å tjene penger på. Barnet har blitt forespeilet å få med seg tingene de har laget hjem. Så må foreldrene betale for dette. De kunne like gjerne bare sendt en faktura. Men det gjør de ikke, for barnehage skal ha maxpris og denne skal ikke overstiges. De omgår reglene med å gjøre det på denne måten siden bidrag ikke blir frivillige. De kaller det å selge og å tjene penger, mens det egentlig er en tvungen utgift. Betal eller skuff barnet. Kostpenger omgår også maxprisreglene siden ingen kan velge barnehage uten kost inkludert. 

Barnehagepris = barnehagepris + kostpris + tvungent tilbakekjøp av ting barna lager.  = Mye mer enn maxpris. 

Skrevet

Det er sleipt.. Ta det opp med barnehagen. Hvis man har dårlig råd så er 100kr mye :(
Der mitt barn går så får vi med oss det de har laget uten å måtte betale for det, men de som vil kan vippse valgfritt beløp. 

Anonymkode: 3c24d...b53

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er alenemor med dårlig råd og var på julemesse med barnehagen. Barnet mitt har laget ting og foreldre kan kjøpe disse for 100,-. Jeg må innrømme at det er litt vondt å måtte bruke ekstra penger slik. For de fleste er vel hundre kroner ingenting av budsjettet, men for meg synes jeg det var litt dumt å måtte bruke penger på.

Men man kan jo ikke si nei heller... stå der med barnet som har store øyne og som gleder seg til å vise hva hen har laget og ta med hjem. Litt synd å ha en slik praksis. Ikke alle har de ekstra kronene her og der for slikt.  :(

Anonymkode: b4ab6...2d2

Dette bidrar til pengepress i et stadig (ironisk nok) fattigere Norge. Så forbanna unødvendig! Ta kontakt med avisen og fortell dem anonymt om dette, ta dette også opp med styrer og si at du rett og slett føler deg presset til å kjøpe men du har ikke råd!!! Som om det ikke er nok med alle disse hersens bursdagene man er pålagt til å dra til som man "bare kan kjøpe en gave til 50,-" til.

Anonymkode: 98187...7d1

• Liker 5
Skrevet

Hva brukes disse pengene til? Hvis du klarer hadde det beste vært å være ærlig. "Jeg vil gjerne ha tingen barnet mitt har laget, men gar ikke råd akkurat nå." 100 kr synes jeg var mye, og vi har ikke dårlig råd. 

• Liker 11
Skrevet

Du bør gi direkte tilbakemelding til barnehagen/FAU og foreslå opplegget vi har vi vår sønns barnehage. Alle tingene barna har laget ligger utstilt, men man henter bare alt sammen, og så vippser man et selvvalgt beløp til barnehagen/FAU. Man kan også hente alle tingene og ikke vippse noe. Da kan du f.eks. vippse 10 kr, og ingen ser det, utenom styrer (ev. kasserer FAU, avhengig av hvem pengene går til).

Anonymkode: 00030...c70

• Liker 9
Skrevet

Jeg er på en side enig i at det er sleipt, samtidig tror jeg at dersom du hadde sagt fra til barnehagen at dette ble for mye penger, så hadde du fått med deg det ungen har laget hjem uten å måtte betale. På den annen side er det fasinerende hvordan aleneforeldre klager over at det koster penger å ha barn, trodde du alt med barnet var gratis og dekket av staten? Tok du ikke med i beregningen når du ble gravid og bestemte deg for å få barn at det kom utgifter med på kjøpet? Det er liksom aldri penger for aleneforeldene, ikke til slike ting, til bursdagsgaver, til fritidsaktiviteter, til bursdagsbesøk, til turdag, til ferie, til halloween osv. Utrolig mye klaging. 

Anonymkode: 7c388...b7d

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på en side enig i at det er sleipt, samtidig tror jeg at dersom du hadde sagt fra til barnehagen at dette ble for mye penger, så hadde du fått med deg det ungen har laget hjem uten å måtte betale. På den annen side er det fasinerende hvordan aleneforeldre klager over at det koster penger å ha barn, trodde du alt med barnet var gratis og dekket av staten? Tok du ikke med i beregningen når du ble gravid og bestemte deg for å få barn at det kom utgifter med på kjøpet? Det er liksom aldri penger for aleneforeldene, ikke til slike ting, til bursdagsgaver, til fritidsaktiviteter, til bursdagsbesøk, til turdag, til ferie, til halloween osv. Utrolig mye klaging. 

Er det så snålt når man ikke har så mye å rutte med? :klo: 

Her er vi to foreldre i full jobb og jeg syntes likevel 100 kr. er dyrt. I vår barnehage tok de 5-10 kr. per ting, og barna hadde bare laget 1-2 ting hver. 

Anonymkode: 44838...325

• Liker 16
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Jeg er godt gift med en svært god inntekt. Jeg synes også at det er helt unødvendig at barnehagen skal ta betalt for noe barna har laget. Hvorfor angriper du henne? Er det sånn at aleneforeldre kan bare legge seg ned å dø, gud forby om de klager over noe som helst? 

Anonymkode: 98187...7d1

• Liker 33
Skrevet

Hva? Hvorfor i alle dager tar barnehagen betalt for ting barna lager? 

Der hadde jeg satt foten ned og sagt fra om at det hadde vært helt uaktuelt av prinsipp. 

Anonymkode: 17558...255

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men altså, å kjøpe noe "ræl" ungen har laga i barnehagen. Tenk om det er 2-3 ting som skal kjøpes?! Jeg har ikke dårlig råd, men har mange andre ting både til barnet og husstanden jeg kunne tenkt meg å bruke 2-300 kr på. 

• Liker 10
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har god råd, men synes 100 kr er mye.

Hva er det du klager over? Det er da forskjell på å «tro at alt er gratis», og det å betale 100 kr for en dings ungen har laget i barnehagen? Jeg tok ihvertfall ikke med i beregningen at jeg skulle måtte betale hundrevis av kroner for «kunstverkene» barna mine lager i barnehagen.

Anonymkode: 2de77...201

• Liker 9
Skrevet

Synes absolutt det er dårlig praksis. I vår barnehage kan foreldre som ønsker det frivillig donere penger til en frivillig organisasjon via Vipps. Da kan du donere akkurat det du ønsker om du har mulighet. Ingen får vite om du har donert eller ikke og heller ikke hvor mye. Alle får med seg det barna har laget uansett. Kanskje du kunne tatt det opp med bhg. Eventuelt bedt foreldreutvalget eller brukerrådet ta det opp? 

Anonymkode: 72c2f...a72

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva? Hvorfor i alle dager tar barnehagen betalt for ting barna lager? 

Der hadde jeg satt foten ned og sagt fra om at det hadde vært helt uaktuelt av prinsipp. 

Anonymkode: 17558...255

Ja, dette synes jeg var en skikkelig rar ting.

Vår barnehage er det 40 barn. Skal barnehagen få 4000 helt uten videre?

Her hadde jeg blitt vrang mamma og spurt om å få se hvordan dette budsjetteres. Blir garantert slutt på praksisen, fordi disse pengene loggføres neppe. 

Anonymkode: 119a9...a21

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg blitt vrang mamma og spurt om å få se hvordan dette budsjetteres. Blir garantert slutt på praksisen, fordi disse pengene loggføres neppe. 

Anonymkode: 119a9...a21

I barnehagen vår går pengene til FORUT-aksjonen, og man vippser direkte til FORUT.

Anonymkode: 00030...c70

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rikelig med penger men hadde reagert negativt på om det var en slik praksis i de bh jeg har barna mine i

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at pengene ikke går til barnehagen selv, men til en eller annen innsamlingsaksjon.

• Liker 3
Skrevet

Hæ?! Må du -kjøpe- ting barnet ditt har laget i barnehagen? Hva lærer dette barna? 

Verden har gått av hengslene. Dette hadde jeg aldri gått med på. Vi har nok greier barnet har lagt hjemme om jeg ikke skal betale for det også. Vil bhg ha penger får de gjøre det på en annen måte.

Skal barna ha julemesse er det jo ikke foreldrene deres som må komme og kjøpe. De må evt kjøpe ting andre barn har laget. Ting man lager selv må man få gi i gave til foreldrene. La heller barnehagen ha julemarked for andre enn foreldrene. 

Anonymkode: d8ce8...a2b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?! Må du -kjøpe- ting barnet ditt har laget i barnehagen? Hva lærer dette barna? 

Verden har gått av hengslene. Dette hadde jeg aldri gått med på. Vi har nok greier barnet har lagt hjemme om jeg ikke skal betale for det også. Vil bhg ha penger får de gjøre det på en annen måte.

Skal barna ha julemesse er det jo ikke foreldrene deres som må komme og kjøpe. De må evt kjøpe ting andre barn har laget. Ting man lager selv må man få gi i gave til foreldrene. La heller barnehagen ha julemarked for andre enn foreldrene. 

Anonymkode: d8ce8...a2b

I de fleste tilfeller handler denne praksisen om å samle inn penger til veldedige formål. For eksempel til barnehagens fadderbarn. Det lærer barna at de kan bidra til å hjelpe andre som ikke har det like godt. 

Anonymkode: 31ee1...5e4

• Liker 4
Skrevet

Dette er første gangen jeg hører om at man må kjøpe det barna lager. Jeg har ikke barn selv, men hvordan er dette logisk? Det du lager på barneskolen er ditt eget, men ikke det i barnehagen?

Anonymkode: 983b4...066

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...