Gå til innhold

Står litt fast i et veiskille, trenger innputt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag bare 40% stilling men ønsker meg mer. Eneste tilbudet eg har liggende nå er en tilkallingsjobb på en pubb. Det er helt ok men jeg er alenemor 100% og må derfor ta fri fra den rollen når d gjelder. Altså helger. Problemet jeg føler på er at arb.giver der betaler en grunnlønn på 155 kr timen. Kveldstilleg på 30 kr fra kl. 21.00 og natt tilleg på 30 kr fra kl. 00.00 til 02.00 Som da skal veie opp mellomlegget fra 155 kr.t. og minstesats på 167 kr.t. 

Jeg er 30 år, jobbet i service og serveringsbransjen i 15 år, og føler det er som et slag i trynet. Dette er det samme jeg tjente når jeg begynte for 15 år siden. Har siden da hatt timelønn fra 170 kr.t. med/eller uten tillegg på ulike steder. 

Er det slik i dag at man må godta dette? Jeg forventet ikke dette, og vurerer å si takk for meg etter en opplæringskveld og trøste arb.giver med at jeg ikke tar betalt for de 5. Første timene. 

Del gjerne dine tanker.... 

Anonymkode: 705fa...291

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste du ikke lønna før du begynte på opplæring? Jeg ville forsøkt å forhandle med arbeidsgiver. Om det ikke går så er det jo bare å ta tilkallingsvakter ved siden av den 40 % du har fast, mens du søker etter noe annet. Litt penger er vel bedre enn ingen penger. Straks du har en bedre jobb på plass er det farvel til puben. Husk at det fort kan vanke tips på pub da - vil nok øke timelønnen noe i alle fall. 

Skrevet

Får du tips?

Anonymkode: c2527...1c2

Skrevet

Hjelpe meg, fryktelig dårlig lønn! Men slik er det dessverre i den bransjen, har vert der selv.

Hadde jeg vert deg hadde jeg søkt meg inn som vikar i barnehage eller hjemmetjeneste/ sykehjem; jobbet 5 år og tatt fagbrev som praksiskandidat. Eventuelt studert om du har mulighet til det. Tenk langsiktig; helsen ryker før eller siden i den bransjen. 

Anonymkode: 74240...8ee

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du tips?

Anonymkode: c2527...1c2

Tips blir fordelt på alle ansette som da inkluderer en kafe. 

Anonymkode: 705fa...291

Skrevet (endret)
30 minutter siden, Glitnir skrev:

Visste du ikke lønna før du begynte på opplæring? Jeg ville forsøkt å forhandle med arbeidsgiver. Om det ikke går så er det jo bare å ta tilkallingsvakter ved siden av den 40 % du har fast, mens du søker etter noe annet. Litt penger er vel bedre enn ingen penger. Straks du har en bedre jobb på plass er det farvel til puben. Husk at det fort kan vanke tips på pub da - vil nok øke timelønnen noe i alle fall. 

.

Endret av Blå Munndiare
Skrevet

Hva er egentlig veiskillet ditt her? Er det om du skal ta jobben eller ikke? Om dette er alt du har sjans på nå så bør du jo ta den og evt forhandle om lønn. Du bør uansett søke på andre jobber. 

Men, er det dette du har tenkt å leve av resten av livet? Eller er veiskillet at du ser at det ikke lønner seg å stå i en pub og at du kanskje burde tatt litt utdanning?

Anonymkode: d2974...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...