Gå til innhold

Tannlegeskrekk

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har bestilt tannlegetime! Flink ja! Men gud så nervøs jeg er! Enda en uke til jeg skal dit. Kommer til å bli så redd på den uken. Skulle fått time fortere, men så feiga jeg ut da.. Håper jeg kommer meg inn døra, og i stolen. Da skal jeg være glad da.

Kan man få noe av legen som demper angsten, ser her en plass at man får det dersom man er redd for å fly. Må til tannlegen, men er hysterisk redd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt i fra til tannlegen at du er redd??

Det blir lettere både for deg og tannlegen dersom tannlegen er informert om dette. Noen tannleger bruker lystgass under behandling av mennesker med tannlegeskrekk. Du kan sikkert også få valium, dett er også forholdsvis vanlig.

:)

Gjest skrekkslagen
Skrevet

Cyan: Jotakk, kjenner til dette.

Har hatt tannlegekrekk siden jeg var i fireårsalderen og ikke bare litt heller. Dette har selfølgelig resultert i mer eller mindre pinlige episoder i tannlegestolen i årenes løp, og jeg har slåss (æresord :oops: )med alt fra unge spreke tannlegestudenter til 12 eldre professorer på odontologisk institutt i Bergen,samtidig-i deres tapre forsøk på å få åpnet munnen min for nødvendig behandling.

I voksen alder, har jeg hatt et par opplevelser, der jeg rett&slett ikke hadde noe valg: smertene ble umenneskelige store, og jeg måtte ringe til tannlegehøyskolen og be om å få komme til barneavd, hvor de tilbød lystgass. Jeg har aldri vært så takknemlig og flau på en gang,tror jeg, der jeg satt i tårer på venterommet med små barn tittene storøyd på meg...

Redningen min kom faktisk ikke før i fjor. Da hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 7 år!! Jeg spiste et knekkebrød, og en jeksel knakk tvert av. Denne jekselen var påbegynt rotfylling 7 år tidligere, men jeg gikk aldri tilbake for å gjøre det ferdig ( klarte det ikke,rett og slett ). Med knekt jeksel, var det selvsagt ikke noe valg: jeg måtte til tannlegen. Jeg satte meg ned på nettet og letet for livet etter noen som jeg kunne klare å gå til, og kom til min store glede over Colosseumklinikken på Majorstua i Oslo. Der hadde de ikke lystgass,men mulighet for lett narkose!!!! Jeg trodde ikke min egen flaks!! Jeg tok kontakt med dem, fikk rask time for vurdering av hva jeg måtte gjøre ( etter 7 år uten tannlegetilsyn, var det en del...), og uken etter stilte jeg lettere nervøs på Colosseumklinikken tidlig om morgenen.

Jeg fikk først 2 Vival for å kunne slappe av. Etter disse fikk virke litt, ble jeg ført inn i tannlegestolen. Der stod tannlegen og en anestesilege som skulle stå for lett narkose som ble sprøytet inn i blodåren i hånden min. Jeg husker ingenting etter dette,men våknet opp 3 timer etterpå, med beskjed om at de var ferdige. Etterpå kom mannen min og kjørte meg hjem for å hvile ut narkosen.

Jeg gikk til en til slik behandling, og det samme gjentok seg. De fikk virkelig utrettet mirakler på tennene mine mens jeg sov søtt. Det kostet selvfølgelig mer enn en vanlig tannlege, men det var det absolutt verdt, både når det gjaldt resultatet og mitt eget ve og vel.

Når jeg før har gitt beskjed om at jeg har tannlegeskrekk, har jeg alltid fått høre at; "ingen liker å gå til tannlegen" eller " det gjør ikke vondt" - men det å ha en ekte tannlegeskrekk, er ubeskrivelig, og bare dem som har denne sterke skrekken, kan forstå hvor forferdelig dette er. Jeg kunne for eksempel ikke engang gått på tannlegeskrekk-kurs, rett og slett fordi jeg da måtte gått til et tannlegekontor for å ta det. -Ille? Ja, faktisk.

Jeg syns det er en skam at ikke det finnes et tilbud for oss som har dette forferdelige problemet. Om noen vet om støtteordninger eller annet, hadde det vært fint å høre om det.

Men inntil det, vil jeg gjerne si at hvis tannlegeskrekken er like sterk som den jeg har; oppsøk gjerne Colosseumklinikken - jeg kan ikke få sagt det nok!!

Lykke til med tannlegetimen din, Cyan!!! Dette klarer du! -Om ikke denne gangen, så kanskje neste gang??

Klemmer fra

skrekkslagen

Skrevet
Jeg syns det er en skam at ikke det finnes et tilbud for oss som har dette forferdelige problemet

Nå vet jeg ikke helt detaljert om hvordan dette fungerer i praksis, men odontologisk fakultet i Bergen har tilbud for de som virkelig, og da mener jeg VIRKELIG har angst for tannleger.

http://www.uib.no/odfa/odontofobi.htm

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde skikkelig tannlegeskrekk helt til jeg ble 15 år. Da plutselig turte jeg mye som jeg ikke gjorde før. Aner ikke hva det kom av. En dag tenkte jeg bare "at det ikke var noe å være redd for". Jeg har stor forståelse for dem som har tannlegeskrekk og lignende, siden jeg selv har hatt det. Og det nytter jo ikke å fortelle noen som er livredd at "det ikke er farlig å gå til tannlegen", for det har man har hørt tusen ganger før.

Det beste tipset er egentlig å bare hoppe i det, og tenke på hvor godt det kommer til å føles etterpå. Når du har utfordret deg selv, og dine redsler. Valium hjalp ikke på meg, det var mine egne tanker som måtte kontrolleres. :)

Skrevet

Det fins mange tannleger som prater ustanselig til deg under behandlingen. De gjør det for å distrahere deg fra skrekken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hjelper lite om tannlegen prater til meg eller ikke. Skrekken sitter nok dypere enn som så.

Desuten vet jeg at tannlegen ikke er farlig, og ikke gjør det spesielt vondt heller. Men det hjelper ei..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er bare å hoppe ut i det! Bli "sint" på de følelsene som gjør at du er redd. :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er bare å hoppe ut i det! Bli "sint" på de følelsene som gjør at du er redd. :klem:

Det er nok bare ikke så enkelt..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er nok bare ikke så enkelt..

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har jo som jeg skrev selv hatt det slik, og da er det ingenting som hjelper. Det verste kan faktisk være å spørre etter råd fra andre, for da føler man seg på en måte mer "presset", og det hindrer kanskje en fremgang. I hvert fall ble det slik for meg. Det enkleste er vel egentlig å ta tiden til hjelp, og finne ut hvordan man skal kjempe mot skrekken. Men jeg ønsker deg lykke til. :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...