AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #1 Del Skrevet 17. november 2019 Hvilken løsning har dere valgt for sparing til barn og hvorfor? Vi sparer barnetrygden hver måned, og ønsker å få mest mulig avkastning på denne over lang tid. Barna er 0, 4 og 8. Hva er typisk avkastning og risiko på produkter som aksjesparing og indeksfond? Er det en fordel å plassere noe i BSU i tillegg, og når bør man Evt starte med dette? Tenker at det kanskje er litt dumt å plassere alt på BSU allerede nå siden pengene da er låst og man ikke vet hva som skjer de neste 15-25 år. Ønsker heller ikke å overskride beløpsgrenser for overformynderiet eller etterhvert Lånekassen. Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Del Skrevet 17. november 2019 Hvorfor skal man spare til barn? Skjønner ikke det Anonymkode: c1bf5...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #3 Del Skrevet 17. november 2019 Min far sparte til meg i eget navn, på høyrentekonto. I dagens marked ville jeg nok vurdert indeksfond, det er trygt, og vil med all sannsynlighet kaste mer av seg. Han sparte i eget navn for å hindre at jeg fikk avkorting i stipend, eller problemer med overformynderi. Pengene ble overført i forbindelse med boligkjøp slik at jeg kom meg inn på boligmarkedet tidlig. BSU må du ikke finne på å spare i. Det opprettet jeg et-par måneder før jeg kjøpte bolig (etter dette får man ikke opprette konto, men man kan spare). Og jeg begynte først å spare her da jeg fikk skattbar inntekt. Den største goden med BSU er nettopp skattefradraget. Ved å spare for barnet fører det altså til at barnet "taper" 5 000 i året, sett mot å spare selv. Anonymkode: 919ab...45d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #4 Del Skrevet 17. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man spare til barn? Skjønner ikke det Anonymkode: c1bf5...42e For å bygge opp egenkapital til bolig for eksempel? Dåpsgaver, bursdagsgaver, konfirmasjonspenger blir mye til sammen - og pengene taper seg i verdi på vanlig sparekonto. Barna har på sikt mye mer glede av at noe av dette spares enn at vi bruker opp alt på unyttige ting underveis. Vi bor dessuten i en stor by med høye boligpriser, der de aller fleste trenger foreldrehjelp for å få kjøpt noe - da er det like greit å begynne å tenke på det mens de er små så belastningen over tid blir mindre. Vil gjerne gi barna mine mulighet til å bo i nærheten eller der de måtte ønske når de blir voksne. Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #5 Del Skrevet 17. november 2019 Jeg tror ikke BSU lønner seg før de skal skatte av jobb. Nå er barna mine 14 og 16 og jeg har nok ikke gjort de smarteste valgene. Jeg har ikke jevnlig spart opp barnetrygd til de, men har spart barnetrygden og brukt til større utgifter som bla konfirmasjon og idrettsutsyr opp i gjennom. Vi har spart rett i underkant av 200 000 til hver av de og satt av penger utenom til sertifikat. Jeg lurer også på evt å invistere aksjesparing for deres penger? Det jeg er fornøyd med er at jeg sparer sparekontoen i mitt navn, så slipper vi tanken på evt overformynderiet og lånekassa. Barna har fått beskjed om at jeg avgjør når de får tilgang på disse pengene, antar en gang uti 20 årene. Har også opprettet konto i deres eget navn, der de har kort og Vipps tilknyttet dette. Dette er brukskonto og der lommepenger kommer inn. Anonymkode: 3c8fb...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #6 Del Skrevet 17. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For å bygge opp egenkapital til bolig for eksempel? Dåpsgaver, bursdagsgaver, konfirmasjonspenger blir mye til sammen - og pengene taper seg i verdi på vanlig sparekonto. Barna har på sikt mye mer glede av at noe av dette spares enn at vi bruker opp alt på unyttige ting underveis. Vi bor dessuten i en stor by med høye boligpriser, der de aller fleste trenger foreldrehjelp for å få kjøpt noe - da er det like greit å begynne å tenke på det mens de er små så belastningen over tid blir mindre. Vil gjerne gi barna mine mulighet til å bo i nærheten eller der de måtte ønske når de blir voksne. Anonymkode: bc68a...35a De må jo lære seg å spare selv også Anonymkode: c1bf5...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #7 Del Skrevet 17. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De må jo lære seg å spare selv også Anonymkode: c1bf5...42e De er 0, 4 og 8.... Eldste er skikkelig gjerrig og ber oss sette pengene i banken hver gang han får noe. Men han kan ikke noe om ulike spareprodukter enda, selv om han vet hva rente er. Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 17. november 2019 #8 Del Skrevet 17. november 2019 Man burde ikke spare på vanlige bsu til barna, da frarøver du dem rentefradragene når de har inntekt selv. Fra 18-33 år så utgjør dette 75 000 kr som bare forsvinner. De har fått noe som heter bsu til barn nå, men det har jeg ikke satt meg inn i selv. Vi ble rådet til å spare i fond da vi var i banken for litt siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #9 Del Skrevet 17. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far sparte til meg i eget navn, på høyrentekonto. I dagens marked ville jeg nok vurdert indeksfond, det er trygt, og vil med all sannsynlighet kaste mer av seg. Han sparte i eget navn for å hindre at jeg fikk avkorting i stipend, eller problemer med overformynderi. Pengene ble overført i forbindelse med boligkjøp slik at jeg kom meg inn på boligmarkedet tidlig. BSU må du ikke finne på å spare i. Det opprettet jeg et-par måneder før jeg kjøpte bolig (etter dette får man ikke opprette konto, men man kan spare). Og jeg begynte først å spare her da jeg fikk skattbar inntekt. Den største goden med BSU er nettopp skattefradraget. Ved å spare for barnet fører det altså til at barnet "taper" 5 000 i året, sett mot å spare selv. Anonymkode: 919ab...45d 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke BSU lønner seg før de skal skatte av jobb. Nå er barna mine 14 og 16 og jeg har nok ikke gjort de smarteste valgene. Jeg har ikke jevnlig spart opp barnetrygd til de, men har spart barnetrygden og brukt til større utgifter som bla konfirmasjon og idrettsutsyr opp i gjennom. Vi har spart rett i underkant av 200 000 til hver av de og satt av penger utenom til sertifikat. Jeg lurer også på evt å invistere aksjesparing for deres penger? Det jeg er fornøyd med er at jeg sparer sparekontoen i mitt navn, så slipper vi tanken på evt overformynderiet og lånekassa. Barna har fått beskjed om at jeg avgjør når de får tilgang på disse pengene, antar en gang uti 20 årene. Har også opprettet konto i deres eget navn, der de har kort og Vipps tilknyttet dette. Dette er brukskonto og der lommepenger kommer inn. Anonymkode: 3c8fb...c50 Tusen takk for svar! Jeg lener også mot indeksfond, og å holde det i mitt navn.. så kan vi hellere starte BSU sparing i deres navn når de er 15-16 og får seg en jobb slik at de selv får skattefordelen av å sette penger inn - det var lurt 😊 Når det gjelder barnetrygden kan det hende at vi etterhvert også må låne litt tilbake fra overføringene til stor og Evt uforutsette ting, derfor ønsker jeg heller ikke å binde alle pengene til bolig. Brukskonto kommer i tillegg når de er store nok til det, ja - men tenker å drøye det litt til, kanskje starte med vipps eller noe når eldste får mobil etterhvert. Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #10 Del Skrevet 17. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er 0, 4 og 8.... Eldste er skikkelig gjerrig og ber oss sette pengene i banken hver gang han får noe. Men han kan ikke noe om ulike spareprodukter enda, selv om han vet hva rente er. Anonymkode: bc68a...35a Du skjønte vel at jeg mente at du skal lære seg å spare når de er ungdom/voksne? De trenger ikke penger når de er så unge vel, så ikke rart de ikke vet hva spareprodukter er Anonymkode: c1bf5...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #11 Del Skrevet 17. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skjønte vel at jeg mente at du skal lære seg å spare når de er ungdom/voksne? De trenger ikke penger når de er så unge vel, så ikke rart de ikke vet hva spareprodukter er Anonymkode: c1bf5...42e Det ene utelukker vel ikke det andre? Eldste sparer allerede nå når han har bursdag til eksempel (er ikke begynt med lommepenger enda), men det er jo synd om disse pengene blir mindre verdt etterhvert? Hvis det skal bli nok til egenkapital må de ha hjelp fra oss uansett - men det betyr ikke at de ikke selv må bidra i tillegg... Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #12 Del Skrevet 17. november 2019 Jeg sparer i egen bolig. Betaler mest mulig ned på lånet der. Gir oss best mulig totaløkonomi frem til barna har behov for pengene. Målet er å hjelpe dem inn på boligmarkedet med tiden. Skulle en av dem ha behov for det før jeg kan bytte til mindre bolig kan jeg øke eget lån opp igjen, men mest sannsynlig ser jeg det som at de ikke trenger dette før de har vært utflyttet noen år, og det ikke lenger er behov for å ha så stor bolig. Når jeg nedgraderer til mindre bolig vil det frigjøre denne kapitalen. Jeg kommer aldri til å spare til dem i eget navn. Da får de disponere pengene når de er 18 år, og man vet aldri hvor fornuftig de er når de er 18 år. Kan risikere at det fjases bort, og er tomt når de egentlig skulle brukes. Pengegaver har de selvfølgelig i eget navn. Anonymkode: aebd2...cbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #13 Del Skrevet 17. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sparer i egen bolig. Betaler mest mulig ned på lånet der. Gir oss best mulig totaløkonomi frem til barna har behov for pengene. Målet er å hjelpe dem inn på boligmarkedet med tiden. Skulle en av dem ha behov for det før jeg kan bytte til mindre bolig kan jeg øke eget lån opp igjen, men mest sannsynlig ser jeg det som at de ikke trenger dette før de har vært utflyttet noen år, og det ikke lenger er behov for å ha så stor bolig. Når jeg nedgraderer til mindre bolig vil det frigjøre denne kapitalen. Jeg kommer aldri til å spare til dem i eget navn. Da får de disponere pengene når de er 18 år, og man vet aldri hvor fornuftig de er når de er 18 år. Kan risikere at det fjases bort, og er tomt når de egentlig skulle brukes. Pengegaver har de selvfølgelig i eget navn. Anonymkode: aebd2...cbe Det er også lurt! Vi har høye skattefri leieinntekter og ganske lav belåningsgrad med rammelån med lav rente, så tenker at et relativt lite sparebeløp med høy avkastning kan være lurt å sette til side i tillegg så lenge det ikke hemmer økonomien og nedbetalingen ellers. Så får vi hellere ta ut pengene om det blir helt krise. Vi vet jo hellere ikke om vi får opplåning på huset om 30 år når vi har blitt, arbeidsløse, uføre eller Evt pensjonister når barna være skal kjøpe bolig... Vi bor på en tomt som har vært i familien i 80 år, og håper at barna kan overta huset etterhvert. Så blir nok ikke å nedskalere før dette er avklart 😊 Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #14 Del Skrevet 17. november 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: De må jo lære seg å spare selv også Anonymkode: c1bf5...42e Det ene utelukker ikke det andre. Da jeg kjøpte bolig, godt hjulpet av pappas sparing, hadde jeg også spart alt av konfirmasjonspenger, lønn fra sommerjobber og mesteparten av bursdagsgaver i eget navn. Husker jeg og pappa hadde fast tradisjon (før tenårene) på at jeg tok med sparebøssen i banken en gang i året, og hvert år var målet at det var enda mer på denne en året før. Og at de dekket det jeg trengte av klær, goder og lommepenger, så lenge jeg leverte godt på skolen, og var flink til å spare i stedet for å løpe rett i butikkene når jeg fikk gaver eller lønn. Anonymkode: 919ab...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Witch24 Skrevet 17. november 2019 #15 Del Skrevet 17. november 2019 47 minutter siden, addict skrev: Man burde ikke spare på vanlige bsu til barna, da frarøver du dem rentefradragene når de har inntekt selv. Fra 18-33 år så utgjør dette 75 000 kr som bare forsvinner. De har fått noe som heter bsu til barn nå, men det har jeg ikke satt meg inn i selv. Vi ble rådet til å spare i fond da vi var i banken for litt siden. Bsb er bolig sparing til barna, bsu er bolig sparing til ungdom. Jeg hadde bsu selv, og har nå hatt bsb for sønnen min en del år, han er nå 7år:) veldig fornøyd med spare måten:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 17. november 2019 #16 Del Skrevet 17. november 2019 4 minutter siden, Witch24 skrev: Bsb er bolig sparing til barna, bsu er bolig sparing til ungdom. Jeg hadde bsu selv, og har nå hatt bsb for sønnen min en del år, han er nå 7år:) veldig fornøyd med spare måten:) Er det det heter ja 😊 God rente og bra tiltak ihvertfall. Her kommer vi til å spare i fond med litt høyere risiko slik banken har anbefalt siden det er langsiktig sparing 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #17 Del Skrevet 17. november 2019 17 minutter siden, Witch24 skrev: Bsb er bolig sparing til barna, bsu er bolig sparing til ungdom. Jeg hadde bsu selv, og har nå hatt bsb for sønnen min en del år, han er nå 7år:) veldig fornøyd med spare måten:) Ikke sant - på denne typen konto i min bank har dessverre lavere rente (1,7 %) enn den jeg får på vanlig sparekonto (1,8 %). Med kpi 12 mnd på 1,8 % går dette med vanlig sparekonto akkurat i 0 i dag... Anonymkode: bc68a...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #18 Del Skrevet 17. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg lener også mot indeksfond, og å holde det i mitt navn.. så kan vi hellere starte BSU sparing i deres navn når de er 15-16 og får seg en jobb slik at de selv får skattefordelen av å sette penger inn - det var lurt 😊 Anonymkode: bc68a...35a Antakeligvis vil de ha frikort når de er 15–16 år gamle, kanskje helt til de er ferdige med å studere. For at skattefradraget skal være verdt noe, må de tjene over en viss grense, slik at de skatter tilsvarende. Så ikke begynn å bruke BSU-kontoen (hvis det fortsatt finnes da ...) for tidlig. Vi sparer til sønnen vår (4 år) på en høyrentekonto i mitt navn. Vi har ikke tenkt å fortelle ham om denne kontoen – han skal lære seg å spare selv. Men pengene vil være der dersom han trenger hjelp til førerkort eller egenandel til bolig. Anonymkode: c5b20...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #19 Del Skrevet 17. november 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal man spare til barn? Skjønner ikke det Anonymkode: c1bf5...42e 2-åringen min har ca 45 000 på sparekonto, som han har fått i gave fra diverse familiemedlemmer. Jeg sparer ikke til ham i hans navn, men jeg/faren har fortsatt ansvar for å forvalte midlene hans på best mulig måte. Derfor plasserer vi midlene hans i en kombinasjon av passivt forvaltede fond og boligsparing for barn. Beløpet på boligsparekontoen(DNB) er strengt tatt heller ikke bundet til bolig, da man når som helst kan avslutte kontoen å få ut hele beløpet uten å betale gebyr. Anonymkode: 3cc91...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #20 Del Skrevet 17. november 2019 Jeg sparer til ungdommen min i BSU pluss. Får samme rente som på BSU, over 3,5%. Pengene er da låst til bolig, noe jeg bare synes er bra! Ser mange skriver at man ikke må spare i BSU fordi man bruker opp skattefradraget ungdommen selv kan få. Helt enig! Men tror alle banker har BSU pluss, der får man samme rente, samme betingelser, MEN bruker ikke opp skattefradraget. Tror BSU pluss har forskjellige navn, som BSU ekstra osv. Men altså et tillegg til vanlig BSU konto. Anonymkode: c3f4a...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå