Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en butikkder jeg har en mann som kommer innom i ny og ne. Jobber ikke der 100%, og derfor ser jeg han stort sett hvis jeg er på jobb. Problemet er at denne mannen tidligere har spurt meg på kaffe og kake, Han stiller også en god del personlige spørsmål til meg. Mannen er i tillegg minst 40-50 år eldre enn meg, og jeg har tydelig sagt i fra før at jeg ikke er interessert. Jeg synes dette er svært ubehagelig, og hvertfall fordi denne mannen åpenbart kommer innom i butikken der jeg jobber kun for å treffe meg. Han venter alltid på at det blir ledig i min kasse og kjøper kun et fåtall av varer uten betydning, noe som gjør mistanken enda større. 

Har nevnt dette til sjefen flere ganger, men han gjør ingenting med det. Han sier det blir vanskelig siden det bare er ord... Jeg synes ikke dette er helt greit, da det ikke skal være sånn at jeg synes det er ubehagelig å gå på jobb i frykt for å møte på denne kunden. Overreagerer jeg? Eller burde sjefen gjøre noe med det?

Anonymkode: 683fa...325

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er vanskelig, spesielt siden han kjøper noe for da er han jo kunde. Jeg har vært borti det samme som deg flere ganger selv, men da fra menn som ikke er kunder. Har løst det veldig enkelt ved å kontakte vekter. Mange av disse mennene er også godt kjente på senteret (i negativ ladet forstand) og blir fulgt nøye med på av vekterene. Hvis du jobber et sted uten vakthold, personen det gjelder faktisk er handlende kunde, OG sjefen din ikke vil høre på deg forstår jeg at det må være et mareritt... 

Anonymkode: 26515...933

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke dette er helt greit, da det ikke skal være sånn at jeg synes det er ubehagelig å gå på jobb i frykt for å møte på denne kunden. Overreagerer jeg? Eller burde sjefen gjøre noe med det?

Jeg vil ikke si du overreagerer, så lenge du synes det er ubehagelig. (Fullt forståelig.) Men så lenge det bare er ord og kunden ikke direkte gjør noe som er truende så skjønner jeg ikke helt hva sjefen din skal kunne gjøre ved det. Han kan ikke godt sette opp skilt på døra med "N.N. ikke ønsket her". 

Jeg tror du bare må bite i deg ubehagelig kunde og begrense deg til høflige og nøytrale vendinger når du har med ham å gjøre. 

Oppfører han seg truende så får du evt. vurdere anmeldelse.

• Liker 7
Skrevet
På 17.11.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Det der er vanskelig, spesielt siden han kjøper noe for da er han jo kunde. Jeg har vært borti det samme som deg flere ganger selv, men da fra menn som ikke er kunder. Har løst det veldig enkelt ved å kontakte vekter. Mange av disse mennene er også godt kjente på senteret (i negativ ladet forstand) og blir fulgt nøye med på av vekterene. Hvis du jobber et sted uten vakthold, personen det gjelder faktisk er handlende kunde, OG sjefen din ikke vil høre på deg forstår jeg at det må være et mareritt... 

Anonymkode: 26515...933

På 17.11.2019 den 10.55, Cata skrev:

Jeg vil ikke si du overreagerer, så lenge du synes det er ubehagelig. (Fullt forståelig.) Men så lenge det bare er ord og kunden ikke direkte gjør noe som er truende så skjønner jeg ikke helt hva sjefen din skal kunne gjøre ved det. Han kan ikke godt sette opp skilt på døra med "N.N. ikke ønsket her". 

Jeg tror du bare må bite i deg ubehagelig kunde og begrense deg til høflige og nøytrale vendinger når du har med ham å gjøre. 

Oppfører han seg truende så får du evt. vurdere anmeldelse.

Kunden oppsøkte meg igjen på jobb, i uka som gikk. Vi har dessverre ikke noe vakthold å kontakte (hvertfall som jeg vet om), og sjefen vil fortsatt ikke gjøre noe.... Han er ikke direkte ufin hver gang, men med tanke på hvordan han har vært tidligere, så opplever jeg det som svært ubehagelig og ekkelt. Blir skikkelig dårlig og blir litt satt ut. Prøver så godt jeg kan å ikke snakke med han, men han tar ikke hintet. Det har han vel  egentlig aldri gjort heller..

på dette tidspunktet så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke å ha det sånn på jobb. Blir til at jeg gruer meg å dra på jobb. Får eventuelt prøve å finne meg en ny jobb hvis ikke sjefen tar tak

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunden oppsøkte meg igjen på jobb, i uka som gikk. Vi har dessverre ikke noe vakthold å kontakte (hvertfall som jeg vet om), og sjefen vil fortsatt ikke gjøre noe.... Han er ikke direkte ufin hver gang, men med tanke på hvordan han har vært tidligere, så opplever jeg det som svært ubehagelig og ekkelt. Blir skikkelig dårlig og blir litt satt ut. Prøver så godt jeg kan å ikke snakke med han, men han tar ikke hintet. Det har han vel  egentlig aldri gjort heller..

på dette tidspunktet så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke å ha det sånn på jobb. Blir til at jeg gruer meg å dra på jobb. Får eventuelt prøve å finne meg en ny jobb hvis ikke sjefen tar tak

Jeg har ikke noen kunnskaper om reglene her, men jeg synes det du beskrives høres ille ut. Du skal ikke gå rundt og grue deg til jobb på grunn av noe som dette, og jeg synes det er dårlig at sjefen din ikke tar dette mer alvorlig. Jeg arbeidet i en periode i Australia og hadde samme erfaring med at noen kom og var rett og slett creepy, men vi hadde sikkerhetsvakter (var et stort kjøpesenter) og de ordnet det etter at personen en dag hang igjen etter stengetid. Ehh, beklager har egentlig ikke noen gode råd, men jeg kan si at hvis de ikke hadde gjort noe med situasjonen min så hadde jeg sluttet.

Anonymkode: b5c6f...486

Skrevet

Vanskelig å si om han har gjort noe kriminelt, men dette grenser jo til trakassering. Om han har passert den grensa eller ikke er vanskelig å si, og jeg forstår det er vanskelig når man ikke har vakter å ringe til, sjefen ikke vil gjøre noe, og han jo er kunde. Dårlig av sjefen din å ikke gjøre noe, men h*n er vel av typen "Kunden har alltid rett uansett" høres det ut som. Ville forsøkt å kontakte politiet om fremstøtene er grove nok, eventuelt arbeidsilsynet. Dette handler jo faktisk også om arbeidsmiljø, så arbeidstilsynet bør ha gode råd for hva du kan gjøre videre. 

Anonymkode: 1cf40...a71

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med kollegaene dine om dette? Er det flere som opplever det samme, eller er det bare deg han viser interesse for? Det er mange "orginaler" ute og går, som snakker og sier mye rart, uten at de mener noe vondt med det. 

Hvor gammel er du? Om du er 20, og han er 40 - 50 år eldre enn deg, er han da rundt 60 - 70 år? Kan det tenkes at han er en ensom gammel mann, som føler at han har funnet en som han kan prate med? Han mener det faktisk ikke vondt, han bare søke kontakt? Noen å prate med i en ensom hverdag? 

Jeg syns det blir voldsomt når enkelte her snakker om trakassering, bare fordi en eldre person prøver å slå av en prat med en som han føler at han har fått litt kontakt med i en butikk. Syns du skal prøve å se dette fra hans vinkling. Vær høflig og hyggelig, men ikke svar på private spørsmål. Ha metoder å avslutte på,  f eks at du har en arbeidsoppgave som venter.

Men prøv å se dette fra hans ståsted, og ikke bare fra ditt. For hvorfor skulle nå egentlig en eldre mann slå an på deg?

Anonymkode: e32ef...81c

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du snakket med kollegaene dine om dette? Er det flere som opplever det samme, eller er det bare deg han viser interesse for? Det er mange "orginaler" ute og går, som snakker og sier mye rart, uten at de mener noe vondt med det. 

Hvor gammel er du? Om du er 20, og han er 40 - 50 år eldre enn deg, er han da rundt 60 - 70 år? Kan det tenkes at han er en ensom gammel mann, som føler at han har funnet en som han kan prate med? Han mener det faktisk ikke vondt, han bare søke kontakt? Noen å prate med i en ensom hverdag? 

Jeg syns det blir voldsomt når enkelte her snakker om trakassering, bare fordi en eldre person prøver å slå av en prat med en som han føler at han har fått litt kontakt med i en butikk. Syns du skal prøve å se dette fra hans vinkling. Vær høflig og hyggelig, men ikke svar på private spørsmål. Ha metoder å avslutte på,  f eks at du har en arbeidsoppgave som venter.

Men prøv å se dette fra hans ståsted, og ikke bare fra ditt. For hvorfor skulle nå egentlig en eldre mann slå an på deg?

Hvorfor må TS se det fra denne personens ståsted? Det går lenger enn "slå an en prat" når personen har spurt om de skal gjøre noe uten om jobb, og når denne personen også står og venter til det blir ledig i kassen til TS. TS føler ubehag ved situasjonen, ikke fordi de er ute etter å få en person til å virke trakasserende med fordi de synes dette har gått for langt...

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må TS se det fra denne personens ståsted? Det går lenger enn "slå an en prat" når personen har spurt om de skal gjøre noe uten om jobb, og når denne personen også står og venter til det blir ledig i kassen til TS. TS føler ubehag ved situasjonen, ikke fordi de er ute etter å få en person til å virke trakasserende med fordi de synes dette har gått for langt...

Ifølge TS har han en gang spurt henne om "kaffe og kake", hvilket er ganske uskyldig. Og det er TS sin opplevelse, at han venter til hennes kasse er ledig. Jeg mener ikke å underminere TS sin opplevelse, men å sette ting i perspektiv, ettersom vi her, av naturlige årsaker, kun får saken belyst fra TS sin side. 

Jeg har selv jobbet i utsalg, og har også opplevd det jeg vil kalle "interesse" fra mannlige kunder. Jeg valgte å ta det som et kompliment, men samtidig holde samtalen unna private spørsmål. Noe av problemet her, kan være at TS har innledet samtaler om hennes private liv (slik jeg forstår TS sitt første innlegg), og dermed lagt noe av grobunnen for personens tro på at "her har jeg funnet en person som vil prate med meg". Så om TS ikke orker disse samtalene, føler de er for innvaderende, så må TS rett og slett fortsette med å sette tydelige grenser. 

Men å kalle personen trakasserende osv når vi kun får en side av saken, det synes jeg er feil. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig med sjefen. Du overreagerer og det er ingen tvil om det. Han har bare sagt noe og du har takket nei. Hva er problemet ditt? At han kjøper varer i butikken du jobber og venter på at kassen din er ledig. Jeg ser virkelige ikke problemet, om han har gjort noen handlinger mot deg, da forstår jeg det.

Hvis du sliter virkelig med dette, da bør skifte jobb.

Anonymkode: 3352a...377

• Liker 8
Skrevet
På 24.11.2019 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si om han har gjort noe kriminelt, men dette grenser jo til trakassering. Om han har passert den grensa eller ikke er vanskelig å si, og jeg forstår det er vanskelig når man ikke har vakter å ringe til, sjefen ikke vil gjøre noe, og han jo er kunde. Dårlig av sjefen din å ikke gjøre noe, men h*n er vel av typen "Kunden har alltid rett uansett" høres det ut som. Ville forsøkt å kontakte politiet om fremstøtene er grove nok, eventuelt arbeidsilsynet. Dette handler jo faktisk også om arbeidsmiljø, så arbeidstilsynet bør ha gode råd for hva du kan gjøre videre. 

Anonymkode: 1cf40...a71

Er visstnok en lov i arbeidsmiljøloven, og om sjefen ikke setter i gang noen tiltak så bryter han visstnok en arbeidslov. Hvorvidt det skjer noe om jeg melder fra til Arbeidstilsynet om det er vel noe annet...

Skrevet

Har du prøvd å gi skikkelig beskjed til denne kunden?

• Liker 2
Skrevet
På 24.11.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Ifølge TS har han en gang spurt henne om "kaffe og kake", hvilket er ganske uskyldig. Og det er TS sin opplevelse, at han venter til hennes kasse er ledig. Jeg mener ikke å underminere TS sin opplevelse, men å sette ting i perspektiv, ettersom vi her, av naturlige årsaker, kun får saken belyst fra TS sin side. 

Jeg har selv jobbet i utsalg, og har også opplevd det jeg vil kalle "interesse" fra mannlige kunder. Jeg valgte å ta det som et kompliment, men samtidig holde samtalen unna private spørsmål. Noe av problemet her, kan være at TS har innledet samtaler om hennes private liv (slik jeg forstår TS sitt første innlegg), og dermed lagt noe av grobunnen for personens tro på at "her har jeg funnet en person som vil prate med meg". Så om TS ikke orker disse samtalene, føler de er for innvaderende, så må TS rett og slett fortsette med å sette tydelige grenser. 

Men å kalle personen trakasserende osv når vi kun får en side av saken, det synes jeg er feil. 

Har snakket med kollegaer av meg. Særlig de som er vitne til det. De er alle enig om at det er langt utenfor grensen. Var til og med en av kollegaene mine som varslet sjefen min første gang.

Så hvis han ikke mener det trakasserende, så er det ikke det da? Han eier jo åpenbart ikke selvinnsikt når han prøver seg på en 50 år yngre jente. Hvordan skal han da skjønne grensen for trakassering og nysgjerrighet?!

På 24.11.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med sjefen. Du overreagerer og det er ingen tvil om det. Han har bare sagt noe og du har takket nei. Hva er problemet ditt? At han kjøper varer i butikken du jobber og venter på at kassen din er ledig. Jeg ser virkelige ikke problemet, om han har gjort noen handlinger mot deg, da forstår jeg det.

Hvis du sliter virkelig med dette, da bør skifte jobb.

Anonymkode: 3352a...377

Opplever også mye «interesse» av mannlige kunder, men derimot ikke av samme grad. De graver ikke i mitt personlige liv på samme måte som han. Denne mannen spør meg om jeg vil bli med ut på kaffe eller kake, han  spør meg om jeg vil dele en kake med han som han kjøper av meg. Han kommer også bare innom de dagene jeg jobber (han har nemlig lært seg det da jeg jobber faste dager), og da kjøper han kun varer for maks 100kr. Ingenting av betydning. Har blitt fortalt av kollegaer som jobber der fast, at de aldri har sett han før. Han spør meg også masse personlige spørsmål om livet mitt, foreldrene mine, lurer på om jeg blir kjører eller blir hentet, osv. Hender ofte at når han skal betale så er det ledig kasse hos min kvinnelig kollega, men likevel velger han å gå til min med lengtende kø.

Fortsatt ubetydelig ting som jeg overreagerer på?

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, The Kitten skrev:

Har du prøvd å gi skikkelig beskjed til denne kunden?

Ikke ordentlig, da jeg er i en kasse full av mennesker. Blir derfor vanskelig å reagere når andre er til stede. Er derimot svært avvisende. Ser ikke på vedkommende, sier ingenting til han og fortsetter på neste kunde. Han skjønner derimot ikke det og er like ivrig hver gang

• Liker 1
Skrevet
På 24.11.2019 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Mener du at det er tilfeldig at denne gamle mannen har blinket seg ut ei ung dame? Hvis han bare vil ha noen å prate med kan han gå på eldresenteret og finne likesinnede. Og hva slags kontakt er det han føler han har fått med TS? Hun har avvist han.

TS, det kan være at du må være tydeligere hvis dette fortsetter, det kan være at det du oppfatter som høflig og serviceinnstilt blir til oppmuntring i hans hode. Her hadde jeg gått for irritasjon og enstavelsesord.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

TS du overreagerer ikke. Det er folk som kjenner seg igjen i denne mannens atferd som vil rettferdiggjøre det. Fortsett å unngå han, vær gjerne direkte dersom du føler du kan, og hvis andre (sjefen spesielt) ikke tar det alvorlig starter du å lete etter en annen jobb.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ordentlig, da jeg er i en kasse full av mennesker. Blir derfor vanskelig å reagere når andre er til stede. Er derimot svært avvisende. Ser ikke på vedkommende, sier ingenting til han og fortsetter på neste kunde. Han skjønner derimot ikke det og er like ivrig hver gang

Jeg tror det beste er å fortsette med dette, så går han nok lei. Finn din indre bitch. Ingen øyekontakt, ikke svar på spørsmålene, ikke smil. Bare si beløpet, ta pengene og fortsett med neste kunde.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hint. Si høyt og tydelig at du ikke er interessert.

• Liker 5
Skrevet

kanskje har du gitt han forførende blikk da dere møttes første gang, som gjorde han helt crazy?!😅

Anonymkode: 9de78...524

• Liker 1
Skrevet

Du kan si at "det har du ingenting med", eventuelt bare overse ham og fortsette på neste kunde.

Men en ting vil jeg bare si: Jeg synes synd på deg og kollegene dine som har en sånn forbanna tafatt sjef. Det der burde sjefen din ha tatt tak i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...