Gå til innhold

Noen har stjålet en del penger fra sparebøssa til 11-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært utrolig flink å spare.. men nå er det borte 2500kr. Ut fra hans reaksjon da han telte dem idag er det ikke han selv som har tatt dem..han har mye besøk men vil ikke tro at en av vennene har tatt dem heller. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Har ikke råd til å gi ham pengene, og de er kinokjede borte fordi de har ligget og slengt heller.. 

stakkars.. vet ikke hva jeg skal gjøre nå.

Anonymkode: 82c28...9c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kinokjede= jo ikke 

Anonymkode: 82c28...9c3

Skrevet

Når telt han pengene sist og hvem har vært på bedøk? Ville ikke ha hatt et problem å sende meldinger til alle foreldre til de som har vært gjennom å være litt obs hvis det hadde dukket opp noe ekstra penger/goder

Anonymkode: 72e6e...017

• Liker 15
Skrevet

Det det snakk om mye penger?

Anonymkode: 93835...d8c

Skrevet

Siden det er snakk om såpass mye penger hadde jeg kontaktet foreldre til de som har vært på besøk denne perioden.

Anonymkode: 76fce...f0f

• Liker 15
Skrevet

Opprett en bankkonto til ham, så slipper du at det skjer igjen. Og så ville jeg dekket tapet hans, selv om det tar litt tid.

Anonymkode: 2982e...fca

• Liker 23
Skrevet

Han må jo lære at shit like this can happen, hvorfor skal du betale han tilbake??

Han får heller lære å passe på pengene bedre heretter. Og sette pengene i banken etterhvert.

• Liker 5
Skrevet

Der er jo enten familiemedlemmer eller venner som kan ha tatt dette. Hos oss forsvant det en del hundre kroner fra en sparebøsse som sto på rommet til ene ungen. Var eldre søsken av en lekekammerat som trolig hadde tatt det. Var ikke sa mange å velge i, og de sluttet å komme da vi fortalte at vi hadde oppdaget tyveri. 

Sønnen din må nok ta som en dyrkjøpt lærepenge at man ikke kan stole på folk, og at penger bør gjemmes unna. 

• Liker 8
Skrevet

Hvis det er 2500kr som mangler så ville jeg først ha hørt med søsken og nær familie som har vært på besøk. Hvis det ikke er de som har tatt dem ville jeg sendt en melding til foreldrene til de barna som har vært på besøk. Jeg ville skreve noe som «Hei, dette er ikke for å beskylde barnet ditt, men vi har oppdaget at det mangler 2500kr fra sparebøssen til X. Hadde vært fint om du kunne spurt din datter/sønn om hen har sett noe til disse pengene.»

Anonymkode: 840c8...8a4

• Liker 4
Skrevet

Hm... husker selv da vi barna var i den alderen.... om den er for lett å dirke opp er det en gavepakke å ha på gutterommet. 
2500,- går fort unna når man vil imponere guttene, og med dagens sukkerskatt, uff🥺

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo kontakte foreldrene til de som har vært å besøk i perioden og spørre om noen barna plutselig har hatt mye penger. Eller kjøpt noe kostbart uten at foreldrene har betalt. 

• Liker 1
Skrevet

Ok, legg en plan. Ta ut pengene, sett de på konto, men legg en lapp inni hvor det står. «Her er det dessverre tomt, og jeg vet at det var du som ikke klarte å motstå fristelsen. Jeg vet selv hvordan det kan være og jeg er ikke sint. Om du innrømmer det du har gjort vil det vanke en belønning fordi du var ærlig» lås sparebøssen og sett den inn på rommet. Fisken biter på.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er 2500kr som mangler så ville jeg først ha hørt med søsken og nær familie som har vært på besøk. Hvis det ikke er de som har tatt dem ville jeg sendt en melding til foreldrene til de barna som har vært på besøk. Jeg ville skreve noe som «Hei, dette er ikke for å beskylde barnet ditt, men vi har oppdaget at det mangler 2500kr fra sparebøssen til X. Hadde vært fint om du kunne spurt din datter/sønn om hen har sett noe til disse pengene.»

Anonymkode: 840c8...8a4

Det er jo en beskyldning og ikke alle foreldre vil syns det er noe gøy. Så får man barn som ikke får lov å gå dit fordi de kan bli beskyld for noe osv.

• Liker 16
Skrevet

Akkurat ved så store summer vil jeg kontakt foreldrene til de aktuelle barna men understreket at melding gjekk til alle. 2500 kr er mye penger i barnehender og foreldre burde være obse. 

Anonymkode: 450e3...617

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville erstattet dem. Mest fordi du har latt ungen ha altfor mye penger samlet. Hvis 2500 mangler, hva er totalen..?

Bruk bank.

Anonymkode: 044c4...5cf

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville erstattet dem. Mest fordi du har latt ungen ha altfor mye penger samlet. Hvis 2500 mangler, hva er totalen..?

Bruk bank.

Kan noen forklare meg hva som er hensikten med at forelderen skal erstatte penger som er stjålet av noen andre, evt blitt borte?

Skrevet
Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Kan noen forklare meg hva som er hensikten med at forelderen skal erstatte penger som er stjålet av noen andre, evt blitt borte?

Fordi 2500 kroner er utrolig mye penger for en 11 åring og det vil ta veldig lang tid å spare opp igjen. Mange voksne vil ha disse pengene

Anonymkode: 019a4...34b

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, CabinCruiser said:

For at barnet ikke skal miste pengene sine, enkelt og greit.

Jeg synes foreldrene ikke burde latt han ha slike verdier på rommet.

• Liker 16
Skrevet

Hvor mange barn har han hatt besøk av? Kjenner du foreldrene?

Har du flere unger?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For at barnet ikke skal miste pengene sine, enkelt og greit.

Jeg synes foreldrene ikke burde latt han ha slike verdier på rommet.

Hva lærer barnet av det her da? Og hvordan er det forelderen sitt ansvar å erstatte pengene?

Dette er en life lesson for barnet. En smart forelder utnytter dette til læring for barnet. Istede for å lære barnet at hvis man mister noe, så er det ingen big deal for mamma og pappa kjøper bare nytt.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...