Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel eit ganske kjent utsagn det der, at det er ein del bøker ein burde ha lest, men ikkje har lest. Og det fekk meg til å fundere litt:

Kva bøker er det de burde ha lest, og ikkje minst, kvifor burde de ha lest dei?

Generelle betraktningar om kvifor ein burde lesa enkelte bøker (sjølv om ein faktisk har lest alle bøkene ein meinar ein burde ha lest) er òg velkomne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bl.a. lest Forvandlingen og Prosessen av Kafka....så absolutt bøker som går under betegnelsen "må leses"...etter å ha lest dem aner jeg ikke hvorfor jeg leste dem.

Enda mer utilregnelig må jeg vel innrømme at jeg var når jeg like etter gikk løs på Ulysses...men da tok jeg til vettet. Grunnen for å lese den, var at det er det nesten ingen andre som har gjort (og det er jo en dårlig grunn da)....alle har den i bokhylla, men ingen har lest den (ikke jeg heller...og takk for det).

Begynte også på Gamle Testamentet for en stund siden (lang stund), men la den fra meg etter bare noen sider. Farao Ramses er en av de første som nevnes i GT....det husker jeg at jeg opplevde som litt spesielt å lese....for jeg har faktisk sett den avdekkede mumien hans.

------

Ei bok jeg har hatt planer om å lese en stund er "En passende ung mann" av Vikram Seth. Den er på nesten 1400 sider med ganske liten skrift....så jeg begynner ikke å lese den før noen anbefaler den. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg burde ha lest Da Vinci koden, fordi den visstnok skal være veldig bra. Har planer om å lese den. :-)

Skrevet

Var i sin tidlig medlem i en bokklubb som het ""Verdens Beste bøker". Av de 30 bøkene jeg mottok leste jeg bare Brødrene Løvehjerte. De 29 andre står fortsatt ulest :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet
Ei bok jeg har hatt planer om å lese en stund er "En passende ung mann" av Vikram Seth.  Den er på nesten 1400 sider med ganske liten skrift....så jeg begynner ikke å lese den før noen anbefaler den. :ler:

Jeg har lest boka, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale den akkurat. Det spørs litt hva man er ute etter, men man trenger god tid :sjarmor: og konsentrasjon :o for å komme gjennom denne boka. Tror ikke jeg kommer til å lese den en gang til (det gjør jeg vanligvis etter noen år)

:)

Skrevet
Jeg har lest boka, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale den akkurat. Det spørs litt hva man er ute etter, men man trenger god tid  :sjarmor: og konsentrasjon  :o for å komme gjennom denne boka.  Tror ikke jeg kommer til å lese den en gang til (det gjør jeg vanligvis etter noen år)  

:)

Takk...var akkurat den tilbakemeldingen jeg ventet på. :ler:

Neida...men har lest for mange bøker bare på trass....så det gidder jeg ikke mer (trur eg).

Eller.......hmm...kanskje jeg kommer til å lese den allikevel...enten lese den eller gi den bort så den ikke står der og plager meg mer. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg burde ha lest Da Vinci koden, fordi den visstnok skal være veldig bra. Har planer om å lese den.  :-)

:Nikke:

Skrevet

Jeg tenkte jeg burde lest "Prosessen" en gang, men kom aldri igjennom, heller ikke etter gjentatte forsøk. Det gidder jeg ikke lenger prøve på.

Da Vinci-koden gidder jeg heller ikke, selv om de fleste mener det er en bok man "bør" lese. Jeg synes ikke den virker så spennende.

Skrevet
Var i sin tidlig medlem i en bokklubb som het ""Verdens Beste bøker". Av de 30 bøkene jeg mottok leste jeg bare Brødrene Løvehjerte. De 29 andre står fortsatt ulest  :oops:

Jeg er også medlem der, og det er vel typisk bør-ha-lest-bøker. Har lest ca. de ti første. Tar dem i rekkefølge, og leser litt på nattbordet hver kveld. Anbefaler virkelig at du tar fatt på flere av dem, for det er flotte bøker :)

Gjest Gjesta
Skrevet

En passende ung mann er en nydelig roman, og jeg likte veldig godt personbeskrivelsene. Det verste var å holde styr på alle slektene, men heldigvis hadde man familietrær helt i begynnelsen.

For min egen del har jeg i hvertfall følgende bøker i burde-kategorien:

*Pesten av Albert Camus. Halvlest opptil flere ganger, men liker den ikke.

*Der Tod in Venedig. Thomas Mann. Takler ikke.

*Vernon God Little. Skjønte ikke hypen. Likte ikke måten den er skrevet på.

*En bønn for Owen Meany. Ble sliten i øynene av alle de store bokstavene.

Da Vinci-koden, derimot, leste jeg ferdig. Og jeg skjønner ikke hypen. Synes bare det er en dårlig skrevet bok, og altfor spekulativ.

Gjest Anonymous
Skrevet
En passende ung mann er en nydelig roman' date= og jeg likte veldig godt personbeskrivelsene. Det verste var å holde styr på alle slektene, men heldigvis hadde man familietrær helt i begynnelsen.

Lurer på hvor mange personer som ble omtalt alt i alt!?!

:ler:

Skrevet
Til tross for få leste sider...så har jeg fått med meg at det er mange personer involvert ja. :ler: Men er det en god personoversikt...så bruker sånt å gå bra....men ikke uten....itte på vilkår. :ler:
Gjest Formosiss
Skrevet

Les Miserables av Victor Hugo - fordi jeg en gang i tiden skal lese den, har jeg bestemt meg for. Problemet er bare at det er 14 bøker med liiten og tung skrift :-)

Gjest lesemusa
Skrevet
En passende ung mann er en nydelig roman, og jeg likte veldig godt personbeskrivelsene. Det verste var å holde styr på alle slektene, men heldigvis hadde man familietrær helt i begynnelsen.

For min egen del har jeg i hvertfall følgende bøker i burde-kategorien:

*Pesten av Albert Camus. Halvlest opptil flere ganger, men liker den ikke.

*Der Tod in Venedig. Thomas Mann. Takler ikke.

*Vernon God Little. Skjønte ikke hypen. Likte ikke måten den er skrevet på.

*En bønn for Owen Meany. Ble sliten i øynene av alle de store bokstavene.

Da Vinci-koden, derimot, leste jeg ferdig. Og jeg skjønner ikke hypen. Synes bare det er en dårlig skrevet bok, og altfor spekulativ.

Pesten har jeg lest; og synes den er for "konstruert" til å være intererssant hele veien gjennom. Synes Fallet er en mye bedre bok, og Den fremmede også.

Døden i Venedig - hva takler du ikke med den? En SÅ liten bok? Har lest den, men det er mange år siden, og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg skjønte den. Har lest en del annet av Mann også, noe liker jeg godt, noe annet er vanskelig å komme gjennom.

Så Dr Faustus og Trollfjellet er to Mann-bøker jeg BURDE ha lest, men ikke kommet gjennom.

Og Faust, del 2, av Goethe.

Og Krig og Fred, og Anna Karenina - har liksom aldri rukket å begynne å lese Tolstojs tykkeste verker.

Ulysses måtte jeg også gi opp, men synes den er ok å lese vilkårlig i...

Prosessen og Forvandlingen av Kafka er jeg glad jeg har lest, men har aldri lest ferdig Slottet, og Amerika, eller hva den heter. Liker aller best kortfortellingene hans.

ellers har jeg lest fint lite Dickens

og Don Quixote "holder jeg på med", selv om det er et år siden sist jeg leste i den. Overraskende genial roman, men sååå lang, da.

Det var klassikerne. Mye nytt jeg ikke har lest, den siste jeg lånte og ikke fikk lest var Øyvind Rimbereids Solaris (får heller ta lydbokversjonen - utrolig poetisk språk)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Brødrene Karamasov av Dostojevski er en bok jeg synes jeg burde ha lest. Det er jo en kjent klassiker og den står i bokhylla, men jeg har begynt på den flere ganger og den fenger bare ikke. Selvbiografien til Doris Lessing er også en bok jeg burde lese. Doris Lessing er favoritt-forfatteren min, og selvbiografien er eneste jeg ikke har lest, men jeg kommer liksom aldri i gang. Ellers har jeg lest endel kjente klassikere kun fordi de er "burde lese" - bøker, og har blitt meget positivt overrasket mange ganger.

Skrevet
Enda mer utilregnelig må jeg vel innrømme at jeg var når jeg like etter gikk løs på Ulysses...men da tok jeg til vettet. Grunnen for å lese den' date=' var at det er det nesten ingen andre som har gjort (og det er jo en dårlig grunn da)....alle har den i bokhylla, men ingen har lest den (ikke jeg heller...og takk for det).[/quote']

Jeg har hatt den med på ferie i 17 år og ikke fått lest den. De siste par årene har jeg sverget at jeg skulle brenne den. Barna lurer på hvorfor den stadig står i bokhylla :ler:

Leste det halve av den. Ikke har den havnet på bålet heller!

Skrevet

Dr. Zhivago!

Har begynt mange ganger... men aldri blitt ferdig.

Håper og tror det er en bok det er verdt å få meg seg.

Jeg skal lese den... det er bare snakk om...når? :oops:

Skrevet

Eg får vel svara meg sjølv eg òg, no når eg har fått tenkt meg om.

Bøker eg burde lesa: Ingen.

Vel, bortsett frå alle dei eg har kjøpt/fått og enno ikkje lest - fordi eg må jo få glede av dei.

Men elles, ingen. Det er massevis av klassikarar eg ikkje har lest, og mange bøker andre seier du lesa - men kvifor skal eg? Eller bør eg? Ein ting er at eg ikkje har sjans til å lesa ally nye bøker som kjem ut kvart år (ca 5000 her i landet) så eg må jo gjera eit utvalg - men det utvalget vil eg gjera på mine eigne premiss.

Mine eigne premiss vert påverka av kva andre folk seier og anbefalingar, men til grunn for mine valg er det at det er bøker eg reknar med eg vil lika. Gjerne lærerike, tankevekkjande, provoserande osv, men eg må ha sansen for dei. Ofte er bøker som blir nemnd som "bøker du bør få med deg" av den typen eg ikkje bryr meg så mykje om - og då er det betre å velga nokre av alle dei andre bøkene, som er større sjanse for at eg vil lika, og dermed gi meg meir.

Eg listar ikkje opp fleire slike bøker, med tanke på at "ein gong bør eg kjøpa/lesa den." Har eg lyst å lesa ei bok, så kjøper/låner eg ho. Ikkje fordi eg burde, men fordi eg har lyst. Så difor, av bøker eg burde lesa, er det: Ingen.

Skrevet

Prøver å få lest en del av klassikerne. Hvorfor? Fordi alle snakker om dem, og jeg vil vite hvorfor. Men det er med klassikerne som med andre bøker; noen er veldig bra, andre er ubegripelig kjedelig.

MEN det er flere av klassikerne som er verdt å lese enn de nye "MÅ LESE"-bøkene.

De nye er ofte hypet opp og markedsført langt ut over hva de er litterært verdt. Som eks Da Vinci koden - greit eventyr, men ikke mer enn det. Når en tar med at den fremstilles som sannhet av forfatter og markedføring, men mye av det mest grunnleggende i den er direkte feil, synker boken sterkt i kurs hos meg.

Fatter ikke hvorfor mange er så betatt av den boka - det er et greit eventyr, men Asbjørnsen og Moe sine eventyr er mye bedre - de er mye bedre fortalt og fremstilles som eventyr, ikke noe annet.

Skrevet
Jeg tenkte jeg burde lest "Prosessen" en gang, men kom aldri igjennom, heller ikke etter gjentatte forsøk. Det gidder jeg ikke lenger prøve på.

Da Vinci-koden gidder jeg heller ikke, selv om de fleste mener det er en bok man "bør" lese. Jeg synes ikke den virker så spennende.

:Nikke: til begge utsagnene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...