AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #1 Skrevet 16. november 2019 Slik er det: Min datter går på barneskolen. Jeg lærer henne opp til at man må inkludere alle, dette har jeg lært henne siden hun var en stor baby. Og hun klarer dette utmerket! Problemet her er at det er ei muslimsk jente i klassen. Veldig søt og oppmerksomhetssøkende jente. Siden 1.klasse har hun villet komme hjem til oss, noe jeg synes er kjempe hyggelig. Jeg prøver både å ringe mor/far, sende sms.. Ikke hele tiden så klart. Det begynte med at jeg sendte melding/ringte med gjevne mellomrom, uten å få respons! Så i 2.klasse når datter skulle ha selskap og alle jenter var invitert, sendte jeg igjen meld til mor og far, fortsatt ingen respons. Så! Så møtte jeg mor helt tilfeldig på butikken. Jeg gikk bort til henne og spurte om hennes datter kom. Ja, det skulle hun, og hun kom faktisk! Bare så dere vet, så er dette også den eneste bursdagen hun har dukket opp i på 3 hele skoleår! For litt siden inviterte jeg alle jentene med hjem, ingen bursdag, bare for gøy. Alle kom, men ikke denne jenta. jeg vet at denne jenta vil komme hjem til oss, for ofte(!!!) når jeg hentet min datter, spør denne jenta mange spørsmål, om hva vi skal, hva hun skal leke med når hun kommer hjem. Om hun vil leke på skolen dagen etter. Så jeg har spurt denne jenta noen ganger rett ut om hun vil komme på besøk en dag, og JA det vil hun. Jeg vet også at denne jenta har mange muslimske venner, da jeg ofte går forbi der de bor i helgene og da er det stappfullt av muslimske barn i Hagen å leker med de. hun har sett meg noen ganger og roper «hei mamma til *****! Hvor er *****??» Jeg forstår ikke hva som er galt her? Får ikke muslimske barn leke med norske barn?? Anonymkode: 835e3...00c 2
Arkana Skrevet 16. november 2019 #2 Skrevet 16. november 2019 Jeg synes du trekker litt vel mange konklusjoner basert på ett eneste barn du kjenner. Det kan være uendelig mange grunner til at akkurat disse foreldrene ikke svarer på meldinger fra deg og religionen deres trenger ikke ha noe som helst med det å gjøre. Selvfølgelig får muslimske barn leke med norske. Barna våre har flere muslimske venner. De deltar i bursdager, feirer selv bursdag og kommer på/inviterer til besøk som alle andre. At mange ikke svarer på bursdagsinvitasjoner er et problem, men separat fra det du skisserer og er overhodet ikke spesifikt for muslimske familier. 17
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #3 Skrevet 16. november 2019 28 minutter siden, Arkana skrev: Jeg synes du trekker litt vel mange konklusjoner basert på ett eneste barn du kjenner. Det kan være uendelig mange grunner til at akkurat disse foreldrene ikke svarer på meldinger fra deg og religionen deres trenger ikke ha noe som helst med det å gjøre. Selvfølgelig får muslimske barn leke med norske. Barna våre har flere muslimske venner. De deltar i bursdager, feirer selv bursdag og kommer på/inviterer til besøk som alle andre. At mange ikke svarer på bursdagsinvitasjoner er et problem, men separat fra det du skisserer og er overhodet ikke spesifikt for muslimske familier. Ja, jeg gjør kanskje det. Hun har jo ikke noe bursdagsselskap for seg selv heller, på 3 år! Hun lengter jo virkelig etter å komme hjem til venninner. Jeg tenkte at siden jeg ser at hun får besøk av andre muslimske barn(ikke fra skolen) og aldri noen andre, at det muligens har med religionen å gjøre. Anonymkode: 835e3...00c 1
Arkana Skrevet 16. november 2019 #4 Skrevet 16. november 2019 Det er mange i mine barns klasser, og i barnehagen da de gikk der, som ikke feiret bursdag med klassekamerater. Og det var ganske jevnt fordelt på nasjonalitet/religion. Noen feirer bare ikke, noen barn er sjenerte og vil helst ikke ha store selskaper, man er ulike. Kanskje du heller kan snakke med moren neste gang du møter henne? Noen er ikke så stødige i norsk og kan synes det er vanskelig å formulere seg på sms, da er det bedre å kunne forklare ting ansikt til ansikt. 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #5 Skrevet 16. november 2019 Vi har bare ett barn med muslimske foreldre i barnehagen til sønnen vår, og hun deltar i alle bursdager. Vi har ikke invitert henne med hjem på playdate fordi hun er kullet under og begynte i høst, men jeg håper hun blir med venner hjem fra neste barnehageår (hos oss begynner det når de er fire). Man kan ikke generalisere ut fra ett barn/ett tilfelle. Anonymkode: c2f58...4bf 5
SoWhat? Skrevet 16. november 2019 #6 Skrevet 16. november 2019 Muslimske barn får leke med norske ja 😄 det er helt vanlig at de gjør det. Men selv om du så klart mener å være hyggelig, så virker det som om du kanskje er litt vel opptatt av denne jenta, og har sendt litt mange sms osv. Du får tenke at når du møtte moren, så fikk hun et ansikt å plassere. Ikke sikkert de har visst noe særlig om hvem du er før det, og kanskje vil de kjenne foreldre ganske mye bedre før de sender barn til andre? Det kan jo gjelde norske også det. At en vil vite litt om hvem folk er. Tror ellers at det er mye lurere om du fysisk kontakter moren. Bli en smule kjent. De er jo mye mer vant til det, enn å sende sms og ringe. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #7 Skrevet 16. november 2019 Opplevd det samme her og. Er en gutt i sønnen mins klasse som aldri kom på invitert vennebesøk, bursdager osv til tross at han spurte meg ofte om han kunne komme til oss. Også sendt meldinger for å invitere foreldre til kaffe slik de kunne se hvordan vi bodde og gi trygghet at vi ville ikke gi han mat han skulle ikke få osv. Gikk ikke, og han gikk ikke til andre gutter heller. Snakk om å integrere seg. Stakkars barn sier jeg. Anonymkode: 07d53...d8c 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #8 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik er det: Min datter går på barneskolen. Jeg lærer henne opp til at man må inkludere alle, dette har jeg lært henne siden hun var en stor baby. Og hun klarer dette utmerket! Problemet her er at det er ei muslimsk jente i klassen. Veldig søt og oppmerksomhetssøkende jente. Siden 1.klasse har hun villet komme hjem til oss, noe jeg synes er kjempe hyggelig. Jeg prøver både å ringe mor/far, sende sms.. Ikke hele tiden så klart. Det begynte med at jeg sendte melding/ringte med gjevne mellomrom, uten å få respons! Så i 2.klasse når datter skulle ha selskap og alle jenter var invitert, sendte jeg igjen meld til mor og far, fortsatt ingen respons. Så! Så møtte jeg mor helt tilfeldig på butikken. Jeg gikk bort til henne og spurte om hennes datter kom. Ja, det skulle hun, og hun kom faktisk! Bare så dere vet, så er dette også den eneste bursdagen hun har dukket opp i på 3 hele skoleår! For litt siden inviterte jeg alle jentene med hjem, ingen bursdag, bare for gøy. Alle kom, men ikke denne jenta. jeg vet at denne jenta vil komme hjem til oss, for ofte(!!!) når jeg hentet min datter, spør denne jenta mange spørsmål, om hva vi skal, hva hun skal leke med når hun kommer hjem. Om hun vil leke på skolen dagen etter. Så jeg har spurt denne jenta noen ganger rett ut om hun vil komme på besøk en dag, og JA det vil hun. Jeg vet også at denne jenta har mange muslimske venner, da jeg ofte går forbi der de bor i helgene og da er det stappfullt av muslimske barn i Hagen å leker med de. hun har sett meg noen ganger og roper «hei mamma til *****! Hvor er *****??» Jeg forstår ikke hva som er galt her? Får ikke muslimske barn leke med norske barn?? Anonymkode: 835e3...00c Jeg kan snakke på vegne av meg som er vokst opp som muslim og alle andre venninner som også er oppvokst som muslimer. Vi fikk sjeldent eller aldri dra på bursdag fordi bursdager ikke er tillatt i islam. Når det var jentefest og lignende så fikk vi heller ikke dra pga to ting: 1. Muslimske foreldre sender sjeldent barna sine på det som kan tolkes som "party", da det motiverer til haram-aktiviteter. 2. Det kunne være gutter der. Grunnen til at jeg gir så bastante svar er fordi vi som unge snakket om dette sammen og var så ergelige på foreldrene våre for det, og det var også det vi fikk til svar hjemme. Anonymkode: 530aa...641 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #9 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg gjør kanskje det. Hun har jo ikke noe bursdagsselskap for seg selv heller, på 3 år! Hun lengter jo virkelig etter å komme hjem til venninner. Jeg tenkte at siden jeg ser at hun får besøk av andre muslimske barn(ikke fra skolen) og aldri noen andre, at det muligens har med religionen å gjøre. Anonymkode: 835e3...00c Som oftest er det pga økonomi eller lite plass, eller så er foreldrene som sagt, strengt praktiserende og da er ikke bursdagsselskaper tillat. Anonymkode: 530aa...641 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #10 Skrevet 16. november 2019 Her i gata kom min sønns muslimske klassekamerat på bursdagsfeiring, de var fra Afghanistan. Null problem, serverte selvfølgelig mat han også kunne spise. Anonymkode: 4fc1b...807 1
Fiskegrateng Skrevet 16. november 2019 #11 Skrevet 16. november 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Slik er det: Min datter går på barneskolen. Jeg lærer henne opp til at man må inkludere alle, dette har jeg lært henne siden hun var en stor baby. Og hun klarer dette utmerket! Problemet her er at det er ei muslimsk jente i klassen. Veldig søt og oppmerksomhetssøkende jente. Siden 1.klasse har hun villet komme hjem til oss, noe jeg synes er kjempe hyggelig. Jeg prøver både å ringe mor/far, sende sms.. Ikke hele tiden så klart. Det begynte med at jeg sendte melding/ringte med gjevne mellomrom, uten å få respons! Så i 2.klasse når datter skulle ha selskap og alle jenter var invitert, sendte jeg igjen meld til mor og far, fortsatt ingen respons. Så! Så møtte jeg mor helt tilfeldig på butikken. Jeg gikk bort til henne og spurte om hennes datter kom. Ja, det skulle hun, og hun kom faktisk! Bare så dere vet, så er dette også den eneste bursdagen hun har dukket opp i på 3 hele skoleår! For litt siden inviterte jeg alle jentene med hjem, ingen bursdag, bare for gøy. Alle kom, men ikke denne jenta. jeg vet at denne jenta vil komme hjem til oss, for ofte(!!!) når jeg hentet min datter, spør denne jenta mange spørsmål, om hva vi skal, hva hun skal leke med når hun kommer hjem. Om hun vil leke på skolen dagen etter. Så jeg har spurt denne jenta noen ganger rett ut om hun vil komme på besøk en dag, og JA det vil hun. Jeg vet også at denne jenta har mange muslimske venner, da jeg ofte går forbi der de bor i helgene og da er det stappfullt av muslimske barn i Hagen å leker med de. hun har sett meg noen ganger og roper «hei mamma til *****! Hvor er *****??» Jeg forstår ikke hva som er galt her? Får ikke muslimske barn leke med norske barn?? Anonymkode: 835e3...00c Jeg bare lurer på en ting-hvordan man ser på barn at de er muslimske? 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #12 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Fiskegrateng skrev: Jeg bare lurer på en ting-hvordan man ser på barn at de er muslimske? Kan bare svare for meg selv, moren gikk med hijab, og aldri alene ute. Dermed gikk jeg utfra at hele familien var muslimer, og det var de, merkelig nok Anonymkode: 4fc1b...807 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #13 Skrevet 16. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i gata kom min sønns muslimske klassekamerat på bursdagsfeiring, de var fra Afghanistan. Null problem, serverte selvfølgelig mat han også kunne spise. Anonymkode: 4fc1b...807 Gutter og jenter har som oftest forskjellige ting de har lov til. Anonymkode: 530aa...641 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan bare svare for meg selv, moren gikk med hijab, og aldri alene ute. Dermed gikk jeg utfra at hele familien var muslimer, og det var de, merkelig nok Anonymkode: 4fc1b...807 Hvis moren er muslim, så er barnet muslim. Anonymkode: 530aa...641 2
Fiskegrateng Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan bare svare for meg selv, moren gikk med hijab, og aldri alene ute. Dermed gikk jeg utfra at hele familien var muslimer, og det var de, merkelig nok Anonymkode: 4fc1b...807 TS skrev " Jeg vet også at denne jenta har mange muslimske venner, da jeg ofte går forbi der de bor i helgene og da er det stappfullt av muslimske barn i Hagen ", så derfor spurte 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, Fiskegrateng skrev: TS skrev " Jeg vet også at denne jenta har mange muslimske venner, da jeg ofte går forbi der de bor i helgene og da er det stappfullt av muslimske barn i Hagen ", så derfor spurte Ok, da beklager jeg. Anonymkode: 4fc1b...807
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gutter og jenter har som oftest forskjellige ting de har lov til. Anonymkode: 530aa...641 Ja, det har du nok veldig rett i. Anonymkode: 4fc1b...807
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #18 Skrevet 16. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan snakke på vegne av meg som er vokst opp som muslim og alle andre venninner som også er oppvokst som muslimer. Vi fikk sjeldent eller aldri dra på bursdag fordi bursdager ikke er tillatt i islam. Når det var jentefest og lignende så fikk vi heller ikke dra pga to ting: 1. Muslimske foreldre sender sjeldent barna sine på det som kan tolkes som "party", da det motiverer til haram-aktiviteter. 2. Det kunne være gutter der. Grunnen til at jeg gir så bastante svar er fordi vi som unge snakket om dette sammen og var så ergelige på foreldrene våre for det, og det var også det vi fikk til svar hjemme. Anonymkode: 530aa...641 Hvor i Koranen står det at bursdag ikke er tillatt? Anonymkode: 9689e...67b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #19 Skrevet 16. november 2019 Bestevenninnen min er muslim, vi har vokst opp sammen. Både hun og alle søstrene hennes, og nå barn og nieser har vært med på alt av bursdager og jentefester, skoledisko og play dates. Så det kommer helt an på familien. Anonymkode: f1ac8...604 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #20 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor i Koranen står det at bursdag ikke er tillatt? Anonymkode: 9689e...67b Du får google det. Anonymkode: 530aa...641 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå