Gå til innhold

Irritert ved legging, 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å bli tydelig irritert på 2,5 åring ved feks legging,når han bare tuller og herjer? «Tåler» barn i den alderen å få oppleve tydelig irritasjon? 

Anonymkode: 82b36...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i tydelig irritasjon da? Hvordan oppfører du deg helt konkret?

Det har sjelden noe for seg, du oppnår ingen ting annet enn å få utløp for egen frustrasjon og en unge som ikke forstår reaksjonen din. Det er neppe skadelig at mor eller far blir litt oppgitt og lei, men avhenger da veldig av hvordan du faktisk reagerer.

Anonymkode: 0eb2f...463

Skrevet

Nei du skal ikke være tydelig irritert og vise sinne i en leggesituasjon. 

Hva vet du om barns utvikling? Hva forstår en 2 åring kontra deg selv? 

Få til gode leggerutiner, vær tolmodig, vis kjærlighet og mildhet.

har du sinneproblem når barnet skal legge seg så søk hjelp på helsestasjonen før du skader barnet ditt!! 

Husk du er større sterkere og klokere!!! 

Anonymkode: 2f335...39c

Skrevet

Nei barnet tåler ikke det! 

Skrevet

Det må da være helt innafor å vise at man blir oppgitt når barnet hopper i sengen og skråler etter leggetid. Foreldre er mennesker de også, og det tåler en på to og et halvt år å se. 

Drøyt å tolke spørsmålet som at TS har sinneproblemer. 🙄

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, alabaster skrev:

Det må da være helt innafor å vise at man blir oppgitt når barnet hopper i sengen og skråler etter leggetid. Foreldre er mennesker de også, og det tåler en på to og et halvt år å se. 

Drøyt å tolke spørsmålet som at TS har sinneproblemer. 🙄

Nei du skal ikke vise at du blir tydelig irritert som ts skriver. Jeg jobber i barnevernet og har sett mange utrygge barn pga sinte foreldre. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei du skal ikke vise at du blir tydelig irritert som ts skriver. Jeg jobber i barnevernet og har sett mange utrygge barn pga sinte foreldre. 

Men det er jo en stor forskjell på irritert og sint? 

• Liker 1
Skrevet

Barn tåler det nok, men det er ikke formålstjenlig. Finnes mye bedre strategier.

Anonymkode: ef6ac...d06

Skrevet
11 minutter siden, alabaster skrev:

Men det er jo en stor forskjell på irritert og sint? 

Hva er forskjell på tydelig irritert og sint? Ts er jo i tvil i utg pkt over sin egen reaksjon siden hun spør her inne 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er forskjell på tydelig irritert og sint? Ts er jo i tvil i utg pkt over sin egen reaksjon siden hun spør her inne 

Jeg tolker "tydelig irritert" som "synlig irritert/oppgitt". Det kan komme til uttrykk ved at man er litt kortere i setningene, gir litt tydeligere beskjed, kanskje sukker litt, kanskje legger armene i kors osv. 

Med "sint" tenker jeg på noen som kanskje hever stemmen, er brå i bevegelsene. 

Det er lett å sitte bak skjermen og dømme, men jeg skulle likt å se den engelen som klarer å si "god natt, lille venn, nå er det leggetid og du må ligge fint i sengen din" like tålmodig den 47ende gangen på rad samme kveld. 

• Liker 1
Skrevet

Med mindre ungen din er laget av bomull så tåler den å se forskjellige følelser hos foreldrene sine. Om om 2,5 åring tuller gjentatte ganger etter leggetid får han steng beskjed om at nok er nok. Jeg må da faktisk bli sint og morsk for at han gir seg. Heldigvis er det ekstremt sjeldent han tuller ved leggetid. Men han er mer utfordrende på dagtid. 

Anonymkode: 2fdf4...e42

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor. Min på samme alder kan også teste en del grenser nå, og jeg sier klart fra at hvis hun ikke kan sitte stille og være med på lesestund kan hun bare legge seg i senga med en gang. Dette er gjerne kombinert med sukk og oppgitte bevegelser, fordi jeg vet at hun bare tester grensene. Hun får masse kjærlighet og er en veldig trygg unge, og derfor er jeg også trygg på situasjonene der jeg faktisk kan være streng og irritert. 

Anonymkode: 69f31...55f

• Liker 2
Skrevet

Ville heller valgt å være tydelig og streng fremfor å vise at man blir irritert, selv om barn har ikke vondt av å se at foreldrene bli irritert så lenge det ikke skjer svært ofte og alltid rettet mot barnet. Dette på lik linje med andre naturlige følelser som sorg og glede. Det som ikke er greit er å gi utløp for sin irritasjon ved å gjøre svært bråe bevegelse, høyne stemmen betraktelig o.l som kan gjøre barnet usikkert eller skremme det. Det er greit å si med streng maske og rolig, men fast stemme at: «nå er det faktisk natt, og da skal vi sove. Leke kan vi gjøre imorgen». Kort sagt så kommer det helt ann på hvordan du viser at du er irritert. Usannsynlig godt jobba til de foreldrene som ALLTID klare å skjule at de er irritert, om det er barna de er irritert over eller ikke. 

Forresten: Spesielt svar fra en som jobber i barnevernet lenger opp her synes jeg. Tenkte først å fremst de fra bv skulle være veiledende og føre hjelpende rådgivning 🙂  Vedkommende burde vite bedre enn å svar så bastant med så lite bakgrunn for sin kommentar. 

Anonymkode: 4187b...4b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...