AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #1 Skrevet 16. november 2019 Jeg har to døtre, de er 10 og 12 år gamle. De krangler så å si HELE tiden! De klarer nesten ikke snakke sammen uten at den ene begynner å erte den andre og så er vi gang. Det går i grining og de lugger hverandre. Jeg blir helt matt. Har lest "alt" av bøker, Montgomery og engelske. Se barna sier de alle sammen. Gi en klem og vær der for dem. Altså, det funker jo ikke overhodet. Døtrene mine brøler og skriker til hverandre. Jeg er rådløs. Hjelp meg med konkrete råd. Ikke sånne kos og klemming. Heller konkret hva jeg kan si og gjøre? Jeg nekter de skjerm, de får ikke overnatte når de vil som en slags "straff" når de sier og gjør ting. Dette er så flaut, ingen andre sliter slik med barna sine... tror jeg!? Anonymkode: 9529d...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #2 Skrevet 16. november 2019 Moren min slet sånn med oss. Hun lot oss krangle. Sånt måtte vi løse selv. Du får fortsett med å stramme inn goder hvis de ikke hører. Sende de på rommet vær for seg. Rundt 15 år alderen ble vi perlevenner og har hvert det siden. Anonymkode: 68099...c15 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #3 Skrevet 16. november 2019 Mange sliter sånn med barna sine. Men de skryter ikke av det på sosiale medier Søsteren min og jeg kunne knapt nok være i samme hus. Nå sees vi en gang i året og det holder. Noen folk går ikke overens, og det er ulempen med søsken. Man tar to forskjellige individer og tvinger de til å bo sammen og legger press på at de må like hverandre fordi sånn "skal" det være. Har ikke konkrete råd, kanskje vokser de opp til å like hverandre, kanskje ikke. Foreldrene mine gav opp og regelen vi fikk var at det skulle være stille inne og ville vi sloss og skrike så måtte vi gå ut, uansett vær og gjøre det ute på gårdsplassen. Det drepte mange krangler kjapt. Anonymkode: 0b6bf...e8e 18
Kvalitet Skrevet 16. november 2019 #4 Skrevet 16. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to døtre, de er 10 og 12 år gamle. De krangler så å si HELE tiden! De klarer nesten ikke snakke sammen uten at den ene begynner å erte den andre og så er vi gang. Det går i grining og de lugger hverandre. Jeg blir helt matt. Har lest "alt" av bøker, Montgomery og engelske. Se barna sier de alle sammen. Gi en klem og vær der for dem. Altså, det funker jo ikke overhodet. Døtrene mine brøler og skriker til hverandre. Jeg er rådløs. Hjelp meg med konkrete råd. Ikke sånne kos og klemming. Heller konkret hva jeg kan si og gjøre? Jeg nekter de skjerm, de får ikke overnatte når de vil som en slags "straff" når de sier og gjør ting. Dette er så flaut, ingen andre sliter slik med barna sine... tror jeg!? Anonymkode: 9529d...1c9 Jeg bare lurer på hvordan barna er på skolen og sammen med andre? Er dette ellers ressurssterke jenter med hobbyer og greie skoleresultater?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. november 2019 #5 Skrevet 16. november 2019 Sånn var jeg og min søster også. Det du kan gjøre er å be dem ordne opp, og å DEMPE SEG. Så anbefaler jeg deg å snakke med dem hver for seg om erting, hvordan man takler erting og om å forlate situasjonen når den eskalerer. Ellers er det jo å skille dem - be nr 1 gå og gjøre X mens nr 2 må gjøre Y. Hvis du er konsekvent på at du ALDRI tar parti, men at høylytt krangling ender med at de må gjøre husarbeid hver for seg så kan det godt være at de demper seg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #6 Skrevet 16. november 2019 Ta de med på artige ting de kan oppleve sammen. Lage pepperkaker sammen nå før jul, dra ut og spis, dra på tur ett eller annet sted?? Anonymkode: 4adb5...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #7 Skrevet 16. november 2019 Jeg og min søster kranglet foedi mine foreldre forskjellsbehandlet oss. De favoriserte henne og jeg var søppel. Lot mitt sinne gå ut over henne og det ble en ond sirkel. Er du sikker på at du behandler barna likt? Anonymkode: 6033d...197 3
SoWhat? Skrevet 16. november 2019 #8 Skrevet 16. november 2019 Vanskelig og slitsomt. Men er går dette begge veier, er begge like konfliktskapende? Ofte kan ting skje i det skjulte som foreldre ikke får med seg, men regner med at du har observert ordentlig? Mellom søsken er det ofte konkurranse. De vil ha samme status hos foreldrene, de må alltid dele oppmerksomhet og tid. Det var ikke så ille hjemme da jeg var barn/ungdom, men ene broren min var ikke grei mot meg. Jeg hadde i tillegg mye ansvar for yngre søsken ( fordi jeg var eldste jente, kultur der), men han ble alltid favorisert på noen måter. Men ingen turte å lage noe bråk hos oss, så det ble kald front isteden. Nå derimot, syns jeg han er helt fantastisk! Så det kan gå over. Men se litt bak, om det er noe som plager den ene eller den andre. Syns du kan be de gå på hvert sitt rom når de utagerer veldig. Og om du kan ta en samtale med en og en? Ta det de sier på alvor, for DEN feilen kan ofte foreldre gjøre; at de bagatelliserer eller mener barna dramatiserer. Selv om søsken er ulike, så kan de jo ikke være helt krakilske heller.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #9 Skrevet 16. november 2019 Hva er det de krangler om? Hva er det som irriterer den andre? Anonymkode: 1f8b8...234 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #10 Skrevet 16. november 2019 Akkurat sånn er det her i huset også. Mine døtre virker som de hater hverandre og de krangler og sloss hele tiden. De sliter meg ut og jeg kjenner at jeg orker nesten ikke være i samme hus som dem. føler jeg har prøvd alt for å få husfred,men ingenting hjelper mer enn i noen timer. i fet ene øyeblikket kan de virke som de er bestevenner og ler og har det gøy sammen. I det andre øyeblikket slår de,lugger og roper stygge ting til hverandre. Blir gal! Anonymkode: 00e93...938 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #11 Skrevet 16. november 2019 Bare overskriften-måten du formulerer deg på får meg til å tenke mitt. Anonymkode: 4fad0...85b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #12 Skrevet 16. november 2019 Søstrene mine kranglet masse som barn.. Anonymkode: c7a6a...3cf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #13 Skrevet 16. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare overskriften-måten du formulerer deg på får meg til å tenke mitt. Anonymkode: 4fad0...85b Vet du hva, det er faktisk lov til å reagere. Det er lov til å bli frustrert og ikke være så himla pedagogisk hele tiden. Spesielt på et forum. Altså halo, går det an å være så trangsynt 😂 Jeg har lyst til å sette ungene på gårdsplassen og låse døra innimellom. I dag har jeg lyst å kaste alt 9-åringen eier ut i hagen og tenne på det fordi han lager het helsikes leven rundt å rydde rommet sitt. At jeg skriver det på kvinneguiden betyr ikke at jeg faktisk gjør det. Anonymkode: 3543c...5d0 21
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 Skill dem. Må de være i nærheten av hverandre? Anonymkode: 789cd...b78
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 TS her. Takk for svar. Begge jentene er skolelys på skolen og med venninner. Det er kun når de er hjemme. Jeg prøver å ikke ta parti, men når den ene virkelig har oppført seg dumt og jeg har sett han hun har for eks klappet til søsteren sin MÅ jeg ta den det gjelder. Men så kommer det jo frem at søsteren ertet bak min rygg så den andre tok igjen. Vi har et lite hus og de må dessverre dele soverom. Jeg får ikke bare skilt de for vi har liten stue. Og når jeg sint og lei meg pga kranglingen deres har jeg ikke veldig lyst å lage pannekaker med dem heller. Jeg har lyst å hive de på sjøs! Anonymkode: 9529d...1c9 5
Gjest theTitanic Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange sliter sånn med barna sine. Men de skryter ikke av det på sosiale medier Søsteren min og jeg kunne knapt nok være i samme hus. Nå sees vi en gang i året og det holder. Noen folk går ikke overens, og det er ulempen med søsken. Man tar to forskjellige individer og tvinger de til å bo sammen og legger press på at de må like hverandre fordi sånn "skal" det være. Har ikke konkrete råd, kanskje vokser de opp til å like hverandre, kanskje ikke. Foreldrene mine gav opp og regelen vi fikk var at det skulle være stille inne og ville vi sloss og skrike så måtte vi gå ut, uansett vær og gjøre det ute på gårdsplassen. Det drepte mange krangler kjapt. Anonymkode: 0b6bf...e8e " To forskjellige individer tvinges til å bo sammen.".. Du fikk det til å høres ut som et slags overgrep og forulemping at søsken må være i samme hus. Det er det ikke. Vi lever i sosiale samfunn. Vi må lære å samarbeide med og å være høflig mot folk vi ikke liker. Det er lov å ikke like. Det er ikke lov å være ufin kun av den grunn. Både hjemme, på jobb, skole og fritidsaktiviteter så møter vi fra tid til annen folk vi ikke liker. En av måtene vi lærer på i oppveksten er med å teste grensene til foreldre og søsken. Du kan som mor FORVENTE at de samarbeider. Det er forventet at de sier hei, hadet og takk til hverandre. At de kan sitte rundt et bord sammen. Leve i samme hus uten å fly i tottene på hverandre. Du kan fortelle hva du forventer av dem og hva denne kranglingen gjør med deg. Den som ikke kan oppføre seg kan vente ute eller på rommet sitt til den kan være hyggelig mot andre igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Takk for svar. Begge jentene er skolelys på skolen og med venninner. Det er kun når de er hjemme. Jeg prøver å ikke ta parti, men når den ene virkelig har oppført seg dumt og jeg har sett han hun har for eks klappet til søsteren sin MÅ jeg ta den det gjelder. Men så kommer det jo frem at søsteren ertet bak min rygg så den andre tok igjen. Vi har et lite hus og de må dessverre dele soverom. Jeg får ikke bare skilt de for vi har liten stue. Og når jeg sint og lei meg pga kranglingen deres har jeg ikke veldig lyst å lage pannekaker med dem heller. Jeg har lyst å hive de på sjøs! Anonymkode: 9529d...1c9 Gi dem oppmuntring. Om begge oppfører seg bra i 4 uker får de belønning. Om det er kino, en valgfri ny leke osv. Du kan sette opp et system der de får en strek hver gang de ertet bak ryggen eller skrek til osv. Dersom den ene har for eks 6 streker får ingen av de noe som helst. Det betyr at det ikke nytter lyve om at den andre har vært slem, for det går utover en selv som ikke får belønning heller. Anonymkode: 1f8b8...234
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #18 Skrevet 16. november 2019 7 minutter siden, theTitanic skrev: " To forskjellige individer tvinges til å bo sammen.".. Du fikk det til å høres ut som et slags overgrep og forulemping at søsken må være i samme hus. Det er det ikke. Vi lever i sosiale samfunn. Vi må lære å samarbeide med og å være høflig mot folk vi ikke liker. Det er lov å ikke like. Det er ikke lov å være ufin kun av den grunn. Både hjemme, på jobb, skole og fritidsaktiviteter så møter vi fra tid til annen folk vi ikke liker. En av måtene vi lærer på i oppveksten er med å teste grensene til foreldre og søsken. Du kan som mor FORVENTE at de samarbeider. Det er forventet at de sier hei, hadet og takk til hverandre. At de kan sitte rundt et bord sammen. Leve i samme hus uten å fly i tottene på hverandre. Du kan fortelle hva du forventer av dem og hva denne kranglingen gjør med deg. Den som ikke kan oppføre seg kan vente ute eller på rommet sitt til den kan være hyggelig mot andre igjen. Jo, man tvinges til å bo sammen. Du har null mulighet til å flytte, null mulighet til å komme deg vekk, du MÅ bo med en person du nok aldri ville bodd med om du faktisk hadde et valg. Hvordan er det ikke tvang? Du ville aldri frivillig bodd med noen som slår deg, lugger deg og skriker til deg som voksen. Det er ikke lettere for et barn. Det kan ikke sammenliknes med å måtte omgåes folk man ikke liker ute i verden. Anonymkode: 0b6bf...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #19 Skrevet 16. november 2019 Er som å lese om mine to døtre. De hater hverandre, kan ikke være alene sammen eller egentlig sammen over tid. Løsningen er dessverre at den ene bor hos meg og den andre hos far og at de er sammen annenhver helg. De er helt ulike personligheter og går rett og slett ikke overens uansett hva vi har forsøkt. Begge er sosialt oppegående og har mange venner på hver sin kant. Samme alder. Klart dette er trist, men familien fungerer bedre nå. Anonymkode: 2d6fa...33d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #20 Skrevet 16. november 2019 Kanskje du burde kontakte barnevernet slik at du kan få veiledning. Du sliter tydeligvis med barneoppdragelse, og barnevernet kan hjelpe med dette slik at barna skal ha det bra hjemme. Anonymkode: a6299...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå