AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #1 Skrevet 16. november 2019 https://www.tv2.no/storm/10989490/ Denne jenta har ikke råd til å betale russeavgift. Medruss latterliggjør henne og stiller seg uforstående til at russ kan ha økonomiske problemet og noen mente hun feks kunne ta opp forbrukslån. Hva synes dere? Er ikke dagens elever på videregående opplyste eller bare bortskjemte? Anonymkode: 65bf5...d6d
Traktor Skrevet 16. november 2019 #2 Skrevet 16. november 2019 Etter hva jeg har skjønt er dette et frivillig arrangement i privat regi. Vil man være med må man følgelig betale. Det er snakk om 400 kr og jeg regner med at dette ikke kom brått på. Da blir det rett og slett en prioriteringssak, og jeg synes da egentlig det er helt greit at man sier «har man ikke råd, så har man ikke råd». Når man da heller ikke liker at folk spleiser på dette for seg har jeg egentlig begrenset medfølelse. 2
Gjest O.G. Skrevet 16. november 2019 #3 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tv2.no/storm/10989490/ Denne jenta har ikke råd til å betale russeavgift. Medruss latterliggjør henne og stiller seg uforstående til at russ kan ha økonomiske problemet og noen mente hun feks kunne ta opp forbrukslån. Hva synes dere? Er ikke dagens elever på videregående opplyste eller bare bortskjemte? Anonymkode: 65bf5...d6d Gir hun etter for gruppepress her, så vil hun ha et liv i gjeld foran seg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #4 Skrevet 16. november 2019 Hun velger jo selv om dette er noe hun vil prioritere eller ikke. Livet består av valg og prioriteringer, det er helt rett at "har man ikke råd, så har man ikke råd". Noen har råd til hyppige ferier, andre ikke. Noen har råd til bil, andre ikke. Noen har råd til masse shopping, andre ikke. Noen har råd til å spise ute hver dag, andre ikke. Sånn er det faktisk, like greit å lære seg det først som sist. Anonymkode: a9460...8ff
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #5 Skrevet 16. november 2019 Jeg syns man skal ta seg en skikkelig fest. Lån på 2 millioner virkelig skaffe seg et minne for livet. Ligg på deg et par kjønnsykdomer, en abort og en ung mor fødsel. Barnebidrag er verdifult i nedbetalling av lånet. Klarer du å drikke på deg en skrumplever kan du heve APP og gå rett ut i ung ufør. Bedre kan det ikke bli. Med disse fantastiske minnene så er det konstantert at du har vært gjennom toppen i livet. Da er det ikke mer å stresse for, kun vente på døden, og det med trygdt og barn som kan stelle en. Videre utdanning er unødvendig. Anonymkode: 96ed4...5ec
Kågebruker Skrevet 16. november 2019 #6 Skrevet 16. november 2019 Russetiden er noe jeg aldri forsto 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #7 Skrevet 16. november 2019 Russeavgift? Er det noe nytt? Anonymkode: aad5d...3aa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #8 Skrevet 16. november 2019 Har man ikke råd så har man ikke råd. Jeg var selv på russebuss, og selv om det var mye penger, var det uten tvil verdt det. Anonymkode: 36f7c...95b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #9 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Russeavgift? Er det noe nytt? Anonymkode: aad5d...3aa Tror den avgiften gjelder russen på den aktuelle skolen, at russestyret arrangerer opplegg for deres russ som en tillegg til "vanlig" russefeiring. Anonymkode: 27670...5f2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Snakk om PATETISKE unge voksne... Anonymkode: b7712...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 For de aller aller fleste, så er 400 kr en overkommelig utgift. Som andre skiver, man må prioritere her i livet. Har man ikke råd til russeavgiften, har man vitterlig ikke råd til å feste. 400 kr er ikke en kveld på byen en gang. Anonymkode: 9f8d2...5c1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: For de aller aller fleste, så er 400 kr en overkommelig utgift. Som andre skiver, man må prioritere her i livet. Har man ikke råd til russeavgiften, har man vitterlig ikke råd til å feste. 400 kr er ikke en kveld på byen en gang. Anonymkode: 9f8d2...5c1 Denne eleven bor for seg selv i hybelleilighet. Når man har bo- og oppholdsutgifter kan det bli ganske trangt, og støtten man får fra Lånekassen er ikke all verdens. Jeg synes det høres helt idiotisk ut at man må betale en avgift på 400 kr. Det har jeg aldri hørt om før. Russetiden var ikke en stor greie på min skole, og jeg var heller ikke særlig interessert i å være russ, men jeg synes absolutt at russetiden skal være tilgjengelig for alle avgangselever som ønsker å ta del i det. Nå var det heller ikke slik at hun ikke ønsket å betale, men at hun ikke kunne betale innen fristen og ga beskjed om det. Etter at hun ga beskjed ble hun ekskludert og hånet, noe som i alle fall ikke er greit. Det viser seg uansett at det var riktig av henne å ta det til mediene. Russesjefene er generelt livredd for negativ omtale i media og påfølgende refs fra skoleledelsen, så da tar de grep om situasjonen - selv om dette er noe som aldri burde ha skjedd. Anonymkode: f8770...5f3 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: For de aller aller fleste, så er 400 kr en overkommelig utgift. Som andre skiver, man må prioritere her i livet. Har man ikke råd til russeavgiften, har man vitterlig ikke råd til å feste. 400 kr er ikke en kveld på byen en gang. Anonymkode: 9f8d2...5c1 Dette er faktisk veldig feil. For de som sliter med økonomien, er 400 kroner mye penger. Jeg sliter ikke med økonomien, men synes det er en del penger. Det må sies at jeg er middelaldrende, og derfor har et litt annet syn på penger enn en del andre. Nei, 400 kr er ikke en kveld på byen en gang. Men nå snakker vi russ, og ikke folk som er i fast arbeid, med dertil hørende inntekt. Anonymkode: 577c2...920 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #15 Skrevet 22. november 2019 Hvis man sliter med økonomien så er det virkelig IKKE lurt å ta opp forbrukslån nei. Det har kjempehøye renter og man vil slite enda mer. Russetiden er ikke verdt å sette seg i økonomisk krise for.. Anonymkode: d0536...1da 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #16 Skrevet 22. november 2019 Jeg tok opp gjeld, som ble ennå større enn opprinnelig lånebeløp, og var helt pyton. Så lenge man kan unngå slike lån, så ligg unna. Anonymkode: 6d3fd...4d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå