Gå til innhold

Hvordan takler dere dårlig samvittighet etter for mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en typisk "dårlig samvittighetsperson". I går var jeg ute på drinkkveld med venner. Det ble masse drinker, aka MYE flytende kalorier, og påfølgende snacks og nattmat. Vil anslå at jeg sikkert klarte å få i meg et gjennomsnittlig dagsbehov på en kveld. I dag våkner jeg med tidenes verste samvittighet. Hadde kanskje tenkt at det var greit til vanlig, men på torsdag var jeg i 80-årskalas. Det er selvfølgelig bare kos, men det fløt med snitter og bløtkake. Fikk nok litt mye av det gode. 

Nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet! Hvordan takler dere som slanker dere å ha flere slike "smeller" på en uke. Hadde ikke gjort noen big deal ut av det hvis det var én hendelse, men dette gnager litt... Jeg klarer jo ikke si nei!

Anonymkode: 59c44...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Gårsdagen var gårsdagen. NÅ er det en ny dag med nye muligheter.

Dårlig samvittighet gir deg ingen som helst positivt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist er spist og nå er det én ny dag. Eneste dumme du kan gjøre er å tenke: nå er ALT ødelagt og jeg kan like gjerne bare gi opp. Bare gå videre og tenk på dagen i dag og morgendagen, ikke gårsdagen. Den er ferdig. 

Anonymkode: b5c3a...992

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig lite dagen etter. Dette er jo absolutt ikke anbefalt og vil skape et enda mer forstyrret forhold til mat, men det er nå enn slik jeg takler det😕 

Anonymkode: 3db12...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser veldig lite dagen etter. Dette er jo absolutt ikke anbefalt og vil skape et enda mer forstyrret forhold til mat, men det er nå enn slik jeg takler det😕 

Samme her. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer for ofte setter jeg meg ned for å vurdere hvorfor det skjer, og legge en plan for hvordan håndtere neste gang det blir mange slike fristelser. I stedet for å velte meg i dårlig samvittighet prøver jeg å ta lærdom av det (påstår jeg hvertfall, teori og praksis kan være forskjellig 🤪). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Det er ikke bra.

Hvorfor er det ikke bra? Det er sånn jeg har holdt meg på samme vekt i 20 år. Har ikke et "forstyrret" forhold til mat når jeg velger å kose meg når anledningen byr seg og spise mindre dagen etterpå. Det er jo bare vektregulerende.

Anonymkode: bbe89...ed9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger ikke på seg av å skeie ut to ganger ei uke. Man legger på seg når det blir en del av livsstilen. Er man flink til å "beherske seg" ellers i uka, måneden, året, så er utskeiing av og til ingen problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Du tenker at gjort er gjort og spist er spist men at du lærte noe og gjør det bedre fremover. Tenk på forhånd hva du skal ha. 1 kakestykke, 1 snitte. Velg vin og øl fremfor drinker. Så slipper du også å bli dritings og gjøre dumme ting. 4 enheter alkohol. 

Ikke for å ødelegge men du fikk nok i deg tre- fire dagsbehov for kalorier den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit mye med dårlig samvittighet for sånt før. Da kunne jeg fort havne i en dårlig spiral hvor jeg fortsatte å spise dårlig de påfølgende dagene også. Dårlig = enten for mye eller altfor lite mat.

Dette sporet har jeg kommet ut av, og jobber nå aktivt for å være snill mot kroppen min. Så hva gjør jeg dagen etter jeg syns det ble litt mye? Da går jeg tilbake til mitt vanlige kosthold med masse frukt og grønnsaker, aldri under 1800 kalorier om dagen. I tillegg drikker jeg mye vann. Da føler jeg meg helt topp igjen når dagen er slutt 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRO MEG, kroppen din klarer ikke ta opp alt du har spist og drukket over så kort tid :) 

Jeg har lært det siste året at dårlig samvittighet hjelper ingen, aller minst meg selv. Det handler om forholdet man har til mat, og at det ikke skal være et negativt forhold med dårlig samvittighet. Jeg koser meg i bursdager, fester og feiringer med beste samvittighet. Det er selvfølgelig naturlig å tenke over at, "Oi, nå har jeg spist og drukket litt mye", men så tenker jeg også "pytt, pytt, i dag er i dag og i morgen er i morgen" 😄 

Anonymkode: 0b42b...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg orker ikke å ha dårlig samvittighet. Man spiser jo ikke slik hver dag om man er opptatt av å gå ned i vekt og da gjør ikke det noe i det store og det hele. 

Hvis jeg vet at jeg skal noe der det serveres god mat så tenker jeg bare at jeg skal kose meg i dag og da spiser jeg kanskje litt for mye, men jeg prøver også å begrense meg. 

Jeg kunne ha veldig dårlig samvittighet før, men det skaper bare en masse negativitet. Så nå prøver jeg heller å tenke på hvor utrolig god den pizzaen og vinen var om jeg for eksempel har vært ute med en venninne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får aldri dårlig samvittighet, så det er noe jeg ikke trenger å takle, heldigvis. Jeg bestemte meg for fem år siden å aldri ha dårlig samvittighet igjen, og det løftet har jeg holdt. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert ikke så politisk korrekt: men jeg tror at å ha dårlig samvittighet når man har spist for mye kan være en bra ting. Jeg snakker ikke om selvforakt eller at hele verden raser sammen fordi man har spist litt ekstra mye en kveld, men å tenke pytt pytt, spist er spist, jeg "glemmer" strategisk av denne utskeielsen vil ikke hjelpe dersom man er overvektig og ønsker å gå ned i vekt. 

For vi lever i et overflodssamfunn hvor neste utskeielse er bare dager unna. Det hjelper å kjenne litt på at denne kvelden så ble det faktisk altfor mye mat, og dette skal jeg ikke holde på med for ofte. 

Anonymkode: 39ef5...8e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte dagen med en treningsøkt før du har spist frokost, da er forbrenningen bedre har jeg skjønt.

Ta også lærdom og husk på det neste gang du er ute, at du kan kanskje kutte ned på noe/ta bedre valg, og fortsatt ha det like koselig ute. 

Anonymkode: 554d8...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke så politisk korrekt: men jeg tror at å ha dårlig samvittighet når man har spist for mye kan være en bra ting. Jeg snakker ikke om selvforakt eller at hele verden raser sammen fordi man har spist litt ekstra mye en kveld, men å tenke pytt pytt, spist er spist, jeg "glemmer" strategisk av denne utskeielsen vil ikke hjelpe dersom man er overvektig og ønsker å gå ned i vekt. 

For vi lever i et overflodssamfunn hvor neste utskeielse er bare dager unna. Det hjelper å kjenne litt på at denne kvelden så ble det faktisk altfor mye mat, og dette skal jeg ikke holde på med for ofte. 

Anonymkode: 39ef5...8e9

Dårlig samvittighet er ikke noe jeg forbinder med et positivt forhold til kroppen sin. 

Jeg tenker også at om man vil gå ned i vekt så vet man at det ble for mye mat den kvelden, men at neste dag så fortsetter man som før. Det er helt normalt å ha slike dager og noen dager sprekker man også, men jeg synes ikke at dårlig samvittighet er positivt. 

Å tenke pytt, pytt og at spist er spist tenker jeg at er mye bedre og kan hjelpe en å fortsette fremover. Nå mener jeg ikke at man bare skal tenke pytt, pytt uansett da, men om man ellers lever sunt så vil ikke noen dager med utskeielser bety særlig mye i det store og det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...