Gå til innhold

Gudmor

Easy5

Anbefalte innlegg

Hva mener dere en gudmor skal gjøre/være for et barn? Tenker da gjerne når barnet er nyfødt til 14 år ca. Tenker på barnepass, læring av div, bidrager til klær/leker osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gudmor/fadder sin oppgave er å lære og følge opp barnet mtp den kristne tro.

En gudmor skal ikke forventes å være en materiell bidragsyter, barnepasser eller «lærer» i større grad enn andre voksne som ikke er foreldrene til barna.

Anonymkode: a062e...b38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den kristne tro er ikke dette noe verken jeg eller foreldrene til barnet praktiserer. Og siden der er få som er kristne i dag på samme måte som før undrer jeg meg over hvilke roller gudforeldre skal/bør ha. Men jeg er veldig enig med deg i det siste, dessverre er ikke foreldrene til min guddatter enig. De forventer veldig mye av meg, og da spesielt barnepass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Easy5 skrev:

Når det kommer til den kristne tro er ikke dette noe verken jeg eller foreldrene til barnet praktiserer. Og siden der er få som er kristne i dag på samme måte som før undrer jeg meg over hvilke roller gudforeldre skal/bør ha. Men jeg er veldig enig med deg i det siste, dessverre er ikke foreldrene til min guddatter enig. De forventer veldig mye av meg, og da spesielt barnepass. 

Ja, det er mer en symbolsk rolle. Høres «snyltete» ut å forvente at gudmor/fadder skal bidra med masse barnepass og materielle ting.

De jeg er fadder for, husker jeg selvsagt på å gi presang til hver jul og bursdag, selv om jeg ikke gir til alle de andre venninnenes barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudmor🙄 om dere ikke er kristne så er det da helt bortkastet med gudmor. Totalt utdatert! 

Anonymkode: 7c17f...00e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gudmor🙄 om dere ikke er kristne så er det da helt bortkastet med gudmor. Totalt utdatert! 

Anonymkode: 7c17f...00e

Nå er det jo ikke jeg som har valgt å døpe ungen, jeg ble kun spurt om å være gudmor/fadder. Jeg verken har eller skal ha barn. Men nå var det ikke spørsmål om det er utdatert eller ikke, det får være opp til hver enkel. Spørsmålet kan du lese øverst, og enten svare på det eller la det ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mer en symbolsk rolle. Høres «snyltete» ut å forvente at gudmor/fadder skal bidra med masse barnepass og materielle ting.

De jeg er fadder for, husker jeg selvsagt på å gi presang til hver jul og bursdag, selv om jeg ikke gir til alle de andre venninnenes barn.

Jeg er mye sammen med barnet da moren er min beste venninne. Hun får selvsagt gaver både til bursdag og jul. I tillegg kan jeg innimellom kjøpe en liten ting om jeg plutselig føler for det. Jenta er 3 år, og det er store «krav» til at jeg nå skal stille opp som barnevakt veldig ofte. Rett og slett så ofte det passer dem. I tillegg har min venninne sagt at 3 dager i uka er for å være med dem, og resten kan jeg «dele ut» til tantebarn, familie og samboer. Kjenner bare at kravene er blitt alt for store, og jeg angrer på at jeg sa ja til å være gudmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Easy5 skrev:

Jeg er mye sammen med barnet da moren er min beste venninne. Hun får selvsagt gaver både til bursdag og jul. I tillegg kan jeg innimellom kjøpe en liten ting om jeg plutselig føler for det. Jenta er 3 år, og det er store «krav» til at jeg nå skal stille opp som barnevakt veldig ofte. Rett og slett så ofte det passer dem. I tillegg har min venninne sagt at 3 dager i uka er for å være med dem, og resten kan jeg «dele ut» til tantebarn, familie og samboer. Kjenner bare at kravene er blitt alt for store, og jeg angrer på at jeg sa ja til å være gudmor. 

Men dette er jo helt på trynet! Å være gudmor er ikke det samme som barnepike. Det er som folk sier, fra gammelt av en som skal lære barnet opp i den kristne tro. Og uten at jeg er 100% sikker så var det vel sånn at gudmor/faddere hadde et ansvar dersom foreldrene døde. Dette er jeg IKKE sikker på altså. Men uansett er de ikke døde og har ansvar for eget barn. Jul og bursdagsgave er bare kos. Det samme er en liten ting når du føler for det, og selvfølgelig barnepass når du kan og vil. Utover det. No way! Og det må du si fra om. Min søster er gudmor for to av mine barn. Men ikke sjans om jeg krever barnepass for det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KatyP skrev:

Men dette er jo helt på trynet! Å være gudmor er ikke det samme som barnepike. Det er som folk sier, fra gammelt av en som skal lære barnet opp i den kristne tro. Og uten at jeg er 100% sikker så var det vel sånn at gudmor/faddere hadde et ansvar dersom foreldrene døde. Dette er jeg IKKE sikker på altså. Men uansett er de ikke døde og har ansvar for eget barn. Jul og bursdagsgave er bare kos. Det samme er en liten ting når du føler for det, og selvfølgelig barnepass når du kan og vil. Utover det. No way! Og det må du si fra om. Min søster er gudmor for to av mine barn. Men ikke sjans om jeg krever barnepass for det

Ja, det er nøyaktig det jeg også tenker. Ene søsteren min mener også jeg MÅ stille opp som barnevakt. Jeg skal jo ikke ha egne barn engang, vil jo da ikke ha andres. Har sagt at jeg ikke kommer til å stille opp som barnevakt mer, da det har blitt for mye. Jeg er gledelig sammen med både guddatter og tantebarn når foreldrene er til stede, men dette har ikke blitt tatt så godt imot. De har hele gjengen enormt høye krav til meg, og jeg kjenner bare at jeg aller helst vil klippe alle bånd. Men det kan jeg selvfølgelig ikke gjøre, derfor vil jeg gjerne vite hvordan andre ser på dette, for så å ha noe å komme til dem med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal si akkurat det. At du koser deg med barna når foreldrene er tilstede, men at du ikke har noe ønske om å være barnevakt og det må de bare respektere. Og at det er synd om deres uenighet skaper splid mellom dere. Gudmor, søster, tante, venninne, mormor. Ingen utenom barnets foreldre har plikt til å ivareta barnet. Minn dem på at du er glad i barnet men likevel ikke ønsker å være barnevakt og sånn er det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utnytter deg. Å være barnevakt er helt frivillig og de skal ikke stille noen krav til deg. Faddere og gudforeldre er kun en symbolsk rolle. At du gir barnet gaver er selvfølgelig hyggelig til bursdag og jul, men du er ikke pliktig til å gi noe engang. Legg andre planer og si nei! Du kan jo også gjøre henne oppmerksom på hva en barnevakt faktisk koster, vi betaler 150,- timen og har alltid middag/snacks til henne. Blir det sendt så sender vi henne hjem med taxi eller kjører henne selv. 

Stå på krava og tål at du blir upopulær! 

Anonymkode: 09dba...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Easy5 said:

Dette er noe du burde ha klarert med dem før du takket ja til oppgaven. Når du ikke gjorde det, har du valget om å sette grenser nå. Konsekvensen kan da bli sure miner fra dem, og kanskje at de dropper sosialt samvær med deg en tid. Så må du vurdere nå først om du er villig til det. 

Anonymkode: 6fde9...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudmor skal oppdra barnet i den kristne tro og vise at de er en god voksen person i livet. 

Jeg ser på sånt som tull. Barnedåp er rett og slett tull. Foreldre gjør det som tradisjon og ikke fordi de er kristelige. At de fleste foreldre står og juger i kirka er det ingen som snakker høyt om. 

Anonymkode: 57e52...e39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, KatyP skrev:

Jeg syntes du skal si akkurat det. At du koser deg med barna når foreldrene er tilstede, men at du ikke har noe ønske om å være barnevakt og det må de bare respektere. Og at det er synd om deres uenighet skaper splid mellom dere. Gudmor, søster, tante, venninne, mormor. Ingen utenom barnets foreldre har plikt til å ivareta barnet. Minn dem på at du er glad i barnet men likevel ikke ønsker å være barnevakt og sånn er det.

Ja, har allerede sagt det. Ble jo ikke tatt godt imot overhodet. For min del er det helt greit at de blir litt sur, men jeg er ikke særlig begeistret for voldsomme konflikter, og da ender det gjerne opp med at jeg bare godtar deres krav. Men jeg skal bli flinkere å stå på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gudmor skal oppdra barnet i den kristne tro og vise at de er en god voksen person i livet. 

Jeg ser på sånt som tull. Barnedåp er rett og slett tull. Foreldre gjør det som tradisjon og ikke fordi de er kristelige. At de fleste foreldre står og juger i kirka er det ingen som snakker høyt om. 

Anonymkode: 57e52...e39

Jeg er jo enig med deg, og forsto ikke helt hvorfor de skulle døpe henne. Men jeg fikk meg ikke til å si nei når min beste venninne spurte om jeg ville være gudmor, selv om jeg helst skulle sagt nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe du burde ha klarert med dem før du takket ja til oppgaven. Når du ikke gjorde det, har du valget om å sette grenser nå. Konsekvensen kan da bli sure miner fra dem, og kanskje at de dropper sosialt samvær med deg en tid. Så må du vurdere nå først om du er villig til det. 

Anonymkode: 6fde9...46e

Dette var «klarert». De ville ha meg som gudmor uten noen regler som fulgte med. I ettertid har de endret seg og mener jeg som gudmor MÅ stille opp når de trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De utnytter deg. Å være barnevakt er helt frivillig og de skal ikke stille noen krav til deg. Faddere og gudforeldre er kun en symbolsk rolle. At du gir barnet gaver er selvfølgelig hyggelig til bursdag og jul, men du er ikke pliktig til å gi noe engang. Legg andre planer og si nei! Du kan jo også gjøre henne oppmerksom på hva en barnevakt faktisk koster, vi betaler 150,- timen og har alltid middag/snacks til henne. Blir det sendt så sender vi henne hjem med taxi eller kjører henne selv. 

Stå på krava og tål at du blir upopulær! 

Anonymkode: 09dba...694

Jeg skal vise henne denne tråden. Hun får bli så sur og sint som hun vil. Men det er jo tydelig at «alle» andre tenker som meg og ikke henne. Takk for tips 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være gudmor/gudfar er ikke en barnevakt eller en ekstra gaveperson. Det er en som skal sørge for at barnet får opplæring og kjennskap til den kristne tro.

Jeg tar mine gudbarn med i kirka og på barneforening i regi av menigheten. Er det noe du kan tilby? Når de har valgt å døpe barnet inn i en tro bør de sørge for å følge det opp. 

Anonymkode: 2a279...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være gudmor/gudfar er ikke en barnevakt eller en ekstra gaveperson. Det er en som skal sørge for at barnet får opplæring og kjennskap til den kristne tro.

Jeg tar mine gudbarn med i kirka og på barneforening i regi av menigheten. Er det noe du kan tilby? Når de har valgt å døpe barnet inn i en tro bør de sørge for å følge det opp. 

Anonymkode: 2a279...33e

Jeg er ikke kristen. Noe foreldrene heller ikke er, og var klar over at jeg ikke var da de spurte meg. Så å lære henne kristendom og ta henne med i kirka er ikke aktuelt. Jeg kan være der for henne når hun trenger meg selv (ikke når foreldrene bestemmer at de trenger meg) Og jeg vil lære henne om natur og dyr, som er det som står mitt hjerte nærmest. Tur, bål, fiske, jakt, det skal hun få lære av meg om hun vil. Noe annet enn det og mitt vennskap vil hun ikke få, da jeg verken er kristen eller har noen annen tro. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Easy5 skrev:

Ja, har allerede sagt det. Ble jo ikke tatt godt imot overhodet. For min del er det helt greit at de blir litt sur, men jeg er ikke særlig begeistret for voldsomme konflikter, og da ender det gjerne opp med at jeg bare godtar deres krav. Men jeg skal bli flinkere å stå på mitt.

Skjønner deg godt! Er sånn selv. Men du eier din tid, gudmor eller ei. Det skal være hyggelig å passe barn. Prøv å stå på ditt og ta konflikten!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...